Jong eendje gevonden.

Discussie in 'De lounge' gestart door This is me, 22 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    Hallo allemaal,

Kunnen jullie mij misschien helpen?
    Ik ging net de tuin in en daar vond ik een jong eendje helemaal alleen.
    Ik heb hem in een kratje kunnen doen in na binnen gehaald.
    Daarna direct dierenambulance gebeld.
    Maar kreeg alleen te horen dat hun geen opvang hadden.
    Nu zit ik hier dus met dit arme beestje en ik wil hem helpen,maar weet niet hoe.
    Hebben jullie misschien tips???
    Heb ook al na vogel opvang gezocht maar de enige in onze buurt neemt niet op.
    Alvast bedankt.

2. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    is de moeder echt niet ergens in de buurt?

Je kan hem wat brood geven, geweekt in water...en natuurlijk water. Ik zou ff contact opnemen met een vogelopvang. Die kunnen je wel helpen.

3. o0melis0o

o0melis0o Actief lid

29 jun 2012
    471
    6
    18
    Vrouw
    Dierenartsassistente Paraveterinair - in wording
    Heerlen
    Ten eerste, schandalig dat de dierenambulance je niet even verder geholpen heeft! en je gewoon laat zitten met dat eendje!
    ..Ik zou eerst nog eens kijken of je de moedereend niet kunt vinden buiten, want dan kun je de kleine het beste natuurlijk terugbrengen naar haar. Als je haar echt niet kunt vinden, even kijken wat de dichtsbijzijnde opvang is (en anders nogmaals naar de ambu bellen en eisen dat zij je anders even verder helpen, zij weten echt wel waar dat beestje naartoe kan anders) en daar contact mee opnemen.

Wanneer je echt een verlaten jong vindt, doe dan alstublieft het volgende:
    Breng de jonge vogel zo snel mogelijk naar de opvang; hoe langer je wacht, des te minder kans dat hij het overleeft.
    Houdt de jonge vogel warm en in een rustige, donkere plaats totdat je het (in een klein doosje) kunt brengen. Leg onder in het doosje tissuepapier en leg een handdoek over de bovenkant. Laat de vogel zoveel mogelijk met rust en kijk niet steeds onder de doek hoe het met hem gaat. Stress is dodelijk.
    Geef de jonge vogel geen vocht of voedsel. Vaak komt het in de luchtpijp terecht (overleg eerst met de opvang).
    Zet jonge donzige eendjes niet in een bak met water. Ze zijn nog niet waterdicht en zullen snel afkoelen en doorweekt raken, met de dood tot gevolg.

Ik zou dus even allesbehalve voeden tenzij in overleg met opvang.. warm houden is dus even erg belangrijk en met rust laten vanwege de stress... het beestje kan gerust even een tijdje zonder voedsel/water.. zou niet op voorhand, zonder overleg met deskundige, iets gaan geven in ieder geval.

4. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Water met brood is inderdaad goed. In de buurt is geen moeder eend driftig aan het kwaken? Best raar dat de ambulance hem niet ophaalt, ik loop nu stage bij een dierenambulance maar hier halen we alles op..
    En idd, blijven bellen naar de opvang;)

5. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm eendjes eten kroos uit de sloot.. Geen brood.

Brood is voor eendjes wat patat voor ons is.
    Lekker en ene keertje kan best... Maar niet geschikt voor alledag.

(En de vogelopvang zit deze tijd van het jaar zelden te wachten op nog meer jonge vogels...)

Hoe komt het eendje in je tuin eigenlijk?
    Misschien is mams helemaal niet ver weg... En dan had je het beter kunnen laten zitten.

6. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

hmm.. raar dat de dierenambulance niets doet..
    ik weet niet waar je woont, maar misschien kun je 1 van deze 2 bellen..
    Dierenbescherming.nl - Adressen

ik zou toch even t eendje terug in de tuin zetten en nog even wachten of de moeder komt..

en deze vogel opvangadressen in brabant heb ik ook nog gevonden..

Stichting Vogelopvang Regio Eindhoven
    Eikenstraat 49
    5651 CM Eindhoven
    Telefoon: 040-2526897A.J. de Smit
    Boerenkamplaan 32
    5712 AE Someren
    Telefoon: 0493-493564J. Schouteren
    Drielindekensweg 5b
    4651 PG Steenbergen
    Telefoon: 0167-567456W.J. Snoeren
    Kamerikstraat 20
    5044 VC Tilburg
    Telefoon: 013-5700689Vogelrevalidatiecentrum
    Luitertweg 36
    4882 TB Zundert
    Telefoon: 076-5974165

7. o0melis0o

o0melis0o Actief lid

29 jun 2012
    471
    6
    18
    Vrouw
    Dierenartsassistente Paraveterinair - in wording
    Heerlen
    Hmm wat een boodschap; de opvang zit zelden te wachten op jonge vogels deze tijd..
    wat moet ze dan, het beestje zelf houden?
    Als de moedereend Echt niet in de buurt is, heb je weinig keus dan opvang lijkt me..

Belangrijkste is gewoon om Goed te kijken of de moeder eend er nog is, want dan kan de kleine gewoon teruggezet worden. Is ze echt niet meer te vinden, dan meteen opvang...

En ik zou inderdaad echt geen voeding geven, tenzij in overleg met een deskundige van de opvang.. Nooit zomaar iets doen terwijl je kunt overleggen met iemand die weet hoe je het beste kunt handelen.

8. Saskia78

Nou ik heb ooit bij een vogelopvang gewerkt...
    En er is vaak nauwelijks genoeg ruimte en mankracht om al die (met de beste bedoeling natuurlijk) gevonden vogeltjes op te vangen.

Het is letterlijk dag en nacht doorwerken.
    Zodra je klaar bent met de laatste voeren kun je bij de eerste weer beginnen.. Want eigenlijk had die halverwege al nieuw eten moeten hebben.
    Het is gewoon niet te doen.

En ja er worden zo veel mogelijk vogeltjes gered.. Maar het is absoluut onmogelijk om ze allemaal te redden.

Wij hadden kooien met daarin 10-20 duiven.... Kooien waar de rest van het jaar maar 1 vogel in hoefde dus. Kuikens, dus ze konden verder alleen een beetje rondscharrelen en vinden het niet erg om dicht bij elkaar te zitten..
    En dan is daarna nog maar de vraag hoeveel van die kuikens het niet alleen overleeft alsin.. Groot genoeg wordt. Maar ook of ze wel zelfredzaam worden en niet eenmaal vrij gelaten alsnog een stille dood sterven.

Vandaar... Lekker laten zitten.... En zit hij er uren later nog in z'n uppie... Dan kun je altijd nog bellen.
    Je kunt er evt een stuk gaas of konijnenhok overheen zetten zodat het kuiken wel terug gevonden kan worden door de ouders maar niet wordt opgegeten.

Veel kuikens worden namelijk meteen opgeraapt en weggebracht.. Terwijl ze helemaal niet verlaten waren en die hadden dan echt meer kans gehad als ze waren blijven zitten.
    En het is bovendien een onderdeel van de natuur dat een deel van de kuikens overlijdt uiteindelijk.
    Kijk maar in de sloot.. Hoe vaak zie je stuk of 10 mini-eendjes... En worden dat er in de loop van de tijd steeds minder?
    Er is een reden dat ze zoveel eieren leggen :)

Al is het voor het eendje op zich natuurlijk wel sneu.
    En ik zou best een eendje groot willen brengen als dat zo uit komt.
    Daar ben ik echt niet anders in dan anderen hoor :)
    (En ja... Slopende rondes van bergen kuikens voeren... Is toch anders dan 1 schattig eendje opvoeden :) )

Wij deden trouwens ook wel... Kuikens onderbrengen bij een boer of Vogelaar die de tijd had om een paar kuikens om de paar uur te voeden.
    Kreeg dan van ons advies en hulp. Persoon in kwestie blij en wij blij en eendjes ook blij :)

9. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    Bedankt voor al jullie tips.
    Heb nog tich nummers gebeld,en uiteindelijk werd er door 1 instantie duidelijk antwoord gegeven.
    Eerst op zoek na moeder eend.
    Maar aangzien er bij ons in de buurt geen vijver is en veel bos,is het zoeken na een speld in de hooiberg.
    Toch heb ik een poging gedaan,en kwam toevallig buurtbewoners tegen.
    Hun hadden geen volwassen eend gezien,maar een familie lid van hun zorgt voor eenden en heeft een paar volwassen als baby eendjes.
    Dus hun hebben het eendje bij ons opgehaald en brengen hem daarheen.
    Eind goed al goed :)

10. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Mijn ouders wonen aan een gracht en daar hebben we verschillende keren jonge eendjes opgevangen (toen hadden we nog een houten schuurtje waar het altijd wel warm was) wij maakte dan een of ander prakkie qua eten (in overleg met opvang) en hebben er zo verschillende groot gebracht eentje kwam ook steeds terug toen ze groter was uiteindelijk ook met haar jonge.
    Helaas is ze toen een keer aangereden en kwam niet meer terug :(
    Dus zou overleggen met een opvang en evt zelf zorgen maar wel na overleg over wat je moet geven etc

11. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Hier ook ooit eens een eendje gevonden in de sloot. Dat kleine eendje is uiteindelijk 16 geworden!

Zou inderdaad de vogelopvang blijven bellen en anders de dierenambulance om advies vragen. (wel vreemd dat ze niet komen)
    Eendje inderdaad goed warm en droog houden. Hooguit een klein bakje water geven om te drinken. Net als met mensenbaby's kunnen kleine eendjes snel uitdrogen.

En brood is inderdaad helemaal niet goed!

12. Saskia78

Gelukkig maar!
    Want fatsoenlijk antwoord geven is toch wel het minste wat je kunt doen als organisatie lijkt me :)

13. PoppetjeN

PoppetjeN Niet meer actief

Zou het eendje door een roofvogel of poes bij jou in de tuin terecht gekomen zijn?

Suc6 met het eendje

14. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    ik zou het eendje gewoon bij de vijver terugzetten... die beesten horen daar en overleven het echt wel... zo niet dan is dat de natuur... zou hem niet te lang in huis houden ivm ziektes e.d

15. Saskia78

Ik zou niet precies weten wat voor ziektes een klein eendje onder de leden kan hebben.

Evt botulisme... Maar dan stinkt eendlief dusdanig dat je het sowieso niet in huis houdt.
    En ongedierte zit enkel op vogels als ze echt ziek zijn.
    Dus niks aan het handje

16. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Ga op zoek naar een koppel eenden ergens bij het water. Laat het kleintje los en loop weg. Kijk toe op een afstandje of de kleine wordt geaccepteerd door adoptie ouders.

17. Loesjuh

Loesjuh Niet meer actief

Wij hebben vroeger eens een jong eendje gevonden en deze teruggezet bij de moeder. Dit werkte dus helemaal niet en liep elke keer achter ons aan haha.

Uiteindelijk heeft 1 van de buurjongens hem mee naar huis genomen en hem daar opgevoed totdat hij groot was en daarna naar de kinderboerderij gebracht.

Deel Deze Pagina