Waarom berekent FF mijn eisprong voor die dag? En wordt dat nog aangepast?

Discussion in 'Temperatuurkaartjes' started by Child, Apr 28, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Child

Child Fanatiek lid

Sep 6, 2011
    2,782
    216
    63
    Ik doe dit nog maar kort dus niet veel ervaring.
    Ik heb de dinsdag (dag 26) een echo gehad ivm buikklachten en toen zagen ze het eitje wel zitten (19 mm)
    2 dagen ervoor had ik een ovulatietest gedaan die niet positief was, maar wel best rood. (heb hem nog niet knallerder gezien)
    Ik heb de dag erna geen test gedaan omdat ik dinsdag toch naar gyn moest en omdat FF op basis van mijn cyclus mijn ei voor dit weekend 'gepland' had.
    Heb woensdag nog wel een ovulatietest gedaan die heeeeeeeel licht was en achteraf denk ik teveel gedronken te hebben omdat ik 's morgens had gesport en dan een liter water drink (maar had tussendoor wel weer 2x geplast, dus dacht dat het wel weer goed was)
    Dus heb die ovulatietest er weer uitgehaald omdat die waarschijnlijk ongeldig was.

Heel verhaal maar mijn vraag: Waarom zegt FF dat ik mijn ei op donderdag heb gehad en niet op dinsdag? Is het niet logischer dat hij bij zo'n dip (36,4) is gesprongen? En kan dat> Het eitje 's morgens nog zien zitten maar dat ie dan 's middags gesprongen is bijvoorbeeld maar dat hij dan wel die dag zo'n lage temperatuur aangeeft?

En als ik straks mijn menstruatie invoer: Past ie het kruisje van de ovulatie nog aan?

28-4-2014.jpg

Volgende cyclus ga ik in de middag ovulatietest doen want ik drink in ochtend nog teveel denk ik (en ben in middag vaak weg, dus als ik dan thuiskom, dan testen)

Alvast bedankt voor het meekijken!!!! :)

2. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    4,050
    1
    0
    Omdat als op dag 26 je ei zou zijn geweest je op dag 28 een hogere temperatuur zou verwachten.

FF geeft trouwens ook een stippellijn dat betekent dat de dag van je eisprong niet zeker is.

3. Child

Child Fanatiek lid

Sep 6, 2011
    2,782
    216
    63
    Aaah kijk, een kenner.:D
    (ik heb wel 26 lessen voor Fertility Friend toegemaild gekregen en mijn Engels is niet slecht maar met al die termen wordt het toch best lastig haha)
    Ik wist dus niet eens dat het normaal geen stippellijn was.

Ok, betekent het dus dat je na je ei geen verlaging meer hebt? Of alleen niet zo snel na je ei?
    En verandert ie het nog in een gewoon lijntje of veranderd hij datum nog?

4. nana84

nana84 Fanatiek lid

Jul 18, 2013
    1,003
    9
    38
    Ik zal wat dingetjes proberen uit te leggen :)

Je ovulatie vindt niet altijd plaats op de grootste temp.dip, wat wel vaak gedacht wordt als men zo'n grafiek bekijkt.
    Je moet kijken naar je gemiddelde temperatuur voor je eisprong (basale lichaamstemperatuur, dat geeft de rode horizontale stippellijn weer) Wanneer de temp een mooie stijging vertoont, minstens drie dagen aansluitend 0,2 graad hoger, dan kun je spreken van een ovulatie. Dus ik zou ook zeggen cyclusdag 28.
    Nu zou je dit ook samen kunnen doen met het cervixslijm, hoe je baarmoedermond aanvoelt en ovulatietesten. Wanneer je dit allemaal bekijkt, ben je zekerder van wanneer je eisprong heeft plaatsgevonden.
    Na de temp.stijging van cyclusdag 26, zit je temp nog op je gemiddelde niveau. Na de stijging van cyclusdag 28 niet. Daarna stijgt je temp ook mooi door, boven je basale lichaamstemperatuur. Dus m.i. heeft ff gelijk met dag 28.

En meestal groeit je eitje ook nog iets groter dan 19 mm voor het springt, tenminste was bij mij wel zo. Dus dat komt precies uit.

Je kunt na je ovulatie wel wat dipjes in je temp hebben, het zal niet alleen maar een stijgende lijn zijn, maar meestal blijft het wel boven de "rode stippellijn".
    Wanneer fertility friend er niet zeker van is, geeft hij de ovulatie aan met een stippellijn, is het programma wel zeker van de datum van eisprong, dan is het een dikke rode ononderbroken lijn. Dit kan ff evt. over een paar dagen nog aanpassen.

Ik hoop dat je het allemaal een beetje snapt ;)

5. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    4,050
    1
    0
    What she said ;)
    Ik zat net te typen, maar zie dat het niet meer hoeft. :D

6. nana84

nana84 Fanatiek lid

Jul 18, 2013
    1,003
    9
    38
    Sorry, ik kom ook zo maar inbreken, ik hoop niet dat je het vervelend vindt dat ik de vragen heb beantwoord die "aan jou" gesteld waren. Het scheelt jou ook weer, zo kun je het ook zien :p

7. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    4,050
    1
    0
    Nee joh, het is een open forum hoor ik denk dat Child, gewoon graag antwoord op haar vragen wil en dat van jou vast erg goed en duidelijk:D

8. Child

Child Fanatiek lid

Sep 6, 2011
    2,782
    216
    63
    Echt superbedankt voor het meekijken en uitleggen. Wordt allemaal heel stuk duidelijker zo :)

9. Child

Child Fanatiek lid

Sep 6, 2011
    2,782
    216
    63
    Update: Vandaag ongesteld geworden. (dag 37, dit tegenover dag 45 vorige maand. wat een verschil....)
    Of mijn ei was wel op dinsdag, of ik heb een enorm korte luteale (hoewel die nu ook kort berekend is)
    Grappig, was al zo verbaasd over mijn lage temperatuur vanmorgen!

View attachment 392361

10. nana84

nana84 Fanatiek lid

Jul 18, 2013
    1,003
    9
    38
    He jammer.. ik denk wel dat je eisprong goed aangegeven staat door ff. Je luteale fase zou dan 8 dagen zijn, is wel kort, maar niet onmogelijk om zwanger mee te worden.
    Hopelijk meer succes de volgende ronde!

11. Child

Child Fanatiek lid

Sep 6, 2011
    2,782
    216
    63
    Nee niet jammer hoor ;)
    Ik ben gaan temperaturen om meer inzicht te krijgen in mijn cyclus, we zijn nog niet begonnen met klussen! :)
    (willen we wel op korte termijn)
    Luteale fase is inderdaad wel kort. Maar ben een week geleden begonnen met teunisbloemolie (vanwege rare cyclus + pms-achtige klachten)
    > Zou dat de reden kunnen zijn dat ik nu eerder ongesteld ben geworden?
    Nou ja, we gaan zien wat volgende cyclus doet en zal wat regelmatiger (en op beter tijdstip) de ovulatietesten doen.:)

12. nana84

nana84 Fanatiek lid

Jul 18, 2013
    1,003
    9
    38
    Ik heb niet zo veel verstand van dat soort homeopatische middeltjes, maar volgens mij heb ik hier op het forum wel eens gelezen dat dat je luteale fase inderdaad kan verkorten. Staat er toevallig niks van in de bijsluiter?

Op tijd beginnen met temperaturen geeft veel waardevolle informatie over je cyclussen. Veel succes wanneer jullie "er echt voor gaan"!

Share This Page