Op rug slapen slecht?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door vruchtje24, 27 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.192
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Hoi Allemaal,

Ik hoorde van collega dat het slecht is om op je rug te slapen tijdens je zwangerschap. Ze bedoelde niet de 1e paar weken hoor. Maar hebben jullie daar ook wel eens over gehoord? Schijnt dat de voedingsstoffen en dergelijke door knelling niet goed bij kindje komt.

Ben benieuwd of dit nu echt zo is of een fabeltje. Ik neem aan dat de VK het wel zou mededelen als het zo belangrijk zou zijn.

Alvast bedankt.

gr vruchtje

2. music4life

music4life Niet meer actief

ja het is idd niet goed voor je baby en voor jou ,,ik heb het heeel erg in mijn rug omdat ik op mijn rug slaap,,,dit heb ik gevonden aan info

Op je rug slapen:Hoewel dit een veel voorkomende slaaphouding is voor veel zwangere vrouwen, kan het toch rugpijn veroorzaken. Ook het ademhalen kost meer inspanning. Omdat er een flink gewicht rust op je ingewanden en belangrijke bloedvaten, is deze positie ook nadelig voor de bloedsomloop, ademhaling, spijsvertering, aambeien en bloeddruk.

op je zij
    Dit is is de aanbevolen slaaphouding tijdens de zwangerschap. Deze positie is het beste voor jezelf en de baby. Als je dit echter niet gewend bent is het natuurlijk wel even wennen en moeilijk om in deze nieuwe positie in slaap te vallen. Het slapen op de linkerzij is nog beter, in deze houding krijgt de baby de maximale hoeveelheid bloed en voeding. Houdt je benen en knieën gebogen en plaats een kussen tussen je benen.

3. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

Volgens mij heeft het meer met bloedtoevoer te maken en is het geen fabeltje. Het beste is om op je linkerzij te slapen.

Slapen op de zij
    Dit is is de aanbevolen slaaphouding tijdens de zwangerschap. Deze positie is het beste voor jezelf en de baby. Als je dit echter niet gewend bent is het natuurlijk wel even wennen en moeilijk om in deze nieuwe positie in slaap te vallen. Het slapen op de linkerzij is nog beter, in deze houding krijgt de baby de maximale hoeveelheid bloed en voeding. Houdt je benen en knieën gebogen en plaats een kussen tussen je benen.

4. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

HIhi zelfde tijd gepost ;)

5. music4life

hey uk80 hahahaha das toevallig zeg,,we hebben hetzelfde gegoogled

6. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.192
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Dank je wel meiden lief dat jullie zo snel hebben gereageerd. Maar ja soms weet je niet hoe je ligt in je slaap :) maar ga er zeker rekening mee houden. Lig sowieso niet 8 uur op mijn rug, maar heel af en toe betrap ik mezelf er op.

gr vruchtje

7. music4life

graag gedaan vruchtje24 het is idd we willen natuurlijk niet in de positie slapen die niet goed is,,maar ik werd ook wakker op mijn rug,,,vandaar mijn rugproblemen,,,echt niet fijn,,maar goed tis niet anders je kan jezelf moeilijk vastbinden hahahahahah succes in ieder geval ,,oh en als je een tijdje 1 houding probeerd wen je daaraan en lig je vaak heel de nacht in dezelfde houding

8. Arri

Arri Fanatiek lid

21 dec 2007
    2.566
    0
    0
    ik heb veel op mijn rug geslapn tijdens zw.schap. mijn vk adviseerde om er mee te stoppen als ik er zelf last van kreeg, want dan was het niet meer goed. ze gaf me zelfs nog tips hoe ik het met kussentjes het meest draaglijk kon houden. ik lag namelijk helemaal niet graag op mn zij, veel liever op mn rug.

9. music4life

ja ik ook hoor,,ik betrap mezelf nu soms nog,,alhoewel mn meisje dan wel erg begint te trappen,,en op mijn zij is ze toch wat rustiger

10. inkie1980

inkie1980 Bekend lid

13 mei 2007
    557
    0
    0
    rozenburg
    ik heb toen ik nog zwanger was ook gehoord dat er bloedbanen of zoiets in de verknelling komen van de kleine..dus dat t slecht voor je kleine is...

11. Sam0110

Sam0110 Fanatiek lid

6 sep 2007
    1.567
    1
    0
    Ja vanaf 16 weken raadde mijn gyn het af.

12. raspberry

raspberry Niet meer actief

Het zijnn niet zozeer de bloedbanen van de baby die afgekneld worden, alswel die van jezelf en dat merk je snel genoeg als dat niet meer kan...
    Daar zijn eigenlijk geen algemene richtlijnen voor te geven, omdat dat ook nogal te maken heeft met het gewicht dat erop drukt en dat verschilt per vrouw. Met 16 weken zag bij mij nog geen hond dat ik zwanger was en kon ik dus ook rustig op mijn rug slapen. Pas sinds een week of 3-4 ligt dat niet zo fijn meer, maar ik gooi dan ook wel regelmatig het voedingskussen op m'n hoofdkussen en slaap dan half zittend: dat wil dus prima, :)
    Niet al te paniekerig doen hiermee hoor: in je slaap draai je toch in je voorkeurshouding, (tenzij je er benauwd van wordt: dan draai je wel weer anders), dus lekker gaan liggen zoals jij lekker ligt. 't Is voor de kleine namelijk ook wel erg belangrijk dat jij goed uitgerust bent, :)

13. Sam0110

Sam0110 Fanatiek lid

6 sep 2007
    1.567
    1
    0
    Ik word snachts wakker op m'n rug en schiet direct in paniek haha.
    Nu leg ik dus mijn voedingskussen achter mijn rug zo kan ik niet meer omrollen.
    Ze zouden daar beter niks over zeggen want nu heeft ze me daar wel bang door gemaakt.

14. raspberry

raspberry Niet meer actief

Don't panic: als jij lekker ligt op je rug, dan moet je lekker zo blijven liggen! Je wordt echt wel wakker als het niet meer kan, omdat jouw zuurstoftoevoer dan in de knel komt, en daar word je dus echt wel wakker van, :) (Hijgend naar adem misschien, maar ach: dat overleef je wel en tegen die tijd is het vroeg zat om maatregelen te nemen, zoals idd een voedingskussen in je rug, :-D)

15. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Idd, zolang je er zelf geen last van hebt als je op je rug ligt, kan het geen kwaad.
    Op je linkerzij is wel de beste houding voor de placentadoorbloeding.

Gewoon lekker liggen zoals voor jou t prettigst voelt! Welterusten ;)

16. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    Gewoon slapen zoals jij dat wilt... het belangrijkste is dat je goed slaapt. Rug, buik, zijkant, op je hoofd... maakt niet zoveel uit als je maar lekker slaapt! :D

17. Allahinkulu

Allahinkulu Fanatiek lid

16 jan 2006
    3.608
    4
    38
    Vrouw
    Turkije
    Soms vind ik het wel lekker om op mijn rug te liggen..maar over het algemeen krijg ik heel erg pijn in mijn rug.
    maar die pijn heb ik ook als ik in een relaxte houding op de bank ga hangen nadat ik bezig ben geweest..alsof je dan pas merkt dat je je eigenlijk hebt overbelast.

Ik slaap ook meestal op mijn linkerzij nu omdat ik het idee heb dat mijn kindje dat ook het prettigst vindt.
    Ze ligt eigenlijk altijd aan mijn rechterkant en als ik op mijn rechterzij ga liggen begint ze vaak te spartelen.

Deel Deze Pagina