onzekerheid na nekplooimeting

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Blue Ice, May 6, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Blue Ice

Blue Ice Lid

Apr 28, 2008
    98
    0
    0
    bediende
    Mechelen
    Hallo,

Vandaag 2de bezoek gehad bij gyne.
    we zagen er enorm naar uit...

Gyne ging een nekplooimeting doen om op te sporen of er eventueel een verhoogd risico was voor het syndroom van Down.
    Nu bleek dat de nekplooi 3,2mm was , dit is dus iets meer dan normaal.
    Nadien heeft ze nogmaals gemeten en toen was het 2,7 mm ?

De gyne zei wel dat we nog niet moeten panikeren, maar stelde voor om bloed te trekken om te zien of er een verhoogd risico zou zijn.
    Moet nu meer dan een week wachten op de uitslag... het zal een lange week worden denk ik...
    als in de bloeduitslag blijkt dat er een verhoogd risico is, kan ik nog altijd een vruchtwaterpunctie laten doen...

Wie heeft dit ook meegemaakt en hoe is het bij jullie verder afgelopen?

Groetjes
    Ann

2. angela80

angela80 Fanatiek lid

Jan 8, 2006
    1,488
    0
    0
    ik heb het niet meegemaakt,maar zou er niet te zwaar aan tillen.
    het is een kansberekening.
    en een verdikte nekplooi hoeft niet te betekenen dat er iets mis is met je kindje.
    als je kindje een normale nekplooi heeft dan kan er ook iets aan de hand zijn.
    dus niks is zeker.
    zou ff op je bloedtest wachten,en aan de hand daarvan heb je een iets duideliker beeld van alles.
    maar nogmaals het blijft natuurlijk een kansberekening.

3. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Heb je bewust gekozen voor de combinatietest? Zo nee, lekkere gyn! Zo ja, dan moet je je van tevoren realiseren dat het a. een kansberekening is (en dus één garanmtie voor een (on)gezond kind. En b. dat er ook wel eens 'slechte' uitslagen verwacht kunnen worden. Daarom hebben wij de test niet gedaan. Het zegt helemaal niks en je hebt niks aan de uitslag. Nu heb je stress voor (hopelijk) niks. Ik zou, als je twijfelt, een vruchtwaterpunctie laten doen en verder kun je niets doen dan afwachten. Sterkte ermee!

4. croky

croky Actief lid

Aug 9, 2007
    428
    0
    0
    Geen zorgen maken! Ons beebje had ook een nekplooi van 2,5 ofzoiets, iets dikker dan normaal. Maar de bloedwaarden waren weer heel laag, ver onder het gemiddelde dus die trok het geheel recht en kwam er een kans uit van 1 op 2500... Alleen een iets verdikte plooi zegt dus helemaal NIETS!

5. Petra83

Petra83 Bekend lid

Jan 3, 2008
    926
    1
    16
    verpleegkundige
    hier iemand bij wie het wel mis ging :( Bij ons was de nekplooi 3.00 mm en uiteindelijk bleek dat we een downkindje verwachtten (heb ook de tripple test en vruchtwaterpunctie laten doen)
    Ik besef dat wij een uitzondering waren, en dat het meer goed dan fout gaat. Wij hebben de tests gedaan omdat we de zwangerschap zouden afbreken als het niet goed was, maar als je twijfelt zou ik de hele mallemolen niet doorlopen

groetjes,

Share This Page