Oh dat maakt de situatie idd even heel anders vind ik, want dan neig ik naar de kant van je man. 3x per dag dweilen is idd niet nodig, 3x per week of maand vind ik al veel. Al is het met kleine kinderen wel vaker nodig natuurlijk. Denk nu idd dat jij moet leren loslaten.
Maar drie keer op een dag dweilen is toch ook echt gewoon totaal onnodig? Ik zou denk ik eerst eens naar jezelf en jouw verwachtingen kijken in deze situatie.
… da’s toch ook niet reeel? Ik snap op die manier wel dat je minder tijd doorbrengt met je zoon dan je man. Ik zou je man niet meer laten doen maar zelf een heleboel minder. Het leven is te kort hoor
Poeh ik zou de oplossing bij allebei zoeken. Jij wat minder streng voor jezelf (want oa 3x per dag dweilen is echt niet nodig, zelfs in ons huishouden niet). En eens kijken naar een schoonmaakster, zodat er een deel uit handen genomen wordt. Zou het op een rustig moment bespreken. Hier hebben we 3 katten, een hond en 2 kinderen die over de vloer heen kachelen. Maar normaal dweil ik 2 a 3 per week. Stofzuigen doe ik wel bijna dagelijks vanwege de haren. Op dit moment mag ik beide niet meer en dat betekend dat er 1x per week een stiffer beneden doorheen gaat en 1x per week een stofzuiger. Man kan niet alles naast z’n baan. En het irriteert me, maar ik kan het ook wel loslaten inmiddels. Een huis hoeft niet perfect schoon, er wordt in geleefd en een beetje vuil is goed voor een mens. Leuke dingen doen met elkaar is zoveel belangrijker dan een strak gepoetst huis!
Eigenlijk vind ik dit best generaliserend. ‘Mannen zijn net kinderen’ Je doet heel veel mannen te kort door op zo’n manier te denken en je te uiten. En een lijstje, als ik dat zou neerleggen, zou C me recht in m’n gezicht uitlachen. Dan behandel ik hem als een kind en in mijn ogen is je partner nog altijd een gelijkwaardig iemand.
Ik denk wel dat het eraan ligt hoe je dit afspreekt. Ik vraag regelmatig aan m’n man of hij iets wil doen. En zodra het meer dan 2 dingen worden, moet ik een lijstje appen Maar een lijstje neerleggen, dit zijn je taken, dat gaat hem niet worden. Maar als blijkt dat een lijstje voor beide werkt, dan is dat prima. Maar het moet wel in goed overleg en op een respectvolle manier naar elkaar.
Mijn man was een tijdje de gene die vond dat ik te weinig deed en ik begreep hem. Niet omdat ik daadwerkelijk te weinig deed maar omdat ik veel makkelijker denk, wat vandaag niet kan komt morgen wel. Uiteindelijk is hij de gene geweest die zijn verwachtingspatroon heeft bijgesteld. Goed is goed genoeg, perfect is niet altijd beter. Je kan hier van de vloer eten, maar ik (we) ondernemen wel ontzettend veel met de kinderen, dat vinden wij belangrijker dan elke dag -bij wijze van- de plinten af te nemen en weer het gene schoonmaken wat gisteren ook al schoon is gemaakt. We hebben nu ook een schoonmaakster en ik kan het je echt aanraden als dat financieel mogelijk is. We hoeven boven niks meer schoon te maken, het scheelt zoveel kostbare tijd. Kinderen zijn maar 1 keer klein. En toch communiceren wat je graag van hem verwacht. Mijn man doet op dit moment niks in het huishouden, maar als ik vraag of hij de wc wilt schoonmaken, plus stofzuigen en dweilen is hij de laatste die nee zegt. Dus communiceer!
Maar hoe doen jullie dat met vieze vlekken? Hier is het ook vaak uitstellen. Dus zegt hij ik stofzuig morgen wel. Dan ben ik thuis en is het niet gedaan. Zelf ben ik een poetskont eerste klas.
Die zitten er s avonds ook nog wel hoor . Nee gekkigheid, bij echt vlekken zoals na het eten gewoon even een doekje erover. Maar hoeveel vlekken worden er bij jullie gemaakt dan?
Veel! Ik zie altijd een soort voetjes op de vloer, strepen, water of druppels ranja. Zoontje laat dar wel eens vallen. Of er valt een stukje mandarijn. Het ligt aan mij zo te lezen
Nou niks. Als er een beker omgaat dan even een doekje erover. Als er iets erg plakt, ook een doekje. En anders ligt het er morgen ook nog wel Ik ga gewoon niet iedere keer dweilen omdat er iets ligt of valt.
Ik herken dit wel van mijn ex. Hij zei zelf ook dat hij het lastig vond om te zien wat er moest gebeuren. Op zijn vrije dag deed hij vaste taken, stofzuigen en de wc. Op mijn vrije dag deed ik de rest. Hij kookte wel elke dag dus dat scheelde ook. Mijn vriend nu ziet wat er moet gebeuren en vindt het ook belangrijk dus doet uit zichzelf heel veel. Afspreken wie wat doet of een schoonmaakster idd lijkt me een goede oplossing
Oh mijn god je zou een hartverzakking krijgen bij mij thuis Ik kijk nu om me heen en zie broodkruimels op de vloer, de salontafel is niet afgenomen, er zit stof op de TV en er ligt overal speelgoed. En dat is alleen nog maar de woonkamer.
Ik zou het een beetje loslaten Misschien 1 ding vragen bv de was ophangen Je zou jezelf moeten afvragen wat je belangrijker vind Dat hij dingen onderneemt met je zoon of dat hij het huis aan kant heeft Beide verwachten is niet reeel
Dan net doen alsof je altijd bij een ander bent. Knoeien, doekje erover en verder spelen. Hier hebben we een schoonmaker en dat bevalt heel goed (wij werken ook beide 4 dagen). De grote dingen worden 1x per 2 weken gedaan en zelf hou ik het dagelijks bij.
Waarom 3x per dag dweilen? Doe ik ook niet, nooit gedaan ook. Ik kan me voorstellen dat je partner daar geen zin in heeft. Liever een leuke papa die leuke dingen met zijn kind onderneemt dan een Assepoester die dagen lang alles spik en span moet poetsen. Ik vind je echt overdrijven en ik zou je verwachtingen bijstellen en blij zijn met zo'n leuke vent en vader.