Rare wond op vinger.

Discussie in 'De lounge' gestart door RoGiJuLi, 3 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.916
    15.585
    113
    Nabij Utrecht
    Mijn dochter had zich op school aan iets gesneden tijdens rechniek.
    Nu 2 weken geleden.

Echter wat eerst een sneetje op haar vinger was, begon blaarachtig te lijken om de snee heen ong een week daarna, maar nu ziet het er zo uit en is het dus dubbel zo groot geworden.

Iemand hier enig idee waarom een simpel wondje ineens er zo kan uit zien? Of iemand die weet wat het is?

20181103_131829.jpg 20181103_131853.jpg

2. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Wow! Dat ziet er wel heftig uit.
    Had ze zich niet gebrand aan iets?
    En anders ontstoken?

3. beccie

beccie Niet meer actief

Lijkt ook wel op krentenbaard. Mijn dochter had laatst een klein open plekje op de elleboog en een paar dagen later werd het steeds groter en lijkt hier erg veel op.

4. L0nneke

L0nneke Fanatiek lid

21 dec 2009
    4.971
    432
    83
    Nederland
    Inderdaad, ik denk ook krentenbaar.

5. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

2 jun 2015
    3.393
    1.595
    113
    Noord-Brabant
    Komt er vocht uit of is het droog?

6. Monique93

Monique93 Fanatiek lid

14 aug 2015
    3.160
    570
    113
    Mijn dochter heeft ook zoiets gehad op haar duim, bleek een ontsteking te zijn en kreeg ze een kuurtje voor. Ik zou er ff mee naar de huisarts gaan.

7. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.916
    15.585
    113
    Nabij Utrecht
    Het was een plastic ding wat haar ronddraaide (om schelpen te maken zegt ze), alleen die was niet glad en had uitsteeksels waarom ze zich geneden heeft zegt ze.
    Geen idee wat voor een soort aparaat ze hiermee bedoeld.

8. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.916
    15.585
    113
    Nabij Utrecht
    Het is droog.
    Het stuk wittige huid om de "wond" heen lijkt op een leegelopen blaar.

9. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.916
    15.585
    113
    Nabij Utrecht
    #9 RoGiJuLi, 3 nov 2018
    Laatst bewerkt: 3 nov 2018
    Zou kunnen. Ik heb gelukkig nog fusidinezuur zalf in huis. Dus die hebben er net gelijk maar ff opgesmeerd.
    Just in Case

*edit*... de zalf heb ik op 25.8 geopend en het is 1 maand houdbaar na opening staat er op.
    Zou dat nog werken dan?

10. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

2 jun 2015
    3.393
    1.595
    113
    Noord-Brabant
    Ik vind het ook passen bij impetiginisatie. Fusidinezuur is the way to go. Als het uitbreidt, als ze koorts krijgt of ziek wordt dan naar de huisarts.

11. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.916
    15.585
    113
    Nabij Utrecht
    Maar is de fusidinezuur nog wel werkzaam? Ik heb de tube geopend op 25-8 (toen mijn zoontje krentenbaard had) en er staat dat het houdbaar is 1 maand na opening.
    Daarbij is het dus wel verdubbeld in grootte sinds vorige week. Toen was het alleen nog een sneetje met soort van blaar er om heen (leeggelopen blaar).

12. Treez

Treez Niet meer actief

Ik denk ook dat de wond geïnfecteerd is geraakt met krentenbaard. Het ziet eruit als krentenbaard en wat jij omschrijft (groter worden, eerst blaarachtig) is ook kenmerkend voor krentenbaard.

Wat betreft de fusidinezuur. Ik wist niet eens dat er een houdbaarheidsdatum op zat na opening :oops:. Ik gebruik al maanden dezelfde tube als mijn dochter weer een uitbraak heeft. De zalf is bij haar nog steeds werkzaam. Het komt alleen continue terug op andere plekken, maar dat heeft een andere oorzaak.

13. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

2 jun 2015
    3.393
    1.595
    113
    Noord-Brabant
    Ik zou zo precies niet weten waarom de houdbaarheid 1 maand is, ik denk dat dat meer te maken heeft met het risico op resistentievorming. Het is niet dat hij al een jaar open is, dus ik zou nu t weekend smeren 3x per dag met de tube die je hebt, en dan maandag de huisarts vragen voor een nieuw recept.

14. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.916
    15.585
    113
    Nabij Utrecht
    Fijn dat het dan toch blijkt te werken ondanks de openingsdatum ;)
    Hopelijk is dat hier ook zo :)

15. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.916
    15.585
    113
    Nabij Utrecht
    Hij is nu idd ingesmeerd en een pleister overheen gedaan.
    De vinger is wel pijnlijk als hem aanraakt (zelfs tijdens pleister plakken riep ze telkens dat het pijn deed).
    En de plek is warm en rood.
    Hopelijk trekt het snel al weg.

16. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Ja dat werkt nog wel

17. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

Pijn, warmte en roodheid kunnen duiden op een ontsteking. Als ze koorts krijgt zou ik wel direct bellen met de HAP. Ik twijfel namelijk of het krentenbaard is, omdat het aanvankelijk een wond was en eigenlijk vrij snel is uitgebreid tor wat het nu is. Krentenbaard ontwikkeld zich niet zo snel en een van de kenmerken is dat de korsten 'honing' geel worden, wat ik ook niet zie.

Beterschap in ieder geval!

18. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Het ziet er sowieso uit als een infectie, ik zou er toch advies van een arts over willen vanwege hoe rap het zo is geworden en de pijn. Mijn man had een soortgelijke plek op z’n voet, ook na een wondje (door hard z’n teen stoten), dat werd meteen een orale antibioticakuur met opvolging bij de arts na 2 dagen, het moest snel afnemen anders werd het AB via infuus...

19. Treez

Treez Niet meer actief

Bij twijfel is het uiteraard altijd goed om naar te kijken!

Ik herken dit echter wel van mijn dochter met krentenbaard. Ik heb de afgelopen maanden zoveel krentenbaard gezien dat ik hier juist wel direct krentenbaard in zie. Juist door die korst erop. De al bestaande wondjes breiden bij mijn dochter ook redelijk snel uit al er krentenbaard in komt. Ik vind trouwens twee weken niet heel snel. Hier zag het soms na een week er al zo uit. Bij deze grootte vaak inderdaad erg pijnlijk en warm. Kleine plekjes niet. Overigens heeft ze wel twee keer een ab-kuur gehad omdat de wonden te groot waren. Mijn ervaring is dat je snel duidelijk hebt of zalf smeren voldoende is. Meestal smeer ik twee dagen en als er dan geen verbetering is, krijgt ze weer een kuur.

Athina vindt dit leuk.
  20. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

Ik zie dat ik het verkeerd heb gelezen, ik dacht dat er 2 dagen geleden stond :| Twee weken veranderd de situatie idd. Hier heeft mijn zoon ook een keer (van de drie keer in totaal) AB gehad, maar toen zat het over zijn hele lichaam. Hij had waterwratjes en daar is het zich ook gaan nestelen. Laatste keer zat het in zijn oog, we waren 4 dagen verder voordat we de diagnose kregen :oops:

En je hebt gelijk, de zalf zal meteen verlichting bieden. Hopen dat het gaat helpen.

Deel Deze Pagina