Naar aanleiding van het topic over schrijven met gedetineerden, moest ik denken aan een stuk tekst welke ik een hele tijd geleden voorbij zag komen op internet. Ik weet niet wie het geschreven heeft. Creatieve manier van bezuinigen! Laten we onze bejaarden in de gevangenis zetten en de criminelen in een verpleeghuis! Op deze manier hebben de bejaarden toegang tot douches, hobby's, en wandelingetjes. Ze krijgen dan ongelimiteerd gratis medicijnen, medische en tandheelkundige behandelingen, rolstoelen enz. Bovendien krijgen ze geld in plaats van te moeten betalen!? Ze worden constant via videocameras in de gaten gehouden dus ze kunnen direct geholpen worden als ze vallen of hulp nodig hebben. Hun beddengoed wordt twee maal per week verschoond en al hun kleding wordt gewassen en gestreken naar hen terug gebracht. Een surveillant checkt elke 20 minuten hoe het met ze gaat en brengt maaltijden en hapjes naar hun cel. Ze kunnen familiebezoek ontvangen in een vertrek dat speciaal hiervoor ontworpen is Ze hebben toegang tot een bibliotheek, de sportzaal, een geestelijke raadgever, het zwembad en mogen een opleiding volgen. Eenvoudige kleding, schoenen, slippers en hulp zijn gratis voorhanden .. Privékamers voor alleen met een tuin waar ook oefeningen gedaan kunnen worden. Sinterklaas, Kerstviering af en toe eens een barbecue of theatervoorstelling, allemaal gratis! Elke bejaarde heeft de beschikking over een computer, een TV, een radio en dagelijkse telefoongesprekken. Een bestuur met managers is aangesteld om klachten in behandeling te nemen en de surveillanten moeten zich aan een strenge code houden, hóe de bejaarden te behandelen. Terwijl aan de andere kant De criminelen koud eten krijgen, alleen worden gelaten, achter gesloten deuren, zonder dat er naar ze wordt omgekeken. De lichten gaan om negen uur s avonds uit en douchen kan eens per week. Ze wonen in een kleine kamer, betalen hiervoor per maand en hebben geen enkele hoop er ooit nog uit te komen.. Zet je toch wel even aan het denken niet?! Ik maak me momenteel erg veel zorgen om alle ontwikkelingen in de politiek. Alle bezuinigingen en maatregelingen die nu genomen worden. Ze hebben op zo veel verschillende manieren impact op mensen. En op de een of andere manier wordt het gewoon zo veel slechter voor iedereen. Wat vinden jullie hiervan? groetjes van Hamtaro
Ja ik maak me er ook zorgen over. Wij waren laatst op de eerste hulp ( helaas) voor onze jongste. Daar zag ik een oudere dame liggen...alleen. We zijn er dik 2 uren geweest en zolang lag zij daar ook...alleen Ik denk dat eenzaamheid ( ook door weinig tijd van verzorgend personeel) een heel groot probleem is en nog meer wordt. Maar zo zijn er nog 1000den andere verschrikkelijke dingen in de wereld.
Naast het feit dat ik wél vind dat er meer aandacht moet komen voor mensen in verzorgingstehuizen, vind ik het hele stuk tekst vrij oppervlakkig. Natuurlijk, mensen in de gevangenis hier hebben het een stuk beter dan in Amerika, en extréém veel beter dan in armere landen, maar het is echt niet zo geweldig als dit stuk tekst het laat lijken.
zo erg is het in een verpleeghuis nou ook weer niet hoor. oedereen hoort alleen maar de slechte dingen. maar ik werk zelf in een verpleeghuis en onze clienten hebben het echt niet zo slecht. tuurlijk het kan altijd beter maar dat is met heel veel dingen zo. koud eten en 1x per week douchen gebeurd niet bij ons hoor. achter gesloten deuren is voor een zwaar dementerende voor hun eigenveiligheid. als ze op de snelweg lopen is het ook niet goed toch?en als ze achter gesloten deuren zitten niet naar hun omgekeken wordt bizarre redenatie. tuurlijk er is een tekort in de zorg er moeten veel meer verzorgende komen op een afdeling. het is hard werken in je eentje op 10 clienten. dan kan je ze niet allemaal tegelijk de aandacht geven die ze willen maar deze tekst is wel heel kort door de bocht. verder wil ik me niet in deze discussie mengen want dit kan niemand winnen zolang de bezuinigingen blijven.
Mijn oma woont in een verzorgingstehuis en heeft het er fantastisch!! dus weet niet of dat helemaal klopt.. zelf werk ik in de gehandicapten zorg.. en dat is altijd heel gezellig!