Goede vraag.., ik ben nog steeds geen fan van Duitsers. Hekel aan is misschien een te groot woord. Maar ik heb vanuit mijn familie zoveel oorlogsverhalen meegekregen dat je als kind toch een (blijvend ) negatieve indruk heb. maar ik heb een hekel aan de Duitse taal en vind Duitsers over het algemeen grof en ongemanierd overkomen. overigens is mijn moeder voor een deel Duits
Trump zei vrijdag dat de Iraniërs openstaan voor gesprekken. De president denkt niet dat Iran verdere nucleaire ambities heeft, maar wil wel dat onderzoekers van het IAEA "of iemand anders die we respecteren" inspecties doen in het land. Het Iraanse parlement heeft woensdag een wet aangenomen die samenwerking met het IAEA juist opschort. Trump zei daarbij dat hij Iran "absoluut" opnieuw zou bombarderen als uit inlichtingen blijkt dat het land nog steeds uranium kan verrijken tot het geschikt is voor kernwapens. https://www.nu.nl/midden-oostenconflict/6360574/iraanse-minister-geeft-toe-dat-nucleaire-faciliteiten-serieuze-schade-hebben.html Iraanse minister van buitenlandse zaken zei dat de nucleaire installaties veel schade hebben opgelopen. (Ik hoop persoonlijk dat hij niet in de problemen komt met de Ayatollah want die claimde het tegenovergestelde) En dan vraag 2: is het uranium ook echt weg of is deze verplaatst? Ik hoop dat daar doormiddel van gesprekken met de VS meer over duidelijk wordt. ... zou het dan echt allemaal de goede kant op gaan? Durven we een beetje te hopen? Iig tussen Iran en de VS. Hoe het met Israel zit? Die zitten op een ander niveau ook nog in de knel met Iran natuurlijk.
De taal kan ik ook niks mee. Maar grof en ongemanierd? Juist niet. Vriendelijkste mensen van Europa als je t mij vraagt. In elk geval altijd beleefd. Maar misschien moet je daarvoor juist in Duitsland zijn. Niet aan de Nederlandse kust in hun kuil Maar kan best dat die aversie onbewust doorwerkt.
Ik kom regelmatig in Duitsland, want woon aan de grens . Maar is niet mijn volk, en blijkbaar is dit soms ook wederzijds want ooit de weg kwijtgeraakt en vroeg de weg en kreeg te horen dat wij Verdamte Hollanders waren … Helpt niet om de aversie die ik al had kwijt te raken
Dat heeft mijn man nog een beetje met Fransen. Teveel vervelende verhalen over gehoord van zijn opa en oma.
Ja wij als heel Europa wel natuurlijk. Nederland heeft ze ook voor geen seconde verdedigd toen ze ze kwamen halen. Ikzelf voel geen persoonlijk schuld naar de Joden, maar ik vind het wel goed dat wij ze steunen als Europa door wat er is gebeurd. ook heeft Israel heeft geen bondgenoten rondom zich (wel vrede nu met Egypte en Jordanië gelukkig). Steunen betekent voor mij niet dat ze hun gang maar mogen gaan, en bijv de Palestijnse bevolking zo mogen behandelen, maar het betekent voor mij wel dat we ze steunen in hun verdediging (zo zie ik het, de meningen verschillen) naar bijv Iran. Israel is de enige Joodse staat in de wereld, en diens bestaan moeten we waarborgen, vind ik.
Dat is ook heel naar en heftig om uitgescholden te worden. Maar goed, net zo goed . He pssst meisje, pssssst… ewa ja kankerh**** Vond ik als jonge meid ook niet leuk om te horen. Tegenwoordig val ik niet meer in de psst past categorie gelukkig
Ik denk dat we een wezenlijk verschil moeten maken tussen mensen die het jodendom aanhangen en het zionisme. De orthodoxe joden die in Israel wonen vervloeken zelf ook de regering om wat ze doen. Ik neig er toch naar dat het oorlogsrigime in Israel weinig van doen heeft met het jodendom.
Het hangt er sterk samen. Joden zijn zowel een volk als een religie. Ik ben het er niet mee eens dat Israel een oorlogsregime heeft (Israel is een democratie met coalitiepartijen) Wel zit er nu een oorlogskabinet sinds oktober 2023 (aanslag van Hamas, start van de oorlog; Tijdelijk opgeschorst in 2024 geloof ik en nu weer actief.) Zionisme op zich betekent enkel dan 'het streven naar een onafhankelijke staat'. Daar zit verder niets van geweld bij. Het Zionisme van nu hangt geloof ik wel meer samen met (extreem) nationalisme. Hoe het precies zit weet ik (nog) niet, daar ben ik nog niet zo in gedoken. Er zit ook verschil in wat de Joden Zionisme noemen en hoe andere landen (en dan bedoel ik met name de inwoners) het definiëren. Toevoeging; ja, uiteraard zit er verschil tussen een regering en de populatie.
Wat is het verschil precies? Volgens dit artikel valt Israël namelijk ook onder de noemer 'jurisdictie'.