IQ-test vs Cito

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door sab1979, 9 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sab1979

    sab1979 Nieuw lid

    9 nov 2015
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nieuw op dit forum en vreemd om zomaar je hele verhaal neer te zetten, maar ben toch benieuwd naar de mening/ervaringen van anderen. Onze oudste (zoon van net acht) zit in groep 4. Heeft groep 1 over gedaan, omdat hij nog speels werd gevonden. Scoort altijd enorm goed op de cito's, altijd A's en B's. Maar vanaf het eerste schooljaar (eerste cito alleen D's en E's) al volop gesprekken over hem. Hij was te druk, kon niet stilzitten, hield zijn pen niet goed vast, kon zijn eigen rits niet dicht doen, kreeg een onvoldoende voor buiten spelen (allemaal groep 1), niets was goed. Na de keuze om groep 1 over te laten doen ging het beter. Groep 2 ging prima (ook hele fijne enthousiaste juf!). Groep 3 ook prima qua resultaten, maar juf (type dood vogeltje) vond zoon te beweeglijk. Had het idee dat hij wel heel erg zijn best moest doen om te concentreren. Snapte totaal niet hoe zoon A's kon halen voor de cito, terwijl hij er ogenschijnlijk niets voor deed. IB' er meegekeken. Hem viel niets bijzonders op, maar drong, op advies van de juf, toch aan op inzet van ondersteuningsteam. Dat hebben we geweigerd. OT bestaat uit best een zware delegatie en dan moet er ook wel iets aan de hand zijn. Maar kind is gelukkig en scoort goed, dus tja. Vervolgens hebben ze zelf een systeem bedacht met beertjes, waarbij de insteek was om ervoor te zorgen dat zoon direct na de uitleg ook daadwerkelijk aan de slag zou gaan, in plaats van dromerig om zich heen te kijken en geen idee te hebben wat de bedoeling is. De beertjes hebben toen wel wat geholpen. Inmiddels groep 4. IB'er staat nu voor de klas, met een andere juf. Zoon leest inmiddels Avi M6 en doet het keigoed. Maar probleem voor de school blijft dat hij in de "plusgroep" zit, maar de verlengde instructie nodig heeft van de "instructiegroep". En we hebben het hier over een klas met tien (!) kinderen (weliswaar combiklas met groep 3, dus in totaal ongeveer 22). In groep 3 nog twaalf kinderen in de klas (geen combiklas, dus echt maar 12),waarvan er twee zijn blijven zitten. Naarmate ik het verhaal opschrijf, vind ik het zelf des te belachelijker klinken. Na weer veel aandringen van school nu een iq-test laten afnemen. Kind scoort verbaal ongeveer 100 en performaal slechts 78. Orthopedagoog kent de cito-resultaten en denkt dat kind zwaar ondergepresteerd heeft. Kind geeft aan dat ik had moeten zeggen dat die test belangrijk was voor school. Dan had hij volgens eigen zeggen wel zijn stinkende best gedaan. Nu had hij er geen zin in en heeft maar wat gezegd. Orthopedagoog had de indruk dat hij wel zijn best heeft gedaan en leuk meedeed. Maar kind is een kletskous, praat over alles mee, weet belachelijk veel (kan bijv. moeiteloos de schilderijen van Van Gogh benoemen, van mij heeft hij dat niet, maar schijnt op school vorig jaar een keer te zijn behandeld). Dus wij denken dat hij gewoon gedaan heeft of hij keurig meedeed. En nu? Een iq-test die was bedoeld om bij school aan te geven dat hij misschien wel wat meer uitdaging nodig had, leidt nu tot een ver benedengemiddelde score. Ortho geeft aan: doortoetsen met CITO om te kijken tot welk niveau hij minstens een C-score kan halen. Maar wat doe je hem aan met al die toetsen, vooral als je bedenkt wat nu eigenlijk het probleem is. Hij heeft (ook volgens de ortho) gewoon vooral wat extra begeleiding nodig en dan zou het goed moeten blijven gaan. Zij ziet in ieder geval geen reden voor doorverwijzing naar GGZ en vindt dat dit een probleem is dat school zelf kan oplossen met behulp van de adviezen die zij nu gaat geven. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Is er nu eigenlijk wel een probleem, moet je nou wel of niet gaan doortoetsen, belast je hem te veel als je gaat doortoetsen of doe je hem juist te kort door dat niet te doen? Ik hoor graag ervaringen/meningen. Met het oog op onze driejarige tweeling die over een half jaar ook naar school zullen gaan, rijst ook de vraag: is dit wel een goede school voor onze kinderen?
     
  2. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Hmm het kan natuurlijk dat hij tijdens die iq-test een slechte dag had of geen klik met degene die de test af nam.

    Als de observaties of schoolwerk niet overeenkomen met de uitslag van de test kan dat diverse redenen hebben.
    Heb je niet automatisch een benedengemiddeld intelligent kind.

    (Bij ons was er een heel heftig ongeluk gebeurd voor de deur... Hele test hebben brandweer en ambulance af en aan gereden, ligeliner bij het raam waar dochterlief dr test deed.... Gek genoeg was ze heel slecht te motiveren tot opletten :)
    Dus kwam er een lagere score uit de test.
    Niet enorm laag trouwens.. Maar wel ruim lager dan wij hadden verwacht.
     
  3. Tulp21

    Tulp21 Niet meer actief

    Heb je al eens aan gedacht je kind te laten onderzoeken door iemand die gespecialiseerd is in hoogbegaafdheid?
     
  4. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik probeer uit je verhaal te halen wat nu precies het probleem is.

    Zoals ik het lees heeft je zoon het naar zijn zin op school, scoort goed op school, maar heeft een beetje moeite met zijn werkhouding.
    Daarnaast zit hij in een extreem kleine klas, en is dus genoeg ruimte om hieraan te werken op school.

    Krijgen jullie thuis ook de indruk dat hij onderpresteert op school?
    Voelt je zoon zich op zijn plek? Qua school aan zich en qua aangeboden lesstof?

    Stel dat hij per vandaag wat rustiger op zijn plek blijft, en beter op gaat letten, is dan het probleem opgelost voor de school?

    Inhoudelijk een A-niveau hebben en qua werkhouding een B-niveau is volgens mij niet heel uniek. Er zijn veel kinderen die het moeilijkere werk hartstikke goed doen als ze maar een goede instructie krijgen.
    Is daar perse iets mis mee??
     
  5. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Als ik het zo lees... Vind vooral school het een probleem.
     
  6. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.656
    822
    113
    Vrouw
    Bij het lezen van je verhaal denk ik aan moeite met de executieve functies. Beginnen aan een taak, plannen, aandacht erbij houden etc. Wellicht dat hij in plaats van extra instructie meer behoeft heeft in begeleiding daarin?
    Zijn de beertjes misschien de beertjes van Meichenboom?
     
  7. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Dat dacht ik ook obv het verhaal.

    Het is een kind van 9 jaar [+-] die nog moet leren werken. Een werkhouding en betere concentratie is prima te trainen, als het schoolwerk voldoende uitdaging biedt.

    Maar dan moet eerst door school worden vastgesteld wat zij nou precies als 'probleem' ervaren.
    Als de werkhouding een probleem is, waarom zoveel specialismen en kind laten testen ed? Hebben ze geprobeerd om hem hierin te begeleiden/ methodes geven zodat hij het wel leert?
     
  8. sab1979

    sab1979 Nieuw lid

    9 nov 2015
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties. Wij vermoeden dat hij gewoon een slechte dag heeft gehad. Wij hebben thuis geen problemen met hem en zouden zelf geen hulp hebben gezocht. Maar school blijft aandringen en aandringen, terwijl het er steeds meer op lijkt dat het probleem bij school ligt. Zijn resultaten zijn goed, hij gaat alleen niet aan het werk. Ondertussen is de rapportage van de orthopedagoog binnen: zij gaat in haar adviezen uit van de slechte iq-score, waarbij ze niet uitsluit dat er is ondergepresteerd gezien de A's en B's op de cito's. Ben bang dat school nu helemaal de verkeerde kant op wordt gestuurd. Advies geeft heel kort samengevat aan dat kind mogelijk wordt overvraagd, dan wel zich verveelt. Doortoetsen dus. Ik weet het niet en neig ernaar om de cito score van januari af te wachten en te zien of die score inderdaad, zoals de iq-test nu doet vermoeden, gaat kelderen. Ik kan het me eerlijk gezegd niet voorstellen. Volgens mij ken je zelf je eigen kind toch het beste.

    Jaimio: klopt inderdaad. Dat is precies wat ik bedoel. En met die beertjes werd vorig jaar inderdaad gewerkt en dat ging goed. School heeft al aangegeven weer met een dergelijk systeem te beginnen, we horen binnenkort hoe dat gaat.

    Amdaa: kind gaat met heel veel plezier naar school, veel vriendjes, maar houdt wel stug vol dat hij in groep 5 hoort. Zijn voetbalvrienden, met wie hij tegelijk in groep 1 heeft gezeten, zitten natuurlijk wel in groep 5. Dat frustreert hem wel.
     
  9. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Tja doortoetsen kan sowieso geen kwaad :)
    Zeker niet als hij op de cito wel naar verwachting scoort.

    Dan weten ze in ieder geval wat hij wel en niet kan.
    Doortoetsen doe je bij voorkeur tot een lage C en liefst zelfs een D.
    Want dat is pas echt onvoldoende.
    Dus niet tot hij geen A's meer haalt zoals veel scholen doen.

    Hier vorig jaar eenzelfde situatie mbt instructie en plsuwerk trouwens.
    Ze miste bij rekenen de basis maar rekende verder goed. Maar heel traag dus.
    Toen deed ze met de rest van de kinderen die pluswerk deden dus het plusrekenboek maar terwijl de rest van de klas ging lezen (daar liep ze wel onwijs voor) mocht ze op de computer werken in een programma voor slechte rekenaars.
    Zo werd tegelijkertijd aan de achterstamd gewerkt terwijl het niet onmetelijk saai zou zijn.
    (Inmiddels heeft ze nog steeds een hekel aan rekenen... Maar wel minder dan begin vorig jaar :) )
     
  10. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.656
    822
    113
    Vrouw
    Nou het is nu natuurlijk niet te verwachten dat zijn Citoscores ineens kelderen, zijn iq is namelijk niet lager geworden door het afnemen van een iq test ;). Daarbij, een verbaal iq (dat voornamelijk aangesproken wordt bij schoolse vaardigheden) van 100 is niet laag. Gewoon gemiddeld. Het performale iq, wat aangesproken wordt bij plannen, organiseren en overzicht houden is wel lager. Het is dus belangrijk om hem te helpen met plannen, opdrachten opdelen in logische stappen, visualiseren (beertjes van Meichenbaum bijvoorbeeld)
     
  11. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Waarom zijn ze dan niet doorgegaan met die beertjes enzo als dat eerder bij hem bleek te werken?
    Klinkt inderdaad alsof hem vooral geleerd moet worden hoe hij zelf stap voor stap aan de slag gaat en zijn werk aan moet pakken. Ja, dat gaat de leerkracht wat tijd en energie kosten, maar het is niet uitzonderlijk.
    Of dit de juiste school is voor je andere kinderen? Ik vind wel dat school aardig wat aandringt op testen en onderzoeken. Hoeveel ervaring, kennis en inzicht hebben ze eigenlijk zelf in huis als ze daar steeds hulp voor willen.
    Met doortoetsen zou ik niet wachten tot januari. Voor ze alles verwerkt hebben en een plan van aanpak hebben, ben je vaak zo weer een paar weken verder en dan zit je ondertussen al in maart voor er wat verandert. Daarnaast, misschien goed om te vragen wát ze dan precies van plan zijn als hij met doortoetsen wel goed bij blijkt te zijn of voor te lopen.
     
  12. gitta

    gitta Fanatiek lid

    22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Ik kan je niet helpen, wat mij alleen opviel was dat je zoon een onvoldoende had voor buitenspelen. Eh?
     
  13. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Ik heb nog geen ervaring met school, toetsen etc. Ik herken wel veel in je verhaal over het voorlopen, hoog iq lijken te hebben en het niet kunnen stilzitten en moeite hebben met de pen. Is je zoon toevallig heel hypermobiel? Mijn dochter van 3 wel, en de kinderarts waarschuwde ons ervoor dat we mogelijk tegen de problemen aan kunnen lopen op school die jij omschrijft. Omdat het lichamelijk moeilijk is om stil te zitten lijkt het dan alsof een kind zich niet kan concentreren.

    En heb je wel eens gelezen over de psychomotorisch gevoelige vorm van hoogbegaafdheid? Zie GelukkigHB » Gevoelig Hoogbegaafd
     
  14. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Haha, dit!

    Verder weet ik wel redelijk wat van IQ testen af en zou de combi van zijn CITO's met deze IQ uitslag mij doen twijfelen aan de betrouwbaarheid. Testen zijn bij kinderen van deze leeftijd sowieso niet zo heel erg betrouwbaar en dit feit in combinatie met zo'n discrepantie tussen CITO en IQ zou mij doen vermoeden dat, als ze het IQ heel serieus willen nemen, ze het beter opnieuw kunnen testen.

    Maar ik vraag me ook af wat het doel is van de IQ test. Ik zou eerst van school willen weten wat zij precies met deze informatie willen. Welk scenario/draaiboek zal er worden gehanteerd afhankelijk van welke (cut-off) score en waarom? Is dit volgens een standaard protocol? Als hier geen duidelijk idee over bestaat lijkt het mij vrij nutteloos om loos in het rond te gaan testen.
     
  15. sab1979

    sab1979 Nieuw lid

    9 nov 2015
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het idee was om met behulp van een iq-test te bepalen wat zoon aankan en of het niet beginnen met werken en mogelijk niet opletten tijdens de uitleg te maken kon hebben met verveling dan wel "ik weet het allemaal al". Maar nu valt de iq-test heel anders uit: laag performaal iq van 78. Staat niet in verhouding tot de A's en B's op de cito's.

    Geen idee waarom ze ooit gestopt zijn met de beertjes. Waarschijnlijk omdat ze het idee hadden dat het goed genoeg ging.

    We hebben besloten om het verslag dat er nu ligt niet aan school te overhandigen. We gaan kijken of de orthopedagoog bereid is een beknopt advies voor school op te stellen aan de hand van haar observaties. Doortoetsen willen we in eerste instantie ook niet doen. Zoon gaat met plezier naar school, scoort goed, en zolang dat zo blijft is er wat ons betreft helemaal niet zo'n probleem. Ik snap dat meester graag ziet dat zoon zonder extra hulp aan de slag gaat, maar dat is dan niet anders. Uiteraard moet er wel naar een situatie worden gewerkt waarin zoon wel meer zelfstandig gaat werken. En verder wachten we de cito van januari wel af. Zal mij benieuwen.

    En oh ja, die onvoldoende voor buiten spelen: zoon had te wild gestoeid met een vriendje. Vriendje heeft overigens geen onvoldoende gekregen :x. Op de vraag wat dan het verschil tussenbeide was heb ik nooit een fatsoenlijk antwoord gekregen.

    Het is een vreemde school. Zoon was paar weken terug afwezig op de dag dat de lampionnen voor St Maarten werden gemaakt. Vervolgens nemen een paar dagen later alle klasgenootjes de lampion mee naar huis, maar zoon krijgt niets mee. Ik had er geen erg in, want hij ging die dag naar de bso. Afgelopen maandag vraag ik aan hem of hij geen lampion heeft gemaakt. Dan pas vertelt hij dit verhaal. Zo zielig. Ben boos geworden en hij heeft nu alsnog een lampion. Vorige week is hij gepest door een wat grotere jongen. Was al de tweede keer. Zoon is erg boos geworden en heeft een paar beuken uitgedeeld. Geen goede reactie (wel begrijpelijk), maar als ik het niet weet, kan ik er niets aan doen. Uiteindelijk hoor ik er pas dagen later van, via via. Niet van school zelf. Tja, twijfels alom of we verder moeten met deze school. School zegt trouwens dat het wel meeviel.
     
  16. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik kan hier een heel verhaal typen over hoe het met mijn oudste gegaan is maar dat ga ik niet doen. Korg gezegd: heel herkenbaar verhaal, wij kwamen ook geen stap verder en het zogenaamde 'probleem' werd steeds groter. Uiteindelijk van school gewisseld en nooit spijt van gehad!!

    Verder zou ik me gaan verdiepen in hoogbegaafdheid en onderpresteren. En zoek iemand die jullie daar als ouders in kan adviseren die los staat van school (aan jouw kant dus)!
     
  17. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.656
    822
    113
    Vrouw
    Maar de discrepantie rijmt wel met de problemen die je noemt: dromerig om zich heen blijven kijken, niet zelf aan de slag kunnen gaan. Hij weet dan namelijk wel hoe het moet als je voor hem structureert, maar het uitvoeren (het performale iq) belemmert hem als hij niet voldoende structuur aangeboden krijgt.
    Het kan natuurlijk dat hij niet optimaal heeft gepresteerd, daar kan ik niks over zeggen. Maar ik denk dat de tester best goede adviezen kan hebben om de discrepantie te ondersteunen. Je zegt dat haar adviezen gebaseerd zijn op een lager iq, maar het gemeten verbale iq is niet laag. En je zegt zelf in je eerste post dat de tester denkt dat je zoon zwaar ondergepresteerd heeft. Dan zal ze dat toch meenemen in haar adviezen?
    Heb je het verslag al gelezen?

    Als je denkt dat de problemen voortkomen uit verveling zou ik hem juist wel laten doortoetsen.
     

Deel Deze Pagina