Hello, Een vraagje voor mede-reizigers. Over een paar weken gaan de relatie en ik een maand door Thailand trekken. Backpacks mee en gaan met die banaan. Hartstikke leuk natuurlijk, ware het niet dat er in ene een zwangerschap tussendoor is gekomen. Tegen de tijd dat wij op reis gaan ben ik 13 weken zwanger van mijn eerste kindje. Gelukkig heb ik behalve van vermoeidheid nergens last van en dus maak ik me over mijn reis weinig zorgen, maar toch wil ik heel graag van jullie weten hoe jullie reizen tijdens jullie zwangerschap zijn geweest. En dan heb ik het niet over een vakantie aan de rand van een zwembad (wat overigens heerlijk is, maar zo'n vakantie hebben we nou eenmaal niet voor ogen), maar over de wat actievere vakanties. - In welke weken zat je tijdens je reis? - Wat kon je op een dag aan? - Hoe trok je de hitte? - Heb je dingen gelaten die je anders wel zou doen en hoe vond je dat? - Hoe ging het met de backpack en de belly? Was het zwaarder dan normaal of hield je het prima uit? - Heb je nog tips voor me? Mijn inentingen had ik gelukkig allemaal al lang voor ik zwanger werd, en ik ben ook eerder in Azië geweest, dus dat zit allemaal gelukkig wel goed. Ik ben heel benieuwd naar jullie bevindingen!
Hoi, Afgelopen zomer was ik 18 weken zwanger toen we voor een vakantie naar het Midden Oosten vertrokken. We gingen niet echt backpacken, maar hadden overnachtingen op verschillende plekken (geen hotels). Het was tussen de 39-47 graden, dus best pittig. Nu kan ik normaal al wel goed tegen de hitte, ook zwanger viel het me nog mee. Het werd zwaarder doordat ik non-stop misselijk was en door het spugen droog je binnen no-time uit. Maar als je daar nu nog geen last van hebt, zal het vast meevallen Ik heb weinig getild (ook ivm bekkenklachten), dus mijn softcase had wieltjes. Echt backpacken had ik niet zo prettig gevonden, maar dat kwam vooral door mijn bekkenpijn. - In welke weken zat je tijdens je reis? 18-21 weken - Wat kon je op een dag aan? Bijna net zoveel als mijn man We hielden wel rekening met de hitte en op de heetste dag heb ik tijdens onze stadswandeling steeds de schaduw opgezocht. - Hoe trok je de hitte? Best goed dus. Vocht vasthouden (veelvoorkomende klacht) is me ontzettend meegevallen! Het jaar ervoor waren we ook in die warmte (niet zwanger) en toen was ik echt Shrek. - Heb je dingen gelaten die je anders wel zou doen en hoe vond je dat? Ik heb een hiketocht en een Jeeptocht gelaten, dat was jammer maar ik was er een aantal jaren geleden al eens geweest. De Jeeptocht heb ik niet gedaan ivm de misselijkheid. - Hoe ging het met de backpack en de belly? Was het zwaarder dan normaal of hield je het prima uit? Geen backpack dus, maar dat was zeker zwaarder geweest. - Heb je nog tips voor me? Meer rusten, beentjes ongegeneerd omhoog en laat je als het kan wat in de watten leggen (door je man/vriend). Doe het in het begin rustig aan, na een paar dagen weet je hoe bepaalde activiteiten je bevallen zijn. Beter opbouwen dan teruggefloten worden door je lijf. NEem je vk-papieren mee en zoek voor de zekerheid uit bij welk ziekenhuis/arts te terecht kan indien nodig. En, accepteer alvast dat het misschien anders loopt (dat je dingen niet kunt doen) en geniet van wat je meemaakt. Verder was het vooral heel gaaf om te doen, zwanger in de Dode Zee drijven/woestijn doorrijden/kameel rijden enz. Ook levert je zwangerschap altijd leuke gesprekken op in andere culturen! Ik zou zeggen, een hele fijne vakantie en geniet ervan!
Hi Leann, Dank voor je uitgebreide reactie en voor de tips, super! Ben inderdaad heel benieuwd naar de reacties van mensen daar op mijn zwangerschap. Altijd leuk om te zien hoe er in een andere cultuur mee omgegaan wordt. Ben wel nog heel benieuwd naar hoe ik op de hitte zal reageren. Ben zelf een paar jaar terug in Jordanië geweest en die 'droge hitte' trok ik op de een of andere manier beter dan de 'tropische hitte'. Met uitzondering van de omgeving van de Dode Zee trouwens, want de luchtvochtigheid daar is NIET te harden natuurlijk. Knap dat je dat uithield! Accepteren dat de dingen anders lopen dan gepland is wel een hele goede ja, die neem ik zeker mee. Thanks nogmaals! Oh enneh.. Ik kwam niet meer bij om je Shrek vergelijking!
Wat leuk zeg, toen ik zwanger was van de eerste gingen wij ook met 12 weken backpacken door thailand, maleisië en singapore. Ik kom er op een iets menselijker tijdstip en dan vanaf de laptop ipv zoals nu mijn foon nog even op terug!
Ik ben 3 weken weggeweest. Alleen niet in de warme landen. De backpack dragen ging prima. Totaal geen last van gehad. maar ik was terug met 13wk. Kijk wel uit met eten. Dat vond ik wel lastig. Het is door de taal en cultuur niet altijd duidelijk wat je op je bord krijgt. Verder lekker genieten nu het nog kan hoor!
Dank voor je reactie! Zal goed opletten of er inderdaad geen vreemde dingen op mijn bord belanden, goeie. Alleen zal het in Thailand wel meevallen, alles is ivm de hitte doorbakken en gaar. Maar zal allert zijn op orgaanvlees enzo. Eet ik toch al niet (ieuw!), maar nu helemaal niet.. Even off topic, want vraag me wat af en maak me een klein beetje zorgen Pip.. "Genieten nu het nog kan"? Want straks als de kleine er is, is mijn leven ten einde..? Ik zie mijn ongeboren kindje als een verrijking, niet als iets dat mijn vrijheid zal inperken. Ik zal mijn leven in dienst van hem of haar stellen, maar ik kan niet wachten om de kleine mee te nemen op reis. Mits de kleine het aankan kan natuurlijk. Maar je maakte een grapje, toch?
Ik zie mezelf niet backpacken met een kindje. Wij hadden onze reis toch maar gepland omdat zwanger worden niet lukte. En ik zie het wel als een mooie afsluiter op de vrijheid. Want je levert toch een hoop in als je een gezinnetje start? Natuurlijk kan je er nog op uit en eindigd je leven niet met een baby. maar ligt ook aan je portomonee wat je nog kan doen met reizen. Liftend reizen zie ik niet meer doen dan..
Haha, leuk onderwerp! (ook off-topic) Ook iets waar ik mee bezig ben... Ik merk dat mijn man en ik er soms ook anders in staan dan mensen om ons heen. Ja, we willen graag een gezin. En dat maakt onderdeel uit van je leven. Je past je plannen aan aan je gezin, maar voor ons is het niet einde 'leven'. We kunnen alleen nu natuurlijk totaal niet inschatten wat voor gevolgen het heeft en wat we wel en niet zullen kunnen blijven doen. Waar we wel over uit zijn, is dat we willen proberen om bepaalde dingen, die wij belangrijk vinden, als gezin te doen. Ook om aan je kinderen mee te geven. En reizen is daar één van. Emigreren ooit misschien nog één. Het zal er absoluut vanaf hangen wat voor kindje je krijgt, wat het aankan etc. Maar ik ben het met je eens Julia dat je je niet neer hoeft te leggen bij een (ik chargeer) leven lang op de camping. Neee, daar is niks mis mee! Maar sommige mensen hebben andere wensen. Met een dosis nuchterheid en flexibiliteit (ook als het om je eigen plannen bijstellen gaat) kom je vast een heel eind met je dromen, ook als gezin! Herkenbaar dus p.s. We hadden zelf het plan opgevat om (onder voorbehoud van een heel aantal zaken) aankomende zomer met onze kleine naar Afrika te gaan. Goed uitgezocht en wat blijkt? Advies GGD: niet doen. Kleintje kan de inenting voor de gele koorts niet aan. Nou, duidelijk: dat gaat dus niet door. Nu aan het verder kijken
Niet denken dat wij niets meer gaan doen dan thuis zitten he! Zie uitleg. Maar wij kunnen het financieel niet op brengen om een verre reis te gaan maken.
heb zelf rondreis thailand gedaan, was toen niet zwanger.. Tips.. Pas op met wat je eet! Groente enz word niet altijd in schoon water gewassen!! de warmte.. tja.. ik had er zonder zwanger te zijnlast van.. het is er rete vochtig.. echt enorm.. dus snel erg warm. Drink dus genoeg en pak regelmatig je rust! MAar goed, wel een super mooi land om op reis te gaan, en heerlijk eten! Is metname Cultureel en culinair erg interessant! Wij vinden ook dat reizen een onderdeel van de opvoeding is en willen dit ook blijven doen. Azie, afrika, er zijn nog veel landen daar die we niet gezien hebben maar wel interessant zijn! Zodra ze snapt wat een leeuw is gaat ze mee hoor! Er zijn zelfs georganiseerde gezinsreizen, prima te doen dus!! Heb er nu al zin in!
- In welke weken zat je tijdens je reis? 13-21 - Wat kon je op een dag aan? In het begin nog alles. De laatste paar weken wel sneller vermoeid. - Hoe trok je de hitte? Was goed te doen, mijn huid verbrandde wel sneller dan normaal (ook al had ik ingesmeerd) en de eerste week ook hoofdpijn gekregen door die felle zon. Daarna ging het wel weer. - Heb je dingen gelaten die je anders wel zou doen en hoe vond je dat? Ja, berg beklimmen (werd afgeraden omdat de zuurstof minder is daarboven) - Hoe ging het met de backpack en de belly? Was het zwaarder dan normaal of hield je het prima uit? Ik heb niet gebackpackt, maar de eerste week rondgereisd (met koffer op wielen) en daarna een stage gelopen. Er werd mij in NL al afgeraden om zware dingen te tillen, dus ik vraag me af of het verstandig is om een echte backpack te nemen (mocht het mogelijk zijn, gewoon een koffer op wieltjes gebruiken). Heb dit even gevonden op internet: Tijdens de zwangerschap en tot drie maanden na de bevalling: handmatig tillen van gewichten zoveel mogelijk beperken. Is tillen toch nodig, dan moet het in één handeling te tillen gewicht minder zijn dan tien kilo. Vanaf de twintigste week van de zwangerschap mag u niet vaker dan tien keer per dag maximaal vijf kilo tillen. Vanaf de dertigste zwangerschapsweek mag u niet vaker dan vijf keer per dag maximaal vijf kilo tillen. - Heb je nog tips voor me? Drink genoeg water. Ik heb zelf minimaal 2,5 liter per dag gedronken.
Dank voor je eerlijkheid. Ten eerste is het natuurlijk superpersoonlijk wat je wel en niet denkt aan te kunnen of aankunt met een kleine. Wij hadden deze reis al gepland en toen bleek ik zwanger te zijn. We waren er mee bezig, maar ik had niet verwacht dat het zo snel zou gaan. In het begin natuurlijk volle bak stress, wat kan ik straks aan, wat niet, moeten we uberhaupt wel gaan? Toen het nieuws van de zwangerschap gezakt was en ik mijn nuchtere zelf weer enigsinds werd was het al snel duidelijk. We gaan gewoon. Wij hebben dit besluit kunnen maken omdat ik me prima voel. Ik ben niet misselijk, heb geen last van buitensporige hormonale buien, ben hoogstens MOE. Had ik me hondsberoerd gevoelt, dan had ik er niet aan moeten denken om 'stinkend Azie' (Azie heeft een geur. Een geur die als je zwanger bent en je je niet lekker voelt best nog wel eens tegen zou kunnen staan..) in te trekken. Jij geeft aan dat het voelt als 'je vrijheid opgeven' en ik denk dat het er maar aan ligt hoe je er in staat, wat je gevoel zegt en hoe jij en je kindje je straks voelen. Liften met een kleine spruit zou ik ook niet doen. Maar ik zie mezelf zeker backpacken of op reis gaan met een kindje. Ware het niet dat het financieel haalbaar moet zijn inderdaad. Zet je nu maandelijks 250,- opzij voor je reis, straks ben je dat met een beetje tegenzin waarschijnlijk kwijt aan luiers en kinderopvang. We zullen zien hoe het loopt, wellicht zullen we er wat langer voor moeten sparen, maar ik wil mijn vrijheid niet bij voorbaad al afschrijven omdat ik nu een kind krijg.
Leuk om te lezen dat er meer mensen zijn die er zo over denken. Het voelt voor mij altijd een beetje alsof de maatschappij van je verwacht dat je stopt met 'leven' zodra je een kindje krijgt en dat is iets waar ik me persoonlijk niet in kan vinden. Ik geloof in goed luisteren naar jezelf (en je kindje straks) en daar op varen. Reisplannen of emmigreren; mits haalbaar, gewoon doen! Uiteindelijk wordt je het gelukkigst als je dicht bij jezelf blijft. Of het ook zo zal uitpakken als dat we het nu bedenken? De tijd zal het ons leren Leann! En als er dames zijn die heel gelukkig worden van een camping aan Lago di Como, ook gewoon doen!
Zo, nu dus even vanaf de laptop, dat typt toch een stuk relaxter, ook op een wat menselijker tijdstip dan afgelopen nacht Reizen met een kleine, of meer kleintjes, op wat voor manier dan ook; tis maar net hoe je erin staat. Wij maken met regelmaat nog tripjes hier en daar en dan zitten we niet 3 weken lang op één camping maar trekken we ook van plek naar plek. Soms een wat rustigere vakantie met maar 2 verschillende slaapplekken, maar we hebben ook eens dik 3 weken door Portugal gereisd, zonder ook maar iets van te voren gereserveerd te hebben. Heerlijk was het! Azie, los van de smak geld voor tickets (wij zitten inmiddels aan 5 tickets en over een paar maanden 7!) vind ik voor die allerkleinste nog wel een flinke stap ivm het klimaat. Daar destijds ook een stel westerlingen gezien met een bezwete peuter in een buggy, die zag er echt niet happy uit. Maar goed, dat was een momentopname en misschien dat kindjes zich ook best snel aanpassen aan een zo ander klimaat. NOG geen ervaring mee. Ik was dus zwanger in Azie, vertrokken met ongeveer 12 weken en hebben 2 maanden met backpack door Thailand, Maleisie en Singapore gereisd. Geweldig! Ik moet wel eerlijk bekennen dat mijn tas bij vertrek een stukkie zwaarder was dan bij terugkomst. Toen was die van mijn hub 3x zo zwaar als bij vertrek De hitte; ik had er behoorlijk last van, tijdens de heetste uren v/d dag waren wij standaard binnen in hostels, krappe hotelkamertjes of bungalows. Verder dus veel gereisd, met bus, boot, liftend, en met de trein door deze 3 landen. Als laatste van Singapore terug met het vliegtuig naar Bangkok. In principe heb ik alles gedaan wat ik ook niet zwanger zou doen, tenminste voor zover ik mij herrinner. Ik had trouwens nog niet echt een hele grote buik, ik zou me kunnen voorstellen dat zwangere vrouwen reizend met een backpack dat wel eens al zwaar kunnen ervaren. Al houdt het de boel wel in evenwicht, beetje gewicht erbij aan de voorkant met tas op je rug Het enige plan dat wij hebben omgegooid is de keus v/d landen. Geen landen waar kans is op malaria. Dat risico wilde ik (zwanger) niet lopen. Verder hebben we echt een top tijd gehad! Ik wens je alvast heel veel plezier! Oh, en groet je nu vanuit een klein appartementje in Duitsland, vandaag met onze 3 ukken van 5,3 en 1 jaar een dag door een prachtig stadje in Luxenburg gewandeld. Het museum van een super mooi kasteel bezichtigd en lekker gegeten. Nee, niet in een 3 sterren restaurant - te duur en dat lijkt mij dus een hele opgave met 3 van die spruiten erbij - maar in een simpel 'vreet tentje'. Ging echt uitstekend. Ook met dikke buik Nu uitgeteld op de bank - dat is de prijs die ik er graag voor betaal