Irritaties nav privacywet

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Zara75, 16 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Nou ja dat vind ik dus ook. Ik heb leuke foto's van vroeger van mijn sportclubs, kampen etc. De eindmusical werd gefilmd, heb ik hier op videoband liggen. Superleuk om terug te kijken! En als ik de kleurwedstrijd had gewonnen stond ik in de krant: ik heb het knipsel nog liggen en ik vond het vet tof! Ik heb ook nooit tegen mijn ouders gezegd: wat belachelijk dat mijn gezicht is gedeeld in de krant.

Als ik dat terug kijk denk ik wat tof! Mijn kind kijkt straks foto's terug waar hij praktisch alleen op staat ofzo? Ik vind dat wel wat jammer hoor.

Ik ben het absoluut eens dat je het nooit zonder toestemming op Social Media moet zetten en ik zou ook nooit mijn kind in badkleding delen. Maar ik vind het wel jammer dat we er tegenwoordig zo erg over na moeten denken. Dat ik dan vrolijk een foto van mijn kind bij voetbal maak en ik bijna wordt gelyncht omdat ik een foto maak o_O

Dat de wet er is voor de bewustwording en dat men erover nadenkt dat vind ik goed. Maar volgens mij slaan we soms wel wat door in de uitvoering ervan. Maar ja andere kant je kan ook moeilijk checken wie wel of niet wat plaatst.

En volgens mij is het ook meer bedoeld voor organisaties en herleidbaarheid toch of zie ik dat verkeerd?

Edit: ik zie al dat dit ook al wordt gezegd hier :)

Nataly1972, nizzie86, Fennec en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Lisa280887

Lisa280887 Niet meer actief

Wij hebben als school alle ouders een brief gegeven over de privacy en om aan te geven wat wel en wat niet mag met handtekening. Vinkjes zetten en je handtekening zetten dus.

Van de 300 leerlingen hebben van 70 kinderen ouders de brief ingeleverd. De rest dus niet. Bij niet inleveren is het met deze wet dus ‘nee’ ipv ‘ja’. Niks delen dus.

Ik snap het wel als ouders niet willen dat foto’s van hun kind op social media terechtkomen. Maar wij hebben bv ook een groepsapp voor ouders waarin ook foto’s gedeeld worden. Ik stuur ze naar de klassenouder en zij stuurt ze naar de groep.

Dit mag dus eigenlijk ook niet volgens die nieuwe wet. En toch willen ze allemaal foto’s zien en vinden ze het allemaal leuk. Maar de brief ondertekenen? Ho maar.

Ik heb al aangegeven: geen brief, geen foto’s. Heel hard misschien, maar wel nodig helaas.

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Maar dat is dus net 'het probleem' van de huidige tijd. Als er 'vroegah' iemand een foto of een filmpje maakte, wist je dat dit voor privé gebruik was en dat het bij iemand in een persoonlijk fotoalbum terecht kwam. Of dat zo'n eindmusical alleen in de la ligt bij je (oud-)klasgenoten.

Tegenwoordig heb je geen idee wat mensen gaan doen met foto's en filmpjes. Het is leuk en handig dat je tegenwoordig zo makkelijk een foto kan maken en kan delen. Maar het is tegelijk ook de valkuil. Want als een kind (letterlijk of figuurlijk) op zijn bek gaat tijdens de musical is dat al vervelend zat. Maar dat hoeft niet drie jaar later op de middelbare school weer rond te gaan als hij ruzie met iemand heeft gehad en hij er vervolgens om uitgelachen wordt. En in de tijd dat ik jong was, was het heus ook wel mogelijk om foto's te bewerken. Maar het merendeel van de mensen had geen idee hoe ze dat zouden moeten aanpakken. Nu is het simpel om een tienermeisje te fotograferen en haar gezicht op een ander lijf te plakken. En om vervolgens die foto naar de hele school door te sturen.

Dus ja. Ik heb ook foto-albums van vroeger en ik vind dat ook heel leuk. Voor mijn kinderen maak ik dat ook weer. Maar dat betekent niet dat ik er dan maar blij van moet worden als jan en alleman mijn kinderen fotografeert en dat mogelijk wel of niet op internet gooit.

Ik vind het naïef om het fotograferen en filmen van mensen op dezelfde manier te blijven bekijken als 20-30 jaar geleden, terwijl er inmiddels zoveel meer mogelijk is. En niet alleen mogelijk is: het gebeurt ook echt. Er zijn helaas al heel wat (jonge!!!) mensen die de ervaring hebben dat ze ernstige reputatieschade opliepen door het deelgedrag in de huidige tijd. En ook door foto's en video's die heel onschuldig leken op het moment dat ze werden gemaakt.

4. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Ja, daar ben ik het ook mee eens en tijden veranderen. Maar dan mag ik het natuurlijk wel jammer vinden. Keerzijde van Social Media helaas. Nieuwe tijden nieuwe problemen (en overigens dan ook (vooral) nieuwe bewustwording)

Manque vindt dit leuk.
  5. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.478
    5.838
    113
    Je lijkt wel een opstandige puber joh:p

Riverdale87, nizzie86, Ysabella en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Beetje kort door de bocht. Er zullen echt wel ouders zijn die er alles aan doen om erbij te zijn, maar het echt niet lukt. En het filmpje zou alleen voor privé gebruik zijn. Haar moeder maakt het filmpje voor TO. Filmpje gaat dan niet op Facebook lijkt mij.

Mijn nichtje had met school ook een voorstelling. Je wilt niet weten hoeveel mensen er deden filmen en hoeveel filmpjes er wel niet voorbij kwamen op Facebook of instagram.

Zara75 vindt dit leuk.
  7. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Ja en als dochter of zoon haar eerste optreden heeft, ik zou dat zeker wel vast willen leggen. Niet zo zeer voor mijzelf maar voor mijn familie die verder weg wonen die het super leuk zouden vinden als ze iets zouden mee krijgen van een voorstelling etc.

8. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Nou... "Vroegâh" werd je rolletje ontwikkeld door een volslagen vreemde in een ontwikkelingslab, was je je rolletje een week kwijt en kon je die na een week weer bij de fotohandel of kruidvat weer ophalen, met negatieven zodat je kopieen van je foto's kon laten maken. Weet jij of er extra kopietjes zijn ontwikkeld door anderen? En je weet 100% zeker dat volslagen vreemden jou in je badpak op je vakantiefotos hebben gezien. Tenmiste weet je nu wie die foto heeft gemaakt.

Just saying'

en geen haan die toen AVG kraaide

Marchella, Nataly1972, Zara75 en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Lisa2

Lisa2 Fanatiek lid

21 apr 2013
    3.539
    1.551
    113

Maar toen bestond er nog geen internet, dus kleine kans dat die badpakfoto's de hele wereld over gingen.

10. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Word ik ook op zo'n moment ;)

11. Oona

Oona Actief lid

2 jul 2018
    436
    518
    93
    Ik vind het al knap dat je hier überhaupt bij stil hebt gestaan. Ik zou er niet eens over nagedacht hebben dat er ouders zijn die dit niet willen. Dus in mijn geval hebben die ouders pech en zou hun kind misschien wel ergens op de achtergrond te zien zijn op de foto's of een filmpje. Niet vol in beeld, want ik kom niet om hun kind vast te leggen. En ik heb geen Facebook oid dus ik hoef ook niet bang te zijn voor een aanklacht :D

12. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Nee, zit er wellicht een pervert ergens in een donker hoekje met stapels foto's van jou ik-weet-niet wat te doen. Of 100 kopietjes gemaakt van jou als kind op het strand om te verspreiden onder zijn companen... Stuk beter idd... Wat niet weet wat niet deert ofzo...:confused:

Daarnaast moeten mensen echt de de illusie loslaten dat er zoiets bestaat als privacy...

13. Lisa2

Lisa2 Fanatiek lid

21 apr 2013
    3.539
    1.551
    113
    Wat mensen willen denken, doen of geloven moeten mensen toch echt zelf weten. Daar ga jij niet over.

Fuddey en bozoe vinden dit leuk.
  14. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Zeg ik dat? Ik zeg alleen dat het niet bestaat, wat anderen daarmee doen is hun ding.

15. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Thanks!
    Ik heb sinds 5 weken een nieuwe baan. Beetje gemakkelijk om dan te zeggen dat ik er maar voor moet zorgen om er te zijn. Ieder weldenkend persoon weet dat het geen goede indruk maakt om nu al vrij te gaan vragen.

Oona en Kleintjuh85 vinden dit leuk.
  16. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.227
    113
    Ik maak gewoon filmpjes van mijn kind. En oma ook. Daarvoor vraag ik dus geen toestemming aan wie dan ook. Nergens staat namelijk dat dat niet mag. Die plaats ik overigens niet online maar voor eigen gebruik.

Bewustwording is prima maar al die indianenverhalen niet. Misschien kunnen kinderen die anoniem willen blijven zich bedekken zodat niemand ze ziet.

Hier op school vragen ze deze kinderen aan de kant te gaan als ze foto's maken. Of ze doen (even) niet mee met bepaalde activiteiten. Een jongen in de eindmusical kreeg de rol van boom omdat filmen en foto's niet te voorkomen zijn bij zo'n belangrijk moment. Zo kon hij toch meedoen zonder herkend te worden!

Debaky vindt dit leuk.
  17. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.478
    5.838
    113
    Ik zou het niet erg vinden als iemand foto's van zijn/haar eigen kind maakt en dat die van mij er dan toevallig gedeeltelijk op staat. Helaas heb je er alleen altijd van die mensen bij die hun hele hebben en houwen op Facebook pleuren en dan dus ook mijn kind. Dat heb ik dan weer liever niet.

Lisa2 vindt dit leuk.
  18. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.041
    16.546
    113
    Je lijkt mijn zoon wel als ik zeg ''nee is nee.'' (hij is 10 maanden) Gewoon blijven doen zo'n 10 keer zonder opgeven.:roflmao:

Lisa2, nizzie86 en bozoe vinden dit leuk.
  19. Nescio

Nescio Niet meer actief

Er bestaat zeker wel privacy. Ik weet niet wat jouw idee is van privacy, maar zeggen dat het niet bestaat is ongenuanceerd.

Lisa2 en Syane vinden dit leuk.
  20. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Alles wat je doet zo'n beetje wordt geregistreerd. Alles in de naam van veiligheid zogenaamd.
    Wat jij doet op het www wordt geregistreerd, cameras houden alles in de gaten, je aankopen via klantenkaart en worden inde gaten gehouden, uitgaven, waar je bent met je auto of telefoon middels navsat, je medische gegevens ... etc. En technisch gezien zou het gewone publiek geen toegang tot de info kunnen hebben totdat er iemand een server hacked, iemand een laptop of externe drive ergens laat slingeren, op een publieke plek in logt. Dan kun je zeggen ik wil geen foto's want privacy. Prima, maar weet dat zoiets als absolute privacy gewoon niet bestaat. Dan moet je unplugged op een hutje op de hei gaan zitten. Off grid... Dan heb je absolute privacy.

Ik vind de AVG complete onzin. Schijnveiligheid. Stuurt mensen tot absurde maatregelen. Onpraktisch. Onze school stuurt nieuwsbrieven met halve foto's, alsof ze niet goed genomen zijn. Stuur dat geen foto's want dit sloeg werkelijk nergens op. Op halve lichamen.

Ik ben voor om de mensen erop te wijzen dat alles op sociale media geen goed plan is, maar ook ik maak foto's van mijn kind. Of filmpjes.

Amberxx en Zara75 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina