Ik snap op zich wat je bedoelt. Maar waarom staat ontislamisering (is dat een woord?) aan vooruitgang. Waarom vind men mensen die niet geloven of praktiseren modern? Ik snap dat niet. Het een heeft niets met het ander te maken. Je bent niet opeens modern omdat je een kort jurkje draagt.
Dat vind ik net zo fout. Overigens hoeven de extremen voor mij ook niet zo nodig. Ik ben me een keer helemaal de blubbers geschrokken omdat er zo’n zwart spook om de hoek kwam zeilen. En als je mensen in alleen een bikini door de supermarkt ziet lopen vind ik daar ook wel wat van. Het hoeft echt geen eenheidsworst te worden, maar met die uiterste heb ik vrij weinig.
Sorry, maar ik vind dit best respectloos. Het is wel gewoon een vrouw waar je over praat die deze kleding bewust vanuit een overtuiging draagt. Ik kleed me ook zo maar ik ben geen "spook". Voor mij is dit niet extreem, maar is dit gewoon de hijaab, een religieus gebod (zoals ik het althans interpreteer) en ik ben blij dat ik dat in alle vrijheid kan dragen. Verwacht ik dat iedere moslima dit gaat dragen? Nee, maar wel dat mijn keuze wordt gerespecteerd.
Mijn opa had door wat hij had meegemaakt ook ern hekel aan de Duitsers. Was een keurige man maar Duitsers waren moffen. Toen hij er toch een keer geweest was had hij een mark over en gooide dat in een speelautomaat wat echt niets voor hem was maar hij wilde absoluut geen Duitse munt mee terug nemen. Wint ie de jackpot, had ie opeens 100 mark Maar om terug te komen op het onderwerp, de Gazanen die dit overleven zijn natuurlijk zwaar getraumatiseerd en zullen terecht een hekel hebben aan de Israëliërs.
Als Ik zwart spook lees denk ik dat daarmee een niqab bedoeld word hoor. Niet dart ik het zelf zo zou noemen maar vermoed dat het niet gaat over een hijaab dan.
Nee het gaat er meer om dat de vrijheid van het geloof. Dat je duidelijke wetten en regels hebt hoe mensen zich dienen te gedragen dat snap ik. Maar als je dan leest dat er de afgelopen jaren duizenden meisje zijn vergiftigd op meisjesscholen om ze waarschijnlijk te ontmoedigen om naar school te gaan vind ik dat geen vooruitgang. Jonge vrouwen zijn omgekomen na arrestaties omdat hun hoofddoek te los of verkeerd zat. Dan vind ik dat geen vooruitgang om heel eerlijk te zijn. Al zie je dus dat men zich er toch zachtjes aan uit weet te onttrekken. https://nos.nl/artikel/2537095-steeds-meer-iraanse-vrouwen-met-onbedekt-haar-over-straat En verder even chatgpt gevraagd hoe deze ook alweer zat: (wel geinig dat chatgpt trouwens vzmh achter de naam van de profeet zet). Maar dit is een van die mooie uitspraken uit de islam die al 900 jaar oud zijn die ik wel kan waarderen. Europa bevond zich toen nog aan de vooravond van de middeleeuwen. ——— Ja, je verwijst naar een bekende overlevering (hadith) van de profeet Mohammed (vrede zij met hem). De essentie van deze hadith is dat hij profeteerde dat er een tijd zou komen waarin de veiligheid zodanig zou toenemen dat een vrouw alleen van een verre plek naar Mekka zou kunnen reizen zonder angst. Een veel aangehaalde versie luidt ongeveer als volgt: “Er zal een tijd komen waarin een vrouw alleen van Ḥīra (in Irak) naar Mekka zal kunnen reizen zonder angst, behalve voor Allah.” (Bron: Sahih al-Bukhari, Musnad Ahmad, en andere verzamelingen) Deze uitspraak benadrukt het idee van veiligheid, rechtvaardigheid en stabiliteit in de samenleving als een teken van vooruitgang of de vervulling van goddelijke belofte. In de tijd van de profeet was reizen riskant, vooral voor vrouwen, en deze uitspraak werd gezien als een hoopvolle voorspelling. Let op: Interpretaties verschillen, en context is belangrijk. Sommigen zien dit als een voorspelling van de veiligheid die onder islamitisch bestuur zou komen; anderen leggen er nadruk op als een moreel kompas – een samenleving wordt pas echt rechtvaardig wanneer zelfs de meest kwetsbaren veilig kunnen leven en reizen.
Nou het grootste verschil lijkt mij dat de religie voorop staat in de islam en men zich door die regels last leiden en in de westerse wereld lang niet overal meer. En ik vind dat wel een heel wezenlijk verschil. Iets wat ik ook nooit zal kunnen begrijpen.
Dit is puur even de omschrijving. Ik snap heus dat er een vrouw onder de bedekking zit en heb me ook naar haar verontschuldigd want ik schrok echt. En zij schrok toen weer van mij. We hebben er samen erna om gelachen, het was een hele vriendelijke vrouw. Dat had ik er even bij moeten zeggen misschien Ze was wel echt volledig bedekt, dus ook geen ogen zichtbaar, alleen zo’n gaasje. En als die kleding dan zo zwiert ja dan ziet dat eruit als een zwart spook. Iemand in een hijab zou ik absoluut niet van schrikken. Dan kijk je elkaar gewoon in de ogen aan.
Als ik het goed herinner draagt @citroenrasp een khimaar, zeg maar zo'n hele lange hoofddoek met een lange rok eronder, zoals je bv bij Somalische vrouwen vaak ziet. Hijab is een verzamelnaam.
Dat zou kunnen natuurlijk. Zelf draag ik allesbedekkende kleding, op handen en gezicht na. Maar alsnog werd ik vaak genoeg uitgemaakt voor spook (en voor non, en terrorist, pinguïn,...), daardoor wellicht heb ik er geen fijne associatie bij. Maar alsnog kan ik me niet voorstellen dat ik ervan zou schrikken, wellicht omdat ik regelmatig niqabi's zie? Voor mij is het iets normaals, ook al draag ik het zelf niet.
En zo zijn er ook genoeg moslims die helemaal niet zo religieus zijn en mensen in westerse landen die dat wel zijn. Een vriendin van mij woont in Amerika, in een landelijk gebied. Buren van haar behoren tot de Schwarzentrubers, de meest conservatieve Amish. Die laten zich echt in ieder klein detail leiden door de Amish kerk hoor.
"Immer gerade aus" Maar had je echt een hekel aan Duitsers? Dat kan ik me niet zo meer herinneren eigenlijk. Wel dat er vaak grappen over gemaakt werden. Het trauma van het joodse volk is vele malen groter geweest. Evenals het trauma wat mensen in Gaza nu oplopen. Maar juist doordat de joden zo hard waren aangepakt toen is Duitsland nu juist een van de landen die het hardnekkigst Israël blijven steunen. Uit schuldgevoel vanuit het verleden.
Ik denk dat dat ook erg per persoon verschilde. Mijn ene oma had het tot vlak voor haar dood over "die rotmoffen", woonde in een dorp aan de grens maar werd daar liever dood dan levend gevonden. Wanneer wij bij oma waren en in DE boodschappen deden, weigerde ze mee te gaan. Terwijl het mijn andere oma (die nota bene van joodse afkomst was) niet zoveel deed, deze oma ging gerust op vakantie in Duitsland.
Als je een religie aanhangt ben je per definitie religieus. Hie ver je daar in gaat kan verschillen maar religieus ben je. Als je dat niet bent ben je seculier.
Er zijn genoeg moslims die vrijwel niks aan hun geloof doen, net als veel christenen trouwens. Dan ben je niet religieus (een religie praktiserend), wel gelovig. Er zit een behoorlijk verschil tussen religieus zijn en gelovig zijn.
Omdat het op dat moment iets was dat ineens voor mn neus stond. Als er ineens een persoon met een helm op voor je neus staat op een plek waar je het niet verwacht, dan zullen er ook best veel mensen van schrikken. En er zijn wat filmpjes op internet die laten zien hoe mensen in NL omgaan met vrouwen die een boerka dragen. Daar wordt eigenlijk best tolerant op gereageerd. Aan de andere kant kan je hier een wat minder milde reactie op verwachten.
Een vriendin van mij droeg niqaab (geen boerka, die zie je alleen in Azië) in NL en die kreeg echt behoorlijke enge bedreigende dingen toegeroepen. Natuurlijk was ik er niet altijd bij, maar de keren dat ik erbij was vond ik het toch wel beangstigend. De reacties die mijn kleding opriepen vielen daarmee vergeleken nog echt mee. En enerzijds kan ik me er ook wel iets bij voorstellen dat het reacties oproept hoor, ik ben dan ook niet zo'n voorstander van de niqaab in westerse landen.
Maargoed... We gaan volgens mij erg offtopic en daar ben ik zelf ook debet aan. Terug naar Iran-Israël (lijkt nu net alsof het om een voetbalwedstrijd gaat ).