Beste verloskundige, Mijn eerste echo (termijnecho) wordt rond de 8 weken zwangerschap gemaakt. Nou is mijn vraag; Word dit dan een inwendige of uitwendige echo? Of is dat moeilijk te zeggen op voorhand? Ik ben niet bang hoor voor een eventuele inwendige echo, heb dit namelijk al eens gehad, maar dat was na de bevalling van ons 1e kindje, aangezien ik toen na 7 weken nog bloedverlies had, heeft de gynaecoloog voor de zekerheid dus nog een echo gemaakt. Maar, ik vraag me af of een inwendige echo niet schadelijk is voor het kindje en geen bloedingen kan veroorzaken? Want, daar zou ik wel weer de zenuwen van krijgen. Het lijkt mij toch niet goed voor het kindje als dat echo-apparaat in de baarmoeder komt en echt vlakbij het kindje? Het kindje is nog zo klein dan. Ik ben best bang dat het een miskraam kan veroorzaken. Hoe werkt zo'n inwendige echo nou precies? Komt dat echo-apparaat echt helemaal in je baarmoeder terecht of niet? Kunt u mij misschien iets uitleg geven hierover? En nog een paar laatste vraagjes, moet je bij een eventuele uitwendige echo rond de 8 weken met een volle blaas komen? En is dit bij een inwendige echo ook nodig? Kun je bij 8 weken het hartje zien en horen kloppen en wat zie je ongeveer bij 8 weken? Sorry voor alle vragen, maar ik ben nou eenmaal onzeker en hoop wat meer te weten te komen betreffende bovenstaand onderwerp. In mijn 1e zwangerschap kreeg ik rond 11 weken de termijnecho en deze was uitwendig, maar nu krijg ik de echo dus eerder. Hartelijk dank alvast voor de antwoorden! Ben erg blij met zo'n mooi forum en jullie deskundigheid!
hoi, ik kan niet op voorhand zeggen of de echo inwendig of uitwendig wordt. Waarschijnlijk maken ze eerst een inwendige echo, en als het beeld niet duidelijk genoeg is een uitwendige. Een inwendige echo kan geen kwaad, de probe komt bij je baarmoedermond, gaat zeker niet de baarmoeder in (dat kan ook niet want die is gesloten). Een probe in de buurt van je baarmoeder kan geen kwaad, het kan ook geen miskraam veroorzaken. Je kunt wel wat bloedverlies hebben na zo'n echo maar dat komt doordat het hele gebied rijk doorbloed is in de zwangerschap. Je kunt met 8 weken een hartje zien kloppen, afhankelijk van de echo-apparatuur kun je het soms ook horen. Een volle of lege blaas maakt niet zoveel uit volgens mij, de apparatuur is geavanceerd genoeg om het toch wel te zien. Je ziet in elk geval een hartje en een kindje, ook al wel beentjes en armpjes, wrs nog niet zo duidelijk. Mirjam