WTW systeem en gezondsheidsklachten?

Discussie in 'De lounge' gestart door maja82, 4 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Wij wonen nu bijna 3 jaar in ons nieuwbouwhuis. Er zit een WTW systeem in (warmte terug win-systeem) ons huis.
    Nou hebben mijn vriend en ik de laatste 2 jaar ontzettend vaak last van keelpijn en is onze weerstand niet super. Met name voor mijn vriend is dat vreemd, hij is altijd erg gezond en heeft normaal gesproken nooit iets. En nu heeft hij elke maand wel keelpijn en heeft af en toe een flinke keelontsteking. De huisarts kon niks vinden en denkt dat het komt doordat we weinig slaap krijgen, virusjes van de kinderen etc. Mijn dochter van 3 klaagt ook vaak over een zere keel.
    Nu twijfelen we of het komt door het WTW systeem of dat het komt doordat we jonge, vermoeide ouders zijn:D

Iemand ervaring met een WTW systeem en gezondheidsklachten?

2. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik gok op jonge ouders :) Wij hebben ook zo'n systeem en merk niet dat het daar door komt. Ben wel veel ziek, maar dat is meer begonnen toen Thijmen naar de creche ging. Schijnt dat je van je kind veel kindervirusjes oppikt waar je geen weerstand tegen hebt.

Maar je moet de wtw wel vaak schoonmaken (de filters maandelijks schoonmaken met stofzuiger of uitspoelen en droogmaken) en halfjaarlijks/jaarlijks de filters vervangen. En hij moet hoog genoeg staan om goed te kunnen ventileren. Dus minstens op 2 bij een 3 standen systeem. Stand 1 is alleen voor als je er niet bent eigenlijk.

3. Yukl

Yukl Niet meer actief

Wij hebben zo'n systeem, maar hebben nergens last van. We wisselen de filters minimaal iedere 3 maanden, maar de filter voor de lucht die in de woning wordt geblazen doe ik vaak iedere 1 a 2 maanden. Verder probeer ik wel zoveel mogelijk onze deuren open te zetten, maar in de winter doe ik dat beduidend minder vaak.

Heb je al eens groot onderhoud laten uitvoeren op het systeem? Dan meten ze ook bepaalde waardes door om te zien of het goed functioneert.

4. Yukl

Yukl Niet meer actief

Hij staat hier standaard op stand 2, ook 's nachts. Alleen als we een paar dagen weg gaan, zetten we het op stand 1. Stand 3 voor als we koken en douchen.

5. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    We kunnen hem niet op een andere stand zetten, behalve in de badkamer. Die filters stofzuigen doen we af en toe, hij geeft zelf aan wanneer dat moet gebeuren.
    Onze buren hebben het ding allemaal allang uitgezet omdat iedereen klaagde over de gezondheid. Wij wilden het eerst even aankijken maar beginnen nu dus ook te twijfelen.
    Uiteraard hebben de buren al geklaagd bij verschillende instanties, maar krijgen nergens gehoor.
    Sinds ze dat ding hebben uitgezet hoor ik ze er trouwens niet meer over, maar is al een poos geleden dat ik er met hun over gepraat heb. Zal dat es doen binnenkort, ben toch wel benieuwd.

6. Yukl

Yukl Niet meer actief

Op de verpakking van onze filters staat dat ze niet gezogen mogen worden omdat dat de werking vermindert. Daarom verwissel ik ze ook zo vaak. Er wordt hier tegenover een complex gebouwd dus de filters worden behoorlijk snel zwart.

Maar laat eens zo'n groot onderhoud uitvoeren!

Kan er bij jullie trouwens nergens een raam open boven? Dat lijkt me heel vervelend...

7. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Maar als je ze uitzet, heb je minder ventilatie. Dan moet je wel zorgen dat je goed de ramen open zet enzo.

Wordt ie verder wel onderhouden? Dus dat ie wat uitgebreider wordt schoongemaakt en de filters ook echt vervangen worden? De meeste klachten met die dingen komen juist doordat hij te weinig wordt schoongemaakt of omdat hij te weinig ventileert (dus te laag staat afgesteld).

8. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Er kunnen wel ramen open hoor, alleen beneden kan je niet lekker even de ramen tegen elkaar open doen. We hebben een kiepraam in de keuken en openslaande deuren naar de tuin, die kan je moeilijk op een kiertje zetten.

Zal idd es kijken naar groot onderhoud en of we hem goed schoonhouden en of hij op de goede stand staat.

Ik haalde allemaal rare dingen in m'n hoofd, alsof we vergiftigd worden en er geen verse lucht in huis komt:)

Deel Deze Pagina