Zaterdag heb ik kip gesneden en in een marinadesausje in een kom gedaan en 5 minuten laten staan. 2 dagen later heb ik in diezelfde kom koekjesdeeg gemaakt en heerlijk gesnoept ( best veel) van het rauwe deeg. ( was deeg zonder rauwe ei dus kan geen kwaad) Maar toen ik beter keek zag ik dat de kom nog helemaal vies was van de rauwe kip en waarschijnlijk is de kom dus helemaal niet goed afgewassen. Ik heb echter toch best veel van het rauwe deeg gesnoept, waar dus de rauwe kip lekker tegen aan is gaan kunnen plakken. Ik maak me best een beetje zorgen omdat ik nu wellicht rauwe kip binnen heb gekregen en ik vraag me af wat het risico is ( salmonella, listeria, toxoplasmose?) stom stom, ik had hygiëniscger moeten werken maar kan het niet meer terug draaien. Kan het moeilijk loslaten, wat moet ik doen?
Hoi Avastar, over toxoplasmose en listeria zou ik me niet druk maken. Het zou met name om salmonella gaan. De kans dat je dat hebt opgelopen is uiterst klein en je zou nu al wel symptomen moeten ontdekken bij jezelf (oa die van voedselvergiftiging: buikpijn, diarree, misselijkheid, overgeven, koorts). Indien je deze klachten ervaart binnen 12 tot 72 uur na inname moet je contact opnemen met je vk. Tot die tijd gewoon even afwachten. En niet teveel zorgen maken hoor, het gaat maar om kleine hoeveelheden die je wellicht binnen hebt gekregen. Groetjes Brigitte