Ik snap je goed hoor, je bent niet helemaal lekker en je wilt gewoon na zo'n drukke middag graag even rustig met je gezinnetje eten, even lekker zitten en dan naar bed. De volgende keer zou ik het echt eerlijk aangeven bij je vriendin. En dan,zoals ik al eerder voorbij zag komen, iets zeggen van...sorry meid, ik ben even enorm zwanger en schenk je nu een laatste drankje in want wil heel graag even een uurtje gaan liggen. Nou dat moet dan wel een heel raar iemand zijn die dan nog een half uur blijft zitten! Tja en voor wat betreft gastvrijheid... Ik zou zelf ook niet direct een eindtijd op een uitnodiging zetten... Als ik zelf zo'n uitnodiging zou krijgen zou ik ook een beetje moeten lachen eigenlijk... zou zo'n scenario voor me zien dat het licht aangaat, de muziek gaat uit en iedereen gaat 2 aan 2 de deur uit. maar... Een beetje goed fatsoen van de visite zijn/haar kant is toch ook wel te verwachten? Als ik om 13.00 ergens word uitgenodigd, ga ik er niet vanuit dat ik daar kan blijven eten. Als ik om 16.00 word uitgenodigd, wel. Als ik op bezoek ga bij een gezin met kleine kinderen, kom ik wat vroeger in de avond en ga ook bijtijds weer weg. Als ik op kraamvisite ga, blijf ik nooit lang... Dat zijn toch allemaal ongeschreven regels die iedereen wel kent...
edit: Tuurlijk zijn er ook gezinnen die een soort 'open huis' beleid voeren... Dat is ook prima...zolang het bij familie/vrienden onderling is en iedereen hierin hetzelfde is... Maar... niet iedereen is zo, dat wil niet zeggen dat je dan niet gastvrij bent... Maar visite blijft visite. Het betekent wel dat je dan niet lekker je eigen ding kan doen en je moet aanpassen... En dat gaat prima voor een paar uurtjes maar niet voor een hele dag. In mijn geval.
ik probeer begrip op te brengen voor de situatie. maar ik blijf het lastig vinden. ik lees veel vaker de laatste tijd dit soort topics en kan er echt met mijn verstand niet zo goed bij.je moet persé bellen om langs te komen het liefst op een gemaakte afspraak.je mag niet langs achter komen, je mag vooral niet te lang blijven zitten, je mag niet.... enz enz, waar is het leuke, gezellige en spontane dan vraag ik me af. misschien kan ik me moeilijk verplaatsen omdat ik er zelf anders insta en het geen probleem vind als mensen willen blijven. ik stel me daarop in en eet een broodje met een verjaardag. hoe meer zielen hoe meer vreugd.en iedereen mag bij ons gewoon aankomen zonder zich van te voren in te schrijven. ik bewaar de leukste herinneringen aan dit soort momenten als ik bij mijn oma logeerde waarbij iedereen spontaan binnen viel langs de achterdeur voor een bakkie en desgewenst gewoon bleef eten.een horror voor de moderne vrouw als ik het zo lees hier op het forum tegenwoordig. ik kan er dus echt met mijn verstand niet bij, zoals hier ook weer,het is bijv een vriendin waarover gesproken wordt in de term "dit soort mensen" waarom is het dan je vriendin vraag ik me af. ik zou not amused zijn als mijn vriendin achter mijn rug om zo over me praatte. dan had ik liever dat ze me rechtuit zei dat ik eigenlijk niet leuk of welkom ben. ik vind het heel gek dat je je steeds meer als bezoeker aan allerlei protocollen moet houden. en het eigenlijk amper "goed" kunt doen. als je dan toch wilt dat ze gaat,die hints die een aantal reacties terug gegeven werden lijken me echt niet duidelijk genoeg voor mensen zonder kindjes.dan zou ik het gewoon rechtuit zeggen en de deur open houden. dan kunnen er geen misverstanden over ontstaan. en als je te ziek bent was het misschien niet zo slim een feestje te houden. dan had je man beter de honeurs waar kunnen nemen terwijl jij je rustig hield.
Is het echt zo moeilijk om je in een ander te verplaatsen die het gewoon anders doet? Snap wel dat het bij de 1 wel zoete inval is en bij de ander niet. En de ene keer heb je er gewoon meer zin in. En kom op, als er op de uitnodiging 17.00 uur staat dan heb je als vriendin toch ook een beetje fatsoen en respecteert dit? Zulke omgekeerde reacties vind ik. Die vriendin is op zijn minst ook best wel een beetje raar. Beetje bord voor de kop. Ee echte vriendin merkt ook dat je je niet lekker voelt en weet dan op tijd te vertrekken.
Ik denk dat je idd duidelijker moet zijn, je mag best zeggen dat het niet de bedoeling is dat ze mee-eet, en dat ze dat de volgende keer even moet overleggen als ze dat wil. Ik stel ook mijn grenzen heel duidelijk nu ik zwanger ben, dan maar ongastvrij, het alternatief is dat IK erdoorheen zit omdat anderen mijn grens niet respecteren, das pas van de zotte!!! Maar ik ben wel duidelijk. Ik geef geen hints, maar zeg gewoon dat ik iets niet wil omdat ik dat niet trek. Niemand die daar een probleem van maakt (op so na dan)
Wij hebben trouwens weleens met mijn schoonouders gehad dat toen mijn man op een doordeweekse dag jarig was, ze met alle geweld die dag wilden komen terwijl wij pas half 8 savonds thuis kwamen van werk, moesten koken, eten en half 10 weer naar bed wilden vanwege drukke dag de volgende dag. We vierden zijn verjaardag 2 dagen later, maar sm moest PER SE die dag komen. Dat snap ik niet en vind ik niet netjes!
Sorry, ik heb geen reacties gelezen dus weet niet wat er verder nog gezegd is. Maar....ik snap er niks van Je wil een VRIENDIN niet meer uitnodigen omdat ze blijft hangen?? Als je echt niet wil dat ze blijft (wat ik trouwens echt geen probleem zou vinden als ze echt een vriendin van me is, dan blijft ze toch lekker mee eten, gezellig!) dan kan je dat toch gewoon tegen haar zeggen? Gewoon zeggen dat je moe bent en dat je graag even wil uitrusten met je gezinnetje. Volgens mij maak je er nu een groot probleem van wat helemaal niet nodig is of mag je deze vriendin niet zo? Dat kan natuurlijk ook.
Los van het feit of je het nou wel of niet gepast vind om een eindtijd te hanteren, vind ik wel dat ts die vriendin kon verzoeken weg te gaan, zeker als je al (een) kind(eren) hebt en ook nog eens zwanger bent. Zelf vond ik het ook altijd erg lastig om gasten te verzoeken weg te gaan, nog steeds eigenlijk. Ik maak er altijd een grapje van: 'Hé, het is echt heel gezellig, maar ik verga van de honger/val om van vermoeidheid/de kinderen zijn niet meer te houden/vul maar in, dus ik ga je eruit schoppen!' Heb daar nog nooit scheve gezichten over gehad. Ik zou inderdaad niet vooraf of achteraf een gesprek met de vriendin aangaan, dit is erg genant voor haar en ze zal zich inderdaad te veel voelen en gekwetst zijn.
Ik vind dat de verjaardagen van de kids voor de kids zijn. Mijn dochter is op haar best tussen 13 en 16 uur. Dus duren haar feestjes ook van 13 tot 16 uur. Dat zet ik ook zo op de uitnodigingskaarten. En om 16.30 zeg ik ook gerust tegen de mensen die er dan nog zitten, nou, het was gezellig, maar ik ga jullie er nu uitgooien. Vind er niks raars aan. Op mijn eigen verjaardag nodig ik mensen uit vanaf een uur of 2 en dan zorg ik dat ik genoeg eten in huis heb voor 25 man. Maar voor een kinderverjaardag niet hoor. Eigenlijk doet niemand uit onze vriendenkring dat voor een kinderverjaardag, dan kom je gewoon even langs voor het kindje, taartje eten, zingen, kadootjes uitpakken, nog een uurtje kletsen en dan ga je weer.
Hier stond er ook wel op van 14 tot 18h of zo voor de eerste verjaardag van onze dochter, maar tegen 18h zaten we net gezellig allemaal aan tafel te smullen van taart en ijs ; cadeautjes waren nog niet opengedaan... De laatste is uiteindelijk rond 1h30 naar huis gegaan We vonden het een superdag/avond - heerlijk spontaan en ongedwongen. Maar ja, als je er aan stoort dat er plakkers zijn, moet je het maar aangeven... Ieder z'n meug!
Ik denk dat het bij iedereen gewoon ontzettend verschillend is. Wij vieren aankomende zaterdag de verjaardag van onze dochter vanaf 15uur. Ze heeft dan een middagdutje kunnen doen. Wij gaan er van uit dat mensen mee eten, sterker nog we verzorgen meestal een bbq. Vaak breng ik de kinderen gewoon naar bed als het tijd voor ze is. Mij maakt het echt niet uit of er dan nog visite is en de visite maakt het ook niet uit. Meestal drinken we met een clubje vaak buiten in de tuin nog een wijntje als de kinderen slapen en ruimen we samen de boel op. Onze vrienden zijn ook zo, we zijn daar gewoon heel makkelijk in.
Ja, als jij nooit er wat van zegt en altijd wel weer een bord eten opschept, (neem ik aan,a ls ze pas om 23 uur weggaat), dan is hetg niet raar natuurlijk dat ze blijft hangen. Dus ik zou vooral de verantwoordelijk bij jezelf leggen en de volgende keer om 5 uur, (of een half uurtje later, als je niet al te pinnerig over wilt komen ), dat het afgelopen is en dat je iedereen eruit gaat zetten. Doe ik ook altijd, wij hebben hier ook altijd duidelijk eindtijden, en werkt uitstekend
Dat jij dingen op een bepaalde manier aan wilt pakken, betekent niet dat dat de enig juiste manier is en dat een ander dat dus ook perse op die manier moet doen. Dat zou belachelijk zijn. Het zou je dus wel passen om gewoon respect op te brengen voor de manier waarop een ander het graag wil doen. Er is niet maar 1 juiste manier om gastvrij te zijn ofzo.....
Maar zeg je daar dan wel bij dat je haar eruit gaat gooien, omdat JULLIE gaan eten, of roep je: He, we gaan zo eten. En dan verder niks meer? Want in dat laatste geval zou ik de hint echt niet snappen hoor, en ik ben wel vrij snel van begrip op dat gebied!
Waarom zou het ongastvrij zijn om het feestje tot een bepaalde tijd te houden en mensen dus niet mee te laten eten? Wij doen het ook altijd zo en alleen mijn familie, die aan de andere kant van het land woont en dus 2 uur moet rijden, blijft eten, (alhoewel zowel mijn ouders als mijn broer en mijn zus (beiden met aanhang en kids), ook geregeld wel eens zelf wat regelen, door bijvoorbeeld halverwege even lekker uit eten te gaan). (Pan macaroni, chinees of friet halen, soep met stokbrood, zoiets). Maar wij hebben zo onze redenen om een eindtijd te hebben: het is voor ons echt te druk als de hele menigte blijft eten, Thirza zou dan never nooit gaan slapen, met die drukte in huis, en dat gaat dus gewoon niet, daar hebben we geen zin in. Dat heeft toch niets te maken met ongastvrij zijn?
Iedereen moet gewoon lekker doen waar hij/zij zich prettig bij voelt. Kleine moeite om een beetje rekening met elkaar houden..ander huis andere regels. Wij geven ook een eindtijd aan zodat de jongste weer even kan afbouwen en normaal naar bed kan.
Helemaal mee eens. Ik snap de mensen wel die van de zoete inval houden: dat is ook meer onze stijl. Ik vind het heerlijk als mensen zomaar langskomen en ze mogen dan ook best blijven eten. Maar ieder gezin is anders en heeft zijn eigen dynamiek. Mensen moeten vrij zijn om hun grenzen aan te geven. Ik vind dat je daar dan respect voor moet kunnen hebben, en er niet een groot probleem van moet maken. O en allwoman: buddha was geen god, maar een filosoof
Volgens mij is het ook helemaal geen probleem om een vaste eindtijd aan te houden. Ieder zn ding. Ik vind het geen probleem als er iemand langer blijft hangen, schoonzus weer wel. Allemaal goed, maar geef het dan gewoon aan iemand aan als iemand toch blijft hangen. Ik vind het wel raar dat je dan zelf gaat eten of je kinderen eten gaat geven en geirriteerd wordt naar de ander toe, maar intussen niet gewoon gevraagd hebt of ze alsjeblieft naar huis wil gaan. Waarschijnlijk denkt zij dat ze gewoon lekker kan blijven hangen omdat jullie een speciale band hebben oid. Als wij gewoon lekker met ons gezinnetje zouden willen afsluiten en er blijven mensen hangen, dan zeggen we dat gewoon....?