Is borstvoeding geven echt zo moeilijk?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Fennec, 29 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Ik wil graag borstvoeding gaan geven, maar ik wordt een beetje nerveus van alle informatie die ik lees en hoor.

    Zo lijkt bijna iedereen vooraf een soort "les" of uitleg nodig te hebben gehad. Daarbij hoor ik veel verhalen over problemen met borstvoeding:
    - borstontsteking
    - verstopte melkkanalen
    - spruw
    - moeilijk toeschieten
    - te weinig melkproductie
    - teveel melkproductie
    - niet op gang komende melkproductie
    - melk die te weinig voedingsstoffen bevat
    - kolven wat niet of matig lukt
    - baby die slecht drinkt
    - baby die niet (goed) aanhapt
    - kapotte tepels
    Etc etc

    Ik hoor en lees van vrouwen die wekenlang bezig zijn om de borstvoeding gedaan te krijgen. Met lactatiekundigen en kraamhulpen en verdriet en weet ik het allemaal. Dat het allemaal zo moeilijk is en dat ze trots zijn dat het gelukt is (vooral van dat laatste word ik nerveus, hoezo trots? Is het dan echt zo ontzettend moeilijk??!).

    Ik vraag me af of borstvoeding niet teveel ellende gaat zijn en of ik het wel de moeite waard vind om dat allemaal te moeten gaan doorstaan. Of dat ik nu misschien een verkeerd beeld heb en dat dit uitzonderingen zijn of dingen zijn die redelijk snel verholpen zijn.

    Kunnen jullie mij zeggen of ik mij druk maak om niks?
     
  2. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.294
    113
    Nou allereerst zou ik me er zeker geen zorgen over maken! Hoe het ook zal lopen, als je uiteindelijk naar flesvoeding wil overstappen, is dat ook goed voor je kindje! Ik heb mijn eerste twee kinderen vanaf het begin de fles gegeven en mijn derde kind de borst.
    In de eerste paar weken, heb ik wel wat problemen gehad. Meerdere keren (bijna) een tepel kloof, maar daar heb je goeie crème voor. ik heb in het begin een paar keer, als ik een kloof had, gekolfd aan die kant en het met de fles gegeven. Ook had ik zelf wel last van een pijnlijke toeschietreflex, maar zo rond de twee A 3 weken waren al die opstartproblemen voorbij en ging het heel goed. Ik heb zelf het geluk gehad dat ik altijd een ruime productie heb gehad En ook kolven gaat heel makkelijk, dus op dat vlak geen problemen.
    ik vond het zelf fijn om de instelling te hebben ik probeer het gewoon en dan zien we wel. Aangezien ik bij de eerste twee volledig de fles heb gegeven vond ik dat een prima alternatief en ik wilde het alleen doen als het niet allemaal te ingewikkeld of pijnlijk werd. In mijn ervaring was het de eerste paar weken wel wat lastiger dan de fles ( die gooi je er bij wijze van spreken zo in in het begin), maar na die paar weken vond ik het juist makkelijker en fijner dan de fles, omdat je nooit kan overvoeden. Bij de fles heb je vaak toch wat meer last van krampjes en komt het veel nauwer hoeveel je geeft ( vaak lijken baby’s nog hongerig bij kunstivoeding en als je dan meer geeft gaan ze heel veel spugen of krijgen ze last van Reflux). Dus dat is na een aantal weken echt makkelijker bij borstvoeding. Ook het feit dat je ‘s nachts niet uit bed hoeft en altijd en overal het bij de hand hebt vind ik heel fijn.
    Succes!
     
    Fennec vindt dit leuk.
  3. Mississippi

    Mississippi VIP lid

    10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Meid, het loopt bij iedereen anders. Bij de een gaat het vanzelf en bij de ander kost het wat meer moeite en inspanning. Je kunt het nooit weten van tevoren ;) bij mijn tweede dochter ging het vanzelf en bij de derde ging het bijvoorbeeld moeizaam in het begin. Dus ook daar zit nog verschil in! Het enige wat ik zeker weet is dat je het beter kunt proberen en als het niet goed gaat dan eventueel overstappen op fv, want andersom kan niet :) je kunt evt nog vragen naar een kraamverzorgster die voldoende ervaring heeft met bv zodat je daar de eerste dagen wat aan hebt en evt een Lactatiekundige laten komen voor extra tips en tricks (heb ik bij nummer 3 gedaan) was echt heel fijn. Ik ben blij dat ik het gedaan heb en zou het bij een volgende sowieso weer doen! Het is zo bijzonder ❤️
     
    Roanna en Fennec vinden dit leuk.
  4. joepy

    joepy Fanatiek lid

    12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    Voor mij al 14 maanden makkelijk geen spruw etc gehad
     
    Fennec vindt dit leuk.
  5. Bloempje01

    Bloempje01 Fanatiek lid

    10 dec 2012
    1.034
    418
    83
    Vrouw
    Bij de oudste vond ik het een ware hel! Ben bij hem dan ook aardig snel ermee gestopt. En wat een verademing was dat.

    Toen de tweede werd geboren, heb ik tóch weer gekozen voor borstvoeding. Weliswaar met knikkende knieën omdat ik bang was voor herhaling vd oudste. Na, de eerste weken vond ik weer echt niet tof. Gewoon not-at-all. Toch heb ik bij hem doorgebeten, en uiteindelijk heb ik hem 9 maanden gevoed. En echt, wat was het na die eerste paar rot weken een heerlijk gevoel!

    Nu bij de derde, wil ik weer graag borstvoeding geven. Maar nu weet ik wel, dat de eerste paar weken gewoon rot zijn. Maar dat het daarna (hoogstwaarschijnlijk) weer een hele mooie periode zal worden.
     
    Fennec vindt dit leuk.
  6. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Kan je uitleggen wat er zo rot aan is in het begin? Want dat hoor ik inderdaad heel vaak: dat het wekenlang aanmodderen is en moeilijk doen voordat "het lukt". En daar ben ik dus bang voor.
     
  7. Schuurpapier

    Schuurpapier Niet meer actief

    Hier was het niet zo dat het echt aanmodderen was, maar wel dat bij allebei de kinderen m'n tepels helemaal kapot gingen, met bloedblaren erop. Vooral bij de eerste. Echt soms flink gejankt, maar ik wist dat het 't waard was. Uiteindelijk heb ik haar 20 maanden met heel veel plezier gevoed en ging het juist heel makkelijk. Bij de tweede ben ik meteen gaan smeren met Purelan, dat hielp preventief ook al wat. Maar wat de een heeft, hoeft de ander niet te hebben. Elke tepel is weer anders :p Ik zou je er iig niet door laten afschrikken!
     
    Fennec vindt dit leuk.
  8. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Van jouw lijst met horrors heb ik alleen kapotte tepels gehad maar zodra ik bepanthen had ontdekt was ook dat voorbij ;).

    Ik heb altijd de instelling gehad; lukt het dan is het super fijn. Lukt het niet dan is dat ook oké. Ik heb het bijna vier maanden vol gehouden daarna was het voor mij met alle plussen en minnen mooi geweest.

    Ik zou zeggen probeer het gewoon! Flesvoeding is zo gehaald als het niet wil lukken.
     
    Fennec vindt dit leuk.
  9. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.334
    113
    Hier heb ik zoon 2 jaar en 9,5 maand gevoed, 2 weken geleden gestopt.
    Dochter krijgt ondertussen bijna 11 maand bv.
    Nog nooit borstontsteking gehad, nooit spruw, nooit kapotte tepels, geen gedoe met over of onderproductie.
    Dus moeilijk, nee hier niet.
     
    hoop28 en Fennec vinden dit leuk.
  10. Bloempje01

    Bloempje01 Fanatiek lid

    10 dec 2012
    1.034
    418
    83
    Vrouw
    Pijn! Ik had de eerste periode echt helse pijn met het voeden. Bij de oudste zo erg, dat wanneer hij wakker werd om te eten. Ik het liefste in een hoekje kroop. +ik ben best een controle freak, en was echt heel bang dat ze niet genoeg voeding binnen kregen. En dan nog het mentale gedeelte, je bent net bevallen heel je wereld op z’n kop. En dan, ligt er daar zo’n kleine frummel wat jou als ‘voedingsbron’ ziet. Ik kan me nog goed herinneren, ik stond te douchen. Toen partner me er even onderuit kwam trekken, want zoon had honger. Kon toen wel door de grond gaan, ik wou gewoon heeel even ‘mijzelf’ zijn ipv mama. Klinkt heel cru, want je bent helemaal in de wolken met je kleintje. Maar heeeel soms, wil je ook gewoon even aan jezelf denken. Althans dat had ik.. Maaaaar. Naarmate de tijd verstrijkt, komt er meer tijd tussen voedingen, de pijn gaat weg. En komt, er een heel bijzonder speciaal gevoel voor terug! Als ik er nu op terug kijk, ben ik heel blij dat ik met de nu nog jongste heb doorgezet, maar heb ik er ook alle vrede mee dat ik bij de oudste heb ‘opgegeven’. Bij de derde weet ik dan nu wel, het gaat niet gélijk over roze en blauwe voedings-wolken..
     
    Fennec vindt dit leuk.
  11. Mila27

    Mila27 Fanatiek lid

    20 jul 2017
    3.153
    2.346
    113
    Vrouw
    Hier ging het ook meteen goed! Verder ook geen borstontstekingen of kloven oid gehad gelukkig. Ik denk dat het belangrijkste is dat je je realiseert dat je bv niet meteen als een tierelier loopt maar dat dit wat dagen nodig heeft, en dat je moet voeden op verzoek (vooral de eerste weken).. dat voorkomt al een hoop ellende ;)Veel vrouwen stoppen na 2/3 dagen al omdat ze niet genoeg produceren.. terwijl bv pas na 5 dagen goed op gang komt;)
     
    Zoe123 en Fennec vinden dit leuk.
  12. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Wat fijn om te lezen dat het alle kanten op kan gaan dus!

    Ik vond het al zo vreemd dat het bij iedereen zo'n strijd leek. Borstvoeding lijkt mij zoiets natuurlijks dat ik het raar vind dat het voor iedereen zo zwaar en moeilijk gaat.
     
    Bloempje01 vindt dit leuk.
  13. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Besef je ook dat je bij dit soort dingen vaak de slechte verhalen hoort/leest. Als alles goed gaat hebben mensen toch minder de behoefte om dat kenbaar te maken.
     
    BZD, Lafelife, joepy en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Wolky84

    Wolky84 Bekend lid

    1 jan 2018
    630
    638
    93
    Vrouw
    Ik wilde echt zó graag borstvoeding geven. En toch is het niet gelukt. Dus ik hoor bij diegene waar een strijd geleverd moest worden. Maar dat hoeft echt niet zo te lopen; ik heb zat vriendinnen bij wie het (vrij) makkelijk ging. Ik had alleen zelf juist gewild dat ik de verhalen waarbij het niet goed ging ook kende. Want ik dacht nu; dat lukt me wel. Achteraf gezien had ik zelfs eerder op moeten geven want ik ging er bijna zelf aan onderdoor. Maar juist omdat ik ook dacht; is toch natuurlijk, moet dan toch gewoon lukken? Bleef ik maar doorgaan....Soms loopt het gewoon anders dan je gehoopt/verwacht had.

    Kortom; het is ook echt super natuurlijk dus geef je er helemaal aan over en laat het gewoon gebeuren. Lukt het, dan is het super mooi. Lukt het niet, dan is het ook goed. Als je er op die manier in staat dan komt het hoe dan ook goed!
     
    Fennec vindt dit leuk.
  15. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Het is in het begin wennen. Zowel jij als je kindje moeten het nog leren. En iets leren is vaak niet makkelijk. Maar zodra je het kunt, ben je vaak al snel weer vergeten hoe lastig je het vond.

    Ik heb beide keren ongeveer 1,5 jaar borstvoeding gegeven. Bij de jongste viel het even tegen, omdat ik voor de herinnering had aan hoe handig en makkelijk het was. In het begin is het niet meteen makkelijk. Maar dat zal met flesvoeding vast ook zo zijn. Ook daar moet je routine in krijgen.

    Ondanks de lastige oefenperiode in het begin, ben ik blij dat ik beide keren zo lang borstvoeding heb gegeven. Het was de investering van de eerste weken echt waard.
     
    Fennec vindt dit leuk.
  16. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.972
    7.897
    113
    Vrouw
    Ik vond de start lastig. De ene hapte en dronk niet zo goed en de ander vrat mijn tepels nog net niet op. Bij de eerste kreeg ik een borstontsteking. Ik vond het bij beiden veel pijn doen in het begin. Beide kindjes kregen spruw.

    En toch ga ik het nu in eerste instantie weer geven. Nadat het eenmaal opgestart was ging het gewoon heel goed en heb ik 11 en 13 maanden gevoed.
     
    Fennec vindt dit leuk.
  17. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Ik denk dat zowel borst als fles en alle andere mogelijkheden een stukje moeite kost. Niets is alleen maar geweldig of gaat vanzelf toch? Ik heb vijf kinderen gevoed. Twee daarvan nog. En ja ik heb wel wat dingen van je lijstje meegemaakt. Maar dat vond ik op dat moment allemaal wel te doen. Ik had bij de eerste echt geen idee. De dingen van je lijstje had ik nog nooit van gehoord hoor:roflmao:.
    En als je verteld wordt dat het na twee weken allemaal steeds makkelijker en leuker wordt, dan is het het investeren in het begin waard.
     
    Fennec vindt dit leuk.
  18. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Baby's grootbrengen is vrijwel altijd moeilijk.

    Het verschil tussen bv en fv: bij bv wordt het probleem al meteen, door iedereen, bij de bv en dus de mama gelegd.

    Bij fv kan evenveel misgaan. Foute fles. Foute speen. Te snel drinken, of te traag. Te veel lucht happen. Kma. Overvoeden. Te weinig drinken. Maar die problemen worden beschouwd als «eigen aan baby's», en dan wordt een hele zoektocht opgestart. En als het dan nog niet beter is: medicatie.

    Dezelfde issues komen bij bv ook voor, maar dan kijkt iedereen meteen naar de mama, en moet zij het probleem maar oplossen. En dan zijn er niet veel andere opties dan, in het beste geval, een lactatiekundige.

    Maar ja, bij mij was het doorbijten, die bv. Twee baby's gehad die slecht hapten, en bijgevolg best veel pijn. Vaak borstontsteking gehad. En toch kijk ik er met liefde op terug, op die tijd.

    De reden waarom zo veel gesproken wordt over je informeren vooraf, en een lactatiekundige raadplegen is: er is te weinig kennis. Iedereen geeft advies op maat van fv, en die is níet op maat van bv, en zelfs niet op maat van baby's in het algemeen. Maar dat vergeet men, en dan krijgt een bv mama plots adviezen van ten vroegste om de vier uur voeden, nachtvoedingen z.s.m. afvoeren, flesjes van 180 ml geven, etc etc. En dan gaat het mis. Terwijl het eigenlijk best makkelijk is: je zegt het zelf, de natuur regelt dat wel. Maar je moet tegenwoordig al verdomd sterk in je schoenen staan om daarnaar te blijven luisteren. Zeker als kersverse mama ben je meestal erg onzeker. En dan is zo'n lactatiekundige in de buurt handig om je eraan te herinneren dat de natuur dat inderdaad allemaal goed geregeld heeft.
     
    littlemunchkin, Fristi2012, Zoe123 en 4 anderen vinden dit leuk.
  19. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Hier nu de derde aan het borstvoeden en het werd elke keer makkelijker. Vooral omdat ik ervan leerde. Bij de eerste enorme kloven gehad, tip: Rite Aid Gelpads. Die zijn echt magisch. En een beetje inlezen of een voorlichtingsavond volgen wil ook nog weleens helpen. Dan weet je dat het normaal is dat je in het begin niks produceert. Daar kan een baby tegen. En dat je stuwing krijgt. En wanneer het zin heeft om een lactatiekundige in te schakelen. Verder vind ik het gewoon onwijs makkelijk, ook als je even weggaat, en 's nachts.
     
    Fennec vindt dit leuk.
  20. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.148
    1.070
    113
    Ik heb zelf altijd ervaren dat BV echt een andere 'manier' is als FV. Men heeft snel het idee dat een voeding moedermelk en een flesje FV als het ware 'inwisselbaar' zijn, dat alleen de melk en wijze van toediening anders is, maar dat is echt niet zo. Het is een ander systeem, met andere 'regels' en andere problemen, voordelen en nadelen.

    Als je hierover niet goed geïnformeerd bent, is de kans groter dat er problemen ontstaan of zaken als problematisch ervaart. Er zit ook een groot deel in verwachtingen, als die niet overeenkomen met de werkelijkheid wordt het ook zwaarder. Dan kan goede voorbereiding echt helpen om realistische verwachtingen te hebben. Heel laagdrempelig (goede) hulp vragen als je eenmaal begonnen bent is ook belangrijk.

    BV geven is niet perse moeilijk, maar het gaat niet altijd vanzelf. Je kindje moet echt letterlijk leren hoe ze uit borst moeten drinken (er gaat veel op instinct, maar echt niet alles en dan heb je 'natuurtalentjes' en kindjes die het moeilijker onder de knie krijgen), je bent een unieke 'combinatie' samen die in het begin hun weg moeten vinden en wennen. En daar moet je wel wat weken voor uittrekken, jezelf en je kindje de tijd gunnen om het onder de knie te krijgen.

    Bij de eerste en tweede wel wat problemen gehad, maar die zijn grotendeels terug te voeren op slechte begeleiding en onwetendheid van mijn kant... Bij de derde met alle kennis die ik toen vergaard had alles anders aangepakt en toen liep het soepel vanaf begin.

    (andere belangrijke les die ik heb geleerd: er worden aardig wat slechte adviezen uitgedeeld door professionals, je moet echt goed kijken waar en bij wie je informatie vandaan haalt)

    En mijn mantra: miljoenen vrouwen doen dit al eeuwen lang, dus waarom zou ik het niet kunnen :D
     
    littlemunchkin, fafa, Juul75 en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina