hardlopen met hartslagmeter

Discussion in 'De lounge' started by Zena, May 22, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Zena

Zena Fanatiek lid

Dec 9, 2006
    2,428
    0
    36
    Hallo meiden,

ik ben sinds afgelopen zomer begonnen met hardlopen. Heel rustig opgebouwd van conditie -100 naar de 1/4 marathon van Rotterdam. Inmiddels loop ik 2 x p week 5 km en 1 x 10. Gewoon op gevoel, in ongeveer 29 min (5 km). Ik heb vandaag een hartslagmeter aangeschaft en ben een beetje geschrokken. Mijn max hartslag is 184. En in het grootste deel van mn training vandaag (5km) zat ik zo rond de 172-175. Dat is dus op 95% van mn max hartslag. Ik heb gelopen als normaal, voelde me als normaal en herstelde ook als normaal. Maar ik ren dus kennelijk te hard. Ik wil graag sneller worden, maar met interval zal mn hartslag nog wel hoger zijn (niet eerder gemeten), dus of ik nou goed bezig ben? Lijkt me dat ik een lagere hardslag moet hebben, maar dan moet ik dus langzamer lopen. En ik wil juist graag sneller worden!

Een ervaren hardloopster hier die raad weet? Op internet is zoveel info te vinden dat ik door de bomen het bos niet meer zie....

Tnx!!

2. Koningsgezin

Koningsgezin Fanatiek lid

Jan 24, 2014
    1,689
    110
    63
    Je hebt je maximale hartslag zeker berekent door middel van de formule? 220 - leeftijd? Die is niet altijd even betrouwbaar, de één heeft nou eenmaal een hogere maximale snelheid. Lees onderstaande link maar eens:

Hoe bereken ik mijn maximale hartfrequentie? - Runner's World

Kan je nog praten met anderen terwijl je loopt? Ben je extreem buiten adem na afloop? Heb je verzuringen in je benen?

Mijn ervaring is dat je niet te veel naar je hartslag moet kijken, als je je daadwerkelijke maximale hartslag niet weet. Leuk dat het erop zit, maar in de praktijk is het nét even anders. Ik heb ook een hogere hartslag merk ik. Het gaat erom dat je lekker gelopen hebt én hoe je je erna voelt.

3. Zena

Zena Fanatiek lid

Dec 9, 2006
    2,428
    0
    36
    Ik heb gelezen dat je 5 km moet hardlopen in normaal tempo en dan een minuut sprinten. Dat heb ik gedaan en kwam toen op 184 als maximale hartslag uit. Dat die formule niet betrouwbaar is las ik inderdaad.

4. Zena

Zena Fanatiek lid

Dec 9, 2006
    2,428
    0
    36
    Ik lees in je artikel dat je topfit moet zijn....misschien dat dat het is. Ik was gisteren niet fit (hoofdpijn, moe, misselijk) vandaag geen last meer, maar misschien dat dat nog doorwerkt. Ik zal het volgende week nog eens proberen.

5. Koningsgezin

Koningsgezin Fanatiek lid

Jan 24, 2014
    1,689
    110
    63
    Dan zit je qua maximale hartslag volgens mij wel goed, dus sorry. Verder kan ik je niet helpen. Wellicht andere dames?

6. Zena

Zena Fanatiek lid

Dec 9, 2006
    2,428
    0
    36
    in ieder geval bedankt :)

7. Aszz

Aszz Niet meer actief

Wat is je budget?
    Ik ben geen hardloopster maar sport wel, beweeg zoveel mogelijk. Maar wil ook mijn slaappatroon, eetpatroon etc bij houden.
    Daarvoor heb ik een Jawbone up, die ik eigenlijk altijd wel om heb.
    Super fijn ding, houdt alles bij, fijne apps om op aan te sluiten.

8. Zena

Zena Fanatiek lid

Dec 9, 2006
    2,428
    0
    36
    Ken ik niet Aszz... Ga is kijken.

9. mama079

mama079 Fanatiek lid

Apr 30, 2010
    1,065
    30
    48
    Zoiets heb ik ook: de vivofit van Garmin. Ik heb daar een hartslagmeter bij

10. Aszz

Aszz Niet meer actief

Die zit ook in de Jawbone up3.

De vivofit heb ik ook goed gelezen! Ik vind ze echt ideaal, die armbandjes.

11. mama079

mama079 Fanatiek lid

Apr 30, 2010
    1,065
    30
    48
  12. mama079

mama079 Fanatiek lid

Apr 30, 2010
    1,065
    30
    48
    Heb de jawbone gegoogled. Mooi bandje!

13. Zena

Zena Fanatiek lid

Dec 9, 2006
    2,428
    0
    36
    Mooi dingetje inderdaad! Maat los daarmee m'n "hartslagprobleem" niet op vrees ik.

14. Evvie

Evvie Fanatiek lid

Feb 13, 2012
    1,118
    30
    48
    Ik ben net begonnen met Evy en ren expres zonder hartslagmeter. Een paar jaar geleden in de sportschool trainde ik met en kwam daar tot de conclusie dat mijn hartslag ook erg hoog is. Boven de 200 was geen probleem om te halen. Dus ik let nu op hoe ik me voel. Toevallig vorig jaar een 24-uurs holter onderzoek gehad naar mijn ietwat onrustige hartritme en alles was goed.

15. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,147
    23,230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik ben een ervaren hardloopster en heb nog nooit met hartslagmeter gelopen. Ik luister gewoon naar mn lijf. Loop 5 km in 26 minuten en halve marathon in 1.55, en allerlei afstanden daartussen. Ik snap het nut niet van zo'n ding eigenlijk. :)

16. mama079

mama079 Fanatiek lid

Apr 30, 2010
    1,065
    30
    48
    Als je met een bepaald doel traint, zoals vetvetbranding, kan een hartslagmeter uitkomst bieden

17. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,147
    23,230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ja, das waar. Maar als je een halve marathon loopt, verbrand je wel vet ;) Ik loop niet alleen voor de vetverbranding. Vooral om mn hoofd leeg te maken en goede wedstrijden te lopen.

18. Zena

Zena Fanatiek lid

Dec 9, 2006
    2,428
    0
    36
    Ik heb hem gekocht om meer inzicht te krijgen. Ik ben inmiddels bevangen door het loopvirus en wil meer en sneller! Haha. Maar goed. Jij zegt dus niks van aan trekken en gewoon doorrennen?

19. Trirani

Trirani Fanatiek lid

Aug 6, 2013
    1,292
    1,129
    113
    Female
    Waar ik ben
    Ik zit bijna op hetzelfde niveau en met runs als de dam tot damloop of Amsterdam marathon 8 km e.d. wat sneller. Ik heb ook nog nooit met hartslagmeter gelopen. Al loop ik pas een maand of tien.

Letten op hoe je je voelt en of je energie krijgt i.p.v. je naderhand uitgeblust te voelen, lijkt me de beste graadmeter.

Desondanks zou ik het voor mezelf best eens willen weten :)

20. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,147
    23,230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ja, eigenlijk wel, haha. Om sneller te worden intervaltraingen doen. Nou, daar gaat je hartslag wel van omhoog hoor. Maar anders zou ik niet sneller worden. :)

Share This Page