Iran - Israel topic

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door KleineLai, 19 jun 2025.

1. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    10.009
    9.075
    113
    Vrouw
    Ik vind eerlijk gezegd ook dat dit verboden moet worden op straat.

2. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.591
    29.124
    113
    Ja dat snap ik,
    Maar wat ik bedoel is dat als de een meer plek in gaat nemen van de ander, of teveel vanuit de stoel van de ander spreekt, dat dat best voor wrijving kan gaan zorgen wanneer het gaat om bijv oorlog, nationale veiligheid, enz.
    Is het vaker voorgekomen dat de regering het tegenovergestelde zei van de Ayatollah op deze schaal?

3. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.591
    29.124
    113
    Dat was enkel Sinti en Roma.
    Ongetwijfeld dat er ook anderen zijn meegestuurd, zoals dat met Joden ook gebeurde. (Lees ik ook in de links van Maan )
    Het doel was vernietiging van Joden, later ook Sinti en Roma. En ook homoseksuelen, mensen met verstandelijke beperking, handicaps, stoornissen, bepaalde vormen van autisme.

Huismuisie vindt dit leuk.
  4. Maan14

Maan14 Fanatiek lid

6 feb 2022
    2.964
    3.234
    113
    #504 Maan14, 28 jun 2025 om 08:51
    Laatst bewerkt: 28 jun 2025 om 08:57
    [
    Dit beeld wat je nu schets klopt dus niet. En doet echt teniet aan wat er jaren daar in Duitsland gebeurd is begin jaren 30 was er al Bekämpfung der Zigeunerplage . En werden ze naar opvoed kampen toen nog geen vernietigings kampen gestuurd en verplicht gesteriliseerd. Het beeld dat het allemaal begonnen is met alleen de joden is gewoon onzin en doet echt teniet aan de geschiedenis. Sorry dat ik mischien heel heftig reageer hier op. En net zoals anderen soms als het op het Midden Oosten aankomt.

Maar het is gewoon triest dat er anno nu nog altijd dingen zo gedraaid worden dat het lijkt of het ' allemaal met de joden begon' ze hebben geen alleenrecht op alle verschrikkelijke dingen die er gebeurd zijn.

Trirani, MadeInUSA en Mamafiets vinden dit leuk.
  5. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    19.156
    31.958
    113
    Vrouw
    Feitelijk iedereen die afweek van het ideaalplaatje van de gezonde Arische mens.

Is het iemand opgevallen dat we die kant weer op aan het bewegen zijn? (Toenemende xenofobie, toenemend antisemitisme, toenemende haat richting lhbtqi+ etc)

Trirani, citroenrasp, Yasyas en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    19.156
    31.958
    113
    Vrouw
    Heel begrijpelijk.
    Er is ook gewoon heel weinig kennis over dit stukje van de geschiedenis. Ik ben blij dat jij dat wil delen met ons. We moeten niet vergeten.

citroenrasp en Maan14 vinden dit leuk.
  7. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.591
    29.124
    113
    Nou ik zeg nergens dat de Joden alleenrecht hebben op wat er is gebeurd
    Antisemitisme was al een heel ding in Europa en iets waar Hitler heel erg mee bezig was al voordat hij aan de macht kwam. Tijdens de oorlog golden naar mijn weten de regels in eerste instantie enkel voor de Joden (vrijheidsbeperking, het niet mogen komen op openbare plekken). Ik geloof dat toen de mensen zich moesten melden in '41 '42 voor werkkampen dat hier toen ook Sinti en Roma bij zaten.

Daarmee zeg ik niet dat Sinti en Roma geen klagen hebben, geen trauma hebben, geen recht hebben op een eigen staat (als ze dit willen) of dat het goed is dat recht op woonplekken wordt ontzegd. Dat heb ik nergens beweerd en zal ik ook nooit beweren.
    Dat de Nederlandse overheid dit wel doet (ze geen plekken geeft) is een schande, en het is inderdaad hypocriet.

Maan14 vindt dit leuk.
  8. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.591
    29.124
    113
    Dat is een heel andere discussie maar nee, ik zie dat niet zo.

Voor iedereen: kunnen we weer on topic? Het is een topic over Irak-Israel , niet over de 2e wereldoorlog, religie, kledingvoorschriften, enz.

Maryelle en Huismuisie vinden dit leuk.
  9. mamabri

mamabri Fanatiek lid

15 aug 2021
    3.580
    4.716
    113
    Vrouw
    Eens ! Het heel moeilijk om een plek op een kamp te krijgen. Bij ons wordt al jaren gedemonstreerd door mensen van het voormalige kamp wat opgeheven is om weer plekken terug te geven. Al jaren wordt toegezegd ze te geven, maar er is nog steeds geen kamp. Ze wonen in een huis waar ze niet willen wonen. En het gaat maar om ongeveer 5 woonwagens: meer is het niet

een vriendin van ons komt uit een ander woonwagenkamp, zo’n 30 km hier vandaan. Wilde graag terug naar dat kamp maar kreeg geen plaats. Nu heeft ze na veel gezeur de woonwagen van haar overleden oma gekregen en kon ze eindelijk terug. Maar vraag niet hoe

citroenrasp en Maan14 vinden dit leuk.
  10. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.426
    11.347
    113
    #510 MadeInUSA, 28 jun 2025 om 09:52
    Laatst bewerkt: 28 jun 2025 om 10:11
    Maar dat is dus niet zo. Wat @Maan14 ook al schrijft. De vervolging van Roma en Sinti, die al te maken hadden met discriminatie, begon al in 1933, en 2 maanden na het bedenken van de Neurenberg wetten in 1935, die Joden hun burgerschap ontnamen, en 2 weken nadat deze in werking traden, werden Roma en zwarte mensen in dezelfde categorie, en onder dezelfde wetten, als de Joden geplaatst. Ze zijn actief om hun afkomst in "heropvoedingskampen" en later vernietigingskampen gezet. Er waren pogroms tegen hen in Oost-Europa. In totaal is ongeveer een kwart tot de helft van de Roma/Sinti gemeenschap in Europa vermoord, en Duitsland driekwart van hen.

Dus ja, ze zijn al heel vroeg en heel uitgesproken vervolgd en vermoord om wie ze waren. Dat dit zo weinig bekend is, laten we het er dan maar op houden dat ons verhaal over de Tweede Wereldoorlog heel erg naar binnen gericht is en niet op het grote Europese of wereldwijde plaatje, en de Roma in Nederland een kleine groep waren. Schattingen over het aantal dodelijke slachtoffers binnen de gemeenschap varieren van 42 tot richting 100%.

https://en.wikipedia.org/wiki/Romani_Holocaust?wprov=sfla1

citroenrasp, Neuzeke, Yasyas en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Consuminderma

Consuminderma Fanatiek lid

27 apr 2024
    1.280
    869
    113
    Dat zie je goed. Door de openheid van mijn oudste hoor ik veel over wat er in haar generatie jongvolwassenen (18-25) speelt en waar zij mee te maken hebben en ook zij zien de gelijkenis met de jaren 30... zodra je afwijkt van de norm word je door een steeds groter wordende groep belachelijk gemaakt of erger. Niet alleen in de VS of Hongarije, maar ook hier in Nederland.

citroenrasp en Mamafiets vinden dit leuk.
  12. Yasyas

Yasyas Lid

30 jan 2024
    90
    99
    18
    Vrouw
    Het zijn dus eigenlijk 2 verschillende groepen dan ook, toch? Want de "zigeuners" (ik weet dat dat geen goede benaming is) die ik kende waren Oost-Europees van uiterlijk. En de kampers gewoon Nederlands.

13. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.426
    11.347
    113
    #513 MadeInUSA, 28 jun 2025 om 10:44
    Laatst bewerkt: 28 jun 2025 om 10:54
    Het gebeurt regelmatig dat deze twee krachten verschillende kanten op trekken ja.
    Dit is dan een voorbeeld waar het internationaal duidelijk naar voren komt.
    Over de grote lijn is de theocratie aan het uitsterven, en af en toe geven ze nog een stuiptrekking om nog van zich te laten horen en invloed proberen terug te pakken. Wat overigens niet wil zeggen dat er niet een belangrijk deel is van de Iraanse bevolking dat gewoon conservatief is, en ook in een gezonde democratie een belangrijke minderheid zal blijven.

En in die groep heb je dan weer mensen die fan zijn van Khamenei en zijn club, maar ook mensen die wel tegen de regering zijn maar er niet over zouden piekeren om bijvoorbeeld hun hoofddoek of chador af te doen. Er zijn ook mullahs (geestelijken van het allerhoogste niveau, gelijken van Khamenei daarin) die tegen Khamenei en zijn systeem zijn en daar regelmatig repercussies voor ondervinden.

En dan ook nog (en overlappend) de invloed van die Andrew Tate achtige figuren, die een belangrijk deel jongeren beïnvloeden tot een heel verknipt beeld van vrouwen en relaties.

KleineLai vindt dit leuk.
  14. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.591
    29.124
    113
    Ja het ene is een volk, het andere is een cultuur.
    Ik las dat er ongeveer 4500 Sinti en Roma wonen in Nederland. (op basis van zelfidentificatie want we registreren geen volken meer natuurlijk) Totaal aantal woonwagenbewoners is tussen de 60.000 en 70.000. (zegt Google)

Maar daar weet Maan vast meer over. Ook over hoe en of die groepen samenwonen, hoe de wetgeving precies zit. Dat weet ik allemaal niet.

15. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.842
    22.343
    113
    Ik heb dus een vriendin die half Sinti is, maar haar familie woont in "gewone" huizen. Ben benieuwd of die dan ook worden meegeteld, of dat het alleen de Sinti/Roma zijn die nog in woonwagens wonen waar ze de cijfers op baseren.

Huismuisie vindt dit leuk.
  16. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.610
    12.196
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    KleineLai vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina