Nee hoor, er is uitgebreid onderzoek gedaan naar eventueel effect van de golven die het echo-apparaat uitzend en het kan geen kwaad voor de kleine. Je baarmoedermond raakt door de zwangerschap wel beter doorbloed en mocht de kop van de echostaaf (weet niet hoe dat ding heet) hier tegen aan komen dan zou je erna eventueel wat bloed kunnen verliezen. Maar ik heb heel veel inwendige echo’s gehad en nog nooit een bloedinkje hiervan gehad.
Bij mijn andere zwangerschappen waren de eerste echo's allebei inwendig. Bij deze zwangerschap alleen uitwendige gehad. Wel doet mijn verloskundige eerst uitwendig en als dat niet lukt of het is niet duidelijk genoeg dan doet ze pas een inwendige echo.
Ik zou niet willen zeggen enthousiast... maar het kan me ook weinig schelen. Heb er echt al veel gehad na 3 kinderen en 2 miskramen. Bij de tweede ook meegedaan aan een onderzoek en toen tot week 12 iedere week een inwendige echo. Tsja... je went eraan. Ik had bij de 10 weken toen ik mee deed aan dat onderzoek ook nog de termijn echo bij de gyn en ik stond al in mijn blote reet toen hij zei: ik wilde het eigenlijk uitwendig proberen... oeps *broek snel weer aan en proberen dit moment te vergeten*
Mijn echoscopist gaf vorige week aan dat ze zelfs geslachtsbepalingsecho's nog wel eens inwendig wil doen met 15 weken. Het beeld is zoveel mooier en duidelijker zei ze. En daar hebben de meeste moeders wel een inwendige echo ervaring voor over. Ik heb inmiddels héél veel inwendige echo's gehad en heb het eigenlijk nooit als vervelend ervaren.
Hier ligt mn baarmoeder ver naar achter dus konden ze uitwendig enkel verdikt baarmoederslijmvlies zien. Toen inwendig geprobeerd en zagen ze meteen het vruchtje met kloppend hartje . Ik vond de inwendige echo echter niet vervelend ofzo.. het is niet een heel groot ding en ik voelde er weinig van. Ik had van te voren wel gelezen dat de mogelijkheid er was en had mn man hier ook op voorbereid dat het zo zou kunnen zijn had hij wel even nodig.
TS waar zie je precies tegenop? Het feit dat je je kleding uit moet of het inbrengen van het apparaat? Heb je al eerder een inwendige echo gehad of nog geen idee wat je moet verwachten?
Meer het inbrengen van het apparaat. Niet dat ik wel graag uit de kleren wil. Vind het zelf niet zo fijn. Dacht eerst dat ik dan maar de eerste echo een beetje kon uitstellen tot nog 10 weken. Maar een vriendin zei dat ik dat niet moest doen omdat ik zo vroeg mogelijk moest weten of alles tot nu toe wel ok is. En daar heeft ze een punt natuurlijk.
Nee het heeft geen risico's, je baarmoedermond is goed afgesloten. Je zou ook gedurende je gehele zwangerschap nog gemeenschap kunnen hebben behalve na t breken van je vliezen Ik vond die inwendige echo's echt meevallen, die staaf is niet dik en ze doen het met beleid. Ik heb 3 of 4 inwendige echo's gehad. De onderzoeken voor mijn bevalling vond ik veel erger.. plaatsen van ballon met behulp van eendenbek vond ik echt ontzettend pijnlijk, vooral de eendenbek. Het voelen van de baarmoedermond door arts en verloskundige ook (lag erg hoog dus moesten ze extra diep...). Liever elke dag een inwendige echo dan die handelingen nog een keer moeten meemaken.
Ik ben het niet perse met je vriendin eens. Er zijn zat verloskundigen die de eerste echo pas tussen de 10-12 weken doen. Dus als jij je daar prettiger bij zou voelen moet je dat gewoon doen! Dat gezegd hebbende, ik weet niet eens meer hoeveel inwendige echo’s ik heb gehad, ben de tel kwijt maar ik vond het inbrengen echt ontzettend mee vallen iedere keer. Het is echt een dunne staaf (de gemiddelde piemel is dikker ), ze gebruiken glijmiddel en doen het echt met beleid. Ik zou anders gewoon even overleggen met je verloskundige, samen kun je dan een plan maken waar jij je prettig bij voelt!
Ik krijg bij m'n gyn tot 12 weken inwendige echos en ik vind het eigenlijk niet raar of eng meer. Maar ik ben het ook echt gewend geraakt. Tijdens m'n vorige zwangerschap had ik met 9+6 een uitwendige echo bij de verloskundige en ik vond dat veel pijnlijker. Ik trek altijd wel een jurkje aan. Het meest beschamende vind ik dat de gynaecoloog een stoel heeft met van die beugels. Dat vond ik in het begin wel even lastig.
Mijn eerste echo was met 8 weken inderdaad ook inwendig. Uitwendig kon ze het vruchtje niet vinden. Ik had me er op ingesteld dat het inwendig zou moeten dus ik vond het geen probleem. Het is natuurlijk wel altijd een beetje een ongemakkelijk moment. Ik heb ivm onderzoeken vaker een inwendige echo gehad dus wist wat er ging gebeuren. Dit keer bij de verloskundige was wel raar dat manlief er ook zo bij stond te kijken. Voor hem was het wel een beetje vreemd ofzo, maar ik vond het zelf eigenlijk 100% meevallen.
Hier tot 12 weken inwendige echos gehad, ik ben door ivf zwanger geraakt, zou als je je er niet prettig bij voelt vrsgen of t uitwendig kan
Hier met 6.2 een uitwendige echo gehad en ze kon gewoon een kloppend hartje zien. Het is wel m'n tweede, misschien dat dat nog meespeelt. Bij onze praktijk proberen ze trouwens altijd eerst uitwendig.
Alle echo's uitwendig gehad. Eerste was met 6.5 week. Ze zullen het eerst uitwendig proberen en als ze niks vinden een inwendige echo uitvoeren. Maar dit zal per praktijk verschillend zijn.