Reiskosten ivm ziekte, vergoeding oid?

Discussie in 'De lounge' gestart door Lentes, 22 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lentes

Lentes Niet meer actief

Kunnen de reiskosten die je maakt ivm je ziekte vergoed krijgen via belastingopgave of zorgverzekering? (ziekenhuisbezoek, therapieën ed)

Ik maak nogal wat km hiervoor, zeker 3500km dit jaar!

2. minon

minon Niet meer actief

Als het goed is wel maar je moet met ziektekosten wel over een bepaald bedrag heen. Overigens tellen je parkeerkosten, km die je maakt voor ziekenbezoek aan kinderen en directe ouders ook mee. Paracetamol, ibuprofen, neusspray, pleisters, etc. allemaal. Eigen risico wat je moet betalen aan je verzekering, medicijnen die je niet vergoed krijgt.

3. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Ehm... Ja je kan het van de belasting aftrekken bij aftrek ziektekosten. Dat is 0,19 per km en je moet boven een drempel uitkomen. Paracetamol, ibuprofen ed tellen niet mee, je eigen risico ad 350€ ook niet die kun je niet aftrekken. Vroeger had je x bedrag dat je kom aftrekken voor huispotheek maar dat is niet meer.

4. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    dit klopt. Je kunt ook ziektekosten die niet vergoed worden via je verzekering opgeven (bv. je zelfbetaalde IVF poging of niet verzekerde tandartskosten), maar idd moet je de drempel van ik dacht € 2300 overschrijden wil je daar uberhaupt iets van terugkrijgen.

5. Roxyroxx

Volgens mij is drempel voor iedereen anders aangezien het afhangt van je inkomen.

6. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Is dat zo? ik dacht dat er gewoon standaard een drempel is voor de hoogte van het bedrag. Hoeveel je terugkrijgt hangt idd af van inkomen. Betaal je bv. 42% belasting, krijg je ook maar 42% van het bedrag terug.

7. Roxyroxx

Hmm... Ik dacht echt dat het van je drempelinken afhankelijk was, maar ik ben meer thuis in vennootschapsbelasting dan inkomstenbelasting dus zou kunnen kloppen :p

8. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.296
    113
    Nederland
    Via de zorgverzekering heb je in bijzondere omstandigheden recht op zittend ziekenvervoer. Dit kan met taxi, maar ook eigen vervoer.

Bij de bijzondere omstandigheden moet je denken aan:
    Chemokuren
    Nierdialyse
    Rolstoelafhankelijk
    Slechtziend
    Hardheidsclausule (afhankelijk van het aantal km enkele reis p/w en hoeveelheid dagen)

Voordat je hier in aanmerking komt moet je een aanvraagformulier machtingen indienen. De zorgverzekaar beoordeeld jouw aanvraag.

Er geldt wel een wettelijke eigen bijdragen, dit jaar is dat €95,- en ook jouw eigen risico is hierop van toepassing, omdat de vergoeding vanuit de basisverzekering komt.
    Je kunt natuurlijk ook proberen dit via de belastingdienst gedeeltelijk terug te krijgen. Succes!

9. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.665
    1.426
    113
    De drempel is inderdaad inkomensafhankelijk dus voor iedereen verschillend. Eigen risico kun je niet aftrekken net zo min als zelfzorgmiddelen als pcm en ibuprofen. Reiskosten zijn wel aftrekbaar mits je ze aan kunt tonen dus een afspraken kaartje of overzicht, eigen bijdrage kun je ook aftrekken en bepaalde hulpmiddelen.

10. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Grmpf - wij verdienen dus gewoon teveel om zo'n hoge drempel te hebben dan :$:);)

Maar goed, dit jaar halen we het wel, met een zelf betaalde IVF poging, en ruim 2500 euro aan tandartskosten die niet vergoed worden ... plus alle reiskosten er nog bij.

11. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.665
    1.426
    113
    Dat denk ik wel onze drempel is rond de 800 euro en voor sm zelfs maar 300 geloof ik ;)

12. minon

minon Niet meer actief

Ik hou altijd alles bij. Boekhouder zegt altijd dat ik ook de paracetamol etc op moet schrijven hij zoekt het uit. Het loopt harder op dan je denkt.
    De drempel is idd inkomensafhankelijk.

Uitgaven voor specifieke zorgkosten
    Kijk maar eens bij deze link. Je mag echt veel aftrekken hoor. Zelfs een dekbed in bepaalde omstandigheden. Dingen die niet vergoed worden door je verzekering, eigen risico mag je dus gewoon aftrekken. En 19 cent per km zelf als jij op bezoek gaat bij iemand uit je gezin.

13. Lentes

Lentes Niet meer actief

Hoe moet dat bijgehouden worden dan?

Kan ik gewoon een bestand aanmaken en dit in gaan vullen?
    En wat moet ik aan extra papieren hiervan hebben om het te bewijzen? (en wat doe je daarmee, stuur je die ergens heen?)

14. Roxyroxx

Nou ik hoop voor je dat je geen controle krijgt want dan heb je waarschijnlijk wel een boete als je paracetomol en dergelijke meeneemt maargoed....

En ik zou eens een goede boekhouder zoeken want het kan echt niet

15. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.665
    1.426
    113

Eigen RISICO mag je niet aftrekken, eigen BIJDRAGE wel dat is een wereld van verschil. Vroeger mocht je 25 pp per jaar aftrekken voor zelf zorgmedicatie dit mag sinds 2009 al niet meer,dus als jouw accoutant dat nog wel doet mag je hopen dat je nooit controle krijgt ;)

16. Roxyroxx

Precies.....

17. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Als je de link die je zelf geeft eens goed leest, dan kun je zien dat je het verplichte en vrijwillige eigen risico NIET aftrekbaar zijn. Medicijnen die op doktersvoorschrift zijn uitgegeven en niet vergoed worden mogen worden opgegeven, maar paracetamol valt daar niet onder. Als jouw boekhouder dit dus wel doet zou ik snel op zoek gaan naar een boekhouder die wel weet hoe het zit, want deze heeft er duidelijk geen kaas van gegeten of zich de afgelopen jaren niet verdiept in de veranderingen.

18. minon

minon Niet meer actief

Ik weet niet of hij het nog steeds doet maar in 2011 kon het nog wel geloof ik (aangifte 2012 is nog niet gedaan) ik hou het bij in excel en schrijf alles op. De bonnetjes/facturen/afsprakenkaartjs geef ik dan het bijbehorende nummer en hij zoekt alles uit. Ik weet dus niet of hij het nog steeds doet maar hij gaf het advies om alles op te achrijven en te bewaren en dan zou hij het uitzoeken. Beter te veel bewaren dan te veel weggooien wat we hadden kunnen declareren zei hij. Overigens hebben we in 2012 meer dan 5000 km gemaakt naar diverse zk met onze dochter dus dat tikt al aardig aan.

19. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.498
    13.968
    113
    Vrouw
    Misschien nog handig om te weten, op het moment dat je paracetamol op recept van je ha krijgt wordt dit ook niet vergoed, maar dan kan je het dus wel vd belasting aftrekken.
    Dieeten kan je ook aftrekken daar is zelfs een speciaal schema voor. Dus als je alles bij elkaar op telt kom je vaak wel op een aardig totaal bedrag terecht en dus over de drempel.

20. Blub69

Blub69 Fanatiek lid

1 mrt 2012
    2.177
    0
    0
    Ik heb het met de hardheidsclausule gedaan, zelfs met terugwerkende kracht...

Deel Deze Pagina