Precies. En daarom gaf ik al eerder aan dat ik nooit zonder toestemming dingen op social media zal delen.
Ik ben ook zo'n ouder die het niet fijn vindt dat er filmpjes van mijn kind (of met mijn kind) op social media gedeeld worden. Daarbij vind ik het voor de ouders die wel kunnen gaan kijken ook niet leuk als iedereen daar met zijn tablet, smartphone of camera aan het filmen is. Dat licht van al die apparatuur en het omhooghouden zodat ik klein als ik ben alleen een beeldscherm zie als ik wat meer achteraan zit daar kan ik me best wel aan ergeren.
Ik ben ook zo'n ouder die haar kinderen niet op internet terug wil zien en ik heb daar zo mijn redenen voor. Net als elke andere ouder die bezwaar heeft. In het geval van TS denk ik dat school gewoon eieren voor haar geld kiest en dan maar een regel invoert dat niemand iets mag filmen of fotograferen. Tuulijk mag je gewoon je kind in een voorstelling filmen, maar het mag niet worden gepubliceerd(zonder explicite toestemming). De school heeft hier geen controle over en kies voor een beleid waar dan maar helemaal niet meer wordt gefilmd. Ik heb er absoluut geen probleem mee dat ouders filmen of fotograferen tijdens schoolactiviteiten voor eigen gebruik. Ik heb er wel een groot probleem mee dat ik dit terug kan vinden op internet. En ik ben hier nog geen ouder tegen gekomen die zegt dit dan toch op FB. insta of wat dan ook te plaatsen. Heel blij wordt ik hiervan, maar helaas zijn er nog genoeg ouders die wel foto's op deze media plaatst. Dit baart mij wel zorgen En net zoals dit voor zoveel zaken geld, deze mensen verpesten het voor een ander.
Om het even wat je standpunt is, maar om nu ouders zeikerds of panisch te noemen, dat slaat echt nergens op.
Misschien moet ik de wet uitleggen voor mensen die er wel interesse in hebben: AVG beschermt de privacy voor als iets herleidbaar is naar een persoon. Een portret, in combinatie met een school of klas, is snel herleidbaar tot ee person. Een willekeurige foto gemaakt in een speelparadijs waar een ander kind per ongeluk bij in beeld is is niet herleidbaar tot een person en valt dus niet onder de AVG. Ook niet onder prtretrecht trouwens, daar kun je dus als ouder wel bezwaar tegen maken aar hoeft niets mee gedaan te worden. Voor omgevingen waar een portret te herleiden is tot een persoon (zoals scholen, sportverenigingen, scouting etc) is het bedrijf (in de ruimste zin van het word) verantwoordelijk vor het aantonen of het verwerken van de gegevens noodzakelijk is voor hun functioneren. Foto's van een dansvoorstelling zijn dat bijvoorbeeld niet. Als het niet noodzakelijk is maar wel herleidbaar moet ieder induvidu uitdrukkelijk zijn of haar toestemming geven, en bij minderjarigen moeten ouders dat doen. Dus: is een foto te herleiden tot een persoon zelf? Doordat bijvoorbeeld de person er hekernbaar op staat en de omgeving zodanig herkenbaar is dat deze person daardoor geidentificeerd kan worden? Dan geldt de AVG en moet er een grondslag zijn voor gegevensverwerking (en gescreend worden door de ABP) of moet er expliciete toestemming gegeven worden.
Zeker wel. Jij mag foto's van je eigen kinderen maken. Alleen niet van kinderen van anderen erbij als dat herleidbaar is tot hun persoonlijke gegevens (zoals naam en/of school) en jij daavoor geen verwerkingsgrond hebt. Is lastig, snap ik, als je het niet wilt begrijpen omdat je het er niet mee eens bent.
Ze maakt toch geen foto's van andere kinderen dus ze houdt zich toch aan de wet,... Waarschijnlijk heeft @Debaky net zoals ik een smartphone die achtergronden blurt mocht eens een keer nodig zijn. Ik wil ook geen foto's van vreemde kinderen. Ik wil foto's van mijn kind en ik kies zelf wanneer ik een foto maak van mijn kind.
Ik denk dat ik het voor jou en @Snoopy1979 kan verduidelijken Jij mag gewoon foto's en filmpjes maksj van je kind op straat, in een pretpark op ergens in het openbaar. Daar doet de AVG niks tegen, omdat jij particulier ben. Ook andere ouders kunnen daar wettelijk niks tegen. Maar als jij deze filmpjes en foto's op school maakt of bv bij mij thuis want ik ben go dan zijn school en ik verantwoordelijk en wij hebben te maken met ouders en de AVG (omdat het ons werk is). Dan mogen wij dat dus verbieden, wat ik niet graag doe, want ik ben het volledig met je eens verder. Maar dat is dus het probleem voor scholen en andere professionals.
En daarnaast mag bijvoorbeeld een zwembad of speelparadijs (werd hier ergens genoemd) ook nog huisregels opstellen waarin staat dat er geen foto's gemaakt mogen worden en dat je bij betreding van het pand akkoord gaat met deze regels. Dat heeft dan niks te maken met de AVG , maar je hebt je er wel aan te houden. Je zult niet meteen overgedragen worden aan de politie wanneer je de huisregels verbreekt, maar een zwembad of speelgelegenheid of wat dan ook, kan je wel de toegang ontzeggen.
Jij/school kan verbieden wat die wilt maar er is niemand die mij verbied dat ik opnames maak van mijn eigen kinderen. Er komen geen andere kinderen in beeld dus schendt niemand zijn privacy. Ik zal dan echt zo'n kinderachtige, dwarse ouder worden want er is niets of niemand wat mij tegen kan houden om herinneringen te maken van mijn eigen kinderen.
Ik snap de frustratie en vind het ook wel ver gaan. Zelf ben ik selectief in wat ik plaats, geen foto’s in zwemkleding bijvoorbeeld. Anderen mogen best foto’s plaatsen maar dan wel ‘normale beelden’ en niet op een openbaar profiel. Op de achtergrond bij anderen interesseert me dan weinig maar ik zie ook vaak complete klassenuitjes voorbij komen op mijn tijdlijn en dat wil ik absoluut niet. Dat men een voorstelling filmt zou ik geen problemen mee hebben, zou het zelf ook graag doen namelijk maar het hoeft niet andermans Facebook te komen. Wat ik er van vind is dus lastig, je kunt nooit alles controleren wat er online geplaatst wordt.
Ik vind het ook veel te ver doorslaan. Mijn zoon ging naar de derde van het VO en kreeg een deels nieuwe klas ivm opsplitsing maar er werd geen klassenlijst bekend gemaakt ivm de privacy. In hun magistermail ( schoolaccount) kregen zij wel zelf een mail met welke klas ze kwamen maar geen benul wie er nog meer in die klas kwam te zitten. Uiteindelijk gaat het dan via via en maken ze een groeps app maar kom op zeg. Zelfs de leerlingen die afgelopen schooljaar voor hun eindexamen waren geslaagd kwamen in eerste instantie niet op de site van de school terwijl dit voorheen altijd was, achteraf is dit alsnog gedaan door protest van de leerlingen en ouders.
Als jij dus opnames van een schoolvoorstelling maakt dan kan de school jou verplichten het ter plekke te wissen.