Combinatie fles en bijvoeding

Discussie in 'Voeding' gestart door Merijn, 8 mei 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Merijn

Merijn Niet meer actief

Sinds 4 maanden ben ik begonnen met bijvoeden (nu dus bijna een week). Groente ging er niet in maar nu ik hem combineer met fruit gaat het geweldig soepel. Ik denk dat ie vooral de structuur heel erg raar vond, met fruit is het wat dunner/zachter.

Maar goed, hij krijgt nu 2 ijsklontjes per keer (1 keer per dag, om 17.00 uur) maar zou volgens mij veel meer op kunnen. Verder krijgt ie 4 keer 240cc (aangemaakte) voeding (7.30, 11.30, 15.30 en 19.30). Alleen... als ik straks een volledige avondmaaltijd geef, dan is 4 keer 240cc toch veel te veel? Hoe ga ik dan over naar minder voeding? Want mijn kleine vreetzak schuift alles naar binnen terwijl ie het soms niet eens nodig lijkt te hebben (ik gaf tot voor kort 5 flessen maar die 5e bleek compleet overbodig, hij dronk het alleen steeds heel braaf leeg). Die 240cc heeft ie overdags tot nu toe wel echt nodig want hij komt nog steeds wel eens te vroeg voor een volgende fles.

Maar goed, moet ik straks zijn fles van 15.30 verlagen? Is dat de truuk? En wanneer doe ik dat dan?

Lastig hoor dat bijvoeden ;)

2. jewelizz

jewelizz Bekend lid

25 dec 2008
    723
    0
    0
    Noord-Brabant
    Hoi,

Toen Bas goed groente en fruit at (100 gram van beiden), ben ik 3 van de 4 flessen gaan verlagen naar 200 cc ipv 240 cc, met het idee dat hij het vanzelf wel zou laten merken als hij daardoor honger had. Ging gelijk goed! Alleen de laatste fles is nog steeds 240 cc. Inmiddels eet hij zoveel groente (ongeveer 175 gram, inclusief aardappel) dat ik de fles van 15.00 ben gaan halveren. Vooralsnog gaat dat prima. Gewoon uitproberen dus, zou ik zeggen!

3. jewelizz

jewelizz Bekend lid

25 dec 2008
    723
    0
    0
    Noord-Brabant
    Oeps, dubbel...

4. Juffie1984

Juffie1984 VIP lid

16 nov 2007
    10.986
    116
    63
    vind het ook maar lastig.

Ben maar weer even gestopt. Nathan dronk zijn flessen neit meer leeg en dat is toch niet de bedoeling nu al lijkt mij.. Fv is toch nog het belangrijkst nu?? Nu heb ik ook geen hele grote eter hoor.. Nathan drink 200 cc met moeite op.
    Laat nu het fruit nog maar even staan en als de flessen allemaal weer goed gaan beginnen we weer met het fruit. Hij vond het wel lekker trouwens :D

5. Nash

Nash Bekend lid

2 jan 2008
    522
    0
    16
    Ja wij gaven toen we begonnen met 5 maanden ook nog 5 flessen toen de bijvoeding goed ging hebben we gewoon 1 fles laten vervallen. Ze krijgt nu 4x 200cc om 8.00, 12.00, 17.00, 20.00, om 10.00 krijgt ze bijna een heel potje fruit en om 15.00 bijna een heel potje groente.

6. Merijn

Merijn Niet meer actief

Thanks voor de antwoorden!

Dan heb ik nog een vraagje: vanaf wanneer ga je je kleintje extra vocht aanbieden? Als er een fles vanaf gaat? Hoeveel vocht moeten ze minimaal binnen krijgen? En doen jullie dat met de fles of met een tuitbeker (als ze nog te klein zijn om zelf te drinken)?

Het gaat nogal rap hier met bijvoeden... Gister begon ie zelfs iedere keer te huilen als zijn volgende hap niet snel genoeg kwam :rolleyes: Terwijl het eigenlijk mijn bedoeling was om hem alleen maar te laten "proeven" maar dat pikt ie dus niet meer (want dan heeft ie niet genoeg).

7. jewelizz

jewelizz Bekend lid

25 dec 2008
    723
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik ben extra vocht gaan aanbieden toen ik met bijvoeding startte. Niet zozeer omdat hij het toen al nodig had, maar meer zodat hij er rustig aan kon wennen en het geen ramp zou zijn als hij er de eerste tijd niet veel van zou drinken. In eerste instantie dronk hij niet meer dan een paar slokjes, inmiddels drinkt hij ongeveer 40 cc per keer. Ik ben begonnen met gewoon water, maar na anderhalve maand proberen denk ik dat ik wel kan zeggen dat hij dat niet echt een succes vindt ;) Sinds afgelopen week geef ik hem (sterk aangelengde) diksap en daar drinkt hij redelijk van.
    Volgens mij hebben ze pas echt extra vocht nodig als ze op 3 flessen zitten (correct me if I'm wrong...), dus je hebt nog wel even! Hoeveel vocht ze precies nodig hebben, zou ik eerlijk gezegd niet weten. Misschien kan een ander daar meer over zeggen?

Oh ja, ik geef het in een tuit (geen anti-lek) of in een gewoon plastic bekertje. Ik vond het niet zo nodig om hem aan een sapflesje te wennen, vandaar... En het gaat prima, hij vindt de tuit en het bekertje reuze interessant :D

Verder ging het hier ook rap met het opbouwen, binnen een week at meneer een ons verse groente en een ons vers fruit, inmiddels is dat 200 gram geworden.

8. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Tot 6 maanden mag bijvoeding nog geen fles vervangen, melk is de hoofdvoeding, de rest is voor erbij. Mocht het teveel van het goede worden, dan mag je je flessen wel verlagen naar 200cc, maar nog wel even 4 aanhouden. Extra vocht ben ik met 6 maanden aan gaan bieden. Dan ga je nl over op opvolg melk, dat verzadigt meer en met 6 maanden mag je terug naar 3 flessen. Toen heb ik de fles van 15.00 uur vervangen voor een snackje met een klein flesje sterk verdunde diksap. En nog gewoon een flesje inderdaad, ik was niet zo'n hardloper met tuit-of gewone bekers.

Heeft je kindje nu tussendoor wel dorst, dan kun je wat water of thee zonder theeïne aanbieden..

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    extra vocht ben ik vanaf de 6 maanden gaan geven. (bijvoeden vanaf 5,5 maand).
    In fruit en groente zit namelijk ook nog wat vocht. Zolang hij 800cc melk binnen krijgt (tot 6 maanden) dan moet hij niks extra's aan vocht.

Vanaf 6/6,5 maanden gingen we over naar 3 flessen, en zijn we diksap, water of babythee gaan geven tussendoor. Gewoon uit de fles. Dat kreeg hij dan na een "maaltijd" (fruithap/boterham). En na de groentehap een beetje yoghurt/kwark.

10. Linda1975

Linda1975 Actief lid

1 mrt 2008
    156
    0
    0
    Ik lees dit interessante topic van MerleQ even mee!

Mijn zoontje is nu bijna 16wkn oud (wordt over 10dgn 4 maanden), maar is dui-de-lijk al aan bijvoeding toe. Hij zat sinds z'n 11e week al op 4 flessen per etmaal van 210/7. Hij slaapt sinds z'n 7e week door en was ook een mega-uitslaper. 's Avonds rond 20u z'n laatste fles en sliep dan gerust door tot de volgende ochtend 9 uur.

Maar sinds een week wordt hij accuut wakker 's nachts (uurtje of 3) en rammelt hij van de honger (je hoort z'n maagje ook echt rommelen). Hij drinkt z'n flessen sinds die week ook sneller leeg (allemaal, dus ook die van overdag). En als hij dan 's nachts wakker wordt, drinkt hij met gemak een hele fles van bijv. 180/6 leeg, slaapt dan weer verder, maar tot hooguit 7 uur 's ochtends. Hij is in 1 week tijd doodmoe geworden. Ook overdag gaat er minder tijd tussen z'n flessen zitten. Hij zit ook zeer geinteresseerd naar ons te kijken, als wij zelf wat aan 't eten zijn. Kortom: hij is duidelijk toe aan bijvoeding. Met z'n gewicht van richting de 7kg en ruim 62cm ook niet zo'n rare gedachte.

Het CB wil er nog niet aan (we moeten wachten tot 4 maanden), maar ik ben afgelopen weekend al met rijstebloem in z'n laatste fles begonnen en dat lijkt te werken...althans, daarmee slaapt hij door tot de volgende ochtend 7 uur.

Ik wil dus ook graag beginnen met groente of fruit erbij. Wat is het handigst? En wanneer kan ik 't het best geven. 's Ochtends gaat het 't beste goed, hij slaapt dan veel (logisch als hij 's nachts wakker is geweest). Maar na 14u 's middags begint de honger vaker op te spelen. 's Middags maar hapje fruit doen dan? Of beter groente?

11. marjolijn195

marjolijn195 Actief lid

29 dec 2008
    364
    0
    0
    Papendrecht
    @linda1975:
    Als je zoontje nog geen 4 maanden is, mag hij ook nog 5 flessen van 200ml. Misschien kun je om 23.00 uur nog een fles geven? Wie weet heeft hij het over een paar weken niet meer nodig!
    Bij ons deed voeding voor hongerige baby's ook wonderen trouwens! Ik mengde het altijd half om half met standaard voeding.

12. Linda1975

Linda1975 Actief lid

1 mrt 2008
    156
    0
    0
    Marjolijn: klopt inderdaad, maar wij krijgen hem rond die tijd echt niet meer wakker. Dat werd dus rond z'n 11e week al een probleem, toen gooide hij zelf die laatste fles (van 23u / 23.30u eraf). Schema is nu als volgt:

7.00 210/7
    10.30 210/7
    14.30 210/7
    18.00 80/2 (tussenflesje om z'n honger wat te stillen)
    21.00 210/7 (+ 2 eetlepels rijstebloem)

We kunnen 'm ook om 18.30u z'n 4e fles geven, maar dan krijgen we 'm daarna echt niet meer wakker. Hij is echt aan het stunten nu met z'n schema.

Lastig hoor ..

13. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Wij gaven ook zoiets vanaf 4 maanden. Maar dan om 18.00 ipv een flesje rijstebloempap van een lepeltje. Dat was dan meestal 90/2+ rijstebloem totdat het dik genoeg was.
    Dat werkte hier goed. Hij kreeg dan rond 10 uur zijn laatste fles. En kon daarmee de ochtend wel halen.

Deel Deze Pagina