Onze dochter is weer een beetje van slag. Ze mag sinds gisteren wennen op de basisschool, maar gaat ook nog naar de PSZ. Daarnaast gaat ze afscheid nemen op de crèche en gaat ze straks naar de BSO (een dag en in hetzelfde gebouw). Allemaal veranderingen en we merken da ze het lastig vindt en er huilerig van wordt. We hebben besloten om vroeger dan eerst bedacht afscheid te gaan nemen op de PSZ en haar alleen naar de basisschool te laten gaan. Dat leek haar goed te doen en duidelijkheid te bieden. Maar ze ziet ook erg op tegen de verandering an de crèche / BSO. Hoe kunnen we haar helpen? Ze heeft altijd last van veranderingen en we bieden haar voorspelbaarheid en structuur. Of moeten we gewoon doorpakken en moet ze er even doorheen? Tips?
Mijn dochter gaat volgende week afscheid nemen op de zwemles (naar andere dag). De week erna is vooral erg druk: nog 3x psz plus de laatste dag het afscheid. Daarbij mag ze 2x komen wennen op school (1 halve, 1 hele dag). Dat weekend is ze jarig en dan de maandag erop naar school. We zien wel. Momenteel merk ik wel dat ze wat angstig is. Niet voor wat komen gaat (dat lijkt ze allemaal wel prima en leuk te vinden), maar alledaagse dingen. Naar de wc, slapen enzo. Ze is ook wat ziekjes geweest afgelopen weekend, maar toch denk ik dat de angsten/slechter slapen ook met onbewuste spanning te maken hebben. Persoonlijk vind ik het afscheid nu even belangrijker dan het wennen. Daar ga ik nu dus niets meer aan veranderen. Als het die week allemaal teveel wordt, dan maak ik van de 2e wendag misschien een halve dag of we slaan m over. Dan went ze maar de week erna. Evt dat we dan halve dagen doen, mocht het nodig zijn. Genoeg tijd om nog aan de kleuterschool te wennen. Het afscheid en laatste keren psz kunnen alleen nu nog Ik heb een afstreepkalender gemaakt, met kleurtjes voor de verschillende dingen. Ze kent de dagen van de week al goed en ik herhaal het af en toe ook ahv de kalender wat er allemaal gaat gebeuren.