Iran - Israel topic

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door KleineLai, 19 jun 2025.

1. mamabri

mamabri Fanatiek lid

15 aug 2021
    3.579
    4.711
    113
    Vrouw
    Nee ik niet

2. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.585
    29.116
    113
    Dat komt waarschijnlijk omdat je me hebt geblokkeerd, dan zie je mijn berichten niet tenzij je ze elke keer handmatig toestaat :o:

Dubbelgeluk en Bloempjelief vinden dit leuk.
  3. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.606
    12.188
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Goeien grutjes…

Ik ben een beetje zwevend als het om geloof gaat. Ben niet helemaal overtuigd de ene of de andere kant op. Wat wel duidelijk is is dat grotere groepen mensen/dieren behoefte hebben aan leefregels. Of dit nu middels een heilig boek is of een wettenbundel maakt voor de uitvoering niet zo veel verschil.
    In dit topic krijg ik de indruk dat er twee dames zijn die het niet goed kunnen doen, terwijl ze keurig uitleggen hoe dingen werken in hun geloof, de achterliggende gedachte. Hier hoef je het niet mee eens te zijn. Net zo min dat je niet hoeft te begrijpen waarom de buurman elke zondag naar de kerk gaat of de buurvrouw met elk straaltje zon naakt in de tuin gaat liggen. Ieder zn ding.

Ik denk dat de wereld er een stuk mooie uit kan zien als we gewoon eens nieuwsgierig naar elkaar zijn. Ipv altijd maar slecht denken over de gedachten en leefregels die niet in het straatje van je eigen opvoeding passen. En dat geldt alle kanten op.

Toch als ik deze verhalen lees kan ik me niet onttrekken aan een beeld over en cultuur die een weg in heeft geslagen die ik jammer vind.
    https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/01/28/in-beeld-40-jaar-iraanse-revolutie/

Saartje33, Maryelle, Mammavan5 en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.422
    11.338
    113
    Maar het hele idee dat "de Islamitische denkwijze" heel ver van de "gemiddelde Weaterse denkwijze" af zou staan, vind ik ook al een bevreemdend statement.

Mammavan5, Yasyas en citroenrasp vinden dit leuk.
  5. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.839
    22.339
    113
    Dan heb je iemand die actief in dit topic meeschrijft waarschijnlijk geblokkeerd.

Huismuisie vindt dit leuk.
  6. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.606
    12.188
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ah ja dat klopt denk ik.

7. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.606
    12.188
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik snap wat je bedoelt. Maar voor veel hollanders geldt nog steeds wel een beetje: wat de boer niet kent vreet ie niet. In die zin zijn we een vreemd soort volk.

Maryelle, Diiba en citroenrasp vinden dit leuk.
  8. Loufoque

Loufoque Fanatiek lid

17 mrt 2021
    1.768
    4.996
    113
    Nou... Ik zou mezelf het beste kunnen omschrijven als een heel ruimdenkend mens, die niet snel geschokt is door welke denk- of leefwijze dan ook, zolang ik er persoonlijk geen last van heb.
    Maar ik moet de laatste jaren toch echt toegeven dat ik de raakvlakken met 'de gemiddelde westerse denkwijze' een beetje kwijt begin te raken. Misschien omdat dat nu eenmaal een bijverschijnsel is van ouder worden, dat kan hoor. Maar als ík als ruimdenkend seventies child het al zo voel, ben ik wel benieuwd naar hoe jij vindt dat de islamitische en westerse denkwijzen overeenkomen?

9. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.606
    12.188
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Haha dat was het. :roflmao: dat was al van jaren geleden dus we proberen het maar weer een keer om geen ruzie te krijgen :oops:

KleineLai vindt dit leuk.
  10. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.606
    12.188
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    In alle gematigde vormen gaat het allemaal prima samen.

Het wordt pas lastig wanneer de gedachten en gebruiken wat uitgesprokener en extremer worden.

Niet zo heel erg lang geleden heeft de kerk nog excuses gemaakt voor de hekenvervolgingen door de inquisitie. En slechts iets eerder was het een trekpleister om
    Iemand verbrand te zien worden op het kerkplein.

onlangs stonden de kranten er vol mee dat er excuses gemaakt moeten worden naar vrouwen die onder dwang hun baby afstonden. Want als ongehuwde vrouw met kind had je wel een probleem. Kinderen die massaal de septictanks in verdwenen zijn, zo blijkt nu.

We hoeven niet zo ver terug in de geschiedenis om te zien dat wij hier, eigenlijk geen haar beter waren.

Saartje33 en Yasyas vinden dit leuk.
  11. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.839
    22.339
    113
    Maar ik heb ook wel een beetje het idee dat wanneer een moslim iets doet, dat dus wel vanuit het geloof voorgeschreven moet zijn ofzo. Veel meer dan bij mensen van andere religies. Om nog maar even het voorbeeld aan te halen wat hierboven staat, een moslima die niet alleen mag wonen van haar familie (wat dus verder niks met geloof te maken heeft maar waarschijnlijk één of andere cultureel iets is). Toevallig vertelde een Armeense mij eens iets soortgelijks, dat ze zoiets absoluut niet in haar hoofd moest halen en haar familie dat absoluut niet zou accepteren. Maar ja, dat zijn christenen. Ik denk toch wel dat de gemiddelde Nederlander dan niet denkt: zie je wel! Die oosters orthodoxen met hun vrouwonvriendelijke regels! En terecht, maar dat geldt dan voor moslims net zo.

Terwijl er moslims van alle soorten en maten zijn, zo ook oer-Nederlandse. Wanneer je én Nederlands én moslim bent, dan geeft dat toch een soort van error bij veel Nederlanders. Ik ben wel eens gevraagd door iemand die meerdere HBO-diploma's op zak had of ik nou eigenlijk Turk of Marokkaan geworden was... :rolleyes:
    En niet als grapje maar bloedserieus. Maar ik heb ook niet echt een idee hoe de gemiddelde Nederlander nou eigenlijk denkt. Ik ben niet in een heel standaard familie opgegroeid (qua geloofsrichting en andere vlakken) en ondertussen ben ik al een groter deel van mijn leven wel moslima dan niet, dus ja... Maar ik kan me eerlijk gezegd gewoon niet zo voorstellen dat ik heel erg anders in het leven sta dan iemand die een ander geloof praktiseert, qua idealen en normen en waarden. Wellicht sta ik dan toch ver van de "westerse denkwijze" af dat ik dat toch niet meer begrijp...

Yasyas, Anna009, Maryelle en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Loufoque

Loufoque Fanatiek lid

17 mrt 2021
    1.768
    4.996
    113
    Dat was dan ook mijn punt niet.

13. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.422
    11.338
    113
    #393 MadeInUSA, 27 jun 2025 om 01:17
    Laatst bewerkt: 27 jun 2025 om 01:25
    Nou ja, exact dat. Veel mensen lijken hun eigen "gemiddelde" te vergelijken met een uiterste. Alsof je alles gaat vergelijken met de SGP. En nogal kort van memorie te zijn. Het gaat hier over die twee getuigen en dat vrouwen emotioneler zouden zijn.

dat soort gedachten kan natuurlijk self-fulfilling worden, als je op basis daarvan vrouwen een vaardigheid niet aanleert of bepaald gedrag niet stimuleert. Nou ja, zo'n honderd jaar geleden werden vrouwen hier door veel beleids- en opiniemakers als minder intelligent/intellectueel tekortschietend en inherent ongeschikt voor leidinggevende taken gezien. De getuigenis van vrouwen was hier over de eeuwen veelal niks waard. Vrouwen waren tot diep in de jaren 50 nadrukkelijk bij wet ondergeschikt aan de man, en in hun huwelijk handelingsonbekwaam als het op geld aankwam, zelfs eigen salaris, als ze nog werkten wat meestal ook klaar was als ze trouwden, mochten ze niet zelf beheren. Pas in 1984 (!) werden man en vrouw gelijkwaardig beheerders van de gezamenlijke goederen. Erfrecht voor vrouwen was over de eeuwen hier in grote periodes non-existent, of alleen als er geen broers in het spel waren.
    De islamitische opvattingen en regels over deze zaken stammen uit de 7e eeuw. De wet van de remmende voorsprong.
    Wie heeft er nou 1300 jaar lang achtergelopen? Wij doen hier sommige dingen die daar al eeuwen golden nog geen 100 jaar, soms nog veel korter, en klimmen op ons hoge morele paardje?
    Vrouwen hadden in Afghanistan eerder stemrecht dan in Amerika, en in hetzelfde jaar als ze het in Nederland kregen.
    De eerste vrouwelijke CEO van een grote nationale luchtvaartmaatschappij is bij ons sinds een jaartje of twee aan het roer. De eerste vrouwelijke CEO van Iran Air trad uit mijn hoofd in 2017 aan. Er was toen ook een actieve campagne om vrouwen naar de pilotenopleiding te trekken. Ik kan me op diverse westerse vliegreizen niet herinneren ooit een vrouwelijke captain gehad te hebben.
    Waar in Iran een vrouw geen president kan worden vanwege diezelfde opvatting als de getuigen dat het dan een duobaan zou moeten worden, hebben verschillende islamitische landen al vrouwelijke premiers en presidenten gehad (en wij nog steeds niet).

Saartje33, Yasyas, Mammavan5 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.422
    11.338
    113
    Ook helemaal eens. Het ligt niet aan jou. Degenen die het hardste roepen dat moslims zo heul anders zijn, zijn vermoedelijk degenen met de minste moslims in hun netwerk.

Yasyas, Anna009, Mamafiets en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.606
    12.188
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ben het met je eens hoor, alleen had ik laats een complete vrouwelijke crew bij klm. Dus het kan wel degelijk.

16. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.606
    12.188
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik weet niet wat je punt dan precies is. Maar er is echt voldoende overlap.

In de basis wil iedereen vreedzaam leven. Althans het gewone volk.

Het zijn de hoger heren en de criminelen die soms bijzonder bloeddorstige uit de hoek komen. En die zitten hier maar ook in de Arabische wereld.

17. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    10.003
    9.074
    113
    Vrouw
    Zonde! Want zij heeft in dit topic een goede bijdrage ;)

18. Maan14

Maan14 Fanatiek lid

6 feb 2022
    2.958
    3.222
    113

Dat klopt denk ik helemaal. Net als een hekel aan arbeidsmigranten. Ik heb ooit iemand uit proberen te leggen dat 'wij' dat werk allemaal niet willen doen en of de paprika s dan maar weg moeten rotten? Ik kan mij persoonlijk echt heel erg opwinden over de slechte omstandigheden die deze mensen hebben soms met 15 in een kleine woning gepropt op stapelbedden. En dat echt iedereen er voor weg kijkt, dat is mijn inziens gewoon moderne slavernij.

Overigs werd ik van de week nog aangesproken op mijn 'afkomst' er waren ouders achter mijn meisjes achternaam gekomen via social media en werd er meteen op aangesproken. Dat voelde ook echt wel een beetje aanvallend. Gewoon alleen het idee al dat mijn afkomst er toe doet en daar op een mening gebaseerd word. Gelukkig zijn dit de laatste loodjes op deze school.

Ga gewoon in gesprek met mensen en leer elkaar en elkaars gebruiken kennen.

19. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.585
    29.116
    113
    Nieuwe ronde nieuwe kansen :D

citroenrasp en Huismuisie vinden dit leuk.
  20. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.585
    29.116
    113
    Dat ligt er maar helemaal aan wat je positie is, haha

Deel Deze Pagina