Iran - Israel topic

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door KleineLai, 19 jun 2025.

1. Yasyas

Yasyas Lid

30 jan 2024
    84
    90
    18
    Vrouw
    Klopt, ik ontken dat niet. Maar zoals ik al eerder schreef zijn sommige regels wel anders voor mannen, dan voor vrouwen. En dat is niet, omdat vrouwen minder waard zijn, maar omdat man en vrouw verschillen.

2. Yasyas

Yasyas Lid

30 jan 2024
    84
    90
    18
    Vrouw
    Belachelijk dat laatste inderdaad. Heel vreemd.

3. mamabri

mamabri Fanatiek lid

15 aug 2021
    3.564
    4.681
    113
    Vrouw
    Lichamelijk wel; emotioneel verschilt absoluut van persoon tot persoon.

Ik ben in beslissingen bijv veel rationeler dan mijn man en neem ze dus ook met mijn hoofd en niet met mijn hart, terwijl mijn man sneller geneigd is ze met zijn hart te nemen. Daarom geeft meestal thuis mijn beslissing de doorslag. Nú klinkt dat of man niets in te brengen heeft of ik een kenau , wat ook niet waar is, maar ik laat mij niet leiden door gevoel

Saartje33, Yasyas en Neuzeke vinden dit leuk.
  4. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    19.133
    31.906
    113
    Vrouw
    En door te stellen dat een vrouw in haar eentje niet kan getuigen. Of door de man verantwoordelijk te maken voor inkomen ondermijn je die gelijkwaardigheid.

Dat er verschillen zijn zal ik nooit ontkennen. Die zijn er.

Maar stellen dat mannen minder emoties hebben is echt grote flauwekul. Mannen worden alleen cultureel gedwongen hun emoties niet te tonen.

En door mannen verantwoordelijk te maken voor inkomen maak je vrouwen afhankelijk van hun man. Het wordt pas gelijkwaardig als je als stel samen die keuze maakt én als andersom (vrouw zorgt voor inkomen) net zo goed een optie is voor beide partners.

Ysabella, Bellybell, NiVa0230 en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.418
    11.324
    113
    .

6. Yasyas

Yasyas Lid

30 jan 2024
    84
    90
    18
    Vrouw
    Dat van die 2 vrouwen is niet altijd in alle gevallen. Het ging alleen bij bepaalde gelegenheden.

Voor de geïnteresseerden een link met uitleg erover

De Stem van een Vrouw in het Islamitisch Recht: De Vrouw als Getuige – Fahm Instituut https://share.google/onZ9kEtBwYlVz9W13

citroenrasp, Mammavan5 en mamabri vinden dit leuk.
  7. Consuminderma

Consuminderma Fanatiek lid

27 apr 2024
    1.263
    856
    113
    Tuurlijk wel, want dat systeem is alleen leuk als je binnen de kaders valt. Val je bijvoorbeeld vrouwen ben je dus wel de financiële pineut want dan gaat er geen man voor je zorgen. En je broer ook vast niet, kans is groter dat je verstoten of vermoord wordt.
    Vriendin van mijn dochter is 25 en mag niet eens zonder vader of broer reizen. Wil geen man naar ik begrijp en mag dus ook niet zelfstandig wonen van haar familie. Heel vrouwvriendelijk verder...:rolleyes:

8. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.832
    4.604
    113
    Weggehaald, heeft toch geen meerwaarde hier verwacht ik. Zie alleen maar starheid en totaal geen openheid voor andere meningen/invloeden/ideeën/etc

Dubbelgeluk en Neuzeke vinden dit leuk.
  9. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.569
    29.096
    113
    https://www.nu.nl/buitenland/6360442/ayatollah-claimt-zege-op-israel-onzekerheid-over-irans-atoomprogramma-groeit.html

Ik snap dat ze (Iran) de overwinning en minimale schade moeten claimen tegenover hun eigen volk en zo, maar is het niet erg onhandig van ze om zo te hameren op dat er niets vernietigd is, en ze waarschijnlijk de samenwerking met de IAEA gaan stopzetten?
    De eerste analyses van Amerika, Israël en Europa wijzen erop dat het uranium niet is vernietigd.
    Bedoel, er is best reële kans dat de wereld nu niet zoiets heeft van: oh nou laat dan maar zitten dat uranium.
    Waarom zò hoog van de toren blazen? Beetje minder kan ook...

Hopelijk komen ze eruit middels gesprekken tijdens de wapenstilstand, maar ik betwijfel het ten zeerste..

citroenrasp en Maryelle vinden dit leuk.
  10. Mammavan5

Mammavan5 Fanatiek lid

15 dec 2021
    2.145
    2.761
    113
    Vrouw
    Er werd een tekst geschreven door @Kleine lai over elkaar in de waarde laten hoe men ook gelooft en denkt.
    Vele leden reageerden allemaal met een like erop
    Maar kennelijk geld dat eenzijdig want ik zie de laatste paar pagina's behoorlijk de islam en de vrouw in de islam afgekraakt worden als vrouwonvriendelijk.
    Zoiets als meten met 2 maten......

MadeInUSA, Yasyas, Maryelle en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.813
    22.307
    113
    Mijn schoonzus woont en reist ook gewoon alleen (in een islamitisch land), en zo ken ik zoveel moslima's die op zichzelf wonen. Jammer dat sommigen het zo moeilijk vinden om onderscheid te maken tussen cultuur en geloof. Haar familie heeft daar verder ook niks over te zeggen.

Huismuisie, Yasyas, Vergeten en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. Maryelle

Maryelle Bekend lid

10 feb 2015
    515
    621
    93
    Vrouw
    Tsja zo is er voor elk ‘negatief’ voorbeeld net zo goed een tegenovergesteld voorbeeld. Wat al eerder werd benoemd, vaak wordt in deze discussies geen onderscheid gemaakt tussen cultuur en geloof waardoor het erg makkelijk is om de Islam als geloof als vrouwonvriendelijk te bestempelen. Het is een onderwerp waar verschillende partijen het nooit over eens gaan worden.

Laten we het gesprek dan ook terugbrengen naar het onderwerp waar het echt over gaat.

Ik vraag me echt af waar dit allemaal heen zal gaan nu.

Yasyas, Mammavan5 en citroenrasp vinden dit leuk.
  13. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.813
    22.307
    113
    Het lijkt mij idd ook beter om weer ontopic te gaan :)

Yasyas vindt dit leuk.
  14. mamabri

mamabri Fanatiek lid

15 aug 2021
    3.564
    4.681
    113
    Vrouw
    Alleen maar ellende ben ik bang: de wereld is knettergek aan het worden….:(

ik heb er echt geen goed gevoel over om eerlijk te zijn

citroenrasp vindt dit leuk.
  15. Yasyas

Yasyas Lid

30 jan 2024
    84
    90
    18
    Vrouw
    Dit is het laatste wat ik hierover kwijt wil.

Maar je ziet het echt verkeerd, de starheid en geen openheid etc. Ik lees iets wat niet klopt en probeer uit te leggen hoe het wel zit. Dat is toch geen starheid of wat dan ook. Eerder andersom zou ik dan zeggen, want wat ik ook schreef, men deed het af als zal wel en whatever. Maar goed, iemand schreef hier eerder idd over openstaan voor andere ideeën dan de jouwe etc. Maar dat geldt zoals mamavan5 al zei niet voor iedereen.

Mammavan5 en Huismuisie vinden dit leuk.
  16. Yasyas

Yasyas Lid

30 jan 2024
    84
    90
    18
    Vrouw
    Ik snap dat ook niet. Ik zei al tegen mijn man. Ik zou dan eerder zeggen ja, het is allemaal vernietigd en dan eventueel stiekem verder gaan ermee. Met keihard roepen dat er niets vernietigd is, roep je toch gewoon weer nieuwe aanvallen op je af?

Maar blijkbaar denken wij, de gewone mensen, anders dan die wereldleiders.

17. Yasyas

Yasyas Lid

30 jan 2024
    84
    90
    18
    Vrouw

Ik weet het niet. Op de een of andere manier heb ik het idee, dat iedereen maar aan het bluffen is. Gelukkig maar, daar niet van. Want elke keer denken we dat wo3 is uitgebroken en dan valt het gelukkig mee. Bij Rusland, Yemen, Libanon en nu Iran.

18. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.272
    1.033
    113
    Zuid-Holland
    Eens met dat er van elk negatief voorbeeld ook een positief voorbeeld te noemen is. Maar mijn indruk is wel dat de islamitische denkwijze en de oosterse culturen zover afstaan van de gemiddelde westerse/Nederlandse denkwijze en cultuur waardoor het voor ons Nederlanders ook ontzettend moeilijk is om niet alleen de hierboven genoemde voorbeelden, maar ook de conflicten in het midden Oosten te kunnen begrijpen.
    Volgens mij worden heel veel zaken uit zijn verband getrokken waardoor er hier een heel ander beeld ontstaat over bijv het conflict Iran Israël, dan hoe de Iraniërs of Israëlieten hetzelf zien en ervaren. Zeker door de media wordt vaak er zeer gekleurd beeld geschetst van de situatie die in hun straatje past.
    Als je bijvoorbeeld nieuws volgt uit de landen zelf en dit vergelijkt met nieuws in Nederland dan klopt vaak de kern van het verhaal enigszins maar wordt belangrijke context vervormd.

Huismuisie vindt dit leuk.
  19. mamabri

mamabri Fanatiek lid

15 aug 2021
    3.564
    4.681
    113
    Vrouw
    Nou, ik wil echt niet pessimistisch zijn, maar als er 1 dacht dat het niet zou gebeuren was ik het, maar ik krijg echt steeds meer twijfels.
    Ik hoop dat ik het fout heb en dat ze bluffen inderdaad

20. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.592
    12.165
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    @Beheer dit topic lijkt voor mij verstopt. Ik kan het alleen zien als melding vanaf de hoofdpagina als net iemand heeft gereageerd.

Hebben meer mensen daar last van?

Deel Deze Pagina