Hallo, Mijn dochter van 6,5 maand is de afgelopen 5 dagen flink ziek geweest (vanaf 1 januari). Ze had hoge koorts en at en dronk heel weinig (we zijn bij de huisarts geweest en ze heeft vanwege een flinke oorontsteking een antibioticumkuur gekregen). Nu gaat het gelukkig wat beter, ze heeft geen koorts meer en maakt een montere indruk. Ze eet ook weer wat, vooral fruit gaat met smaak naar binnen. Haar melk drinkt ze echter heel slecht. Ze heeft de afgelopen 5 dagen 100 a 200 ml opvolgmelk/dag gedronken, toen ze zo ziek was. We hebben toen heel regelmatig water aangeboden om te zorgen dat ze genoeg vocht zou binnen krijgen. Vanmorgen had ze geen koorts en was ze alert en vrolijk, maar ze dronk ze slechts 100 ml opvolgmelk (in plaats van de hele fles: 180 ml + 6). Het leek alsof ze het niet meer lekker vindt. Rond 11 uur heeft ze fruit gehad en dit at ze wel weer met smaak. Nu maak ik me zorgen dat ze te weinig melk binnen krijgt/heeft binnen gekregen. Wat moet ze minimaal aan opvolgmelk drinken op een dag? Ze is vrij klein voor haar leeftijd (met 6 maanden 62 cm en 6500 gram).
Waarom ga je dan niet nog even terug naar de nr1 melk? Of even mengen? (als het inderdaad aan de opvolgmelk ligt) Kan ook nog te maken hebben met het ziek zijn van vorige week, hier duurt het dan ook altijd weer even voordat ze weer normaal eet en drinkt. Andere optie is om haar vaker op de dag wat kleinere flessen aan te bieden. Misschien drinkt ze dan in totaal meer? En krijgt ze niet ook tandjes? Hier wilde ze dan ook niet veel drinken/zuigen... deed pijn denk ik. Volgens mij moeten ze wel minimaal de helft van de normale hoeveelheid blijven drinken? Vindt 200cc op een dag wel erg weinig op die leeftijd, al bevatten fruit en groenten ook ook vocht dus het is wel sowieso meer dan die 200cc wat ze aan vocht binnen heeft gehad...
Ze is nog niet helemaal hersteld, maar vandaag voor het eerst koortsvrij en wat opgewekter. We bieden nu inderdaad meerdere keren een kleinere fles aan. Ze drinkt steeds maar een klein beetje van de opvolgmelk, terwijl ze dit voordat ze ziek werd goed dronk. Waar ik me vooral een beetje zorgen over maak is dat ze niet genoeg voedingsstoffen binnen krijgt, omdat ze zo weinig melk drinkt. Via water en fruit krijgt ze ook vocht binnen, maar in fruit zit niet alles wat ze nodig heeft, toch?