Irritaties nav privacywet

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Zara75, 16 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Manque

Manque Niet meer actief

Dat begrijp ik, maar ik noem het omdat ik het niet zo vanzelfsprekend vind dat je altijd foto's mag en kan maken.

zonnetje2015 vindt dit leuk.
  2. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Ik maak dus foto’s van mijn kind waar en wanneer ik wil. Ik ben discreet met anderen hierin ( zo min mogelijk op de foto) maar laat me niet tegenhouden door privacy.. ik bepaal over mijn kind en niemand anders.
    Je kunt dan ook geen foto via een app sturen want die zijn eigendom van Facebook

Debaky vindt dit leuk.
  3. Evanesco

Evanesco Niet meer actief

Ik snap jou frustratie.

En ik zou het geen probleem vinden als een moeder filmt en mijn kind daar in voorbij zou komen.

Maar het lastige is, ik weet niet wat er met dat filmpje gebeurt. Als het op Facebook zou komen zou ik daar wel problemen mee hebben

4. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Op zich geen problemen met het maken van foto's. Wel problemen met het feit dat iedereen alles maar op sociale media gooit. Waar dit soort dingen eerst beperkt bleven tot de ouders en de opa's en oma's kan nu iedereen meegenieten. Leuk voor tante Truus en die ene persoon die er wel kwaad mee wil.

Ik heb ooit in de 2e klas van de middelbare school moeten zingen. Voor de camera. Dat was een schoolopdracht. Tot op de dag van vandaag zie ik de zin en het nut er niet van in maar het was verplicht.
    Paar jaar later hadden ze dus dat filmpje van mij (en klasgenoten) gebruikt voor een eindexamenstunt. Schrok me wild en we stonden best voor paal. En nu kan iedereen heel makkelijk van alles delen en bewaren. Ja dat vind ik best iets om goed over na te denken. Hoef vast niet uit te leggen dat er hele vervelende dingen mee kunnen gebeuren.

Miracle1, Syane, Zonnestralen en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. missle

missle Fanatiek lid

4 mrt 2010
    1.526
    1.073
    113
    Ik ben zo een ouder die geen toestemming heeft gegeven. De doelgroep waar ik mee werk is niet lief. Ik wil dus niet dat ik via mijn kind herleidbaar ben, via foto's van mijn kind naar mijn privé situatie. Ik ben er niet heel streng in, maar ik wil bewust privé niet makkelijk herleidbaar zijn als ik via het werk in de problemen zou komen. Dit ga ik niet uitgebreid aan de andere ouders op school toelichten, de juf weet het wel.

Riverdale87, Juul75, Lavieenrose en 5 anderen vinden dit leuk.
  6. wachtend

wachtend Niet meer actief

Hier dus ook een moeder die de AVG wet heeft getekend zodat mijn kinderen niet op de site van school komen of op FB.

Bij mij is het niet omdat ik het niet wil, maar omdat het gewoon echt niet mag! (Moet het vaag houden)

Dus tja ik snap dat het voor andere mensen vervelend is maar de veiligheid van mijn kinderen gaat voor mij voor alles.

Riverdale87, Syane, bosi333 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    En in dit soort gevallen begrijp ik het maar wat ik dan niet begrijp is dat alles dat meteen verboden moet worden. Ik bedoel, vind je dan ook niet dat men er in doorslaat als je niet eens meer van je eigen kinderen beeldmateriaal mag maken?

8. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Mee eens. Draai het gewoon om.

Als je niet wilt dat je kind op de foto komt dan niet mee laten doen.

Zo wil ik eigenlijk ( liever) niet dat mijn kinderen steeds op facebook of online staan. Zelf doe ik dat nooit. Niet met filmpjes en foto's. Kinderen willen het zelf ook niet.

Maar...in het publieke leven kan het gewoon voorkomen dat dit wel gebeurt. Dat risico neem je door deel te nemen. Dat is nu eenmaal zo. Dus kiezen wij er voor om dan die kleine kans dat ze online komen dan te accepteren.

Onze dochter gaat soms heel bewust uit de groep staan om niet op de foto terecht te komen. Daar kiest ze zelf voor.

Debaky vindt dit leuk.
  9. wachtend

wachtend Niet meer actief

Van mij mag je serieus zoveel foto's, video's etc maken als je maar wilt. Als je er maar voor zorgt dat mijn kinderen er niet opstaan. Helaas voorkom je dat niet altijd.
    Ook ik maak mij daar onbewust schuldig aan. Als ik een leuke foto maak van mijn kind dan kijk ik ook niet eerst of er andere kinderen bij staan.
    Ga een dagje naar een pretpark en ze maken ook overal foto's. Dat voorkom je niet maar ik denk dan maar dat hopelijk zo mijn kinderen niet te herleiden zijn.
    Op een school is dat wat anders. Naam van ouder, woonplaats tja makkelijker te herleiden.

Ysabella vindt dit leuk.
  10. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik geloof dat je het niet wilt begrijpen. De wet is het mag niet, tenzij. En daar kun je van alles van vinden maar dan moet je buiten de EU gaan wonen, waa deze GDPR niet van kracht is.

Lavieenrose, Zonnestralen, Lisa2 en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Heb ie sjaakie wet weer. :rolleyes:

Ik begrijp de wet heel goed hoor. Er is alleen geen wet op deze aardkloot die mij kan weerhouden dat ik foto's maak van mijn eigen kinderen.

dreumesje vindt dit leuk.
  12. Elsss

Elsss Fanatiek lid

26 jul 2013
    2.023
    3.257
    113
  13. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.041
    16.546
    113
    Nee er is geen wet die een ouder weerhoud om geen foto’s te maken van zijn of haar eigen kinderen, wel een wet die andere kinderen/volwassenen beschermd zodat ze niet bij jouw kind(eren) op de foto verschijnen. :D

Lisa2 en Debaky vinden dit leuk.
  14. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Jij mag als ouder/particulier gewoon een adressenlijst opstellen.
    Wij hebben deze als ouders ingevuld tijdens eerste informatieavond op school. Geen enkel probleem

Manque vindt dit leuk.
  15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    De wet is dat je de foto's niet online mag zetten. Foto's voor eigen gebruik mag gewoon, had ik eerder hier al neergezet maar niemand die daar op reageert :rolleyes:

16. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Nee, je begrijpt blijkbaar geen snars van deze wet. Dat blijkt duidelijk uit deze topic.

Juul75 vindt dit leuk.
  17. honkeytonk

honkeytonk Fanatiek lid

5 mrt 2018
    1.165
    868
    113
    Thuis
    Dat klopt ook niet helemaal, want je mag ze wel op de foto zetten, alleen niet delen op internet/social media, zoals ik hem begrijp.

Debaky vindt dit leuk.
  18. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Okidoki:thumup:

19. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Volgens mij bedoelt ze dat ze ondanks de wet, foto's van haar kinderen blijft maken.
    Maar ik begrijp er blijkbaar ook niets van, want lees overal dat je gewoon foto's mag maken maar niet online mag plaatsen.

Debaky vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina