Ik weet even niet meer wat ik moet doen, ik zal proberen mijn verhaal te doen in de hoop dat jullie me kunnen adviseren. Toen onze dochter 4 weken was ging het steeds een beetje achteruit, ze begon steeds meer te spugen, sliep bijna niet meer, wilde alleen rechtop zitten, begon uitslag in haar gezicht te krijgen. Ik ben bij de kinderarts geweest om dat huisarts me doorverwezen had met het vermoeden van reflux. De ka dacht gelijk aan KMA waar de reflux een symptoom van kon zijn. Ik ben een dag later gelijk naar de dietist geweest om te kijken wat ik met mijn voeding moest doen. Ik heb 2 weken alle koemelk, kippenei en soja eiwitten laten staan. Ze knapte gelijk op echt een wereld van verschil. Het dieet vond ik gelijk wel vrij zwaar, ik gebruik veel zuivel en miste dit echt, maar ok ik kon beginnen met soja dan was het te doen. Toen begon alle ellende weer, na een paar dagen gestopt met soja en het ging weer beter. Dat was duidelijk! Voor mezelf had ik besloten dat als ze ook niet tegen soja zou kunnen ik zou stoppen met de bv omdat ik het dieet echt te zwaar vind zonder. Tot zover, we hebben een machtiging gekregen van de ka voor Friso Allergy Care, maar ze drinkt het (bijna) niet. Ze heeft een paar keer 40-90 cc op, maar nu wil ze helemaal niet meer. En ik weet het nu ook even niet meer, ik wil haar niet nog meer belasten want ze heeft het al zo zwaar gehad de afgelopen weken. Maar ik vind het echt heel zwaar om het vol te houden op deze manier. Wat is nu wijsheid? Flesjes allergy care aan blijven bieden? Laten rusten en later nog eens proberen? Ik had voordat ze geboren was gezegd dat ze mocht drinken bij mij hoe lang ze zelf wilde, maar was natuurlijk niet van KMA uitgegaan. Lang verhaal geworden, maar ik vind het weleens fijn om van me af te schrijven
Ik heb hetzelfde meegemaakt met mijn dochter, die moest na bv ook de friso allergycare gaan drinken en dat spul is echt gewoon heel vies. Mijn adviseerde ze het door iemand anders te laten geven, helaas had ik die mogelijkheid maar heel weinig dus werkte niet echt. Mijn dochter was toen al een maand of 5/6 dus wat ouder, en heb toen een paar druppels diksap erdoor gedaan en ben dit later weer af gaan bouwen. Maar of dat echt de oplossing is en of dat de oplossing is met de leeftijd van jouw dochtertje vind ik wat lastig (moeders dont hit me for doing that haha).
Umm ik denk dat we er allemaal over eens zijn dat elke moeder wil dat haar kind drinkt. Dus dan ga je zelfs zoiets proberen
Kun je 't niet mengen met afgekolfde melk? Wat betreft het dieet, de eerste maand is zwaar, maar daarna wordt het echt makkelijker en het went echt. Ik denk dat elke moeder die het een aantal maanden of langer heeft gedaan, dit kan beamen.
Er bestaat ook nog zo iets als havermelk, rijstmelk en amandelmelk. Hardstikke lekker! Mooi doorgaan met bv zou ik zeggen!
Maar gen vervanger voor yoghurt of kaas! Ik merk dat mijn lichaam ercook niet blij mee is. Ik heb last van mijn maag en darmen. Wat ik ook heel moeilijk vind, bij elk krampje of huiltje denk ik ojee ik heb iets verkeerds gegeten. Ik durf soms iets niet te nemen terwijl het veilig zou zijn. Dat maakt het ook echt zwaar. Ga het vandaag weer rustig proberen met fles. Wil niets forceren.
Dat dikgedrukte had ik in het begin ook heel erg. Maar weet je wat het is... je moet je kindje nog leren kennen, en daarom vraag je je af wat het kan zijn. Als je kindje geen KMA had gehad en het zou huilen oid dan ga je je weer andere dingen afvragen. Hoort gewoon bij het moederschap, denk ik. Hier ging het langzaam maar zeker beter. Inmiddels ken ik m'n dochter heel goed en kan ik beter inschatten of iets wel of niet door mijn eten komt. En zoals al gezegd is, het begin is moeilijk, maar als je het dieet wat langer volgt gaat het steeds makkelijker. Wij eten nu volledig melk, ei en soja vrij en mijn man doet gewoon mee (hij eet alleen af en toe een koekje wat ik niet mag). Je moet natuurlijk doen wat je denkt dat het beste is voor jullie beiden. Maar ik persoonlijk zou kiezen voor je eigen hypoallergene melk, ipv het geven van fv waar je kindje dus allergisch voor is. Dat is toch het aller beste.
Geef je nu nog borst of helemaal niet meer? Kan je nog relacteren? Jouw lichaam is ook aan het wennen. Ik eet geen ei, geen soja en geen producten waar melk doorheen zit, maar wel 1x yoghurt en 1x kaas per dag. Vooral kaas zou ik moeilijk vinden om te laten staan. Maar een baby die vieze flesvoeding niet drinkt, zou ik nog moeilijker vinden! Ik zou voor jezelf naar een borstvoedingsvriendelijke dietist gaan voor een gezond menu! Veel vette vis, avocado, noten (?).
Dat dieet is in het begin zwaar, maar het went wel! Dat je lijf er nu zo door van slag is, lijkt mij met m'n nuchtere hollandse verstand eigenlijk teken dat je er zelf ook niet zo goed tegen kunt! Ik zou zelf doorzetten. Ben anderhalf jaar op dieet geweest voor Thirza (van 9 tot 26 maanden), en je wordt erg snel creatief met wat wel en niet kan. Yoghurt is idd niet te vervangen als je ook geen soja mag, maar mijn ervaring is dat ik zelf soja toch redelijk snel weer kon gaan gebruiken, (na een maand of 3-4 ofzo). Je moet alleen niet binnen 2 weken alweer die allergenen opnieuw willen introduceren, dan heeft haar lijfje gewoon echt nog te weinig tijd gehad om te herstellen!
het dieet went idd wel na verloop van tijd, maar het is wel zwaar in het begin dat klopt. ik kan me voorstellen dat je kindje niet wil drinken van de fles. ze is lekkere zoete mamamelk gewend en de echte goede hypo-allergene melk is echt vies. ik zou aanraden om toch te proberen met bv, maar zie je dat echt niet zitten dan zal je meisje uiteindelijk toch wel gaan drinken hoor als ze geen bv meer krijgt. dan wint de honger uiteindelijk. maar maak idd geen drama van de voeding dat werkt averechts
Ik zou dan denk ik liever zelf allergische drinken en kind lekker aanleggen. Dieet went snel hoor, en wat ik prettig vond was dat ik me na een week of drie dieet ook veel gezonder voelde. Blijkbaar had ik zelftoch ook lichte gevoeligheden voor allergene producten.
Je eigen gevoel volgen zou ik zeggen. Als je toch wilt doorzetten met bv, dan tja, zal je toch het dieet moeten volgen. En anders inderdaad de fles blijven aanbieden. Heb er zelf geen ervaringen mee, maar snap dat het een moeilijke keuze is! Enne Uhmm....tja je doet er denk ik alles aan om je kind te voeden! Vind het wel vindingrijk
Inmiddels de knoop doorgehakt en ik ga door met de bv. Ze werd hartstikke ziek van de allergy care. We kunnen nu neocate gaan geven maar ze doet het zo goed op de bv dat we gekozen hebben voor de rust in ons gezin. Ik vind het nog steeds zwaar maar hopelijk vind ik snel de goede levensmiddelen.
Wat goed van je! Ik raad je echt aan eens bij een natuurwinkel binnen te lopen, je vind daar heel veel lekkere alternatieven, ook voor op brood bijv. Succes de komende tijd!!
Wat goed zeg!! Mocht je hier vandaan ook wat tips willen hebben, vraag maar raak! Mag anders wel via pb, vergeet nog wel eens in alle topics te kijken.
En als je er af en toe even doorheen zit, zelf even een slok van die allergene melk proeven, dan ben je daarna weer rete-gemotiveerd!!!! Wij hadden hier dan 'nog maar' de pepti in huis en die was al smerig!!!! En hoe verknipter die koemelkeiwitten worden, hoe smeriger de voeding, vertelde een vriendin mij, die ook tweemaal op dieet is geweest.