irritaties consultatiebureau

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Tara84, 12 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Misschien het zoveelste topic over het cb, maar moet het toch even van me afschrijven. Ik heb al behoorlijk wat irritaties achter de rug:

- Zoontje had een vlek op zijn hoofd. Ik vraag aan de arts wat het kan zijn. Na vijf minuten twijfelen zegt ze: Tsja, soms is de huid niet zoals we willen dat hij is....
    - Zoontje maakte erg veel geluid tijdens het ademen, echt zoveel dat het niet meer normaal was. Arts zegt dat er niks aan de hand is en dat ik niet naar de huisarts hoef. Ben toch gegaan, direct doorgestuurd naar het ziekenhuis en zoon heeft een vernauwde luchtpijp..
    - Arts vraagt of zoon veel in de box ligt. Ik zeg nee, dat vind hij niet zo fijn, hij ligt liever op de grond of bij mij op de bank. Nou, ik moest hem echt in de box gaan leggen want straks moet hij toch ook veel in de box kunnen liggen...??
    - Zoon heeft wat moeite met in slaap komen. Ik moest hem maar rijstebloem gaan geven en vaste voeding. Zoon is vier maanden oud!!
    En nog een paar kleine irritaties over de gang van zaken daar. Moest bij de afspraken van 1 en 2 maanden allebei drie kwartier wachten. Nou, dat is echt geen pretje met zo'n kleintje, totaal overprikkeld daarna. Bij drie maanden was ik twee minuten te laat en stond ze me al bij de lift op te wachten, want ze dacht dat ik het vergeten was:(

Iedere keer dat ik ervandaan kom denk ik, wat heb ik er nou aan gehad? Ik vind het wel belangrijk om zijn groei in de gaten te houden en hem in te enten.
    Zijn er ouders die alleen daarvoor naar het cb gaan en de andere bezoekjes overslaan? Of mis je dan toch belangrijke info en moet ik de "goed bedoelde adviezen" maar gewoon het ene oor in en het andere uit laten gaan?

2. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Voor medisch advies ga ik naar de huisarts, niet naar het cb, dat werd hier op het cb trouwens ook gezegd; zij zijn er voor algemene adviezen en controles, als je iets niet vertrouwt, dan ga je naar de huisarts. Verder geven ze soms advies waar ik niets mee zal doen, en inmiddels ben ik daar dan ook eerlijk in en wordt er soms iets aangedragen waar ik me wel in kan vinden. Zelfde met bijvoeding met 4 maanden: het kán werken en het mág ook vanaf vier maanden, maar als jij er niet achterstaat en wil wachten tot 6 maanden, dan ben je daar natuurlijk vrij in. Ik vind het nu altijd wel een fijn 'evaluatie'-momentje, even kijken hoe het is gegaan, hoe de ontwikkeling is en kijken of er nog bruikbare adviezen zijn.

In geval van drie kwartier moeten wachten: ik zou dan na een tijdje hebben gezegd dat ze maar even moeten wegen en meten, zodat die gegevens er iig zijn, en dan zou ik zijn gegaan. Ik ga daar geen drie kwartier zitten met een jonge baby. Inmiddels zou mijn dochter zich er wel even kunnen vermaken, dus zou ik er niet echt een probleem van maken.

3. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    Bij ons zijn ze aan het bezuinigen dat je vanaf 6 maanden niet meer hoeft tot de 11 maanden prik. Behalve de gene met een moeilijke opstrart krijgen nog wel controlles. Ik ben het ook lang niet met het cb eens, maar ik moet zeggen dat ik het soms best fijn vind om even langs te gaan om wat te vragen of om te kijken hoe ze groeit.

Nu ga ik maar op het inloopspreekuur. Nu moet ik zegge ndat ik ook meer moeiten heb met de arts dan met de verpleegkundige

4. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Wow, hier zitten er nog 2 afspraken tussen de 6 maanden en 11 maanden (7,5 maand en 9 maand), vind het vrij drastisch dat ze die schrappen bij jullie!

5. sannie1981

sannie1981 Bekend lid

25 nov 2009
    514
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij komen alleen voor de inentingen nog bij het CB. En zelfs dat doe ik met tegenzin, ben nu aan het kijken om dat via de huisarts te laten verlopen. Wij zijn helemaal klaar met het CB. Ze hebben bij ons de ene na de andere fout gemaakt. Officiële klacht ingediend en de arts bij wie her allemaal fout is gegaan is te laf om met ons een gesprek aan te gaan. Sorry zeggen ho maar.
    Maargoed ik ben heel negatief over het CB doordat ze eht grote fouten gemaakt hebben bij ons. 1 grote fout was de hoeveelheid voeding. Wij kregen het advies om een baby van 6 weken oud met wen gewicht van 2700 gram Ff 1300 cc voeding te geven. De kinderarts wist niet wat hij hoorde!!!
    En verder kregen wij geen verwijzing voor een echo van de heupjes. Ondanks dat moeder heupdysplasie heeft gehad, zagen ze geen aanleiding dat onze dochter dit zou hebben. Dus zelf een echo aan vraag gedaan en helemaal foute boel. Nu 1,5 jaar verder een periode achter de rug van paflikbandage,ziekenhuisoonames met tractie, gips, spreidbroek.

Kortom wij zijn totaal niet te spreken over het CB. Nu is het wel zo dat het CB hier in ons dorp sowieso niet goed staat aangeschreven.

6. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.828
    3.624
    113
    Afgezien van het luchtpijp-verhaal vind ik jouw ervaringen niet zo schokkend hoor, het zijn toch maar adviezen? Als jij er niets in ziet, dan pas je ze gewoon niet toe. Ik denk dat ik 3 kwart van de adviezen van het cb lekker laat voor wat ze zijn, maar irritatie? Zal jouw toch een zorg zijn dat ze willen dat je kind meer in de box ligt, gewoon niets mee doen. Ik vind het altijd wel leuk, even m'n kindje showen :)

7. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Wij volgen het standaard vaccinatie schema, en daarnaast mogen we zelf inschatten/kiezen of we extra komen. Dus tussen 6 en 11 maanden hier ook geen afspraak meer gemaakt. Kan natuurlijk wel altijd binnenstappen tijdens een inloopspreekuur.
    @ts, lastig hoor. Wij hebben een fijn cb en een hele fijne cb-arts. Dus niet in die situatie gezeten..

8. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    Ja moet van de gemeente. Je mag wel altijd binnen komen maar afspraken worden er niet gemaakt behalve als je een zorgenkindje hebt of een probleem geval

9. Enfermera

Enfermera Fanatiek lid

7 nov 2011
    1.354
    0
    0
    Ik ga wel elke keer, heb gelukkig nog geen rare opmerkingen gehad maar idd ook genoeg gehoord in mijn omgeving.. Ook wel consternatiebureau of concentratiebureau.. whaha. Ik denk dat je het gewoon met een korrel zout moet nemen, of gewoon helemaal niet aan moet nemen idd.. het is goed dat ze er zijn voor sommige zaken, maar soms hebben ze er ook echt de ballen verstand van (terwijl je dat wel zou verwachten). Het is jammer, maar het is niet anders. :) En volg gewoon je gevoel wat betreft bepaalde dingen.. dat is vaak toch het beste!

10. Emmeken36

Emmeken36 Bekend lid

Wij doen nu met de tweeling op eigen verzoek alleen de consulten waar inentingen gegeven worden, is geen probleem. En als we willen wegen of meten mogen we altijd op het inloopspreekuur komen (maar heb zelf een weegschaal) en met vragen mogen we altijd bellen of mailen.
    De eerste keer bij m'n dochter hebben we het normale schema tot 15 maande volgehouden maar vonden we alle consulten waarbij niet geent werd vrij nutteloos. Met een tweeling vind ik het standaard programma dus echt veel te veel gedoe voor ff een gezellig babbeltje, dat konden ze wel begrijpen. We mochten zelfs kiezen: echt alleen meten/wegen/prikken of het hele consult. Naja als we er dan toch zijn doe het consult dan ook maar, ze gaan dus pas bij 11 maanden weer en dan wel bij de arts ipv de vp hebben we afgesproken.

Wij hebben duidelijk een fijn CB waar alles in goed overleg gaat gelukkig.

11. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Nee, het is ook zeker niet schokkend hoor. Maar ik erger me er gewoon aan. Ze hebben me verder ook nog geen enkel nuttig advies gegeven namelijk. Dus ik was benieuwd hoe dit bij anderen gaat. Misschien ga ik voortaan toch gewoon maar alleen naar de afspraken voor de inenting en af en toe wegen.

12. Janneke1979

Janneke1979 Actief lid

23 dec 2011
    448
    1
    16
    NULL
    NULL
    Hier heb ik ook niks op met het CB! Het is niet dat ze fouten maken, maar het zijn gewoon prutsers, de arts nog meer dan de verpleegkundige inderdaad. De eerste keer dat ik er kwam, vroeg ik wanneer ik met mijn kind mocht gaan zwemmen. Tja, dat was lastig. Daar had hij (de dokter) wel eens iets over gehoord... Even opzoeken. Toen zag ik hem op Google 'baby zwemmen' intypen. Aan die druif vraag ik dus nooit meer iets. Ik ga erheen voor de prikken en het volgen van de ontwikkeling (want daar zijn ze voor) en voor de rest laat ik ze gewoon kletsen.

13. blauwespeen

blauwespeen Fanatiek lid

20 mei 2012
    2.133
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Het consultatiebureau is niet verplicht hè! Dus als het bij jou alleen maar irritant oplevert waarom ga je dan?
    Hier alle afspraken wel geweest. Maar vind het vooral leuk om te wegen en meten. De eest neem ik met een korrel zout. Misschien ook omdat ik veel zelf wel op internet uitzoek of bij me zussen vraag.

14. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik erger me ook dood daar. Maar echt gegrond is het niet echt.
    Ik heb er gewoon moeite mee dat elk kind naast een lat wordt gelegd en daarop wordt beoordeeld. 'Kan ze al...?' en vervolgens wordt dat in een computer gezet. Eigenlijk boeit me dat helemaal niet. Ik bedoel, het moet niet te gek worden natuurlijk, maar of mijn kind nu met 12 maanden of met 18 maanden los kan lopen... Het zal me een zorg zijn. Elk kind doet de dingen op een ander tempo. En het ergste vind ik nog de 'speeltjes' die altijd op het bureau liggen, dat nooit echt speeltjes zijn maar altijd een verkapte test in motoriek...

Wat betreft dat wachten, dat herken ik zeker. Ik moet zeer geregeld wachten en nou ja, dat nemen we er dan maar bij. Een tijd terug kwam ik precies om 11:00 binnen (tijdstip waarop ik de afspraak had). Ik weet dat omdat op dat moment mn mobiel over ging: Het CB. Waar ik bleef?
    Het is me wel vier keer ingevreven door een zeer onaardige assistente. Heb me vier keer verontschuldigd: Ja, ik had vijf minuten eerder moeten zijn, want er moet ook nog gewogen worden...
    Toen ik iets tegengas gaf en zei dat ik normaal altijd op tijd kom en dan zeer geregeld zo een half uur zit te wachten zei de assistente pinnig: 'Ja, en dat komt door mensen zoals u, die te laat komen op hun afspraak!!!'
    Dat moeten ze bij mij echt nooooooit meer doen.
    Was woest! Maar heb me ingehouden...

Verder geef ik meestal gewoon de gewenste antwoorden. Toen ze met 6 maanden vroegen of mijn dochter al uit een beker kon drinken zat ik met mn oren te klapperen. 'Ja hoor, dat gaat prima!'
    Thuis gewoon lekker verder gegaan met de fles.

15. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
  16. Sila24

Sila24 Niet meer actief

hier juist tevreden over de cb arts, ze keek en dacht dat mijn zoontje misschien heupafwijking had en werd meteen doorgestuurd naar ziekenhuis gelukkig had mijn zoontje niks maar ik vond het wel goed dat ze dat zei

17. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ben hier ook heel tevreden. Aardige, kundige mensen, vooral de verpleegkundigen. De arts is ook oke, maar altijd een beetje gehaast. Wel vriendelijk, maar ze onderzoekt mijn dochter altijd heel snel, en onder 'prrima' kunnen we weer naar buiten. Nou ja, het is een teken dat alles goed met haar is.

De verpleegkundigen nemen echt even de tijd en laten je vooral vertellen en vragen. Zo hebben ze mijn zorg dat ze te licht zou zijn helemaal weggenomen. Ze weten ook heel veel over borstvoeding.

18. miffy

miffy VIP lid

15 jun 2011
    7.746
    418
    83
    Gastouder en Verzorgende IG
    friesland
    ik vind het altijd wel leuk,
    je kan mooi de groei bijhouden,
    hun zien soms andere dingen als ons
    en sommige adviezen zijn wel handig, veel moet je negeren als je gevoel daar niet goed bij is
    ze bedoelen het goed bedenk ik maar

19. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Verder geef ik meestal gewoon de gewenste antwoorden. Toen ze met 6 maanden vroegen of mijn dochter al uit een beker kon drinken zat ik met mn oren te klapperen. 'Ja hoor, dat gaat prima!'
    Thuis gewoon lekker verder gegaan met de fles.[/QUOTE]

Hahahaha!;)

20. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Ik irriteer me ook daar...
    Mag nu gelukkig alleen bij de arts komen, want die vpk hoef ik echt nooit meer te zien...
    Maar hier is dat vooral omdat ze dus niet kunnen schakelen naar een niet normaal/ standaard kindje...

Wat voorbeelden:
    - kleine had voedselweigering en was veeels te licht en groeiachterstand die ze niet inhaalde en kreeg 7-8 kleine flesjes met 8 maanden; ze had toch echt wel de leeftijd om 3-4 flesjes op een dag te krijgen...
    - Inderdaad die blokjes op tafel; kon ze niet oppakken, want haar handje paste er niet omheen... Natuurlijk fijne motoriek niet goed. (ze kon gelukkig wel draadjes en propjes ed oppakken...)
    - Ohw ja, en we moesten toen ook yoghurt gaan geven ( bij een slecht groeiende, voedsel weigerende baby dus hè ), anders onthield ik haar goede voeding...

Dus ja, ik snap wat je bedoeld.
    Wij kregen Fysio en zijn daarom toen alleen naar de prikafspraken geweest.
    Ze kijken ook naar de ontwikkeling..., dus daarom zou ik in jouw geval misschien wel blijven gaan...
    En dan inderdaad ene oor in, andere oor uit...

Zo'n vragenlijst heb ik trouwens nooit gehad?! Ben benieuwd waarom niet...

Ben ook erg benieuwd wat ik ervan vindt met onze tweede straks,
    leuk om te vergelijken als dat wel een 'standaard kindje' is...

Deel Deze Pagina