Irritaties nav privacywet

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Zara75, 16 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nescio

Nescio Niet meer actief

Dat weet ik wel. Er is ook een heel dunne lijn tussen privacy en veiligheid. Het nieuwe tijdperk heeft zoveel mogelijkheden op digitaal gebied, maar daarbij komt het gevaar van hacking, omgang/opslag met/van data, de vraag of privacy voorgaat op algemene veiligheid of andersom... dat is een doorgaand proces en de antwoorden daarop zijn niet eenduidig of eenvoudig.

Maar goed. Wat ik denk, doe en geloof achter mijn voordeur is nog altijd alleen mijn zaak. De privacy is in de wetgeving omkaderd. Het is een recht van elk mens. Dat bedoelde ik. We leven niet in China of Noord-Korea.

2. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.227
    113
    Echte privacy bestaat inderdaad niet. Wat jij achter de voordeur doet is ook vrij makkelijk te achterhalen of gewoon on te zien door de overheid. En met pech door hackers. Daarnaast zijn tegenwoordig bijna overal camera's waarop jij ook ongewild staat. En is alle informatie digitaal.

Mijn kind hoeft ook niet met alles online. Maar zodra ze buiten komen zijn er tegenwoordig overal camera's op school op sportclubs en in het verkeer (denk aan die afschuwelijke mensen die ongevallen filmen en online gooien). Of zodra jouw tiener kind iets geks doet en medescholieren hem filmen. Je hebt het niet in de hand.

Ik maak mij dan ook meer zorgen over jongeren en tieners online dan over een kind filmen tijdens een voorstelling! Wacht maar tot ze straks uitgaan...

Ysabella vindt dit leuk.
  3. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Nee idd. Ik zou in jouw geval ook eerst 10x nadenken om vrij te vragen. En wat denk je van moeders die bijvoorbeeld kraamverzorgende zijn en die net voor een voorstelling opgeroepen worden. Ik zie het al voor mij “ sorry mevrouw, ik moet eerst naar de voorstelling van mijn kind” “
    Want ja, er mogen geen filmpjes gemaakt worden, en hoe kan ik een herinnering bewaren zonder dat ik er iets van gezien heb” “‘Jullie redden jullie met jullie als nieuwbakken ouders hè” :p:confused:

Ik probeer er voor te zorgen dat als ik een filmpje of foto van onze kinderen op social media zet dat er geen andere kinderen opstaan van vreemden. Zal vast en zeker wel eens schuldig zijn geweest.

Zara75 vindt dit leuk.
  4. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    I know i know :D

5. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Klopt. Maar als dat filmpje bijvoorbeeld op Facebook wordt gezet. Dan is het nooit meer weg. Zelfs als het alleen voor vrienden is.
    Stel je de situatie voor dat de meiden 10 jaar later op de middelbare zitten. En Facebook besluit een herhinnering van 20 jaar ervoor te geven aan diegene. De puberdochter vind het vermakelijk en deelt het vervolgens in haar vriendengroep, waardoor de andere kinderen, die wellicht ook in die klas zitten ineens geconfronteerd worden met een filmpje van zichzelf als kleuter. Gemiddelde puber gaat dan door de grond.

Voor mij een reden nooit iets te plaatsen waar andere kinderen op staan.

Miracle1 vindt dit leuk.
  6. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Het is gelukkig allemaal een storm in een glas water geweest.
    Er mocht gelukkig toch gefilmd worden, mits het niet gedeeld zou worden.
    Dus ik zit nu superblij de voorstelling terug te kijken, echt zo leuk! <3

littlemunchkin, Roanna, honkeytonk en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Tjongejonge , wat een ramp zou dat zijn zeg. :p

8. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Wel als kind in kwestie al onzeker is en gepest wordt.
    Ik noem maar iets.

Miracle1, Ysabella en Zonnestralen vinden dit leuk.
  9. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Er was zelfs een mailtje van school gekomen, dat we gerust filmpjes en foto's mogen maken. Mits het niet gedeeld wordt als er andere kinderen opstaan, tenzij we van die ouders schriftelijke toestemming hebben. ( sorry, moest hier wel om lachen, nog even en we gaan contracten opstellen :roflmao:). Dat de verantwoordelijkheid dus bij de ouders ligt en niet bij school. Vraag me af of dit wettelijk mag, maar goed, i don't care, zolang ik maar onbelemmerd foto's van mijn eigen kind mag maken. :)

Fristi2012 vindt dit leuk.
  10. Riverdale87

Riverdale87 Fanatiek lid

15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Voor hun misschien wel.

Schuurpapier vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina