Iqtest en doortesten cito?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Baileyy, 18 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.052
    4.256
    113
    Dan zou ik hem gewoon laten testen.
    Hier op school zijn ze dingen aan het opstarten, dit schooljaar dus voor het eerst een plusklas ( op andere locatie) 1middag in de week. Mijn dochter was zo blij dat ze mocht gaan. Aan het einde vroegen ze om tips, mijn dochter gaf aan dat ze liever de hele week in de plusklas zat en dan 1 middag in de gewone klas.
     
  2. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.984
    8.790
    113
    Het maakt niet uit of je echt HB bent. Je kan ook heel veel kenmerken hebben en misschien dat juist mensen zich herkennen.

    Wij zijn officieel ook niet getest. Wel duidelijk dat het een heel vlot mannetje is.
    Voor ons ook niet belangrijk, als ze geen test doen is het prima, moeten ze het wel doen om begeleiding met krijgen zullen we het doen.
    Als hij niet zo ongelukkig was dan denk ik ook dat we minder gesprekken hadden gehad op school.
     
  3. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Wij hebben zoon niet voorbereid. Hij vindt toetsen prima dus doortoetsen ook. De uitslag was minder fijn: eind groep 4 zat hij met alle vakken op eind groep 7 en lezen eind groep 8. Omdat hij ook ass heeft wilden we hem geen klassen laten overslaan.
    De school heeft het goed opgepakt, hij heeft extra lessen gekregen (oa schaken en programmeren) en maakt de basisschool op het normale tempo af.
    Op ons verzoek voor het vo heeft zijn kinderpsychiater wel de iq test herhaald en daar kwam hb uit. Nu kan hij als hij dat wil, naar een hb middelbare school toe. Eerder had de iq test voor ons zelf geen nut.
     
    Baileyy en owly vinden dit leuk.
  4. trillian

    trillian Actief lid

    21 jun 2011
    230
    307
    63
    Vrouw
    Omgeving Den Haag
    Sorry dat ik dit onderwerp nu een beetje kaap, maar tot hoever kun je AVI überhaupt doortoetsen dan? Ik kreeg het laatste rapportgesprek iets te horen over "AVI uit" en begreep dat dat gewoon goed was, dus niet doorgevraagd.

    Ik was half in de veronderstelling dat het betekent dat ze klaar was met E5 en dat ze volgend jaar verder toetsen op E6, maar misschien heb ik dat dan verkeerd begrepen?
     
  5. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.368
    12.061
    113
    Vrouw
    Je hebt M3, E3, M4,E4, enz tot E7 en dan heb je nog AVI-plus. Dat is het hoogste niveau.
    Hier op school wordt er gekeken welk niveau het kind beheerst. Dus leest een kind eind groep 5 prima op E5, dan gaan we toch kijken hoe M6 gaat. Gaat dat ook nog goed, kijken we bij E6. Net zolang tot ze het niveau niet meer halen.
     
  6. trillian

    trillian Actief lid

    21 jun 2011
    230
    307
    63
    Vrouw
    Omgeving Den Haag
    Ik heb het even opgezocht. Blijkbaar is AVI-uit de oude benaming voor AVI-plus beheersen. En dat schijnt best vaak voor te komen bij kinderen in aan het einde van groep 5. Ok, weer wat geleerd :thumup:
     
    owly, Zxcvb en MinnieMouse94 vinden dit leuk.
  7. MinnieMouse94

    MinnieMouse94 Niet meer actief

    Dit inderdaad. Toevallig vandaag AVI en DMT in groep 5 afgenomen en ze zal wsl AVI + hebben gelezen en gehaald.
     
  8. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Wij hebben helemaal niet heel veel gesprekken, problemen met hem, kinderpsycholoog of iets dergelijks. School wil hem door laten testen ivm die bovenschoolse groep. Vereisten zijn daarvoor een bepaalde iq score van 130 of hoger, voorlopen in de klas en een bepaalde werkhouding.

    Ergens denk ik niet dat hij HB is. Kan me dat niet voorstellen, maar dat ik nergens echt op gebaseerd.
    Nu denk ik.. wat als hij het net niet haalt qua toetsen. Dat zou dan ook wel jammer zijn ivm de begeleiding die hij dan mist??

    Ik vind het maar lastig. En weet ook niet wat ik hem moet vertellen straks hierover.
     
  9. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    IQ boven 130 is dus HB. Het is dan dus een bovenschoolse HB-groep?
    En ik begrijp heel goed dat je het lastig vindt. Ik denk dat je voor jezelf (en je zoon) moet bepalen wat zn test je waard is. Als er geen problemen zijn, je kind tevreden is en er voldoende uitdaging en begeleiding is dan kan je je gaan afvragen wat de nut daarvan is. Maar je kan het ook anders bekijken: misschien is het gewoon handig om te weten. Wat de uitslag ook is, dan weet je het, hb of niet. Overigens kan je je zoon ook wel bij betrekken. Ik heb mijn zoon gewoon gevraagd of hij zou willen weten wat zijn iq is. Ongeacht de uitslag. Eerst wilde hij het niet maar daarna toch wel, het leek hem grappig.
     
  10. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    In de informatie staat een groep voor hoog en meerbegaafde kinderen.
    Mijn zoon wil sowieso altijd graag uitdaging. De leerkracht zei dat hij dan leert hoe hij moet leren ipv dat alles hem komt aanwaaien. Leert hoe hij om moet gaan met als het niet lukt.
    Ik hoorde vandaag van andere ouders dat ze geen iq test willen, want geen toegevoegde waarde en ze moeten het zelf betalen? Daar hebben wij niks over gehoord.

    Ik vind het allemaal best lastig. Wil het wel met hem bespreken, maar ook geen verwachtingen scheppen ofzo naar hem toe. Want straks haalt hij het toch niet..
     
  11. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Meerbegaafd is uit mijn hoofd iq van 120.
    Nee zeker geen verwachtingen en geen druk. Hier heb ik het gebracht als leuk om te weten wat de uitkomst ook is. Bij ons is het trouwens uiteindelijk niet doorgegaan. Wie het moet gaan betalen, zou ik navragen, het verschilt.
     
  12. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.657
    21.164
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Geloof dat alleen een iq-test idd zelf betaald moet worden. Als het gedaan wordt ihkv onderzoek naar bv ASS, ADHD en dergelijke, wordt het wel vergoed.
     
    Baileyy vindt dit leuk.
  13. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Je hoeft hem niet verder voor te bereiden. Ze zullen hem indd uit de klas halen en de test doen. Dit is spelenderwijs en mijn dochter heeft het in groep 3, 6 en 8 gehad. Begaafd icm hoogbegaafd. Gemiddelde van 130+ en hoogbehaafd . Maar ivm disharmonisch mogen ze geen gemiddelde berekenen .

    Maar deze test was puur voor extra verrijking en onder andere plusklas , extra moeilijk opdrachten
    Ook doortoetsen en zo les op maat en extra moeilijk en uitdagend blijft leren leuk. Te makkelijk is vervelen, tegendraads en niet met werken. Ze vervelen zich kapot.
    Begeleiding waar nodig ( ze is erg prikkelgevoelig ) en juist zorgen dat ze zich niet verveelde. Toetsen waren altijd boven de a lijn. Ruim er boven zelfs. Verveling was snel aan de orde. Dankzij deze testen en les op maat heeft ze regulier prima volbracht en bleef leren leuk. Groep 7 is ze er ook extra vakken gaan volgen. Oa Spaans .
    Ze is met 11 gestart op vwo en nu 12 met gemiddelde van 8.3. ze doet het super en zit echt op haar plek. Mede door juiste begeleiding op basisschool.

    Toetsen zijn hier afgenomen door speciaal bedrijf dat wordt ingehuurd door school en ook erkend bedrijf .
     
    Baileyy vindt dit leuk.
  14. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Oké bedankt voor jullie informatie en ervaringen!! Ik ben benieuwd wat het gaat worden straks.. ;)
     

Deel Deze Pagina