Zorgverlof?

Discussie in 'De lounge' gestart door Prettykitty, 15 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Prettykitty

Prettykitty Fanatiek lid

22 dec 2016
    4.773
    3.116
    113
    Vrouw
    Sorry, ben ik weer haha.

Zoals sommige van jullie weten ben ik gisteren met spoed geopereerd en mag ik sowieso twee weken niet tillen.

Mijn vriend werkt (nu nog) via een uitzendbureau bij een bedrijf, en toen ik na mijn zeer traumatische bevalling de eerste 10 dagen niks kon. Vertelde mijn vriend zijn chef (van het bedrijf waar hij werkt) dat hij recht had op zorgverlof.

Nu ben ik dus geopereerd en heb ik zorg nodig. En vooral mijn zoontje van 4.5 maand, ik mag hem namelijk absoluut niet tillen.

Mijn vriend heeft via de telefoon te horen gekregen dat hij geen recht op zorgverlof heeft.

Maar op de website van dit uitzendbureau stond dat je zelfs recht hebt op zorgverlof als je voor een tante moet zorgen. (Om maar een gek voorbeeld te noemen)

Waar kan ik het beste informeren of hij nou wel of geen recht heeft op zorgverlof?

Alvast bedankt! ❤

2. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.830
    5.566
    113
    Beterschap!

Volgens mij is zorgverlof om te zorgen voor de zieke, in dit geval jij dus.
    Zorgverlof is niet bedoeld om zorgtaken van de zieke over te kunnen nemen. Dus de zorg voor je kindje. Ben dus bang dat de werkgever gelijk heeft.
    Voor de spoedopvang kan er calamiteitenverlof worden aangevraagd maar dan wordt er wel verwacht dat dit maximaal 1a 2 dagen duurt. Calamiteitenverlof is om goede opvang te kunnen regelen.

MaMa, merah en Prettykitty vinden dit leuk.
  3. Prettykitty

Prettykitty Fanatiek lid

22 dec 2016
    4.773
    3.116
    113
    Vrouw
    Bedankt voor je super snelle reactie!
    Maar in dit geval zou het een combinatie zijn qua zorg.
    Voor mij, en ook voor onze baby zeg maar.
    Dus ik vraag me af hoe het dan precies zit haha.

Ik dacht misschien kan ik contact opnemen met bijvoorbeeld het Juridisch loket? Maar ik weet niet of ik daar aan het juiste adres ben.

4. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.875
    2.875
    113
    Noord-Holland
    hij is in dienst van het uzb dus daar moet hij zorgverlof aanvragen. ik kan me voorstellen dat dat niet heel wenselijk is in die contractvorm (maar dat vroeg je niet). en dan kan hij het dus het best gooien op zorg voor jou.

kan je zoontje anders naar een kdv of opa en oma?

Prettykitty vindt dit leuk.
  5. Betsy

Betsy Niet meer actief

Zorgverlof is voor de noodzakelijke verzorging van ziek kind/partner/familie/sociale kring thuis.

Dus als jij verzorging nodig hebt wegens ziekte (en dat is dus heel ruim), mag je partner daar zorgverlof voor opnemen. Als die zorg niet noodzakelijk is (griep die je als volwassene prima zelf kan ondergaan) dus niet. Zorgen voor een kind, omdat jij het niet kan dus ook niet.

Dus je partner kan alleen zorgverlof aanvragen voor jou. Je zoontje moet je helemaal buiten de aanvraag houden.

6. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Je hebt recht op 10 dagen zorgverlof per jaar. Als je man dit heeft opgenomen in december dan heeft hij er pas in december 2018 recht op.

7. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    Je hebt in een jaar tijd recht op twee keer je contracturen aan zorgverlof. Bij een fulltime werkweek van 40 uur is dat dus 80 uur. Hij heeft dus geen recht meer op zorgverlof.
    Wel kun je onbetaald zorgverlof krijgen.

densje en Prettykitty vinden dit leuk.
  8. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.830
    5.566
    113
    Juridisch loket kun je altijd om advies vragen. Maar wat doe je als ze zeggen dat je vriend wel recht heeft op zorgverlof? Weet niet wat voor contract hij heeft bij het uitzendbureau maar zou hiermee wel voorzichtig zijn.

Hoe heeft je vriend zorgverlof aangevraagd? Specifiek voor jou of voor de zorg van je zoontje?

9. Prettykitty

Prettykitty Fanatiek lid

22 dec 2016
    4.773
    3.116
    113
    Vrouw
    Ik ben niet helemaal duidelijk geweest denk ik haha, maar in December heeft hij geen zotgverlof gehad. (Zijn baas van het bedrijf waar hij werkt had wel gezegd dat hij daar recht op had, maar hij had gewoon zijn uren opgenomen en de rest als onbetaald verlof genomen)

Mijn vriend word overgenomen door het bedrijf waar hij werkt. Maar hij werkt nu nog via het uitzendbureau.

De baas van het bedrijf waar hij werkt denkt dus heel goed mee, terwijl het uitzendbureau dat juist weer niet doet.

Hij had specifiek vermeld dat ik geopereerd ben en hij dus voor mij moet zorgen. Maar hij zei het wel op deze manier : Mijn vriendin is geopereerd en we hebben een kleine, dus ik moet voor haar zorgen. (Voor mij dus, al is het wel een beetje een kromme zin) en hij heeft dit dus telefonisch gedaan.

Ik ben wel heel blij met al jullie reacties en tips. Ook dat wij het Juridisch loket hiervoor kunnen bellen.

Kijk we redden het heus als onbetaald verlof bijvoorbeeld, of als mijn vriend zijn uren opneemt.

Maar dan kunnen we niet meer op vakantie, en aangezien we hier misschien wel recht op hebben willen we hier liever wel dan niet gebruik van maken zeg maar.
    (Als we er geen recht op hebben ook goed, maar het zou wel fijn zijn als mijn vriend hier wel zorgverlof voor zou krijgen)

Hopsatee en Blijdorp vinden dit leuk.
  10. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    Mijn man kreeg zorg verlof terwijl ik in het ziekenhuis lag dus om voor 3 andere kinderen te zorgen .. en ook toen ik thuis was na keizersnede kreeg hij zorgverlof terwijl er kraamzorg thuis was . Maar ja 3 andere kinderen waarvan 2 onder de 4 jaar .

11. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Heel formeel geldt dat je vriend geen recht heeft op zorgverlof. Jij bent geopereerd maar hebt geen zorg nodig, behalve dat je niet mag tillen. Maar dat vraagt geen volledige dagtaak verzorging. Sec gezien heb je hulp ndig bij het verzorgen van jullie kind omdat je niet mag tillen. Maar dat betekent dat je vriend dan ouderschapsverlof op zou moeten nemen, of vrij moet nemen.

Ik vind het wel enorm de regeltjes naleven van het uitzendbureau en heel erg kinderachtig. Als ik je vriend was zou ik met het bedrijf waar hij gaat werken praten. Als je vriend nog vakantiedagen bij het uitzendbureau heeft kan hij die opnemen. Het bedrijf heeft daar geen kosten aan omdat er een gewerkte uren in rekening worden gebracht door het uitzendbureau. En dan kan hij misschien overleggen met het bedrijf dat hij bij overname eenmalig iets extra vakantiedagen voor dit jaar krijgt zodat jullie toch op vakantie kunnen. Het overnemende bedrijf heeft namelijk geen kosten aan het feit dat jouw vriend vakantie opneemt bij het uitzendbureau om voor jou te zorgen. Zo zou ik het doen.

12. Prettykitty

Prettykitty Fanatiek lid

22 dec 2016
    4.773
    3.116
    113
    Vrouw
    Iedereen bedankt voor de reacties!

De dames van het uitzendbureau hadden het blijkbaar verkeerd begrepen. Ze dachten dat ik nog in het ziekenhuis verbleef!

Inmiddels word het geregeld, en heeft hij wel recht op zorgverlof.

Ik had gister vrijwel geen hulp nodig en voelde me fantastisch! Echter voel ik me vandaag een wrak haha, dus al met al maar goed dat hij wel zorgverlof krijgt.
    (Ik had na mijn galblaas operatie ook enorm last van de narcose in mijn lichaam, helaas heb ik dat nu dus weer)

Ik ben dankbaar voor al jullie reacties en tips!

@Beheer dit topic mag dicht.
    Ik ben er erg mee geholpen.

Treez en sjorsje vinden dit leuk.
  13. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Van ene kant wel, van andere kant ken ik in 14 jaar werkervaring geen één collega die zorgverlof heeft opgenomen.
    Voor wat dan ook.

In mijn beleving is dat een zeer uitzobderlijk verlof voor het verzorgen van een terminaal iemand als je alle dagen + gekochte dagen op hebt gemaakt.
    Want vrij nemen om te zorgen snap ik wel, maar waarom een werkgever dat moet betalen vind ik raar

Deel Deze Pagina