Irritaties rondom sommige facebookberichten

Discussie in 'De lounge' gestart door dochters, 14 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    :D hahahah dit denk ik ook altijd!

2. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Mijn tip: helemaal geen facebook! :D

3. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    #63 SushiLover123, 15 apr 2015
    Laatst bewerkt: 15 apr 2015
    De kankerstichting heeft zich ook expliciet gedistansieerd van deze berichten. Het zijn niet meer dan kettingbrieven. Niet aan mee doen dus.

https://sites.google.com/site/dehoaxwijzer/hoaxes/hoaxfacebookstatusspelterondersteuningvanbewustzijnvanborstkanker

4. Liesbeth79

Liesbeth79 Bekend lid

18 mei 2007
    575
    1
    18
    Vrouw
    Gelderland
    Er is overigens een versie die over autisme gaat. Ik heb daar wel aan meegedaan. Gewoon voor de lol. En voor het doel, om autisme onder de aandacht te brengen. Want een autist zou wel degelijk dit soort berichtjes kunnen posten.

Ik wist ook niet dat dezelfde berichtjes aan borstkanker gelinkt worden. Dan zou ik het weer niet gedaan hebben. Gewoon negeren als je het niks vindt.... om nu meteen weer kwetsende opmerkingen te gaan maken over een IQ van niks...slaat ook nergens op.

5. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Hmmm.... dus mensen met borstkanker, of hun naasten, die gekwetst zijn door dergelijke berichten, moeten het maar negeren... maar je mag dan niks zeggen over het IQ van de mensen, die het plaatsen?

Beetje omgekeerde wereld... Ik vind dat de mensen, die zich aangesproken voelen het bericht over hun IQ maar moeten negeren... ;)

6. Liesbeth79

Liesbeth79 Bekend lid

18 mei 2007
    575
    1
    18
    Vrouw
    Gelderland
    Lezen is ook een vak... ik had het over dezelfde berichtjes in combinatie met autisme.

En bovendien, als het om borstkanker gaat, is de bedoeling van de mensen die het posten alleen maar goed. Al slaat het in dit geval nergens op.

7. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Er is al een paar keer gezegd, door mensen die de ziekte hebben of hebben gehad, dat dat echt een dooddoener is, oftewel een non-argument:
    Dat iets goed bedoeld is, maakt het nog niet goed. En dat is wat velen in dit topic hier ook proberen duidelijk te maken.

Ik heb daarnaast nog nooit iemand met kanker horen zeggen, dat dit soort spelletjes en acties op social media leuk of goed zijn. Daar is een reden voor.

8. Liesbeth79

Liesbeth79 Bekend lid

18 mei 2007
    575
    1
    18
    Vrouw
    Gelderland
    Pfff vermoeiend dit... ik bedoel dus te zeggen dat dezelfde berichtjes ook in relatie tot autisme gepost worden. En dat jij aan de berichtjes niet kunt zien waarom iemand het post. Of het dus om borstkanker gaat of om autisme. Ik heb toch zelf gezegd dat het dan nergens op slaat. Maar dat quote je dan weer niet.

9. Skyscrapper

Skyscrapper Fanatiek lid

11 mei 2013
    2.604
    3
    38
    Bij mij roepen dit soort spelletjes en teksten alleen maar agressie op.
    Ik ben door de ziekte ook mijn moeder kwijt.
    Als iemand echt wil laten zien dat ze het zo erg vinden en meeleven kunnen ze doneren aan de betreffende stichtingen.

10. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.839
    3.630
    113
    Ik snap ook nooit waarom mensen dat soort onzin delen. De enige reden die ik kan bedenken is om aan iedereen te laten zien dat je een goed mens bent. Beetje treurig, je geneest er geen kankerpatiënt extra mee. Dat vind ik overigens van bijna al die awarenessacties, of het nou over het leeggooien van een emmer ijswater gaat of het lopen van een marathon: wat heeft iemand daaraan? Doneer geld aan een goed doel of doe iets liefs voor een daadwerkelijke patiënt. Dan draag je werkelijk iets bij.

11. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Goed mens als je die onzin plaatst en deelt? Hier zijn dat over het algemeen de mensen die helemaal niet naar je omkijken, niet vragen hoe het gaat, die geen contact zoeken en je juist ontwijken. Als je zo goed bent en meeleeft met mensen die ziek zijn, spreek dan iemand eens persoonlijk aan, kom eens langs, stuur een mailtje of smsje. Schijnbaar is alleen die onzin plaatsen voldoende voor sommigen. En dan zijn ze ook nog in de veronderstelling dat ze je door die berichtjes enorm steunen. :x

12. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    We kunnen het ook over een andere boeg gooien.
    I.p.v. dit soort berichten te delen, kunnen wij op FB zetten;

+ Ik ben donor. En jij?
    + Ik heb vandaag € 5,- gedoneerd aan KWF kankerbestrijding.

Of letterlijk verwijzen naar die stomme acties. Ik doe niet mee aan stomme FB acties, maar heb vorige maand wél geld gedoneerd aan <vul goed doel in>.

13. Crazycat

Crazycat VIP lid

21 nov 2009
    8.849
    1
    36
    belgie
    dit dus,
    alsof je de mensen met kanker helpt door een berichtje op fb doneer dan wat...

14. sennavt

sennavt Actief lid

18 feb 2015
    287
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik snap het nut er ook niet van, ik neem aan dat iedereen wel weet wat deze ziekte inhoudt en dat ik er niet mee scheld. Dus verplicht voelen om te delen doe ik niet. Die van die sokken heb ik ook gehad van de week, ik dacht gewoon 'ha, wat grappig', iedereen maakt wel eens die situatie mee dat je wc papier op is toch? Zo las ik het namelijk..

En toen kreeg ik ook dat bericht. Heb er verder niet op gereageerd, had het ergens ook wel weer kunnen weten. En ik ga geen rare teksten op m'n tijdlijn plaatsen voor borstkanker. Wie is daarmee geholpen? Juist, niemand! Doneer ik veel liever geld of koop een Pink Ribbon product.

Maar echt irriteren eraan doe ik niet, ik scroll meestal lekker door. Soms lees ik het, en dan denk ik: gaan we weer. Maar dat zijn maar enkele vrienden op Facebook die dat doen. Van die plaatjes met "Een moeder houdt onvoorwaardelijk van haar zoon/dochter" bla bla, allemaal vrij logische dingen waarvan ik niet snap waarom dat d.m.v een plaatje met tekst wereldkundig gemaakt moet worden alsof geen enkele andere ouder van zijn kind houdt maar hún wel.

Maar zo zijn er meer dingen op Facebook die ik uitgezet heb, bijvoorbeeld die spelletjes uitnodigingen. Gek werd ik ervan, ik ga geen mensen blokkeren ervoor ofzo maar heb eerst gevraagd of ze die uitnodigingen niet meer naar mij wilden sturen. Dit hielp niet, dus heb ik die optie uitgeschakeld. Nu heb ik er geen last meer van.

1 Persoon heb ik uit mijn vriendenlijst gegooid vanwege veelvuldig spammen. Elke dag van elke week kreeg ik van haar meerdere keren per dag uitnodigingen voor vage feestjes, om lid te worden van groepen over feestjes etc etc. Ook postte ze zowat om het half uur op haar pagina allerlei links met partyagenda's en de line-ups van diverse feesten. Helemaal doodgegooid werd ik ermee.

Na een tijdje heb ik gevraagd of ze mij die uitnodigingen in ieder geval niet meer wilde sturen. Haar status updates kon ik zelf uitzetten. Eerst bleef het heel lang rustig, tot ik ineens weer op de 'mailinglist' stond ofzo want de uitnodigingen begonnen weer binnen te druppelen. Wederom hetzelfde gevraagd, en weer was het stil. Maar toen het voor de tweede keer weer begon heb ik haar netjes een berichtje gestuurd met mijn uitleg en daarbij gezegd dat ik haar om die reden als vriend verwijderde omdat ik het spam vind en haar meerdere malen heb gevraagd of ze daarmee wilde stoppen.

Het is voor mij nu nog leuk om lekker rond te kijken bij anderen en te lezen wat anderen doen. Als er een moment komt dat ik me echt ga irriteren aan dingen op Facebook en het me écht dwarszit dan stop ik ermee. Dan gaat het voor mij zijn doel voorbij.

15. sennavt

sennavt Actief lid

18 feb 2015
    287
    0
    0
    NULL
    NULL
    Meestal is dat omdat deze mensen wel willen dat anderen dénken dat ze meelevend zijn. Voor veel mensen draait Facebook om het showen van hoe goed je bent, hoe leuk/gezellig/fantastisch je leven is en met die reden posten veel mensen alleen de leuke dingen, of juist teksten zoals degene die beschreven werd. Velen vinden het belangrijker wat anderen over hun denken dan de waarheid te spreken. Als ik aangeef niet aan zulke dingen mee te doen krijg ik vaak te horen dat het zo'n kleine moeite is om te delen. Dan zeg ik altijd: dat is geld doneren via internetbankieren ook en daar zijn wél mensen mee geholpen.

16. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Sennavt Groot gelijk!

17. Boekenwormpje

Boekenwormpje Bekend lid

1 feb 2014
    903
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zulke berichten lees ik niet, deel ik niet, like ik niet en in mn hoofd gaat ook meteen de delete knop af.

Vroeger irriteerde ik me eraan. Nu gewoon, klik weg, uit het zicht, uit mn hoofd.

18. Catootje80

Catootje80 Bekend lid

30 aug 2014
    711
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind dat hele Facebook irritant moet ik eerlijk zeggen haha

Al die mensen die overal wat van moeten vinden, blehhhhh

Deel Deze Pagina