IQ test bij dochter

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Nougat, 9 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nougat

    Nougat Fanatiek lid

    27 mei 2018
    2.657
    1.187
    113
    Ja dan is het idd een goede keuze. Hier lopen we idd vast en dan kan een stempel juist heel goed zijn net als bij je zoontje.
    Wat fijn dat hij zijn plek gevonden heeft op het passende onderwijs.
     
    lovewinnie vindt dit leuk.
  2. Beaujuulais

    Beaujuulais Fanatiek lid

    15 sep 2008
    2.803
    70
    48
    Vrouw
    Mijn zoon van 7 heeft een paar weken geleden een iq test gedaan ivm ADHD en autisme onderzoek.
    Hij vond de puzzeltjes, spelletjes en opdrachten erg leuk.
    Dat wilde hij wel vaker doen zei hij
    Vantevoren hebben we hem ook gezegd dat het zoiets zou zijn maar het vrij luchtig gehouden.
    Donderdag krijgen we de uitslag.
    Ik ben erg benieuwd.
     
    siepie vindt dit leuk.
  3. siepie

    siepie Fanatiek lid

    28 apr 2010
    3.424
    3
    38
    Ja dat verwachten we wel, anders begin januari. De onderzoeken zijn kort op elkaar gepland. Iemand misschien een idee wat voor vragen er precies gesteld worden bij het ontwikkelgesprek?

    Soms is je gevoel zo lastig om uit te leggen, weten en voelen dat er iets aan de hand is maar wat... en hoe te omschrijven..
    Dochter was hier vanmorgen van slag bij het naar school brengen, ze sloeg ineens om. En vanavond op de trap naar boven ook, ze werd zo boos en ik heb echt geen idee waardoor.
    De laatste week merk ik dat ik, voor het eerst, een beetje met mn handen in mn haar zit en mn geduld wat op begint te raken. Vind ik echt zo erg...
     
  4. Nougat

    Nougat Fanatiek lid

    27 mei 2018
    2.657
    1.187
    113
    Ontwikkelingsgesprek is toch vanaf de geboorte tot aan nu? Dat is een zeer uitgebreide vragenlijst. Er stond zo’n anderhalf uur voor, maar we waren toen pas op de helft, dus donderdag gaan we de andere helft doen.
    Ze vragen vooral naar bijzonderheden. Dan van baby, naar peuter, kleuter enz. Op verschillende gebieden. Bijvoorbeeld vragen over hoe ze sociaal overkomt, heeft ze vrienden, speelt ze samen enz. En hoe ze lichamelijk zich ontwikkelde. Wanneer liep ze, kroop ze enz. Of er in de zwangerschap bijzonderheden zijn geweest en bij de bevalling.Het is vooral fijn als je veel voorbeelden kan noemen.
     
  5. Nougat

    Nougat Fanatiek lid

    27 mei 2018
    2.657
    1.187
    113
    Het laatste heel herkenbaar. Ook over je schuldig voelen. Maar juist omdat vaak ht gedrag zo om kan slaan en je niet weet waarom is het zo moelijk. Je hebt er geen grip op.
     
  6. Nougat

    Nougat Fanatiek lid

    27 mei 2018
    2.657
    1.187
    113
    Wat spannend zeg! Krijgen jullie donderdag de uitslag van het hele traject of van de iq test?
    Ik ben blij te lezen dat hij het leuk vond. Hoef ik me daar niet druk over te maken. Volgende week donderdag gaat mijn dochter de test doen.
     
  7. suuz09

    suuz09 Bekend lid

    14 jan 2009
    712
    272
    63
    Hier heeft zoon op geloof ik 6 jarige leeftijd ook een iq test gehad als onderdeel van een grote onderzoek. Hij liep vast op school.

    Hij bleek hoogbegaafd te zijn met een gemiddelde verwerkingssnelheid. Een snelle computer met een trage printer noemde ze het. Er kwam voor de rest geen adhd of autistische spectrum uit. Hij werd ondergestimuleerd op school en sinds een schoolwissel gaat het stukken beter gelukkig.
     
  8. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.063
    10.330
    113
    Die ga ik onthouden voor mijn oudste. Hij kan het allemaal heel goed bedenken, maar de uitvoering is soms nogal lastig wat tot veel frustraties leidt. Omdat hij het super goed doet op school krijgt hij tegelijkertijd geen begeleiding, hetgeen de frustraties alleen maar groter maakt. Thuis maakt hem dat inmiddels steeds onhandelbaarder. Over twee weken heeft de psychologe een gesprek met school, ik ben zeer benieuwd hoe ze reageren.

    Even naar de rest, de IQ test is dan toch alleen een onderdeel geweest van het geheel? Mijn zoon heeft ook een disharmonisch profiel, maar er is niet gesproken over andere diagnoses en die verwacht ik ook niet.
     
  9. siepie

    siepie Fanatiek lid

    28 apr 2010
    3.424
    3
    38
    Thnx, dan weet ik een beetje wat ik terug moet gaan zoeken... hopelijk heb ik het ingevuld bij zo n invulboekje
     
  10. Nougat

    Nougat Fanatiek lid

    27 mei 2018
    2.657
    1.187
    113
    Wat goed dat hij nu zit waar hij op een goede manier gestimuleert wordt.
    Hij verveelde zich dus vaak? Presteerde hij juist slechter? Dat hoor je ook vaak bij hoogbegaafdheid dacht ik?
     
  11. suuz09

    suuz09 Bekend lid

    14 jan 2009
    712
    272
    63
    Hij verveelde zich inderdaad en dat kwam er dan thuis uit. Op school durfde hij niks te zeggen en was een modelleerling. Zoals zijn kleuterjuf destijds zei: een gemiddelde leerling waarvan ik er wel 20 in de klas wil. Maar er zat een zwaar gefrustreerd mannetje onder helaas.
    In groep 3 kwamen de frustraties er wel uit op school en de juf in groep 3 zag echt wel dat hij potentie had, maar dacht dat omdat hij slim was, hij het ook zonder uitleg kon. Daarnaast werkt hij dus niet sneller dan de rest, dus kwam ze tot de conclusie dat hij het toch niet kon. Totdat de ib'er door ging toetsen en bleek dat hij ver voor liep.
    Naast dit speelt ook mee dat hij een lichamelijke beperking heeft. Voor beide zaken werd hulp ingeschakeld en zodra er een plan lag, zei school dit kunnen we niet bieden. Beter gezegd: de juf zei we gaan ervoor en de directeur zei ik kan niet garanderen dat alle leerkrachten tot groep 8 dit willen doen. Dus toen was de conclusie dat ze geen passend onderwijs konden bieden. Toen moest er een andere school gezocht worden, maar geen enkele school in mijn woonplaats die de zaken kon bieden die hij nodig had, had plek. Lang leven passend onderwijs. Na ruim een half jaar zag ik zoon steeds verder en verder afzakken en ben ik zelf gaan rondbellen en heb ik een school op 20 minuten (soms 30 minuten vanwege file) een school gevonden die het wel met hem aandurfde. Daar bloeit hij op en zien ze hem voor wat hij is. Natuurlijk is het niet perfect en helaas behoort hij tot een uitzonderingsgroep en daarvoor is het nou eenmaal lastig om het onderwijs aan hem aan te passen. Maar er is bereidheid om mee te denken en mee te werken en dat is zoveel waard. Geen strijd meer over alles maar gelijkwaardigheid en overleg.
     
  12. Nougat

    Nougat Fanatiek lid

    27 mei 2018
    2.657
    1.187
    113
    Wat een weg hebben jullie moeten afgaan zeg. Wat ontzettend sneu voor je zoontje dat hij zich zo slecht voelde omdat hij zich zo aan het aanpassen was. En wat verkeerd aangepakt door de juf van groep 3. Wat jammer dat je dan moet switchen van school he omdat ze het niet aankunnen. En dan zo lang moeten zoeken naar een goede school. Gelukkig zit hij nu op zijn plaats dan. Wel jammer dat je daar zo ver voor moet rijden. Heeft hij wel wat vriendjes in de buurt wonen?
     
  13. siepie

    siepie Fanatiek lid

    28 apr 2010
    3.424
    3
    38
    Hoihoi,
    Even een update van de afgelopen weken: Dochter heeft de IQ test gemaakt, vond het stom... De vrouw die het afnam zag wel dat ze snel dichtsloeg en dat er wel meer in zit als wat ze nu liet zien. Dit beschrijft ze ook in het verslag. Daar ben ik wel heel blij mee dat ze dat gelijk zag en benoemde.
    Er was een foutje gemaakt bij het inplannen van de afspraken dus de rest van de afspraken gingen op een andere locatie.
    Daar ontwikkelingsanamnese gehad en een ander onderzoek, weet even niet meer hoe die heet. Ik werd na een klein uurtje al geroepen, dochter was helemaal dicht geslagen en wilde niet meer praten / überhaupt iets doen...
    's Middags werd ik toen teruggebeld dat ze wel genoeg informatie verzameld hadden, mede door de vele vragenlijsten, en genoeg gezien hadden om een advies te gaan geven. Dus nu wachten op het adviesgesprek, waarschijnlijk half januari door de kerstperiode.
    Wel werd er aangegeven dat er vooral gedacht wordt aan het autisme spectrum, evt. in combinatie met ADD.
    Er wordt ook nog een observatie op school ingepland.

    Best wel spannend zo al die onderzoeken en vragenlijsten etc.
    Zitten jullie kinderen, met autisme, op regulier basisonderwijs of speciaal onderwijs? Was dit een advies vanuit de hulpverlening of een eigen keuze?
    Groetjes
     
  14. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Goh spannend en heftig ook allemaal he? Goed dat er van alles onderzocht wordt, maar het is allemaal niet niks.

    Succes verder!
     
  15. siepie

    siepie Fanatiek lid

    28 apr 2010
    3.424
    3
    38
    dank je wel!
     
  16. Nougat

    Nougat Fanatiek lid

    27 mei 2018
    2.657
    1.187
    113
    Wat sneu dat ze het stom vond. Maar wat goed dat ze gelijk zagen dat ze meer kon. Dan hebben jullie wel goede getroffen lijkt me. Spannend, dat duurt toch nog even die uitslag dus. Heftig traject he! Ik hoop in ieder geval dat jullie de hulp krijgen die nodig is.
     
  17. Nougat

    Nougat Fanatiek lid

    27 mei 2018
    2.657
    1.187
    113
    Hier vond dochter de iq test leuk om te doen. Soms wel wat lastig zei ze. Ik ben heel venieuwd naar de uitslag. Het laatste is de observatie in de klas die al gepland is voor volgende week. We hopen heel erg nog dit jaar de uitslag te krijgen van alles.
     
  18. siepie

    siepie Fanatiek lid

    28 apr 2010
    3.424
    3
    38
    dank je!
     
  19. siepie

    siepie Fanatiek lid

    28 apr 2010
    3.424
    3
    38
    ook spannend! succes
     
    Nougat vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina