Zo geschrokken

Discussie in 'De lounge' gestart door mom2be88, 19 dec 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mom2be88

mom2be88 Bekend lid

14 mrt 2016
    652
    165
    43
    Hi dames, ik ben gisterenavond zo geschrokken dat ik nu wakker lig te malen nadat onze oudste dochter naar de wc moest.

Ons jongste dochtertje van 1,5 is zo hard gevallen dat ze echt een snee in haar tong heeft en best een stukje van haar voortand. Het gebeurde toen de oudste haar in bad per ongeluk omduwde.. meteen bloeden als een rund natuurlijk. Ben zo geschrokken... mijn man was werken dus huilend de huisartsenpost gebeld. Ik wist even niet wat te doen. Blijkbaar geneest het vanzelf, maarja snachts komen de nare gedachtes natuurlijk....... als het maar niet weer open barst, als het maar snel heelt etc. Het is vooral lastig omdat ze natuurlijk nog niet goed kan aangeven waar ze last van heeft. En dat stukje tand....... ja dat is enorm balen bij het voorstandje.

iemand ervaring?

2. Visje79

Visje79 VIP lid

9 jan 2019
    5.029
    5.934
    113
    Vrouw
    Oh wat schrikken zeg. Tong geneest idd vaak vanzelf en kan niet gehecht worden. Als het morgen (zometeen) nog bloedt kan je haar een lepel suiker geven. Als het echt een grote snee is en de tong is als het ware in tweeen (of echt een groot los flapje) zou ik opnieuw de hap bellen. Beterschap!

3. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Tandje: het is een gelukkig een melktandje.
    Evt de tandarts bellen op een redelijk tijdstip?

4. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Mijn nichtje heeft ook een flinke snee in haar tong gehad en het geneest inderdaad vanzelf weer, maar ik kan mij de schrik goed voorstellen, want het ziet er heel naar uit.

hopelijk knapt ze snel weer op.

5. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.873
    7.937
    113
    Ik schijn als kind vroeger in mijn tong te hebben geknipt. Je ziet daar helemaal niets meer van.

6. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Haha ik knipte wel eens in mn haar (zie je ook niks meer van ;) ) maar hoe krijg je het voor elkaar om in ie tong te knippen :eek:

lavender, Celika, citroenrasp en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. flowertje36

flowertje36 Niet meer actief

Oh bij die gedachte krommen mn tenen :roflmao: hoe krijg je het voor elkaar ?

Mn zoon is ook 1 keer heel hard gevallen op het dressoir en een snee in zn tong, maar was de volgende dag al weer heel mooi aan het genezen en is ook niet meer open gegaan.

8. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ah ik snap dat je geschrokken bent. Een ongelukje zit in een klein hoekje.

Bij mijn zoon is op het kdv een keer een van zn voortandjes voor een deel afgebroken. Niemand wist hoe het gebeurt was. En ook wel eens achterover van de bank gekukkeld. En in het nieuwe huis al 2 keer van de trap.

Je schrikt jezelf echt helemaal het apenzuur. Maar gelukkig komt het meestal wel goed. Het geneest vaak heel snel met die kleintjes. Misschien zie je er vandaag op haar tong al bijna niks meer van.

Even in de gaten houden dat haar tandje geen scherpe randjes heeft. Zo niet hoef je er niet mee maar de tandarts.

9. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Mijn oudste bedacht dat hij ook wel achterstevoren van de glijbaan op school kon. Gevolg is dat hij met zijn hoofd op de glijbaan is geklapt waarbij hij heel hard op zijn tong heeft gebeten en de binnenkant van zijn lip helemaal open lag. Ook dit moest vanzelf genezen. Hij kon drie dagen niet goed eten en alleen drinken door een rietje. Is helemaal goed gekomen hij kan het zich zelfs helemaal niet meer herinneren.

10. ciprilla

ciprilla Fanatiek lid

1 apr 2014
    3.660
    2.008
    113
    Vrouw
    De oudste is hier ook wel eens in bad gevallen op die leeftijd. Inderdaad stuk voortand eraf. Ik baalde zo erg. Maar uiteindelijk is het nog redelijk goed gekomen, die tandjes groeien nog wat naar beneden waardoor je het lengte verschil amper ziet.

11. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.184
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ja dat is enorm schrikken.
    Mijn jongste is eens van de trap gevallen toen ze 1,5 jaar was. Ik stond er notabene achter.
    Ze klapte met haar kin op de traptrede en toen was er alleen maar bloed bloed bloed. Het leek net een stromende kraan. Ik schrok me wezenloos. Ook een diepe snee en ook HAP gebeld ( ben zelf nb doktersassistente ;)
    Gerustgesteld en voor de zwelling iets kouds laten drinken en eten maar ging moeizaam omdat het pijnlijk was maar echt het is weer helemaal genezen.
    Dat tandje is nooit leuk. Doen ze niks aan. Wel erop letten dat er geen zwelling boven het tandvlees komt want dan zou die er evt uit moeten maar dat zal niet zo een vaart lopen.
    komt wel goed.

12. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Dat is zeker schrikken. De tong heelt heel snel, dus als het goed is heeft ze er over een paar dagen geen last meer van.
    Wat betreft het tandje, gelukkig is het een melktand, kijk wel even of er geen blauwe plek op het tandvlees staat. Het kan zijn dat de onderliggende tand dan wat beschadigd is.

13. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.134
    8.867
    113
    Een mond bloed vaak veel erger dan ergens anders en water en bloed is ook geen goede combi. Ik heb als kind eens een enorme winkelhaak in mijn mond (wang) gehad in het zwembad (ik had een beugel en iemand trapte in mijn gezicht), op de EHBO’er na wilden ze zo ongeveer 112 bellen. ;) Een andere keer was het ‘op het land’, toen bleef ik in de speeltuin ergens achter hangen. Dat leek veel minder dramatisch ivm minder bloed, maar was uiteindelijk toch ernstiger, maar ook dat werd niet gehecht omdat het in mijn mond was. Toen heb ik een week op ijs en vla ed geleefd.

Maar kan me goed voorstellen dat je schrikt! Zou ik ook doe! Hopelijk heeft ze er verder niet te last van. Suiker helpt in een mond inderdaad goed om het bloeden te verminderen/op te laten houden.

En inderdaad fijn dat het een melktand is, al duurt wisselen bij een 1,5-jarige nog wel even natuurlijk...

14. mom2be88

mom2be88 Bekend lid

14 mrt 2016
    652
    165
    43
    Dat heb ik inderdaad ook gedaan, eerst wat water en toen een water ijsje. Oh bah je schrikt gewoon zo erg!

Anouk2005 vindt dit leuk.
  15. mom2be88

mom2be88 Bekend lid

14 mrt 2016
    652
    165
    43
    Dank jullie wel voor alle lieve reacties en ervaringen! Het lijkt wel dicht te zitten nu, voor zover we kunnen zien.

ik wilde dat ze even pap zou eten, maar mevrouw weigerde en wilde broodjes. Dus alleen de zachte binnenkant met wat beleg. T ging redelijk goed... al zei ze soms au. Maarja we hopen maar dat het inderdaad snel geneest. Daar lijkt het wel op. En dr tandje...... ja, dat vind ik wel echt vervelend, maar doen we niets meer aan

16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.820
    113
    Na een tijdje valt dat tandje je niet meer op. Zonde is het wel ja, maar idd je doet er niks meer aan. Mijn oudste miste ook een stukje tand door een glijbaan.
    Mijn jongste had door een val 8 melktanden los staan. Dat vond ik een van de ergste dingen die ik heb meegemaakt, bloedde als een rund. Maar ze zijn allemaal weer vastgegroeid. 1 tandje werd bruin, maar pas na een jaar of 2 en zijn nieuwe tanden zijn gelukkig helemaal gaaf.

Ik zou haar nu een tijdje vloeibaar eten geven. Lekker vla, soep even een dagje of 2 (of tot ze anders aangeeft). Dat is niet zo erg voor eventjes.

Oh als ze zelf broodjes wil gewoon doen. Ze kunnen dat zelf heel goed aangeven.

17. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Je zou het niet verwachten maar een tong kunnen ze echt hechten ;)
    Mijn zoontje is een aantal jaren terug (hij kan geen diepte zien) met trap oplopen voorover gevallen en hiermee zijn tong in tweeën gespleten! Het zag er zo heftig en raar uit (was echt een hele rare scheur) dat zelfs de arts die hem moest behandelen het er moeilijk mee had :o:
    Ze hebbenn hem toen in slaap moeten brengen om het te hechten.

@ts: ik kan heel goed begrijpen dat je geschrokken bent. Het kan er heel heftig uit zien. Gelukkig is een tong iets dat het snelst geneest van alles en je ziet er vaak echt niets meer van!
    Sterkte met je meisje :)

samarinde01 vindt dit leuk.
  18. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

20 aug 2012
    4.244
    681
    113
    Ik ben zelf wel gehecht in mijn tong. Ik ben als peuter gevallen en ben toen met mijn tanden een gat of snee (weet even niet wat het was) in mijn tong gevallen. Ik bloedde echt heel erg (volgens mijn moeder) en toen naar de seh geweest en hebben ze 't gehecht. Ik weet er zelf gelukkig niets meer van maar ik gilde wel heel hard.
    Dit is natuurlijk alweer zo'n 30 jaar geleden en 't zal nu wel anders zijn maar hechten in je tong kan dus zeker wel. Je ziet 't nu nog steeds aan mijn tong trouwens soort litteken maar heb er verder geen last van.

Ik zou 't even goed aankijken mocht het weer gaan bloeden zeker een met de hap bellen. Sterkte!

19. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.947
    33.614
    113
    Sorry maar ik heb hier wel een beetje om moeten gniffelen.
    Ik hoop maar dat karma niet achter me aan komt :|

20. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Mijn dochter is toen ze 2,5 jaar oud was zo hard gevallen dat haar hele lip is opengebarsten, tand eruit, bloeden als een rund. Ze kon twee dagen geen vast voedsel eten, zo sneu!

Ik hoefde niet naar de tandarts en de HAP gaf ook aan dat ze niets konden doen. Zo af en toe tijdens het genezingsproces ging het weer iets open en bloeden, maar uiteindelijk heelt het. Gewoon de tijd geven, geneest vanzelf.

Deel Deze Pagina