eerste baby geboren via ivm

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door ruby28, 11 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ruby28

ruby28 Fanatiek lid

10 mrt 2007
    3.609
    0
    0
    moeder !!!
    brabant
  2. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Dat lijkt mij erg goed nieuws. :)

3. Trees

Trees Niet meer actief

Wat een goed nieuws!

Begrijp ik nu goed dat dit een alternatief is voor pijnlijke puncties, zware hormonen, injecties en dat je hierdoor geen kans meer hebt op overstimulatie omdat alles buiten het lijf gebeurt?

4. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.842
    3.359
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Zo klinkt het wel! Wat een vooruitgang zeg!

5. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Wauw, dat is goed nieuws.

Mijn man was in Den Bosch de eerste baby die is geboren via IUI (30 jaar terug). Wat hebben ze toch een hoop bijgeleerd de laatste jaren!

6. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Maar wat te denkenvan als het echt kostenbesparend is. Dit zou dus kunnen betekenen dat het aantal pogingen dan ook naar boven geschroefd kunnen worden. Ik heb begrepen dat de 3 pogingen die nu vergoed worden echt niet optimaal zijn dus alles wat meer is, is natuurlijk geweldig.

7. ruby28

ruby28 Fanatiek lid

10 mrt 2007
    3.609
    0
    0
    moeder !!!
    brabant
    volgens mij wel.

zag het op omroep brabant, dacht zet het hier ff neer.

8. Esser

Esser Fanatiek lid

29 jun 2006
    3.190
    4
    38
    Pedagoog
    N-Brabant
    Super nieuws! Had al veel eerder vernomen dat het JBZ hiermee als eerst ZH mee bezig was. En nu zo 'vlot' al het eerste kindje.
    Helemaal geweldig!

(en natuurlijk extra leuk omdat dit team van het JBZ aan dit aankomend ICSI wondertje heeft 'meegeholpen') ;)

9. Trees

Trees Niet meer actief

Daar had ik inderdaad nog niet eens aan gedacht, maar dat zou inderdaad helemaal geweldig zijn. Ik heb weleens ergens gelezen dat 5 pogingen pas echt een goede kans geven op een zwangerschap.

10. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Wat gebeurt er dan precies allemaal buiten de buik ?

Bn er denk ik te dom voor :O

11. Elmo

Elmo Niet meer actief

Vind het bericht errug kort....niet duidelijk en volledig maar....
    Ben natuurlijk lyrisch dat er weer zoveel vooruitgang is geboekt!

Echt jammer dat ze er niet meteen een informatief stukje van hebben gemaakt. Als je nagaat dat er velen zijn die niet eens het proces van IVF snappen (logisch ook, als je er niet mee van doen hebt).

Goed nieuws, maar jammer dat er niet beter gebruik is gemaakt van dit moment.

Elmo

12. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Zware hormoonkuur niet per se nodig bij IVF

DEN BOSCH - In het Jeroen Bosch-ziekenhuis in Den Bosch is voor het eerst in Nederland een baby geboren uit een nieuwe vruchtbaarheidsbehandeling, in vitro maturatie (IVM) genoemd.

Bij IVM is de zware hormoonkuur niet meer nodig, die bij IVF als reguliere reageerbuisbevruchting gebruikelijk is. Vrouwen kunnen van die hormoonbehandeling behoorlijk ziek worden.
    Het ziekenhuis bevestigt een bericht hierover donderdag in NRC Handelsblad.

Vruchtbaarheidsbehandeling
    Het Jeroen Bosch Ziekenhuis deed samen met het St. Elizabeth Ziekenhuis in Tilburg en de Isala Klinieken een pilotproject met de vruchtbaarheidsbehandeling.
    De ziekenhuizen beginnen nu met een wetenschappelijk onderzoek naar ivm. Daarvoor kregen de ziekenhuizen deze week toestemming van de Centrale Commissie Mensgebonden Onderzoek.

Hormonen injecteren
    Bij ivm worden onrijpe eicellen uit de eierstokken van een vrouw gehaald en in een laboratorium gerijpt. Bij een ivf-behandeling moet een vrouw zichzelf anderhalf tot twee weken lang met hormonen injecteren om meerdere eitjes te verkrijgen.
    Vrouwen vinden die hormoonkuur vervelend, het kan onder meer tot een pijnlijke opgezwollen buik leiden ''en is duur''. ''Bovendien kan een vrouw ernstig ziek worden als er te veel eitjes rijpen'', zei gynaecoloog Jan Peter de Bruin van het Jeroen Bosch Ziekenhuis.

Ervaring opgedaan
    ''In andere landen is er al behoorlijk wat ervaring opgedaan met ivm'', aldus De Bruin. ''Al elfhonderd ivm-baby's kwamen ter wereld. Dat blijkt uit een rapport van 2007. Dus het zullen er nu misschien wel tweeduizend zijn.''
    De drie ziekenhuizen gaan nu bekijken of de ivm-behandeling een goed alternatief is voor de behandeling met hormonen. In Nederland worden ongeveer 16.000 ivf-behandelingen per jaar uitgevoerd.

@ Elmo: dit is denk ik een duidelijker verhaal. Staat op nu.nl. Ik vind dit wel reuze-interessant trouwens en ook zeer goed dat er nu een aantal ziekenhuizen mee aan de slag gaan. Vind dit voor mijzelf ook erg interessant, mochten we voor IVF moeten....Vriendlief belde mij er vanmorgen al over op mijn werk zelfs!

13. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ja, het kan ook grondig...dat zie je maar weer!
    Ja, echt super dat ze door blijven gaan met ontwikkelen! Wij waren al blij met een standaard IVF/ICSI..kan je nagaan over 20 jaar!

Deel Deze Pagina