Mijn zoontje heeft mogelijk een koemelkallergie. Hij krijgt nu 5 weken pepti 1 en ik volg een koemelkvrij dieet omdat ik gedeeltelijk borstvoeding geef. Nu ben ik gisteren bij de kinderarts en zij adviseert volgende week (dan moet ik weer terug) te starten met testen of hij een koemelkallergie heeft. Zij adviseerde om eerst 2 weken koemelk te doen. Dus gewone flesvoeding. En dan weer 2 weken pepti. Het contrast is dan het beste zichtbaar eventueel. Maar ik vind het zelf nogal heftig, toch? Als kids van de ene naar de andere voeding zo plots overgaan dan krijgen ze toch sowieso krampen? Dat moet toch geleidelijk aan? Wat is jullie ervaring?
Hier zei de kinderarts dat wanneer ze het goed doen op die voeding en daarvoor niet dat dat de test al was. Hier nooit gehad en met 1 jaar langzaam over gegaan. Vond het ook wel logisch.
Ik vind het vrij heftig. Wij moeten sowieso opbouwen EN beginnen met 30cc gewone voeding. Als je nl een volledige fles gewone voeding geeft is er sneller kans op een reactie. Van kleine/geen eiwitten naar normale eiwitten kan ook reactie geven vor een niet allergisch kind, omdat de stap te groot is. Daarnaast is eerst provoceren en dan toch weer elimineren een vreemde stap, voor mij. Normaal gesproken geef je bijvoorbeeld de eerste fles 30cc normaal, rest dieetvoeding en een dag later breidt je dit uit. Doir het rustig op te bouwen heb je een lichtere reactie, als er reactie volgt. En geen onnodige reactie. Gaat het goed dan ga je over naar gewone voeding en blijf je dit geven. Gaat het niet goed, dan ga je (ongeacht hoelang je het geprobeerd hebt) terug naar dieetvoeding. Stap 3: Provocatie Toevoeging; Mijn beide kinderen hadden kea. De oudste hebben we 2x geprovoceerd waarbij het de 1e keer bij 30cc al fout ging -> ruim 2 uur lang krijsen van de pijn. De 1e keer was met 6 maanden, 3 maanden na de overstap naar nutramigen. De 2e keer was met 1 jaar. De jongste ging het gelijk de 1e keer goed. Dit was 6 maanden na starten van dieetvoeding, ervoor was hij al ruim 6 maanden koemelkvrij. (Iets met niet geloven en daardoor ook een soja-allergie)
Hier inderdaad rond een half jaat ook moeten provoceren zoals jij beschrijft, maar dan wel blind: ziekenhuis voegde aan blikken van de ene week koemelkeiwit toe en de blikken van de andere week bleven gewoon hetzelfde (nutramigen). Dan ene week ene geven en lijsten bijhouden, andere week andere blikken geven en lijsten bijhouden. Uiteindelijk alles opsturen en dan werden we gebeld met de uitslag.
Zo ging dat bij de oudste ook en hoop dat dit ook zo gaat bij de jongste over 2 maanden. Al is de kinderarts er nog heilig van overtuigd dat het geen koemelkallergie is/was. Toch vreemd dat wij na 9 weken non stop huilen/soms krijsen en de daarbij andere problemen gelijdelijk een heel ander kind hebben.
Hoe oud is je zoontje precies? Hier ook pepti vanaf 10wk tot 4mnd. Toen thuis een kleine provocatie gedaan, met 1 schepje pepti vervangen door normaal, volgende dag 2x 1 schepje etc. Ik dacht dat hij reageerde dus gestopt. Dubbelblinde provocatie in zkh gedaan, want dan ben je zelf niet bevooroordeeld ook. Maar dat gaat heel voorzichtig, eerst een ml en als hij niet reageert 5ml etc. Toen hij het niet bleek te hebben , zijn we in een week "omgebouwd" naar normale voeding via een protocol; eerst twee dagen 1 schepje normale voeding, dan 2 dagen 2 schepjes normale voeding etc. In 1x overgaan lijkt me te heftig
Hier 2 kids met koemelkallergie. Beide Neocate als voeding. Bij beide provocatie door meteen over te gaan op Hero standaard. Bij eerste provocatie (toen zoon 6 'aandoen was) zelfde dag gestopt en terug naar neocate. Bij 2e provocatie bij 8 maanden ook meteen over op Hero standaard en toen geen klachten. Dus niet meer terug naar neocate.