De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) gaat boetes opleggen aan instanties die vruchtbaarheidsmiddelen voorschrijven als afslankmiddel. Het gaat om geneesmiddelen als Pregnyl, die het zwangerschapshormoon HCG bevatten. Pregnyl wordt gebruikt door vrouwen die moeite hebben om zwanger te worden, maar er zijn ook artsen en apothekers die het voorschrijven als afslankmiddel. Ook in schoonheidsklinieken en op internet is het als afslankmiddel te krijgen. Volgens de IGZ is niet bewezen dat HCG overgewicht bestrijdt. Dat staat ook in de bijsluiter van Pregnyl. Boete Inspecteurs van de IGZ zullen klinieken bezoeken voor controle. Instanties die het als afslankmiddel voorschrijven, riskeren een boete van 150.000 euro. Een woordvoerder erkent dat de inspectie lang niet alle klinieken kent. "We roepen mensen dan ook op om melding te maken van plaatsen waar de middelen worden verkocht. Dat kan ook via websites zijn." Bron: http://nos.nl/artikel/209834-igz-pakt-misbruik-hormoonmiddel-aan.html
Dat is heel mooi!! Plas ik niet voor niks meer in die bussen voor iemand met overgewicht Er was zelfs een tijdej geleden een tekort aan pregnyl en dan te bedenken dat het aan mensen met gewichtsproblemen gegeven werd!
Ik dacht laatst juist vernomen te hebben dat het allemaal iets gecompliceerder ligt dan het lijkt maar ook ik vind dat vrouwen die plassen voor vrouwen...ook echt voor deze vrouwen zouden moeten kunnen plassen!
Je hebt ook gelijk Elmo, het ligt allemaal iets gecompliceerder. Ik ga heel eerlijk zijn, dat kannetje plassen vind ik nou niet bepaald super, MMM lijkt me vanzelfsprekend nóg veel erger maar het idee dat ik dus soms iets doe wat ik niet zo leuk vind voor vrouwen/mannen die willen afvallen... arghh:x
Blij toe, wat raar dat er toch altijd medicijnen worden gebruikt door mensen die het niet nodig hebben.
Nou, afvallen is voor sommige mensen geen luxe-ding he, maar echt noodzaelijk i.v.m. gezondheid. Dus in dat opzicht..
Er is nu nog een tekort, blijkt dat mijn gyn mij dat daarom deze maand niet heeft gegeven. Ben blij dat ze dit nu aanpakken!
Ach in Spanje. Griekenland e.d. (voorbeeld) kan je het volop krijgen ook op internet en daar kunnen ze toch niets aan doen dus ja echt stoppen zullen ze het toch niet.. het meeste HCG om af te vallen kwam daar toch al vandaan..
Dat begrijp ik, ook ik ben te zwaar en heb bijv. hierdoor diabetes type 2 ontwikkeld. Maar ik zou me absoluut niet kunnen vinden om dit medicijn te gebruiken alleen voor het afvallen. En zeker als ik dan lees dat er op een gegeven moment een tekort aan was. Maar goed, dat is mijn mening.
Dat was voor mij steeds argument om niet mee te doen aan moeders voor moeders. Kan ik dat nu dus toch wel gaan doen
vind ik een beetje onzin want als is er maar een kans dat je 1 vrouw ermee helpt zou het al waard moeten zijn, al iedereen zo denkt krijg je een tekort, niet perse door de HCG dieten want die worden al zolang amper in nederland geleverd (door Nederland zeg maar)
Ik heb persoonlijk (nadruk op persoonlijk) minder problemen met vrouwen die moeten afvallen en die dit middel door zgn. deskundigen voorgeschreven krijgen dan met de farmaceuten (en waarschijnlijk ook die zgn. deskundigen) die er op deze manier een hele grote zakcent aan hebben verdiend terwijl je als zwangere vrouw op je hormonen en gevoel wordt aangesproken ("dit heb je toch wel over voor andere vrouwen?" Kijk maar hoe hier wordt gereageerd soms als je zegt dat je niet meedoet) en het gewoon keiharde bussiness is achter de schermen van die aardige vrouwen die langs komen met hun (sorry) lullige cadeautjes. Dat was steeds mijn voornaamste reden om niet te piesen...
De grote schuldige is de verkoper van hcg als afslankmiddel! Niet alleen de plassende zwanger en de stellen met een kinderwens zijn de dupe, maar ook de vaak wanhopige dieter die voorgelogen wordt en grof geld betaald voor een middel wat niet werkt. Helaas weet de koper vaak niet hoe men aan pregnyl komt en vertrouwt deze volledig op de voorschrijver. Artsen en apothekers die het middel als afslankmiddel voorschrijven, maken misbruik van hun titel om hun eigen portemonnee te spekken. Ik vind het een goede eerste stap van de IZG en hierdoor zullen in ieder geval de Nederlandse plasjes beter beschermd worden. Hopelijk heeft deze maatregel ook als neveneffect dat meer vrouwen zullen meedoen. Uitroeien van pregnyl als afslankmiddel zal waarschijnlijk niet lukken, maar alles beter dan dit oogluikend toestaan. Voor degene die nog serieus denken dat het middel werkt om af te slanken nog wat leesvoer.The effect of human chorionic gonadotropin (HCG) in the treatment of obesity by means of the Simeons therapy: a criteria-based meta-analysis. Conclusie: er zijn betere manieren om je geld te besteden.
daarom doe ik niet mee aan moeders voor moeders. Jammer dat ze er nu pas wat aan doen, anders had ik wel meegedaan.
Dat is extra jammer (neem het je echt niet persoonlijk kwalijk hoor!) door de stomme acties van de farmaceut (of wie dan ook) is er een tekort voor vrouwen in de MMM. Tis wat, kan je zelf geen kinderen krijgen omdat het medicijn wat je nodig hebt voor andere doeleinden wordt gebruikt (of gewoon niet gemaakt kan worden omdat vrouwen niet meedoen). Echt triest.