Wie heeft er wel eens oren laten uitspuiten op kleuterleeftijd? Mijn zoon had als pasgeboren baby veel oorsmeer, maar omdat we niet de indruk hadden dat hij slecht hoort en zijn spraak normaal op gang kwam, hebben we het zo gelaten iom de huisarts. Toen hij 2 was had hij oorontsteking en konden ze de gehoorgang probleemloos beoordelen, geen overmatig oorsmeer. De laatste maanden vraagt hij wel heel vaak "wat zei je?" maar wij hadden sterk de indruk dat dit meer met weinig aandacht en beperkte concentratie te maken had. Zelf zegt hij wel dat hij doof is en jeuk heeft soms in zijn oren. Nu had ik vandaag de otoscoop van mijn werk meegenomen omdat mijn vriend denkt verstopte oren te hebben. Dus wilde zoon ook wel eens dat leuke lampje in zijn oren. Ai, bdz helemaal verstopt dus....zie geen milistukje trommelvlies meer. Ik zit in dubio. Op de huisartspraktijk waar ik werk spuiten we uit vanaf ong 4 jaar, met wisselend succes. In de 6jr dat ik er werk heb ik maar 2 kleuters uitgespoten, het komt bij zulke kleintjes niet veel voor. Eentje ging heel goed en vlot, de ander brak de tent af van schrik. Mijn zoon is niet zo'n held en heeft een behoorlijk kort lontje. Ik voorzie een hoop trammelant als die uitgespoten wordt. Zelf doe ik het sowieso niet omdat ik van mening ben dat je injecties en "vervelende" medische dingen niet zelf moet doen bij je kind als het niet noodzakelijk is. Dat is de algemene regel in onze praktijk. Ik zou dus naar mijn eigen huisarts gaan. Maar ga ik daaraan beginnen nu? Als ik niet had gekeken dan was ik niet naar de huisarts gegaan, school merkt geen slecht gehoor op en ik vind het ook niet heel opvallend. Als ik fluisterend vanuit de keuken zeg "wil je een snoepje?" dan is hij er als de kippen bij Ik neig naar afwachten, maar als hij echt slecht hoort vind ik dat voor hem wel vervelend. Zijn er mama's die ooit hun kind de oren hebben laten uitspuiten? Missch raar dat ik dit als doktersass niet zelf kan bedenken, maar nogmaals, ik heb in 6jr nog maar 2 kleuters uitgespoten en collega's niet veel meer....
Ik zou er wel wat aan laten doen, maar missvhien bij een kno arts? Dit om gehoor problemen te voorkomen.
Ik zou het wel doen. Bij mijn dochter van toen 4 heb ik het wel gedaan. Vtv natuurlijk heel goed gedruppeld. Paar keer de douchekop er op gezet Het uitspuiten vondt ze niet leuk maar was zo gebeurt. En had veel effect. Gehoorproblemen krijg je niet van uitspuiten hoor.
Ik heb het bij Y wel eens laten doen, deed ze eigenlijk best stoer.. Maar soms komt hij ook vanzelf los als je goed met olie druppelt, dus als hij er weinig last van heeft kun je dat altijd eerst nog een paar weken proberen. Anders goed druppelen met olie een paar dagen en een half uur voor je gaat alvast wat water in het oor druppelen, dan is de prop zachter.
Van uitspuiten krijg je i.p geen gehoorproblemen, en ik geloof nooit dat ik hier een verwijzing voor krijg. Mijn huisarts is heel terughoudend daarmee. Denk ook niet dat het voor hem minder beangstigend is in het zhs dan bij de huisarts. Hij is eerder in het zhs geweest en na bloedprikken en narcose is hij niet meer zo'n fan van dat gebouw alleen al Ik herinner me idd het bloedprikken dat er op den duur 4 priksters zowat bovenop mijn krijsende kind van 3 zaten en ze hem vlg mij in Den Haag konden horen schreeuwen. Missch kan ik inderdaad eerst druppelen, dat moet sowieso voorafgaand. Eens kijken hoe hij daarop reageert. Aan de ene kant denk ik "kom op, je zult nog wel vaker naar de dokter moeten, beetje flink zijn", maar aangezien hij er niet zo'n last van heeft dat het belemmert ...
Ik ben zelf ook dokters assistente en ik spuit weleens oren uit bij hele kleine kinderen. Lukt over het algemeen altijd wel maar vind het vaak wel een gedoe Ik sta er rot voor en ben altijd huiverig dat ze in ene keer hun hoofd wegtrekken. Vaak lijkt het in een kinderoor ook enorm veel omdat de gehoorgang zo smal is. Ik zou wanneer het mijn eigen kind is even afwachten, druppelen en de douchekop er zachtjes op zetten en kijken of dat wat doet. Heeft die echt veel hinder dan kan het altijd nog. Misschien wil een collega het wel doen? Mijn collega heeft ook weleens de wratten van mijn oudste dochter aangestipt omdat ze bij mij de slappe lach kreeg pff
Heb het bij mijn dochter toen ze 3,5 was ook zelf gedaan. Eerst een paar dagen druppelen met olie en toen zonder problemen uitgespoten. Het leek heel wat door de otoscoop, maar uiteindelijk was het maar weinig. Zij had uiteindelijk buisjes nodig, dus geholpen had het niet trouwens. Mijn dochter is gelukkig niet zo snel angstig bij een dokter of wat dan ook, maar ik vond het makkelijker om ff snel zelf te doen.
Ik bedoel niet dat je van uit spuiten gehoor problemen krijgt maar bedoelde door het mindere horen dat hij gehoorproblemen in de toekomst krijgt om dat te voorkomen. Hoop dat je snapt wat ik bedoel. Ik zou kiezen voor de optie waar je zoon het veiligste bij voelt. Goed horen/beter horen lijkt me zelf het fijnste, ook voor een kind. Het beperkt toch.
Ik ben er op mijn werk weleens bij. Kindjes moeten wel stevig vastgehouden worden om de gehoorgang niet te beschadigen. Bij sommige gaat het prima en bij anderen een groot drama, daarom assisteer ik eigenlijk helemaal niet graag. Ook weleens meegemaakt dat de arts een kindje weer wegstuurt (met druppels) omdat hij te bang was om de gehoorgang te beschadigen. Met het verhaal wat jij beschrijft zou ik alleen maar afwachten. Je zoontje hoort goed en heeft nergens last van. Ik ben van mening dat het lichaam heel veel zelf op kan lossen, als er geen symptomen zijn zou ik het lichaam dit zelf laten opruimen. Hij zal inderdaad nog wel vaker naar de dokter moeten, maar als hij ouder wordt kun je het beter uitleggen. Hier ook niet zo'n kleine held. Ik neem hem vaak mee als ik naar de dokter moet dat vindt hij wel heel interessant.
Ik neig naar afwachten, het enige wat ik me bedacht, stel nou dat hij oorpijn krijgt, er kan niet worden beoordeeld of het trommelvlies rood of bomberend of ingetrokken is. Ik weet inderdaad ook van bv patiënten met dementie, die onverwachte hoofdbewegingen maken dat je heel snel een wondje in de gehoorgang veroorzaakt met het opzetstukje dat wij op de oorspuit hebben, de bekleding van de gehoorgang is erg kwetsbaar.
Ik zou idd ook nog even afwachten. Behalve wat natuurlijk nog kan is als jullie gaan zwemmen dat de prop opgeven moment wel last kan geven, maar dan zal hij ook meteen horen. En als je het wel overweegt even idd paar dagen goed druppelen. Ik doe idd zelf ook niks met onze dochter, ook niet als ze ziek is bijv met rs virus geen stethoscoop erop gezet maar het echt bij onze huisarts gelaten, geef je daar ook groot gelijk in. Vorige week ook bij de assistente de menigokokken vaccinatie laten doen inplaats van zelf.