inzetten van kraamzorg uren, hoe doen jullie dat?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door samaa, 8 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. samaa

samaa Niet meer actief

Oh dat ontbijtje op bed klinkt heerlijk! Hoewel ik ook niet het type ben om lekker achterover te leunen, ga ik dat denken ik toch maar proberen :D

2. snoes79

snoes79 Fanatiek lid

9 jun 2014
    1.312
    1.192
    113
    En het leuke is dat als papa thuis is, ook hij een ontbijten op bed krijgt:p
    En een lekker fruithapje!

Verder probeer ik de moeders na de lunch op bed te laten rusten, zo rusten ze beter. Maar ook hoeven ze me niet op de vingers te kijken als ik de woonkamer schoonmaak:D
    Zo doe ik meestal in de ochtend boven, als de moeders beneden zijn. Werkt voor mij ook iets prettiger, en hoeft moeder niet met kromme tenen toe te kijken. Ik vond het ook lastig als mijn collega:$ mijn huis aan het schoonmaken was.
    De dagelijkse werkzaamheden doen we als kraamverzorgende, en de meeste gezinnen vinden dat al heel wat.
    Je hebt soms van die mensen die wel zouden durven vragen hoor, zoals de garage opruimen?!? En ik doe niets met dierenuitwerpselen! Klinkt raar, maar ik ga niet bij andere mensen de hondenpoep in de tuin opruimen.
    Maar vaak hoef je het niet te vragen, de kraamverzorgster weet wel wat te doen en gaat bij aankomst gewoon aan de slag:)

3. NiHeJa

NiHeJa Bekend lid

30 jun 2014
    845
    85
    28
    Ik ben zo bang dat ze zich gaat vervelen hier hihi. T hoeft niet blingbling schoon, dus je bent met een uur wel klaar in dit kleine huis. Wil eerst niet teveel visite, dus ja wat moet ze dan? Ben benieuwd.

4. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Ik woon heel klein (woonkamer + 1 slaapkamer), dus in overleg krijg ik de eerste week 5 uur per dag (hoef dan zelf waarschijnlijk helemaal niets meer te doen. VL kook namelijk heel graag) en de 2e week 3,5 uur per dag. Mocht het nodig zijn kan ik altijd meer uren erbij vragen (bijvoorbeeld bij een spoedkeizersnee waardoor ik weinig zelf mag). Ze zagen bij de intake ook wel dat er hier niet heel veel te doen is. Visite heeft er maar rekening mee te houden dat ze net na het eten of in het weekend langskomen hoor. Mijn vriend vindt het ook leuk om daarbij te zijn en moet gewoon werken (net nieuwe baan, dus geen vakantiedagen opgebouwd)

5. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

10 mei 2012
    6.606
    57
    48
    Hier is de kraam er nu van half 9 tot 2. Prima zo. ML is 3 dagen thuis geweest toen 3 dagen werken. Uren waren de eerste dagen wat meer.

Ik dacht eerst ook wat moet zon hulp nou de hele tijd doen. Maar ze maakt haar tijd toch wel vol. Je bent al veel tijd kwijt aan verzorging/voeden van je kindje. Verder houdt ze het huis wat bij, zorgt steeds voor een lege wasmand en strijkt alle was. Ook bereid ze het eten voor voor savonds. Erg fijn dat we daar ook niet naar hoeven te kijken :)

6. k3lly

k3lly Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.091
    2
    38
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Heerhugowaard
    Ik heb niet alles gelezen hoor.

Ik werk ook als kraamverzorgster maar ik begin nooit later dan 8.30. Heb zelf het idee dat als ik later begin, ik achter de feiten aanloop. Smorgens heb je gewoon veel meer te doen, is er visite, heb je een badje, controles, verloskundige die langskomt wasje draaien even stofzuigen etc en dan is het alweer middag.

Ik zal alleen maar zeggen geniet ervan we zijn er niet voor Jan joker ;)

7. mamamama85

mamamama85 Actief lid

5 aug 2014
    281
    0
    0
    Ben ik dan de enige die geen zin heeft in de kraamhulp?
    Het is mn derde dus ik weet het allemaal wel. Ik laat me niks aanpraten, ben genoeg op de hoogte van de vele regels en tips... Ook ben ik absoluut geen ochtendmens dus als ze hier voor 9.30 is krijgt ze een heel chagrijnige kraamvrouw. Kraamvisite ontvang ik dus ook niet in de ochtend, maar in de middag.
    ik wil ook geen dagen van 6 of 8 uur, 3 uur vind ik zat.
    Ik hou niet van een vreemde in mn huis, die aan mijn spullen zit, niet op mijn manier schoonmaakt en mij pampert als n kleine meid...
    Ben ik nu zo erg dat ik zo denk??

8. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Ja maar, wasje draaien en stofzuigen en badje kun je toch ook 's middags doen? Stel dat je van tien tot zes zou blijven, dan heb je gewoon acht uur om alles af te handelen, vind dat zo'n gekke redenatie.
    De enige valide reden om niet te laat te beginnen lijken me de bezoekjes van de vk (wist trouwens helemaal niet dat die ook nog langskwamen, hoe vaak is dat?)

9. k3lly

k3lly Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.091
    2
    38
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Heerhugowaard
    Sjah het is maar hoe je er tegen aan kijkt :) het is voor mij gewoon een werkdag en die begin ik liever om half 9. Bij de organisatie waar ik werk is het trouwens niet toegestaan om na 9 uur te beginnen dit om kwalitatief goede zorg te leveren. Overigens willen de meeste vrouwen na de lunch slapen of rusten. Ik heb in ieder geval in 10 jaar tijd nooit klachten gehad over mijn begin tijd.

Ligt aan je verloskundige hoe vaak ze langs komen. De 1 komt elke dag even kijken de ander om de dag.

@mamamama85, kraamzorg is niet verplicht he, dus als je er geen zin in hebt dan vraag je het toch niet aan? Wel even in overleg met je verloskundige want je hebt kans dat je dan niet thuis mag bevallen maar dat is ook per verloskundige anders.

10. mamamama85

mamamama85 Actief lid

5 aug 2014
    281
    0
    0
    K3lly ik beval in het zkh met een keizersnede. Kraamzorg moest je aanvragen voor 12 weken dus heb ik braaf gedaan. Il wist helemaal niet dat het niet verplicht was et wordt zo op doorgedramd...

ik snap ook wel dat de kraamverzorgster graag vroeg wil beginnen om vroeg klaar te zijn, maar het gaat er toch om wat de kraamvrouw wenst?
    ik heb liever iemand die komt koken aan het eind vd middag voor mn man en twee zoontjes dan dat ik ontbijt op bed krijg. Dat kan mijn man ook wel voor mij doen. Als ze eerdaags bellen ga ik het allemaal eens doorspreken. Ik sta echt niet te popelen om ze ( in de ochtend vroeg )te ontvangen.

11. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Nou ja, dat vind ik dus ook. Ik wil wel graag kraamzorg, hoor, heb ik bij de eerste niet gehad, maar als de kraamverzorgende niet later dan negen uur wil beginnen uit persoonlijke overwegingen, dan ga ik om een andere vragen, serieus. Het aantal uur in een dag blijft hetzelfde, dus dat je niet genoeg tijd zou hebben om je klussen af te ronden is niet zo.
    Hier een organisatie waarbij de kraamverzorgenden tussen 08.00 en 18.00 uur werken.

12. liefebees

liefebees VIP lid

6 dec 2010
    6.936
    204
    63
    Overijssel
    Ik ben ook kraamverzorgende en ook bij mijn organisatie mogen wij niet later starten dan 9u.
    Begin meestal om 8.30 maar ook geregeld om 8u als er bijvoorbeeld andere kids naar school gebracht moeten worden.

13. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Maar wat voor reden wordt er dan opgegeven vanuit de organisatie? Dat je 's middags nog oproepbaar moet zijn soms?

14. Doornroosje1987

Doornroosje1987 Bekend lid

25 okt 2014
    593
    1
    0
    Nee zeker niet, ik zie er eigenlijk ook best tegenop!
    Wij verwachten een tweeling en het zijn onze eerste kindjes, dus ik zal haar vast echt wel nodig hebben.. maar van mij hoeft het ook echt niet 's ochtends vroeg en zeker ook niet langer dan nodig. Verder vind ik het ook maar ongemakkelijk zo'n vreemde in je huis de hele tijd.. en iemand anders zeggen dat ze moet schoonmaken oid zie ik mezelf niet gauw/graag doen.
    We weten natuurlijk niet hoe het allemaal loopt, maar in ieder geval gaat mijn man er ook die week zijn en mijn moeder woont 5min bij ons vandaan, dat vind ik wel een fijn idee.
    Wij gaan trouwens ook geen kraamvisite in de ochtend ontvangen, nee nee, als mensen willen komen dan niet 's ochtends!! Hihi.
    Het is natuurlijk wel heel prettig dat er iemand is die je helpt met de baby's en alles wat daarbij komt kijken maar voorderest laat ik mezelf en ons huis echt liever verzorgen door mijn mannetje of desnoods mijn moeder.
    Mijn man zegt 'je moet het maar over je heen laten komen, het komt hoe dan ook wel goed' en zo is het ook, maar toch, ik kijk er niet naar uit hoor!

15. iPinky

iPinky Actief lid

6 okt 2014
    382
    0
    0
    buitenland
    Ik vind het eigenlijk wel een fijne gedachte dat er elke dag even iemand langskomt om de baby te wegen en kijken of alles goed gaat. En om het één en ander uit te leggen...
    Als je niet wilt dat ze de hele dag blijft, dan kan je dat toch gewoon zeggen?

Ik ben ook absoluut geen ochtendmens, maar ik zie het een beetje als volgt voor me: ik ben waarschijnlijk 's ochtendsvroeg helemaal brak van de nachtvoedingen. Dan komt komt de kraamverzorgster en die neemt het dan even lekker van me over, terwijl ik me nog een keertje omdraai. Tegen de tijd dat ik weer wakker word, heb ik mijn handen vrij om even lekker te douchen en zodra ik uit de douche kom is alles weer fris & fruitig. De beeb fris, ik fris, huisje fris. En dan gaat ze me misschien nog wat dingetjes uitleggen, helpen met de middagvoeding en vervolgens gaat ze weer naar huis.

Aan de ene kant vind ik het ook een beetje een raar idee dat er iemand in mijn huis zit, maar zolang ze in de woonkamer/babykamer/badkamer blijft en niet de hele tijd bij me aan bed gaat zitten, kan het me eigenlijk niet zoveel schelen. Ik slaap er niet minder om.
    Zal haar wel uitleggen hoe de tv werkt en hoe ze koffie kan zetten en dan mag ze zichzelf vermaken...

Ik ben trouwens juist van plan om de visite te plannen tegen de tijd dat ik geen recht meer heb op kraamzorg. Is dat raar? :) Anders zitten we hier helemaal zo op elkaars lip. Maar dat gaat dan wel om visite die zelf ook gewoon z'n bordje in de afwasmachine zet en eventueel de stofzuiger door het huis trekt, als het nodig is. (Mijn naaste familie.)

Whoops, had deze even helemaal gemist. Ik kan wel een nachtuiltje zijn inderdaad, ligt er een beetje aan hoeveel ik overdag heb geslapen. Misschien de volgende keer? :)

16. liefebees

liefebees VIP lid

6 dec 2010
    6.936
    204
    63
    Overijssel
    In drukke periodes staan wij 's middags idd nog op middagwacht om bijv opvang te kunnen doen van een gezin dat uit het zh komt.
    En zoals al eerder is gemeld willen de verloskundigen hier ook graag dat de controles zijn gedaan als zij komen zodat afwijkende zaken snel gesignaleerd kunnen worden.

17. mamamama85

mamamama85 Actief lid

5 aug 2014
    281
    0
    0
    De kraamverzorgende brengt mijn zoon echt no way naar school, dat doet mijn man. Onzin dat ze hier om 8.00 moet zijn.
    Ik ben echt meer gebaat bij een goede maaltijd en de dag zelf met mn man rustig opstarten en de beeb dan met een vreemde. En ook NO WAY dat ik haar alleen laat met onze baby zodat ik kan slapen of douchen, oh nee! Ik vertrouw geen vreemde in haar eentje met ons pasgeboren fragiele baby'tje ook al is ze kraamverzorgende.

18. AnnevandePol

AnnevandePol Bekend lid

13 jul 2014
    806
    229
    43
    Vrouw
    Haarlem
    Ah, ik dacht al dat ik de enige was! Maar ik vrees dat ik ook niet blij ga zijn als een vreemde aan mijn baby gaat zitten. :$ Volgens mij wordt ik nu al een mama leeuw(in) hahaha!

19. tantetil

tantetil Bekend lid

1 jan 2010
    768
    162
    43
    Vrouw
    Noord Holland
    Heb jij zulke slechte ervaringen met kraamhulp dan mamama85 of heb je in het algemeen weinig vertrouwen in vreemden? Mijn vorige kraamhulp was een oudere dame die heel kundig overkwam, ik heb geen moment getwijfeld om mijn dochter bij haar te laten terwijl ik ging douchen. Misschien zou dit anders geweest zijn als het een jong grietje was geweest. Maar waarom wil je ook niet dat ze jouw andere kinderen naar school brengt? Gewoon nieuwsgierig hoor.

20. mamamama85

mamamama85 Actief lid

5 aug 2014
    281
    0
    0
    Ik heb 2 lieve wat oudere dames gehad bij mijn zoontjes. Geen slechte ervaringen mee gehad.
    ik wil gewoon geen vreemde alleen bij mn kind, ook al is ze kundig... oudere dames kunnen haar ook laten vallen. Ik vertrouw het gewoon niet.
    mn oudste gaat al zelf naar school en de jongste word gebracht door mn man. Altijd al. waarom Zou de kraamzorg dat dan een week overnemen? Daarnaast vind ik persoonlijk contact met de juf en ouder fijn, en voor mijn zoon ook. Hij krijgt een kus en knuffel van papa als hij hem in de klas achterlaat, niet van een vreemde.

Misschien ben ik "overprotective" een zeur een pietlut, maar ik ben gewoon zuinig op mn kroost. En ze zijn het beste af bij papa of mama.
    Mijn jongste is doodziek geweest (levensbedreigend) misschien ben ik daarom wel zo geworden...

Deel Deze Pagina