Mijn kereltjes zijn heel veel vroeg geboren en daarom heb ik een tijd gespreken gehad met een vrouw die couveuse ouders bij stond. Zij heeft ooit tegen mij gezegt dat je altijd voor je kind moet opkomen omdat je kind niet van zich kan laten horen of hij of zij het leuk vind. Wel door middel van huilen natuurlijk, maar de ouders zijn de gene die voor het kind moeten opkomen Daarom kan ik heel slecht over de dingen die je schoonvader bewust doet. En daarom ben ik ook van mening dat jij veel harder moet optreden tegen hem. Want je ziet dingen waar je het niet mee eens bent, maar in mijn ogen ben je veel te zachtaardig voor hem.
ik ben het wel met Jada eens: kalm blijven voor de lieve vrede is één ding, maar moedwillig je kind blootstellen aan dit? Je probleem is natuurlijk voornamelijk dat je partner niet achter je staat. Als jullie samen een aantal basisregels over de opvoeding opstellen, is het voor hem misschien makkelijker om op te treden (i.e. geen snoep, geen hondjes die aan je kind likken etc). Je schoonvader lijkt me iemand zonder al te veel intelligentie, die heel basic denkt. Persoonlijk zou ik me daarom ook heel basic naar hem toe gedragen. Uitgangspunten zijn: jouw huis en jouw kind, dus jouw regels. Meteen reageren als hij iets doet wat jou niet aanstaat. Geeft hij je kind snoep, dan zeg je duidelijk "NEE". Begint hij met z'n babystemmetje, blijf dan consequent zeggen "jij bent de opa, maar ik ben de moeder. Dit is mijn kind, daar is het jouwe (je man). Is je man het hier niet mee eens, biedt hem dan aan om lekker bij z'n vader te gaan wonen. Laat niet aan alle kanten over je heen lopen hoor!
Nou dat vind ik nou ook, beetje raar van je man ook Ik zou eerst met je man praten en misschien samen de confrontatie aangaan...? Sterkte ermee joh, wat een zuigerd die vent :x
jeetje wat een verhaal meid... als ik eerlijk mag zijn vindt ik je nogal soft en vooral wanneer je schoonvader je dochters handje laat branden aan de verwarming!! hij had van mij op zo'n moment echt een trap in zn hol gekregen en er nooit meer ingekomen!!!! je moet wel voor je dochter opkomen en haar het gevoel geven dat ze veilig is... die man spoort um niet joh!!!! weg met die man voordat hij eens losse handjes krijgt bij jou of je kinderen!!! klinkt als een rasechte sadist!!!
oh en wat je man betreft als hij dit echt niet wil inzien dan zou ik hem heel goed duidelijk maken dat je dit voor je kinderen doet en jij niet wil dat ze in aanraking komen met zoiemand... en dan mijn maatregelen treffen!! is hij het er niet mee eens dan gaat ie maar bij zn vader wonen als hij het zo'n fijne man vindt... je kinderen moeten zich veilig voelen in hun eigen huis bij papa en mama dat zou bij mij voorop staan!!!
Nou, ik vind dat iedereen hier nog zacht over je man praat. Wat is dat uberhaupt voor een doetje? Je beschermt je kind, klaar. Als zelfs zijn vader zo idioot doet (die is echt niet goed bij zijn hoofd, dat is wel duidelijk uit je verhalen). Ik vind niet dat je zachtaardig bent, je laat gewoon over jezelf en kind heen lopen. Leer voor jezelf opkomen! En als je man het hier niet mee eens is, dan is dat lekker zijn probleem. Dit klinkt vast heel bot, maar alsjeblieft, kies voor jezelf en je kind!
Wauw, ik weet niet hoe ik het anders moet verwoorden. Die man is geschift! Zo ga je toch niet met je kleinkinderen om? Ik liet ze dan ook geen moment met hem alleen. Ik denk dat je man vooral reageert uit angst, hij is waarschijnlijk op die manier opgevoed? Op je strepen staan en ook tegenover je man. In laten zien dat dit geen leuk opa-gedrag is.
Thanks weer voor reacties. Ik heb het er niet zo duidelijk in gezet, maar toen ik dus zei dat hij dat aniet moest doen bij de verwarming enzo liep ik er naar toe en toen deed hij dat, wilde haar al aanpakken zeg maar (weg bij hem dus!)Want vond het echt te ver gaan. En dat dan zo verontwaardigd tegen mij reageert dat ik er zogenaamde ophef over maak..sorry hoor, iemand doet mijn kleine meisje (en dmn andere kleine meisje ook niet, de jongste is 8 maanden) pijn. Zo belachelijk gewoon dat die vent niet naar me luistert!Ik had nog sneller moeten lopen, maar ik stond helemaal voorin en hij achterin de uitbouw..ze hoefde gelukkig niet te huilen nmaar toch, ze zei dus auw..en dat hij dan op zo'n misselijke manier zegt: dat vind ze wel leuk he?? Ik dan zeg : natuurlijk vind ze dat helemaal niet leuk!dat hij dan weer zegt: wel he?Heel kinderachtig en ik ga daarin niet mee (welles nietes, zo kinderachtig). Het idee sowieso...erg raar..hoe komt hij erbij????? Mijn man is trouwens altijd super lief voor me, nu ook hoor, haha. En komt altijd voor me op, behalve dus als het op zijn familie gaat..nouja, zijn vader, verder echt geen problemen, zijn vader is echt een probleem. (mn schoonzus komt daar ook niet voor niks bijna nooit!) Ik heb geprobeerd mijn man duidelijk te maken, maar hij blijft vinden dat ik niks moet zeggen als zijn vader er is want het valt wel mee???Ik heb gezegd dat ik dit dus echt niet kan, in ieder geval niet als het om onze kinderen gaat. Mijn man maakt het wat minder bewust mee heb ik ook het idee..die ziet het allemaal niet zo helaas....al weet hij zelf ook heel goed hoe vervelend zijn vader altijd is geweest, en nu ook als hij komt helpen af en toe. Ik vind het gewoon heel raar dat schoonvader sommige gevaren enzo niet ziet..hij had ook tegen mn man gezegd of ik hem niet aardig vond omdat ik zo weinig zei tegen hem de laatste tijd....tja, vind je het gek.... Maar ik bescherm mijn meisjes wel goed hoor, alleen was ik dus net iets te laat (ik had helemaal niet gedacht dat hij haar handje pakt om te voelen??!!!) ik kan er gewoon niet over uit, zo idioot gewoon! Ook als ze iets niet mag en wij haar daarop wijzen of even straf geven ofzo, gaat schoonvader zitten lachen! Haha, oh, wat deed jij daar, haha, doe jij niet luisteren haha, en dan maakt hij er en spelletje van enzo....erg fijn als je je kind even straf geeft (en dat krijgt ze niet vaak hoor, maar soms is het nodig). Toen ik daar iets van zei (Is een paar maandjes terug) toen reageerde hij ook zo nonchalant van: maar ik zie haar niet altijd en dan kan ik niet zo boos doen blablabla bla...nou, hij woont helaas helaas vlakbij, het dichtste bij van iedereen, hi kmt iedere zondagochtend helaas langs (ja, sorry dat ik het zeg maar vind het niet meer leuk als hij komt)...dan zegt ie: jouw ouders ziet ze heel vaak enzo..nou, dat is dus niet waar maar zoals altijd denkt hij dan weer gelijk te hebben, gaat harder praten (onbeschoft vind ik). Ik heb voet bij stuk gehouden hoor, dat het niet echt werkt als hij steeds zo gaat lachen en grapjes maakt..maar toen werd hij dus boos daarover op mij....belachelijk toch??Mijn schoonmoeder en haar man, mijn schoonzus, schoonouders enzo, er is iemand die zich zo als hem gedraagd, en gaat lachen als ze iets doet wat niet mag.. Slaan bijvoorbeeld mag ze natuurlijk niet, ook al doet ze het soms nog als spel, ik vind dat ze moet leren dat het niet aardig is..schoonvader gaat doodleuk zitten lachen en zeggen: sla mij maar, doe maar pats opa (nogmaals: praat normaal denk ik, ons meisje praat onderhand nog beter dan jou!) als ik er dan weer iets van zeg en het uitleg dat dat niet handig is om zo te reageren doet hij weer zo van: maar dat vind ik niet erg he, nee, mij mag je wel slaan wnat is maar een spelletje he...(zucht.....) Maar ik blijf er wat van zeggen...ben benieuwd of het dan beter gaat..op de fiets weg doen we dus niet nee..geen denken aan hoor! (bij de rest van fam mag ze wel gewoon natuurlijk, vandaag is ze lekker bij oma , mijn schoonmoeder. IK gebruik zoals jullie zien geen namen, mijn accountnaam is ook niet mijn echt naam, dit ivm vervelende ervaring in het verleden En idd: hij heeft zelf vroeger geen leuke jeugd gehad, daar had ik ook aan gedacht..maar dat hij dan zo doet tegen iedereen..je hoort het wel vaker idd dat juist die mensen weer zo doen bij hun eigen gezin, kleinkinderen etc...al weet ik zeker dat hij mijn kinderen nooit zal slaan of opzettelijk pijn zal doen ofzo..maar van die verwarming???tja..echt mijn vraagtekens bij....ik denk dat hij graag weer de ' baas' wil spelen ofzo...maar dat mag dus niet van mij, en gaat hem ook niet meer lukken.,...jammer dan dat hij mij een zeur vind, ik ben wel de moeder, ja toch? Ik ben trouwens wel echt iemand die niet snel voor zichzelf opkomt, maar met de kinderen doe ik dat wel , en nu steeds meer en meer omdat schoonvader zich nu steeds zo gedraagt...ik kan hem gewoon niet meer uitstaan....
kan je schoonmoeder niet met je man gaan praten en hem dus laten doen inzien dat het gedrag van zijn vader echt niet goed is? Voor de rest vind ik echt dat je je heel goed houd met het gedrag van je schoonvader. Bij mij zou ie allang gevlogen hebben dat kan ik je wel vertellen!
Voor dit gedrag is gewoon geen excuus hoor, ongeacht wat hij heeft mee gemaakt. Wil hij deel uit maken van jullie leven zanl hij moeten accepteren dat hij derde viool is. Jou man dient ook zich volwassen op te stellen.Ok, het is zijn vader maar zijn prioriteit dient als eerste bij zijn gezin te liggen en niet van jou te verwachten dit gedrag van zijn vader te accepteren. Zelf ben je ook debet. Jij laat je man en je schoonvader over je heen walzen voor de lieve vrede. Welke boodschap denk je mee te geven aan je kind, mama heeft een extreem lange adem en cijfert zichzelf weg om maar geen ruzies te krijgen? Tot hier en niet verder hoor. Om het jezelf makkelijker te maken dit te door breken zou ik je aanraden om huisregels op te stellen samen met je man, wat willen jullie en dit ook aan je schoonvader te geven. Hij zal het er niet mee eens zijn maar maak dan duidelijk dat dit zijn probleem is. Wil hij deelgenoot blijven van jullie gezinsleven dient hij dit te respecteren. Zelf had ik de vriendin die bespuugt was ook aangespoort om aangifte te doen. Ik had mijn man voor de keuze gesteld want hij laat jou ook over jou grenzen heen gaan. Tot hier en niet verder. Welk deel van jou gezin, jullie regels, jullie huis begrijpt hij niet? Missen jullie veel wanneer hij dit niet accepteerd en weg blijft of mist hij veel. Zijn keuze en laat je niet als een voetveeg gebruiken, tot hier en niet verder hoor!
Sheila, ik vind niet dat je je hoeft te verdedigen dat je er niet snel genoeg bij was om haar over te pakken. Hij zou het niet eens in zijn hoofd moeten laten opkomen zijn kleinkind met haar handje tegen de verwarming te drukken! Wat vond je man daar eigenlijk van? Dat is toch niet meer "recht te praten" lijkt mij. En ben het helemaal eens met Tonka. Als hij zo doorgaat qua gedrag is hij degene die straks van alles mist. Niet jullie. Ook wat Mamzie zegt, kan je schoonmoeder niet met je man praten dat dit niet normaal gedrag is? Misschien is het bij je man zo ingesleten hoe zijn vader is dat hij er geen normale kijk meer op heeft? Ik vind je geduld bewonderingswaardig! Bij mij had hij al lang aan de andere kant van de voordeur gestaan.
Jeetje wat een verhaal, ik zat het met grote ogen te lezen. Ik had die man allang verbannen uit huis. Wat heb jij een geduld zeg! Je schoonvader is echt niet in orde. Je moet je kind maar niet meer alleen laten met hem. Goh wat kijk ik ineens anders aan tegen mijn schoonvader. Die versta ik niet (plat Drents) dus hoef ik me ook niet op te vreten.
Wat een imbiciel! Ik zou zo'n man echt niet meer over de vloer hoeven, schoonvader of niet, jullie bepalen nog wel wat jullie kinderen wel en niet mogen, niet hij!
Rusitg blijven zou er voor mij niet meer inzitten. Hij kan jou regels negeren, en hij kan een kind in 'gevaar' brengen. Jij leert je kleine niet aan de verwarming te komen want het kan heet zijn, en hij legt haar hand erop. Kan best zo zijn dat het dit keer niet heet was, maar volgende keer staat dat ding te loeien en komt ze aanrennen en legt ze haar handje erop. Deze man moest eens om zijn oren geslagen worden met zijn eigen gedrag. Jij bent de moeder, en jij bent helemaal in de juiste positie om dit te doen. Aanpakken die handel. En vooral niet meer alleen laten met je dochter. Vervelend mannetje zeg, bah.
Nou bij mij was hij niet meer binnen gekomen, klinkt misschien hard, maar je zou bijna denken dat hij het erom doet.. Heb wel diep respect voor je, waarschijnlijk had ik hem voor alles wat mooi en lelijk is uitgemaakt.. succes meid!
Jezus, wat herkenbaar. Lijkt wel alsof je het over mijn stiefvader hebt. Al is die schoonvader van je nog een tikkeltje erger. Mijn stiefvader heeft alleen mij ooit geslagen maar mijn moeder nooit iets gedaan.... Ook heeft hij weleens verteld dat hij zijn zoontje onder de koude douche heeft gezet toen hij niet luisterde... Hij is wel ook zo'n man die altijd gelijk moet hebben en altijd het hoogste woord heeft. In gezelschap hoor je alleen hem praten. Gisteren MOEST ik met mijn oma naar het ziekenhuis omdat er niemand anders mee kon voor een onderzoek.Mijn moeder ging mee maar kon zelf niet rijden i.v.m. een gebroken voet. Mijn man moest werken en Julien moest dus 1 uurtje oppas hebben. Ik dacht ach, dan geef ik hem die kans. Maar ik voel me er zo onprettig bij. Hij doet hem niks daarvan ben ik overtuigd maar hij is er wel VEEL te druk mee. En hij heeft een hele zware stem. Ook wilde hij niks van mij aannemen toen ik wegging met mijn moeder. Ik wilde hem vertellen dat zijn luiertje verschoon moest worden als hij uit bedje kwam enzo...maar dan luistert hij gewoon niet en krijg ik standaard het antwoord. Ik heb zlef 2 zoons opgevoed ( die nu beide niet meer komen ), dus vertel mij niks over hoe ik het moet doen... Ook heeft hij hem volgens mij uit bed gehaald omdat hij het niet leuk vind als hij slaapt als hij oppast. Voor zijn eigen plezier dus... Ik weet dat het heel moeilijk is om zomaar tegen iemand te zeggen van 'ik wil je niet meer zien'. Ik tolereer hem alleen voor mijn moeder maar zou zo graag zien dat mijn moeder bij hem weggaat. Ik heb wel besloten hem niet meer op te laten passen. Ik hoop gewoon dat zo'n situatie zich niet meer voordoet. Ik breng Julien er wel heen als mijn moeder erbij is. Ookal heb ik daar veel moeite mee, ik kan mijn moeder haar kleinkind niet onthouden. Ik weet niet hoe ik mijn moeder dit duidelijk moet maken. Tegen hem zelf durf ik niet te zeggen dat ik hem niet vertrouw met de kleine. Wat ik in jou situatie zou doen is in ieder geval zorge ndat je er altijd bij ben en als hij iets doet waar je het niet mee eens bent. pak je je kinderen op en wegwezen zou ik zeggen! Succes ermee.
Luna: Jeetje, dat je stiefvader jou geslagen heeft.. en ook die dingen onder de koud douche zetten enzo.. Als ik dsta zo lees hebben mijn schoonvader en jouw stiefvader wel zo'n beetje hetzelfde vervelende karakter... Ik wou ook echt dat het anders was, kan die man nu echt niet meer uitstaan!! Die vriendin die hij toen bspuugd heeft (terwijl hij haar vasthield en haar daarna onder de koude douche had gezet met kleren en al) is weer terug naar haar land..Maar was echt zo erg om te zien, dat verdriet wat ze had....we hadden haar al eens vaker hier laten logeren omdat schoonvader iets had gedaan..waar ik dus echt kwaad om was. Op een gegeven moment, na dat incident, was het dus echte over, maarja ze kon nergens heen..ze had ook 3kinderen hier erbij wonen (bij schoonvader in huis). Op zih ging het wel om nog even daar te wonen, zij sliepen beneden in een slaapkamer. Maar ze wilde graag kijken voor een eigen woning. Heb haar daarmee geholpen, was niet makkelijk ook met de gemeente enzo, dus is ze uiteindelijk toch weer terug gegaan.Maar schoonvader had tegen mn man gezged dat ik niet mocht helpen om haar aan een eigen woning te helpen enzo..nouja, wat denkt die vent wel niet, heb gewoon geholpen hoor, het is goed met hem! Oja, nog iets...toen zij dus bij ons verbleef door die ruzie, moesten mijn man even weg voor een afspraak. We hebben toen ons oudste dochtertje thuis gelaten zodat zij op kon passen. schoonvader wist dit.....ik zei nog op de terug weg tegen mn man: als schoonvader maar niet naar ons huis is gegaan nu, nu e wegzijn!! Mijn man zei al: nee hoor, dat neem ik aan van niet in deze toestand....we komen de straat ingereden....en jawel hoor, staat zijn auto dus bij ons!! je wilt niet weten wat er toen door me heen ging, ook mkin man zei: dit zal toch zeker niet waarzijn!! Ik zei meteen: we gaan er echt iets van zeggen want dit kan gewoon niet, als je zulke erge ruzie hebt om dan bij een kind te gaan zitten! (ik weet hoe mijn schoonvader is, echt een klein kind dus die kan zich echt niet netjes gedragen!) we zijn dus best boos geworden en hebben er iets van gezegd, dat dit wel heel raar is om als je nog zo'n ruzie hebt, zij is weggegaan met ruzie dus, omdan als wij weg zijn zo naar ons te gaan... hij begreep dat niet echt en zie: ja, maar ik ben toch gewoon rustig, ik doe toch niks...jaja, zij doet normaal maar hij niet!!want even later begon hij dus weer te zeuren en te doen tegen haar. Heb gezegd dat ik dat niet wil, en dat ik het heel erg onvolwassen vind van hem om op dit moment snel stiekem naar ons huis te gaan want ik weet dta hij wle gaat doorzeuren over alles, waar ons dochtertje bij was!NIet normaal toch! Hij merkt nu heel erg goed dat hij mij ontzettend irriteert..ik zeg nog wel hallo als hij binnenkomt maar ik straal dus absoluut geen welkom uit naar hem toe...hij probeert dan steeds oh zo grappige dingen te zeggen maar daar reageer ik eigenlijk niet op of ik lach duidelijk als een boer met kiespijn.... daarnaast is hij ook heel onhygienisch, hij stinkt gewoon...hij zegt dat ie dan expres schone kleding aan doet als hij naar ons gaat..maar zo ziet het e rniet uit, ik ruik ook geen frisheid. Maargoed, ik ben misschien te schoon met alles, zou ook kunnen... Schoonmoeder kan niet met hem praten want ze hebben geen contact. Schoonmoeder heeft er geen problemen mee maar schoonvader wel....het is al 15 jaar over en nog zou hij er moeilijk over doen, vooral omdat zij een nieuwe man heeft...we denken allemaal dat als hij schoonmoeder met nieuwe man ziet, hij die man misschien iets doet, zo erg is hij dus....dus met trouwfeesten en al het andere moet het allemaal apart geregeld worden door zijn kinderachtige gedoe! Meestal wil iedereen afspreken als schoonmoeder enzo erzijn want dat is veel gezelliger dan met hem en naar zijn gezeur en geklaag te luisteren.... maargoed....ik vind het gewoon erg jammer dat hij zo is..de nieuwe man van mijn schoonmoeder is zoveel leuker!!Met hem kan ik en iedereen het goed vinden.
@Sheila, ja het is inderdaad een erg herkenbaar verhaal! Misschien verloren broers van elkaar? Toch moet ik wel zeggen dat ze qua karakter erg veel bij elkaar liggen, behalve dan dat mijn stiefvader de laatste jaren wel in positieve zin veranderd is. Dit is nu alleen echt te laat voor mij. Wat hij mij heeft aangedaan dat vergeet ik gewoon niet meer. Hij neemt steeds cadeautjes mee voor Julien enzo. Het vervelende is alleen dat hij zich niks laat vertellen. Het eerste wat ik dacht toen ik jou verhaal las. Maar goed dat je schoonmoeder bij die vent weg is en een nieuwe man heeft.Ik wouw dat mijn moeder zo verstandig was maar helaas! Verder zou ik inderdaad in het geval van je kinderen gewoon echt heel duidelijk tegen hem zijn! Dat doe ik nu ook. Zaterdag bijvoorbeeld. Dan gaat Julien naar mijn moeder omdat wij een dagje weggaan. Hij begon al meteen plannen te maken om met hem weg te gaan enzo! Ik zei al, dan kunnen we hem net zo goed zelf meenemen. Ik wil gewoon dat hij rust heeft, klaar! wilde hij eerst niet naar luisteren maar toen zei ik, dan brengen we hem naar mijn man zijn ouders. Nou het huis te klein. Maar vond het weer zo zielig voor mijn moeder. Heb haar wel vertelt dat ik bang voor hem ben in de buurt van de kleine i.vm. wat er in het verleden is gebeurd. Maar ik begrijp helemaal dat je het zielig vond voor die vrouw en dat je haar probeerde te helpen. Jammer, dat zulke types niet gewoon uit je leven kunnen verdwijnen. Dat je er eigenlijk mee zit "opgescheept". Ik hoop altijd stiekem dat hem iets overkomt... erg eigenlijk hé.