Is 1 fles p.d. afgekolfde melk nog zinvol?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Sabine1305, 18 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sabine1305

Sabine1305 Fanatiek lid

17 feb 2015
    1.635
    0
    36
    Vrouw
    Nagelstyliste
    zuid-holland
    Goedemorgen,
    Op het moment kolf ik volledig af, omdat het geven van borstvoeding steeds meer een drama en stresspunt werd.
    Vanaf dag 1 al wat problemen gehad en met veel hulp uiteindelijk toch kunnen voeden. Dat heb ik tot iets meer dan 3 maanden volgehouden, dochtertje begon toen steeds los te laten en weer aan te happen en was erg onrustig tijdens het drinken. Soms ook huilen/gillen tussendoor. Dus dat was geen doen meer. Fles was ze al gewend, omdat ik de avonden al kolfde zodat mijn man twee voedingen kon geven en daarmee ook een band met haar kon opbouwen.
    Ik kolf ongeveer maar 450 ml per dag af, eerst met een handkolf en nu met een elektrische kolf. Heb geprobeerd de productie te stimuleren maar dit loopt iedere keer door tijdgebrek in de soep en dat heb ik dus ook maar opgegeven. En wanneer het wel lukte merkte ik ook geen resultaat. Ze krijgt nu twee flessen afgekolfde melk en twee flessen kunstvoeding.
    Nu vroeg ik mij af hoeveel baad zij er nog bij heeft als dit uiteindelijk nog maar 1 fles per dag zou zijn? Is dat dan altijd nog beter dan helemaal geen? Ik hoop dit tot in ieder geval 6 maanden vol te houden, maar het is wel een heleboel rompslomp.

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Ja, 1 fles per dag is nog steeds zinvol. Ook wanneer je merkt dat met 5 maanden het echt een uitdaging wordt, en je geeft nog 40 cc er bij geef je nog steeds borstvoeding! Je geeft geen volledige borstvoeding maar het is borstvoeding ;) met al jouw antistoffen er in!

Zo maak je de 6 maanden vol. Succes!
    (ps kolven met de hand? Soms sneller dan met kolf? En dus makkelijker even tussendoor)

3. Sabine1305

Sabine1305 Fanatiek lid

17 feb 2015
    1.635
    0
    36
    Vrouw
    Nagelstyliste
    zuid-holland
    Super! Dat motiveert genoeg om voorlopig nog even door te gaan. Ook al is het dan maar voor 1 fles per dag. Voorlopig zijn het er nog twee en kan ik zo nu en dan wat in de vriezer leggen om haar dat later nog eens te geven.

Ik heb het kolven terug gebracht naar 10 minuten per borst, tenzij er echt nog een straaltje komt, en kolf zodra zij op bed ligt en rustig is. Dit is redelijk goed te doen. Was voorheen 45-60 minuten bezig en las ergens dat het niet goed is om zo lang te kolven, omdat je dan je borsten reset en de productie terug loopt?
    Ik zal eens kijken of het kolven met de hand mij gaat lukken, mocht ik echt eens tijd te kort hebben.

Deel Deze Pagina