Hoi ik maak me een beetje zorgen om het volgende.. De kans is er dat ik zwanger ben maar ik kan dit nog niet testen omdat dat nu nog te vroeg is. Nou wil een vriendin van me op bezoek komen met haar dochtertje van 6 maanden maar de kans zit er in dat ze waterpokken heeft. Nou ben ik gaan uitvogelen welke kinderziektes ikzelf al heb gehad of waar ik tegen ben ingeent. Ik ben er achter gekomen dat ik waarschijnlijk niet alle inentingen heb gehad en ik heb ook niet alle kinderziektes gehad. Ik heb entingen gehad tegen Dktp 1,2,3 en 4, mazelen en dtp. De bof heb ik als kind gekregen. De entingen tegen waterpokken en rode hond heb ik waarschijnlijk niet gehad want die staan niet in mijn entingsboekje en bij de dokter staan ze niet in de computer. Ik las dat rode hond erg gevaarlijk kan zijn voor de vrucht/baby. En hoe zit dat met waterpokken en andere kinderziektes? We hebben een dochtertje van 1 jaar en bij de zwangerschap toen is er niet op alles getest. Ik heb de verloskundige onlangs gebeld en zij vertelde me dat er toen niet getest is op de vijfde ziekte en rode hond. Het bloed prikken ging toen tot 3 keer toe fout. (Te weinig bloed geprikt, verkeerde etiket etc.) Ik heb er dus niet zoveel vertrouwen in dat die gegevens kloppen. Bij de vorige zwangerschap was ik hier niet echt mee bezig maar nu ben ik op internet veel aan het lezen over kinderziektes en de gevaren voor zwangere vrouwen. Ik maak me nu nogal zorgen. Ik hoop dat u me verder kan helpen. Alvast bedankt! Groetjes Kim
Hallo, De meeste nederlandse vrouwen zijn beschermd voor rode hond door inenting of door het zelf gehad te hebben. Rode hond komt ook bijna nooit meer voor in Nederland omdat bijna iedereen beschermd is, dus de kans dat je daar mee besmet word is zeer klein. Als je waterpokken gehad hebt, ben je beschermd en kan je het dus niet krijgen. Op waterpokken en vijfde ziekte word niet standaard getest bij het onderzoek van bloedprikken in de zwangerschap, dit gebeurd soms bij zwangeren die veel in contact komen met kinderen, bijvoorbeeld een juf op de peuterspeelzaal. Rode hond word wel standaard bepaalt. Op de site van het RIVM kan je zien wat de risico's zijn bij de kinderziektes en je krijgt het in de zwangerschap. Ken je iemand met waterpokken en jij hebt het niet gehad is verstandig om daar even niet op bezoek te gaan totdat de blaasjes zijn ingedroogd. Voor dat de waterpokken uitbreken is het al besmettelijk, maar als je met iemand in contact bent geweest wilt het niet altijd zeggen dat je het ook krijgt. Groetjes Ineke