Tom Krist

Discussie in 'De lounge' gestart door saartje27, 12 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. saartje27

    saartje27 Fanatiek lid

    13 jan 2007
    2.391
    1
    36
    Nederland
    DEN HAAG - Eerste luitenant Tom Krist die dinsdag door een aanslag in Deh Rawod in Uruzgan zwaar gewond raakte, is donderdag rond half zes overleden in het ziekenhuis in Utrecht.
    Mindef

    Krist is de vierde Nederlandse militair die door oorlogsgeweld is gedood in Afghanistan. In totaal kwamen sinds vorige zomer negen Nederlanders om het leven tijdens de ISAF-missie van de NAVO in het Centraal-Aziatische land.

    Bazaar

    De 24-jarige Krist liep een ernstige hoofdwond op toen een zelfmoordenaar zich op een drukke bazaar in het dorpje opblies.

    Na behandeling in een hospitaal in Afghanistan is hij eerder donderdag buiten bewustzijn en in kritieke toestand overgebracht naar het Centraal Militair Hospitaal in Utrecht.

    Afscheid

    Zijn familie en vriendin hebben daar nog afscheid van hem kunnen nemen, zei plaatsvervangend Commandant der Strijdkrachten luitenant-generaal Rob Bertholee donderdag in een toelichting.

    Hij weet niet of Krist na de aanslag nog bij kennis is geweest. Bij de aanslag kwamen naast de dader ook nog zeker zeventien Afghanen om het leven, onder wie twaalf kinderen.

    Collega's

    Tegelijk met Krist werden donderdag nog drie andere gewonde collega's, onder wie een vrouw, naar Nederland teruggebracht en in het Centraal Militair Hospitaal opgenomen. Bertholee noemde hun toestand naar omstandigheden goed.

    Medeleven

    Minister Eimert van Middelkoop en staatssecretaris Cees van der Knaap van Defensie en Commandant der Strijdkrachten Dick Berlijn lieten weten diep geraakt te zijn door het verlies van Krist. Zij betuigden hun medeleven aan zijn familie, vriendin, vrienden en zijn collega's.

    De bewindslieden benadrukken dat Krist zich op moedige wijze heeft ingezet voor een betere toekomst voor de Afghaanse bevolking. "Hij verdient groot respect", staat in hun verklaring. Tegelijk wijzen ze erop dat de Afghaanse bevolking erop kan blijven rekenen dat Nederland het werk van Tom voor vrede en veiligheid in Afghanistan zal voortzetten.

    Bertholee herhaalde dat de werkwijze van de Nederlandse troepen in Uruzgan niet zal veranderen. "De troepen blijven open naar de bevolking toe om contact te leggen."

    Het ministerie van Defensie heeft op zijn website een condoleanceregister geopend.

    Ook al kende ik Tom alleen maar van gezicht, het doet stiekem toch best een beetje pijn. :cry:
     
  2. Jucade

    Jucade VIP lid

    20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Dat kan ik geloven! Vreselijk hoor, zeker als er dan ook nog kinderen bij betrokken zijn.. :cry:
     
  3. saartje27

    saartje27 Fanatiek lid

    13 jan 2007
    2.391
    1
    36
    Nederland
    Het is inderdaad nogal onbegrijpelijk ja...
     
  4. mariska72

    mariska72 Fanatiek lid

    25 apr 2006
    2.179
    0
    0
    Ergens in t noorden
    Maakt niet uit of er kinderen bij betrokken zijn! Het blijft erg!
    Het gaat te ver daar in Afghanistan. De mannen en vrouwen zijn daar om een land op te bouwen niet om vermoord te worden..

    Het vresselijk dat we nu al weer afscheid moeten nemen van een militair!
     
  5. Diddl

    Diddl Fanatiek lid

    13 jan 2006
    3.907
    0
    0
    Fryslan
    Veel sterkte voor de familie en vrienden van Tom.

    Helaas was ook een bekende van mij erbij betrokken .... hij kan het gelukkig nog navertellen.
     
  6. Jusi

    Jusi VIP lid

    4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Krijg er gewoon kippenvel van... :(
    Ik vind het echt verschrikkelijk!
     
  7. Robyn

    Robyn Bekend lid

    23 mei 2006
    732
    0
    0
    Ambtenaar
    Naarden
    Het is echt vreselijk, het maakt niet uit of het een kind is of wie dan ook.

    Maar met alle respect, het is en blijft een oorlog en daar vallen nou eenmaal gewonden en doden bij. Hoe erg het ook is. Ik vind dat Nederland daar al helemaal niet thuishoort. We hebben daar helemaal niks te zoeken. Die ministers willen allemaal oorlogje spelen, maar denken er niet bij na wat de gevolgen zijn. Ze moeten daar zelf maar gaan staan.
     
  8. giovanna

    giovanna Actief lid

    13 mei 2006
    129
    0
    0
    Ik dank onze lieve heer nog iedere avond op mijn blote knietjes dat wij ons neefje gewoon weer veilig thuis hebben gekregen! En bij het lezen van dit soort berichten nog even extra...
     
  9. noura

    noura VIP lid

    27 apr 2006
    8.819
    0
    0
    verschrikkelijk
     
  10. Mirella28

    Mirella28 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    1.143
    0
    0
    Administratief
    Rotterdam
    Als de VS er ook zo over dacht in de jaren 40 spraken we nu allemaal Duits...
     
  11. linnepin

    linnepin Fanatiek lid

    25 aug 2006
    1.030
    0
    0
    groepsleidster kinderopvang
    brabant
    De man van mijn beste vriendin is vandaag naar Afghanistan vertrokken. Vreselijk. Moet er niet aan denken dat er zoiets met hem zou gebeuren....
    x Linda
     
  12. guppie81

    guppie81 VIP lid

    13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    wat vreselijk. Ik moet zo janken elke keer. Van verdriet, maar ook stiekum omdat ik zo blij ben dat mijn man op het nippertje niet hoefde....
     
  13. Robyn

    Robyn Bekend lid

    23 mei 2006
    732
    0
    0
    Ambtenaar
    Naarden
    Dit heeft niks met elkaar te maken. In de 2e wereld oorlog werden een aantal landen door de duitsers binnengevallen.
    Dit is gewoon een persoonlijke vete van Bush onder het mom van massavernietigingswapens die nooit gevonden zijn. In Afghanistan als in Irak hebben de meeste mensen het slechter dan voor de inval van Bush en co. Dus kom alsjeblieft niet aan met de vergelijking met de 2e wereldoorlog.
     
  14. Mirella28

    Mirella28 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    1.143
    0
    0
    Administratief
    Rotterdam
    Mensen in Afghanistan worden onderdrukt door de Taliban. Mogen zij niet genieten van rust en vrede zonder Taliban bemoeienissen?
     
  15. speeters

    speeters Fanatiek lid

    26 nov 2006
    1.410
    0
    0
    België
    Mee eens! Ik word er zo kwaad van als men het op televisie heeft over 'weer een amerikaan gesneuveld' terwijl mijn niet vermeld dat er die dag 30 burgers zijn omgekomen! Amerika heeft het idee dat ze de wereld even moeten gaan bevrijden, maar ze zijn zelf één van de grootste gevaren denk ik... Ik vind het verschrikkelijk voor Tom's familie en vrienden, maar eveneens voor al die andere slachtoffers die ofwel niet ofwel in kleine lettertjes vermeld worden in de kranten. Soldaten die sterven is verschrikkelijk, maar ergens is dat een mogelijkheid waar je rekening mee houdt als je in het leger gaat denk ik - al verzacht dat de pijn natuurlijk niet! - maar als je hele familie plots door een bom van de aardboden gevaagd wordt dan is dit meest verschrikkelijk!
     
  16. Mirella28

    Mirella28 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    1.143
    0
    0
    Administratief
    Rotterdam
    Quote
    Het Talibanregime is bijzonder repressief, met name ten opzichte van de vrouwen, kinderen en minderheden. Vrouwen krijgen geen onderwijs meer en moeten buitenshuis een burqa dragen. De Hazara, een sjiitische minderheidsgroep wordt onderdrukt. De Boeddha-beelden, die vele eeuwen geleden in de rotsen zijn uitgehakt, worden met explosieven opgeblazen. Hindoes moeten voortaan herkenbaar zijn door het dragen van een geel merkteken.
    Unquote

    Ik vind het raar dat er niet veel eerder is ingegrepen in dit land door de VN. Die arme mensen zijn niet voor niks gevlucht hoor. Je zal maar worden geboren in zo'n rotland met zo'n bewind. Ik vind het een morele plicht van rijke westerse landen om arme landen te helpen. Je kunt ze ook laten afrotten en lekker doorgaan met je luxe leventje. Hulde aan onze militairen en de VS.
     
  17. speeters

    speeters Fanatiek lid

    26 nov 2006
    1.410
    0
    0
    België
    O.a de VN biedt inderdaad ook zeer waardevolle hulp aan landen waar mensonwaardige omstandigheden terug te vinden zijn, maar zoals een man eens zei nadat Saddam Hoessein verdreven was: 'onder Saddam hadden we het niet heel goed, maar we hoefden tenminste niet constant in angst te leven en vooral, toen waren we tenminste niet de helft van onze vrienden en familie kwijt'. We spreken steeds maar over 'rijke westerse landen' en 'arme landen', maar het Westen plaatst zich vaak in een dominerende en superiore rol die haar niet noodzakelijk toebehoort. We protesteren hevig als van een moslimvrouw verwacht wordt dat ze een hoofddoek draagt, maar nog geen 50 jaar geleden werd dat ook bij ons van vrouwen verwacht, en toch zeker in de kerkdiensten. Zijn wij dan echt zoveel beter en ontwikkelder dat we die andere mensen eens gaan bevrijden? Wij leven onder de onderdrukking van economie en liberalisme, maar we zijn er zeker van dat wij een beter leven hebben dan hen, terwijl die mensen het misschien veel beter hebben in het oude regime dan na het bemoeien van 'het westen'. Dit wil niet zeggen dat ik vind dat de VN nooit moet tussenkomen, want ze doen goed werk en soms is het inderdaad noodzakelijk. Maar het gaat vooral over de manier waarop wij ons vaak profileren als 'intelligenter, ontwikkelder en beter' terwijl we weigeren om de dialoog echt aan te gaan en ook eens te ontdekken wat de mensen daar er zelf van vinden en of ze zoveel gelukkiger zijn.
     
  18. Robyn

    Robyn Bekend lid

    23 mei 2006
    732
    0
    0
    Ambtenaar
    Naarden
    Mirella28: In afghanistan is de situatie vooral op het platteland helemaal niet verbeterd. Lokale krijgsheren zijn daar de baas en die zijn vaak nog erger dan de taliban.

    Als de VS zo nodig de redder in nood uit wil hangen, waar blijven ze dan ik Darfur en Congo. Weet je hoeveel mensen daar per dag sterven, op welke manier zij leven? Maar daar komen ze niet want die landen hebben geen olie.

    Wist je dat in de aanslag waar Tom Krist om het leven is gekomen ook 12 kinderen zijn vermoord? Dit is hun dagelijks leven. Sadam was een schoft maar bush is niet veel beter.
     
  19. Jee

    Jee Bekend lid

    17 aug 2006
    666
    0
    0
    Vreselijk dat er zoveel onschuldige mensen het slachtoffer worden van al dat geweld.Brrr,krijg er echt kippevel van!
     

Deel Deze Pagina