inzetten van kraamzorg uren, hoe doen jullie dat?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door samaa, 8 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tantetil

tantetil Bekend lid

1 jan 2010
    768
    162
    43
    Vrouw
    Noord Holland
    Als jouw man toch al elke dag jullie zoon brengt, dan begrijp ik wel dat je dan niet ineens die week de kraamhulp het laat doen. Mijn man heeft wisseldiensten, dus hier zou het wel misschien wel moeten. Ik had destijds meer vertrouwen in mijn kraamhulp dan in mijzelf. Misschien is dat nu wel anders hoor. Wat fijn dat alles weer goed is gekomen met je zoon. Zoiets kan je inderdaad wel extra beschermend maken.

2. mamamama85

mamamama85 Actief lid

5 aug 2014
    281
    0
    0
    Mijn man werkt in de IT en deelt zelf zijn uren in.
    Hij is sowieso thuis als ik in het zkh lig en herstel van de ks. Hij wil zoveel mogelijk bij zn gezin zijn en kan gewoon thuis werken op zijn kantoor hier thuis. Een luxe ja ik ben me ervan bewust ;)
    Hij heeft nu ook al gezegd dat hij de nachtvoedingen gaat doen zodat ik zoveel mogelijk kan rusten. De ochtenden maakt hij ontbijt voor de jongens en brengt de jongste weg. Daarna zal ook hij even moeten rusten dus ook een van de redenen waarom geen kraamzorg in de ochtend. De ochtend is RUST voor ons. Tot de jongens komen lunchen om 12.00
    DAN zijn extra handen welkom... voor die tijd wil ik echt geen gerommel in huis.

3. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Haha wij keken reikhalzend uit dat het 8 uur was en de kraamzorg er stond :) Onze baby begon nacht twee van de darmkrampen te krijsen en is de hele kraamweek daar 's nachts niet meer mee gestopt. Ze kraamzorg kwam dan lekker om 8 uur binnen (ik was allang wakker want ja om de 2,5 uur eten of de hele nacht krijsend kind) en dan maakte ze ontbijt voor ons, hielp mij even bij voeden en vervolgens nam ze S. mee en konden wij nog even twee uurtjes slapen. Was erg fijn.

Bij ons kwam ze gewoon van 8-16 of van 9-17 over het algemeen. Maar eigenlijk had ik er nooit over nagedacht en vond ik echt alles prima in die week :)

4. Vrolijkheid

Ik ook niet! Leek mij super raar iemand die je huishouden deed. Maar ik vond het zoooo chill!! Elke dag ontbijt op bed, smoothies, lunch, badkamer en wc werden elke dag gedaan. Was deed ze...avondeten heeft ze voorbereid. En ik was zo onder de indruk van moeder worden (had ik van tevoren niet zo ingeschat) dat ik het prima vond. Heerlijk in mijn bubbel met mijn baby. Dat was al druk genoeg. Dus lekker van genieten hoor!!!

5. iPinky

iPinky Actief lid

6 okt 2014
    382
    0
    0
    buitenland
    Jeetje... Ik vind het ook niet een hele fijne gedachte dat ik straks mijn baby aan een vreemde moet gaan toevertrouwen. Maar ik mag toch wel hopen dat de kraamhulp in ieder geval in staat is om goed voor een baby te zorgen? Ik denk dat zij er een stuk handiger in is dan ikzelf, zeker in eerste instantie. En ik vertrouw de kraamhulp ook meer dan mijn eigen vriend, voor hem is alles helemaal nieuw en hij vindt het ook maar eng en spannend.
    Wat ga je dan zeggen tegen de visite? Die willen de baby toch ook allemaal even vasthouden? Mag dat dan ook niet uit angst dat ze de baby laten vallen?

En op een gegeven moment wil je toch ook weer aan het werk, dus dan moet je sowieso iemand vinden die voor je baby gaat zorgen? Het lijkt me ook heel vermoeiend (vooral voor jezelf) om zo wantrouwende houding aan te nemen.

Mamamama85, ik snap echt niet zo goed waarom je uberhaupt kraamzorg hebt aangevraagd. Kan je dat verzoek niet annuleren? Er zijn namelijk genoeg toekomstige mama's die er wel heel veel behoefte aan hebben, maar die het misschien te laat hebben aangevraagd en er daardoor niet voor in aanmerking komen. Laat hen dan voor gaan, als jij er toch geen trek in hebt.

6. mamamama85

mamamama85 Actief lid

5 aug 2014
    281
    0
    0
    Visite zijn geen vreemden he ;) dat is eigen en vertrouwd.
    Mij is vertelt dat ik het móest regelen weet ik veel dat het niet verplicht is er word zo op gehamerd. Afzeggen kost mij een boete dus dat gaat ook niet.
    ik heb geen vaste baan dus
    Ze gaat niet naar de creche, mijn man werkt veel thuis dus ALS ik een bijbaantje zou hebben zou hij gewoon voor haar zorgen.
    Mijn wantrouwen tegenover vreemden vermoeiend? Nee hoor. Ik heb zelf 10jaar ervaring als babyjuf, wil niet opscheppen maar ik weet zelf alle tips and tricks.
    Het is vermoeiend om alles opnieuw aan te horen van een vreemde.
    Misschien makkelijk gezegd als je niet in kan schatten wat ik allemaal heb meegemaakt met onze jongste...
    kraamzorg mag hier stofzuigen de badkamer doen en koken. Meer niet...

7. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.466
    582
    113
    Ik vond het heerlijk dat de kraamhulp op tijd kwam. Ik ga in de zomer bevallen en waarschijnlijk heeft mijn zoontje dan vakantie dus hoeft hij niet naar school, maar anders zou ik er geen problemen mee hebben als zij hem naar school zou brengen (als mijn vriend of de buurvrouw het kan doen zou ik dan liever hebben want ze is dan toch een tijdje weg en gaat allemaal van je uren af)
    Sommige vrouwen herstellen heel makkelijk na de bevalling, maar bij mij was dat niet het geval en ik heb erg veel aan haar gehad.
    Ik vind het normaal gesproken ook wel lastig als iemand anders met de scepter zwaait in mijn huishouding, maar dat kon ik heel makkelijk loslaten. Daarna alles weer neergezet zoals het daarvoor was.

8. k3lly

k3lly Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.091
    2
    38
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Heerhugowaard
    Ik heb enigszins medelijden met de kraamzorg die bij jullie gaat komen mamamama85. Wat een bijzondere houding heb jij tegenover de kraamzorg. Ben het helemaal eens met iPinky. Ik snap best dat er mensen zijn die ertegen op zien hoor maar dat je zo hatelijk over kan komen en dan zeggen dat je het allemaal zelf doet samen met je man want je bent bang dat de kraamzorg je kindje laat vallen? Dan snap ik echt niet dat je niet hebt nagevraagd of kraamzorg verplicht was. Maar goed zelf weten natuurlijk hoop toch dat je het een beetje los kan laten en je een fijne kraamtijd krijgt.

9. llilsab

llilsab Lid

5 mei 2014
    8
    0
    0
    NULL
    NULL
    heb al 2 x kraamhulp gehad en opzich goede ervaringen hor maar ik zit er helemaal niet op te wachten ik ben niet zo een persoon dat een week op bed ga liggen of rustig aan doet ik ken me lichaam en ik luister erna ik vond het gewoon zwaar irritant dat er iemand rond loop die mij ga vertellen wat ik moet doen dus rust nemen ik vind het gewoon onzin maar dat is mij mening ik moet nu weer kraamhulp is verplicht maar als et aan mij lig hoeven ze niet te komen kan zelf ook een de temp opnemen en de baby wegen en in bad en voeden. maar zo ben ik en ben totaal geen controlfreak ofsow de kraamhulp kwam om 8 uur hier en werd om 12 uur weer na huis gestuurd de uren mocht ze gewoon opschrijven vond ik geen probleem. ben ik nu een zeikerd of wat ??

10. kersenflap

kersenflap Niet meer actief

Hier 2 keer kraamzorg gehad na beide keizersnedes, de eerste kraamzorg had ik 6 dagen in het ziekenhuis doorgebracht waarvan 5 dagen met onze zoon. We hadden geen klik ze deed niets, lang verhaal, na 2 dagen de deur uitgezet zo ongeveer. Toen dacht ik dat ik alles kom.

Ik heb 3,5 jaar tegen de kraamzorg op gezien, tot ik zwanger was, mijn vriendin kwam en zei mag ik bij jou kramen, overlegd met manlief en ja graag, wat een pretje, ik mocht na 2 dagen naar huis, ze kwam een uur later en ik heb gewoon echt 8 dagen (verlengde kraamzorg) in bed doorgebracht, vooruit ik deed de deur open s'morgens (ze mocht geen sleutel aannemen) Zelfs de weekenden heerlijk het voelde even vreemd toen mijn man en ik samen naar bed werden gestuurd, maar wat voelden wij ons fijn. Ze kwam in de ochtend rond 8.30 zoon was al naar school met een vriendin en bleef tot ongeveer 16.30 dan was mijn man weer thuis. Heerlijk.

Bij de eerste zat ik de hele dag op de bank nu heb ik de hele week op bed doorgebracht lag veel lekkerder met de wond en wat gebeurd er nu beneden als jij met de baby boven bent? In de middag kwam de oudste van school en kroop ook lekker op bed erbij.

11. Beitsche

Beitsche Fanatiek lid

12 nov 2007
    1.068
    1
    38
    Kun je het niet om laten zetten in 3 uurs zorg. Dan komen ze 3'uur per dag voor de controles van jou en de andere dingen die nodig zijn.Misschien past jou dat beter?

12. mamamama85

mamamama85 Actief lid

5 aug 2014
    281
    0
    0
    Er zit wel meer achter dan bang zijn dat ze de kleine laat vallen. Nogmaals jullie kennen het verleden met onze jongste niet.
    Ik heb hem ZAT in vreemde handen moeten laten toen hij behandeld werd tegen kanker. En uit ervaring doet dat een moederhart inmens veel pijn. Het liefst hou je je kind dan de hele tijd bij je omdat kinderen het beste af zijn bij hun ouders.

Makkelijk oordelen dan als je de situatie niet kent?
    en waarom ik niet heb uitgezocht of het verplicht was of niet, ik had mijn hoofd toen bij mijn nichtje zitten die in de zomer is overleden na een zwangerschap van 38 weken.

Zo, open en bloot... hier de redenen waarom niet.
    tevreden??

13. mamamama85

mamamama85 Actief lid

5 aug 2014
    281
    0
    0
    Beitsche, bedankt voor het meedenken. Ik heb de uren open gelaten en "in overleg" ingevuld op het aanvraagformulier.
    3uurszorg past hier beter dan 6 uur per dag.
    ik ga alles bespreken, de voorgeschiedenis, de wensen.qua taken en tijden. Ze werken tussen 08.00 en 18.00 dus ga vragen of zorg mogelijk is van.15.00 tot 18.00 of als er langer nodig is van 12.00 tot max. 17.00

14. iPinky

iPinky Actief lid

6 okt 2014
    382
    0
    0
    buitenland
    Ik wil absoluut niet oordelen, maar op basis wat je schrijft vrees ik dat het een hele nare en stressvolle ervaring gaat worden. Voor zowel jou als de kraamverzorgster die je gaat krijgen. En dat terwijl de kraamzorg er juist is om moeders te ontlasten de eerste paar dagen.

Maar misschien kan je inderdaad vragen of er alleen iemand langs kan komen om te wegen en te tempen. Of alleen aan het einde van de middag om te helpen koken, al vraag ik me af of ze dat doen.

15. Vrolijkheid

Kraamzorg is sowieso niet verplicht. Maar dan moet je VK of de huisarts de controles willen doen en dat willen ze niet altijd. Dus dan is 3 uur de beste optie inderdaad. Heb je de middenweg!

16. Vrolijkheid

Had ik echt exact kunnen schrijven. Maar toen ik bevallen was, veranderde de wereld zo dat ik het van te voren niet had kunnen bedenken en was ik blij met alle hulp. Ik was best onzeker (terwijl ik echt wel wat van kinderen weet) was moe, onder de indruk....En ik hield ook echt niet van vreemden in huis, alles staat op vaste plekken, alleen IK kan het huishouden doen...Maar oh wat was ik blij achteraf.

Maar ik had dan ook een goede ervaring. Leuke meid, deed veel, liet ons regelmatig met rust, was lief met de kleine, duwde er niks doorheen. Ik hoor ook andere verhalen en dat kan je beeld zeker inkleuren. En wie weet vind jij het wel verschrikkelijk. Nou dan weet je dat voor een eventuele volgende keer. Maar voor nu zou ik inderdaad doen wat je vent zegt: lekker over je heen laten komen!

17. Doornroosje1987

Doornroosje1987 Bekend lid

25 okt 2014
    593
    1
    0
    Haha grappig dat je er precies hetzelfde in stond!
    En goed te horen dat het je achteraf allemaal erg mee is gevallen :)
    Hopelijk kan ik dat straks ook zeggen!
    Ik ben ook wel echt blij dat er een kraamverzorgster komt, wat betreft de baby's kunnen we alle hulp gebruiken, de hele situatie lijkt me alleen erg ongemakkelijk! Maar ik zal het idd maar over me heen laten komen allemaal ;)

Denk dat het inderdaad ook wel een heel verschil kan maken wat voor persoon je treft.. Vroeg me eigenlijk ook af(misschien weet iemand dit) of het raar is als je bij intake vraagt om een wat ouder iemand zegmaar 40+ ?? niet omdat ik een jong iemand zou wantrouwen, maar ik zou me prettiger voelen bij een "moeder figuur" dan bij iemand van mijn eigen leeftijd(in de 20)
    Dat zou dan eigenlijk ook ons enige verzoek zijn, het huishouden, eten koken etc is voor ons niet van belang omdat mijn man dat ook kan en wil doen. Daarnaast zal het hier tijdens de kraamweek ook niet storm lopen qua bezoek, daar zorgen we wel voor :)

Ps: Wat bijzonder trouwens dat jullie kleintje is geboren op jullie trouwdag! Ik ben ook rond onze trouwdag uitgerekend :)

18. Aiseria

Aiseria Bekend lid

22 jul 2014
    876
    3
    16
    Mij lijkt het echt heerlijk kraamzorg :) zo moe als ik nu soms al ben en zo brak als ik kan zijn na een gebroken nacht. Niks fijners dan zo vroeg mogelijk de kraamzorg zodat ik geholpen kan worden met de kleine. Vind het allemaal nog doodeng en ben bang dat diverse dingen me niet gaan lukken, zoals goed aanleggen voor bv wat ik heel graag wil geven.

Manlief gaat hier om kwart voor 8 al de deur uit, dus elke moment vanaf dan is de kraamzorg welkom haha. Ik moet mijn intakegesprek nog krijgen en ik hoop zo dat het gaat klikken. Ik heb namelijk wel mijn 7 katten en ik vind het zo belangrijk dat ik geen kraamverzorgende heb die daarover gaat miepen of zo onzorgvuldig is om ze te laten ontsnappen. Dat is mijn nachtmerrie, heb binnenkatjes geen buitenkatjes ;)

Bezoek is toch eigenlijk de eerste week niet welkom verder, behalve ouders&schoonmoeder. Dus ik hoop vooral op een lekker rustige kraamweek vertroeteld worden en de draai zien te vinden met mijn kleine meid.

Deel Deze Pagina