Op de pzs van mijn dochter is daar altijd wel op gewezen. Was een jongetje met ‘een gevaarlijke vader’ en iedereen beweerde bij hoog en laag dat er dus nooit iets op facebook of instagram kwam. Dat is dus weleens bijna fout gegaan. Gezellig door iemand op social media gezet ‘we gaan met #schooltjesnaam naar #naamappelboomgaard!’ En toen stond die vader daar dus.
Zolang ik het niet deel op internet ga ik niet tegen de wet in. En zo wel, so be it. Ik maak foto's en filmpjes van mijn kinderen, dan zorg jij er maar voor dat jouw kinderen niet in beeld komen. Ik wil herinneringen maken van mijn kinderen en daar houd niemand mij in tegen.
Ik ga ook echt niet uit van kwaadwillendheid en verwacht echt niet dat elke foto of video via social media bij een pedofiel terechtkomt. Echter wil ík beslissen of en wat er van mijn kinderen op internet komt. Ik ben verantwoordelijk voor mijn kinderen en ik vind het een onprettig idee dat iemand anders zomaar beeldmateriaal van mijn kinderen kan delen. Hoe onschuldig ook. Ik weet echt dat je het niet altijd kan voorkomen en ik geloof ook oprecht dat de meeste mensen hun best doen om alleen hun eigen kinderen te filmen, maar toch vind ik het idee dat ik er geen controle over heb heel vervelend.
Ja zeker wel. De AVG gaat over toestemming geven, niet over wat een ander er mee doet. Men moet uitdrukkelijk toestemming geven voor publicatie, onafhankelijk van wat iemand anders zegt er mee te gaan doen.Misschien even de wet leren voordat je gaat toeteren.
Ik maak ook wel eens een foto van mijn oudste zoon tijdens zwemles, ik zorg altijd dat de andere kinderen er niet op staan. Staan ze er wel op dan knip ik ze eraf of blur ik de foto om mijn zoon heen.
Wat jammer! Snap dat je baalt, zulke dingen zijn zo leuk om later terug te kijken. Hier bij voetbal ook een aantal zeikerds. Ik maak gewoon foto’s en filmpjes van mijn kind. Ik zet verder niks online en kinderen die er per ongeluk op staan maak ik onherkenbaar door hun hoofd weg te krassen. Snap het probleem niet zo (uitzonderingen daargelaten natuurlijk) kindjes lopen in een voetbaltenuetje niet in hun blote kont.
Die herinneringen vastleggen zijn ook het probleem niet. Het probleem is dat alles altijd op internet moet. Bij jou nu dan toevallig niet, nee. Waarom is een ‘maar ik wil het wel!’ belangrijker dan een ‘ik wil het niet!’ (Waar je misschien niet eens de reden van kent)
Het is helaas de keerzijde van social media. 20 jaar geleden zou niemand zich er druk om hebben gemaakt. Ik vind het niet fijn als mijn kind op sociale media terecht komt en daar zijn er heel veel meer van. Ik vind het een beetje flauw om te zeggen dat je kind dan maar een masker op moet of ergens anders moet staan omdat ze hun kind willen beschermen tegen de sociale media.
Nou @Zara75, je hebt een gevoelige snaar geraakt bij sommige op de “vroege” ochtend. Ik vind dit heel lastig, zelf deel ik geen foto’s op bijvoorbeeld fb van mijn zoon, niemand in de familie. Ik wil later gewoon niet in de situatie komen dat hij zegt “ mam, waarom heb je al die baby foto’s online gezet?” Ik kan dus heel goed begrijpen waarom sommige ouders niet willen dat hun kinderen gefilmd of gefotografeerd mogen worden. Vooral in situaties waarbij het kind uit huis is geplaatst en het voor de veiligheid is. Aan de andere kant, staan er in mijn foto album ook allemaal foto’s van de basisschool en ik vind dat erg leuk om terug te zien, de kanttekening is dan wel dat het niet online gekwakt is door andere ouders. Ik vind het dus erg lastig bepalen wat ik over een x aantal jaar ga besluiten.
Wat ik apart vind is dat mensen geen toestemming geven om foto’s/filmpjes te maken. Maar als je naar een speeltuin, pretpark of een supermarkt gaat kan het ook zijn dat je op een foto komt. Gaan jullie (ouders die geen foto’s willen) mensen bij openbare gelegenheden dan ook verbieden om foto’s te maken? Ik snap niet wat dan het verschil tussen foto’s op school of foto’s ergens anders. Als je buiten loopt kan ook iedereen je kind zien, hangen ook overal camera’s.
Ik vraag mij altijd af hoe ouders van kinderen die niet gefilmd mogen worden dat doen in een supermarkt? Daar wordt je namelijk ook gewoon gefilmd! Even als dat er op straat veel camera's hangen. Bij ons op school maken de leerkrachten gelukkig nog wel foto's die in de parro app komen. En bij de voetbal staan alle ouders te filmen.
Dat zijn de uitzonderingen. In mijn geval weet ik dat de ouders waar het om gaat niet bij de uitzonderingen horen. Ja, dan vind ik het gezeik. Ik zet namelijk niks online (heb geen fb etc), dus ik zie niet in waarom ik geen foto’s/filmpjes zou mogen maken.
Buiten dat vind ik het een bijzondere gedachte dat als iemand kleren aan heeft het dan nergens op slaat dat je diegene dan niet mag filmen oid. Want je weet dan nog steeds niet of het op sociale media terecht komt. Ik vind mijn kind met kleren aan op sociale media nog steeds niet fijn.
De beelden van camera's in het publieke domein worden bewaard en afgehandeld door middel van een door de Autoriteit Bescherming Persoonsgegevens goedgekeurde procedure. Dat is een rigorous process waabij bewaarduur wordt afgewogen tegn privacy gegevens, en anonimiteit zo veel mogelijk gewaarborgd wordt. Dus niet #AnneenPietjeindespeeltuin met foto's erbij tot in de eeuwigheid op Facebook.