Hoe ruimen jullie lego op?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Druif78, 1 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Mn zoon heeft inmiddels behoorlijk wat lego, voornamelijk van die setjes van lego city met bijzondere onderdelen. Maar ook losse basisstenen.
    Ik had laatst een hobbydoos van Hema gekocht met verschillende vakjes om zo de verschillende onderdelen een beetje te ordenen. Voorheen zat alles in een groot krat, maar dan vindt hij nooit wat hij zoekt. Deze gebruiken we nog wel omdat die hobby doos zo vol zit of ik moet er wel 10 kopen om alles kwijt te kunnen :D

En als hij een setje heeft gemaakt laat hij die het liefst weken op de kast staan om naar te kijken en mee te spelen, maar uit elkaar halen: ho maar! Als het eens kapot valt dan gooit hij de losse onderdelen in het grote krat, maar hij maakt nauwelijks iets opnieuw omdat het bijna onbegonnen werk is om alle specifieke stukjes weer terug te vinden :x

Dus hoe scheppen jullie orde in de lego?!

2. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Mja, lastig idd. Hier een vrij geordend zoontje. Wij hebben bakken van Ikea. En de gewone legoblokjes hebben wij in zo'n groene la (A4 formaat grootte?) En dan de 'vreemde' blokjes in een donkerblauw laatje = de helft van zo'n groene. Omdat zoontje zelf nogal van de structuur is blijft het hier vrij netjes uitelkaar. Als hij dan een autootje wil maken, dan kieperen we de bak met de 'vreemde' blokjes op een (witte) theedoek, zodat het wat makkelijker zoeken is.

3. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ehh, tja, bij ons is het ook een zooitje met de lego. Wij hebben een grote bak waar 2 losse bakken in zitten, 1 met gewone blokjes en 1 met de rest. Thijmen wil ook alles in elkaar laten, daar hebben we planken voor. Hij heeft een tafel waaraan hij kan lego-en. We hebben wel geprobeerd om blokjes te scheiden, maar dat speelde niet lekker.

4. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    En ik denk dat het echte lego-bouwen misschien ook nog wel komt als ze wat ouder zijn. Ons zoontje is op zich een goede bouwer. Bouwt veel met de duplo, heeft ook veel fantasie daarin, maar de lego doet hij nog veel minder mee. Autootje in elkaar zetten vindt ie wel leuk, maar ook nog wel lastig, met name dan omdat het zulke kleine blokjes zijn.
    Hier zitten de gemaakte auto's ook nog eens apart in een doos. En daar speelt hij gewoon mee.

5. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Je hebt er van lego zelf opbergdozen voor. Een grote bak, met daarop een bak met kleine vakjes. Wellicht staat er een op marktplaats te koop. Anders zou ik denk ik een naaidoos kopen da's hetzelfde principe, maar dan goedkoper ;)

6. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    hier heeft hij heel veel setjes en die hebben allemaal een eigen doosje. met de handleiding erbij hoe het in elkaar moet. Hij maakt het en laat het dan weken staan en speelt er mee. eens in de zoveel tijd maak ik het dan weer klein zodat hij weer wat te doen heeft.

voor de basis elementen heb ik losse doosje zodat hij niet te veel hoeft te zoeken.

als ik mijn oudste een grote doos met alles door elkaar geef dan komt hij er nooit uit.

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

En dit is precies de reden waarom lego naar mijn idee veel minder leuk is dan vroeger... het moet iets zijn... nee joh, gewoon wat nieuws verzinnen! Dat is het mooie van lego. Daarom zou ik dus ook stoppen met nog meer lego en het gewoon allemaal in een bak gooien. Succes ermee

8. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.797
    28
    48
    noord holland
    Hier ook een lego fan..hij heeft bakken vol.
    Combinatie van nieuw en 30jaar oud.

Wat wij hier doen is 2xper jaar een lego week...hahaha
    Dan gaat al het lego naar beneden, de 4 bakken erbij, alle boekjes en dan...
    Zoeken maar!

Ik pak een boekje, blader naar de laatste pagina en zoek alle onderdeeltjes bij elkaar. Dit doen we van alle bouwpakketjes.

Mijn zoontje vind het geweldig:
    1: heerlijk elke dag met mama met de lego
    2: hij kan weer uren bouwen volgens het boekje
    3: alles is weer netjes gesorteerd(alle rest spullen verdeel ik over bakken)
    - blokjes bak
    - platte plaatjes bak
    - voortuigen onderdelen bak
    - alle overige onderdelen in een laatste bak.

De in elkaar gezette bouwwerken worden mooi neergezet op een plank, maar in de loop van de maanden wordt daar zoveel mee gespeeld dat het weer stuk gaat, spulletjes missen etc. En dus weer een goed moment om een half jaar later opnieuw te beginnen!

Laatste tip, gooi de lego steeds op een kleed tijden het spelen. Een kleed til je makkelijk op en de lego laat je dan makkelijk in de bak glijden vanaf het kleed...binnen 1 minuut al je lego weer opgeruimd dus!

9. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38

Ik sluit me hier bij aan! Daarom heeft mijn zoon met sinterklaas een doos met basisstenen gekregen ipv iets wat hij na moet maken.
    Veel leuker als hij vanuit zijn eigen fantasie te werk gaat!

Hier trouwens ook alles in 2 dozen(van LEGO zelf).

10. Samba2013

Samba2013 Bekend lid

27 jan 2013
    693
    0
    0
    NULL
    NULL
    hier heb ik hele grote bakken waar gebouwde dingen gewoon in passen. alleen de brandweerkazerne staat los. Alle losse stenen zitten weer in een andere bak. Als iets uit elkaar valt is het meestal nog wel door haarzelf te redden :)

en anders halen we het helemaal uit elkaar en maakt ze het aan de hand van het boekje (die bewaren we allemaal) weer opnieuw

11. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Volgens mij was dat niet zozeer het probleem. Ook als je een auto naar eigen inzicht bouwt is het handig als je die kleine koplampen snel en makkelijk kunt vinden, vandaar bakjes voor die kleine friemelonderdelen. Ga ze maar eens zoeken tussen honderden steentjes.

Daarnaast vind ik bouwen vanaf een papiertje net zo leerzaam als bouwen vanuit je fantasie. Er worden twee gedeeltelijk verschillende kwaliteiten gestimuleerd.

12. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Precies! :) Dat is ook het probleem niet. Mn zoontje bouwt zowel vanuit een boekje als zelf gemaakte "vliegtuigjes" en huizen. Maar wanneer je een specifiek iets zoekt ( of je nou iets zelf wilt verzinnen of uit een boekje wilt maken) dan is het lastig zoeken als alles op een grote hoop ligt.

Overigens vind ik het ook heel knap als hij iets uit een boekje kan na bouwen. Handig voor als hij later een kast in elkaar wilt zetten :p Leerzaam ook. En met zijn fantasie is helemaal niks mis.

Nav van jullie antwoorden denk ik dat ik enkel het onderscheid ga maken tussen losse bouwstenen en aparte blokjes en dingetjes, en voor die laatste daar ga ik die hobby doos dan maar voor gebruiken.
    Die lego sorteerdozen zijn erg mooi zeg! Bedankt voor de tip! Maar vind ze idd erg prijzig. Misschien een keer als cadeau vragen :p

13. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Ik heb geen idee hoe groot die onderdelen zijn. Ik vermoed dat ze klein zijn. Ik heb voor mijn dochter - voor minispullen van Barbie, zoals schoenen - van die vershouddozen van Action. Die kosten nog geen 2 euro voor 5 doosjes. Lekker stevig, makkelijk te openen en te sluiten & lekker goedkoop.

14. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Kijk eens naar spijkerdozen. .. je weet wel van die dozen waarin spijkera en bouten ed kunt bewaren. Gamma ed zullen ze wel hebben.

15. HildePlaymopart

HildePlaymopart Nieuw lid

3 mrt 2014
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ze hebben tegenwoordig veel meer LEGO als wij vroeger. Dat maakt het onoverzichtelijk en hierdoor wordt zelf bouwen en verzinnen moeilijker. Het bouwen uit een boekje is al helemaal een uitdaging.

Bij ons gebruiken we de sorteerbakken van mijn man nog. Drie houten stapelbare bakken met elk zes vakken. De poppetjes, dakjes, wieltjes en de speciale blokjes per kleur, hebben elk een eigen vak. De gewone blokjes en de plaatjes gaan ieder in een eigen grote verzamelbak. Bij ons zijn er daarnaast nog andere sorteerbakken bij gekomen...

Alle bouwsels waar ze nog mee bezig zijn of waar ze nog mee spelen, staan bij elkaar. Eens in de zoveel tijd gaan we met zijn allen de berg met 'van alles en nog wat' uit elkaar halen en weer sorteren. Dat opruimen vinden ze geen feest, maar vaak vinden ze dan wel weer net dat ene blokje voor dat ene idee....en zijn ze weer aan het spelen.

Het maakt niet uit wat je hebt, maakt of koopt. Er is vast iets te vinden wat bij je smaak en interieur past. Ik heb in ieder geval goede ervaring met het sorteren. Het helpt de kinderen om eigen verzinsels te maken en het zorgt ervoor dat, als ze wel volgens een boekje willen bouwen, ze de blokjes redelijk vlot terug vinden.

Boekjes bewaar ik in een ordner met insteekhoesjes. Het helpt ook zeker om eens een boekje van de beginjaren van LEGO te gebruiken. Hierin staan nog bouwsels waar alleen basisblokjes nodig zijn. Dat helpt de fantasie op gang.

Bijgevoegde bestanden:

16. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik vind het sorteren vooral onhandig omdat Thijmen nogal eens lego mee wil op visite om daar te spelen. Dan mik ik het allemaal bij elkaar omdat gesorteerd meenemen helemaal een drama is.

17. ShineBright

ShineBright Fanatiek lid

29 jan 2014
    2.251
    670
    113
    Mijn zoontje heeft enorm veel LEGO en mijn man heeft dus ook een hele stad gebouwd op een tafel de brandweerkazerne, politiebureau, kasteel, boerderij enz. en alle losse auto's ed. zijn ook gebouwd en rijden dan over de wegen van de stad.
    Vriendjes van mijn zoontje kijken altijd de ogen uit als ze op zijn kamer komen ;)

Alle overige dingen die niet in elkaar staan liggen in 1 doos en daar kan mijn zoontje zelf het één en ander van maken. Maar nu heeft mijn man echt bijna alles al gebouwd en daar speelt mijn zoontje mee.

18. Deerne85

Deerne85 Fanatiek lid

10 mei 2012
    1.681
    0
    0
    heerlijk!! Ik hoop zo dat mijn dochter hetzelfde lego-kindje wordt als dat ik vroeger was :) wat mooi gesorteerd zeg met die groene laatjes, helemaal mijn smaak!!

19. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Zo hee, dat ziet er netjes uit! En ik denk echt dat het klopt wat je zegt: door niet te sorteren wordt het juist lastiger om zelf iets te verzinnen. Mn zoon maakt alleen geen onderscheid in verschillende kleuren, dat boeit hem niet.
    Die kast lijkt wel op de trofast(?) kast van Ikea. Niet geheel mijn smaaka, maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik er toch een in mn woonkamer heb staan en dat ie verrekte handig is om speelgoed te ordenen en ze kunnen zelf opruimen en terugvinden. Maar 1 zo'n kast is genoeg :p Hij gebruikt 1 grote bak vor de basisstenen.

Ik kan idd ook eens kijken voor zo'n spijkerbak! Wellicht goedkoper dan zo'n hobby bak van Hema en juist ideaal voor de piepkleine onderdeeltjes!

Boekjes bewaren we idd in een plastic mapje. Wil binnenkort eens "het grote lego ideeen boek" aanschaffen, mn zoon vindt het ook erg leuk om dingen precies na te bouwen.

20. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Die kleine specifieke onderdelen van City hield ik apart. Dat zijn twee olijvenbakjes ofzo.

In de voorjaarsvakantie heel veel losse stenen en platen gekocht omdat zoon houdt van vrij bouwen: gebouwen en ruimteschepen enzo. Ik zet die bakjes met van die kleine bijzondere priegelsteentjes er dan wel bij.

Om de zoveel tijd halen de de brandweerkazerne, politiebureau en ziekenhuis weer uit elkaar. Is leuk om weer in elkaar te zetten op een regenachtige zondagmiddag (of twee ...;)).

De boekjes gooi ik weg, ik zet de handleidingen op de iPad.;)

Deel Deze Pagina