Iran - Israel topic

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door KleineLai, 19 jun 2025.

1. mamabri

mamabri Fanatiek lid

15 aug 2021
    3.579
    4.711
    113
    Vrouw
    Goede vraag.., ik ben nog steeds geen fan van Duitsers. Hekel aan is misschien een te groot woord. Maar ik heb vanuit mijn familie zoveel oorlogsverhalen meegekregen dat je als kind toch een (blijvend ) negatieve indruk heb.

maar ik heb een hekel aan de Duitse taal en vind Duitsers over het algemeen grof en ongemanierd overkomen.

overigens is mijn moeder voor een deel Duits :roflmao:

2. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.585
    29.116
    113
    Trump zei vrijdag dat de Iraniërs openstaan voor gesprekken. De president denkt niet dat Iran verdere nucleaire ambities heeft, maar wil wel dat onderzoekers van het IAEA "of iemand anders die we respecteren" inspecties doen in het land. Het Iraanse parlement heeft woensdag een wet aangenomen die samenwerking met het IAEA juist opschort.

Trump zei daarbij dat hij Iran "absoluut" opnieuw zou bombarderen als uit inlichtingen blijkt dat het land nog steeds uranium kan verrijken tot het geschikt is voor kernwapens.

https://www.nu.nl/midden-oostenconflict/6360574/iraanse-minister-geeft-toe-dat-nucleaire-faciliteiten-serieuze-schade-hebben.html

Iraanse minister van buitenlandse zaken zei dat de nucleaire installaties veel schade hebben opgelopen. (Ik hoop persoonlijk dat hij niet in de problemen komt met de Ayatollah want die claimde het tegenovergestelde)

En dan vraag 2: is het uranium ook echt weg of is deze verplaatst? Ik hoop dat daar doormiddel van gesprekken met de VS meer over duidelijk wordt.

... zou het dan echt allemaal de goede kant op gaan? Durven we een beetje te hopen?
    Iig tussen Iran en de VS. Hoe het met Israel zit? Die zitten op een ander niveau ook nog in de knel met Iran natuurlijk.

citroenrasp vindt dit leuk.
  3. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    19.152
    31.944
    113
    Vrouw
    De taal kan ik ook niks mee. Maar grof en ongemanierd? Juist niet. Vriendelijkste mensen van Europa als je t mij vraagt. In elk geval altijd beleefd.
    Maar misschien moet je daarvoor juist in Duitsland zijn. Niet aan de Nederlandse kust in hun kuil :roflmao:

Maar kan best dat die aversie onbewust doorwerkt.

Huismuisie vindt dit leuk.
  4. mamabri

mamabri Fanatiek lid

15 aug 2021
    3.579
    4.711
    113
    Vrouw
    Ik kom regelmatig in Duitsland, want woon aan de grens . Maar is niet mijn volk, en blijkbaar is dit soms ook wederzijds want ooit de weg kwijtgeraakt en vroeg de weg en kreeg te horen dat wij Verdamte Hollanders waren …

Helpt niet om de aversie die ik al had kwijt te raken

5. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.839
    22.339
    113
    Dat heeft mijn man nog een beetje met Fransen.
    Teveel vervelende verhalen over gehoord van zijn opa en oma.

6. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.839
    22.339
    113
    Nog beleefder dan Vlamingen?

7. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    19.152
    31.944
    113
    Vrouw
    Die herkende je van vroeger, toen ze jou de weg vroegen :roflmao:

Yasyas, Consuminderma en mamabri vinden dit leuk.
  8. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.839
    22.339
    113
    :roflmao::roflmao:

mamabri vindt dit leuk.
  9. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.585
    29.116
    113
    Ja wij als heel Europa wel natuurlijk. Nederland heeft ze ook voor geen seconde verdedigd toen ze ze kwamen halen.
    Ikzelf voel geen persoonlijk schuld naar de Joden, maar ik vind het wel goed dat wij ze steunen als Europa door wat er is gebeurd. ook heeft Israel heeft geen bondgenoten rondom zich (wel vrede nu met Egypte en Jordanië gelukkig).

Steunen betekent voor mij niet dat ze hun gang maar mogen gaan, en bijv de Palestijnse bevolking zo mogen behandelen, maar het betekent voor mij wel dat we ze steunen in hun verdediging (zo zie ik het, de meningen verschillen) naar bijv Iran. Israel is de enige Joodse staat in de wereld, en diens bestaan moeten we waarborgen, vind ik.

Paardenbloem vindt dit leuk.
  10. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.585
    29.116
    113
    Dat kan ik me voorstellen.

11. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.606
    12.188
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Dat is ook heel naar en heftig om uitgescholden te worden.

Maar goed, net zo goed . He pssst meisje, pssssst… ewa ja kankerh****
    Vond ik als jonge meid ook niet leuk om te horen. Tegenwoordig val ik niet meer in de psst past categorie gelukkig :D

12. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.839
    22.339
    113
    Dat klopt niet helemaal. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Jewish_Autonomous_Oblast

13. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.839
    22.339
    113
    Ja dat is idd ook echt vreselijk :(

14. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.606
    12.188
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik denk dat we een wezenlijk verschil moeten maken tussen mensen die het jodendom aanhangen en het zionisme. De orthodoxe joden die in Israel wonen vervloeken zelf ook de regering om wat ze doen. Ik neig er toch naar dat het oorlogsrigime in Israel weinig van doen heeft met het jodendom.

15. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.839
    22.339
    113
    Helemaal mee eens!

16. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.585
    29.116
    113
    Het hangt er sterk samen. Joden zijn zowel een volk als een religie. Ik ben het er niet mee eens dat Israel een oorlogsregime heeft (Israel is een democratie met coalitiepartijen) Wel zit er nu een oorlogskabinet sinds oktober 2023 (aanslag van Hamas, start van de oorlog; Tijdelijk opgeschorst in 2024 geloof ik en nu weer actief.)

Zionisme op zich betekent enkel dan 'het streven naar een onafhankelijke staat'. Daar zit verder niets van geweld bij. Het Zionisme van nu hangt geloof ik wel meer samen met (extreem) nationalisme. Hoe het precies zit weet ik (nog) niet, daar ben ik nog niet zo in gedoken. Er zit ook verschil in wat de Joden Zionisme noemen en hoe andere landen (en dan bedoel ik met name de inwoners) het definiëren.

Toevoeging; ja, uiteraard zit er verschil tussen een regering en de populatie.

17. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.585
    29.116
    113
  18. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.839
    22.339
    113
    Wat is het verschil precies? Volgens dit artikel valt Israël namelijk ook onder de noemer 'jurisdictie'.

19. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.585
    29.116
    113
    De JAO is nog deel van Rusland, Israel is een soevereine staat.

20. mamabri

mamabri Fanatiek lid

15 aug 2021
    3.579
    4.711
    113
    Vrouw
    Ik ga stuk!!! :roflmao::roflmao::roflmao:

Mamafiets vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina