Is borstvoeding geven echt zo moeilijk?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Fennec, 29 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Bij mijn oudste was het wel even zoeken naar de juiste manier van aanleggen etc. Maar vanaf ongeveer 4-5 weken echt moeiteloos kunnen voeden tot ze ruim 2 was. Bij de jongste ging het vanaf dag 1 helemaal prima, ook 2 jaar gevoed! Ook dankzij het boek 'Borstvoeding' van Stefan Kleintjes, ik raad het iedereen aan de bv wil geven!
     
    Fennec vindt dit leuk.
  2. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief

    Ik kan hier werkelijk waar geen antwoord op geven. Bij de eerste ontbrak het aan begeleiding (en een kz die de fles gaf als ik sliep, omdat de baby honger had volgens haar), kortom, productie kelderde en na 1,5 week met bloedende tepels en een mannetje die bloed spuugde daardoor, ben ik gestopt.

    Bij de tweede ging het als vanzelf. Ja, wel met spruw en borstontsteking toen ik zelf griep kreeg, maar bijna 1,5 jaar gevoed. Nog heel dankbaar voor de lieve kz die me heel veel heeft geleerd. Ik hoop deze keer weer lang te mogen voeden.

    Ik neig naar dat het niet moeilijk is, maar misschien moet je er ook niet te veel bij willen nadenken of je het wel goed doet etc. En goede begeleiding die eerste week is ook heilig.
     
    Fennec vindt dit leuk.
  3. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Bedankt voor jullie eerlijke verhalen! Doet me goed om de nuance te lezen.

    Ik vraag me af of ik het geduld ga hebben om zoals sommigen aangeven 3-4-5 weken lang te gaan proberen of het lukt. Ik denk dat ik het maximaal een week ga geven en als het een groot drama is met pijn dan ga ik het opgeven. Ik heb ook niet echt behoefte om nou een hele cursus of voorlichtingsavond te gaan doen ervoor, aangezien ik met bekkeninstabiliteit zit en al moeilijk loop en erg moe ben.

    Ik ga het over me heen laten komen denk ik en proberen adviezen op te volgen die ik gaandeweg verzamel. Het moet toch geen rocketscience zijn lijkt mij en anders is het jammer.
     
    Flamingooo vindt dit leuk.
  4. Lila8

    Lila8 Bekend lid

    8 mrt 2018
    602
    689
    93
    Vrouw
    Ik geef nu al meer dan 11 jaar non-stop borstvoeding, en heb alleen kloven gehad bij m'n eerste. De tepels moeten even wennen. Verder nooit problemen gehad. Denk dat het helpt om echt op verzoek te voeden, en hoor toch vaak dat vrouwen die met een schema werken vaker verstopte melkkliertjes hebben. Voedingshoudingen enzo doe ik niet aan. Ik denk dat het zo gecompliceerd wordt gemaakt. Wel fijn dat er tegenwoordig zoveel hulp is voor als het nodig is.
     
    littlemunchkin, Eva2011, nizzie86 en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    :eek::eek::eek:

    Heb je een klacht ingediend? Echt schandalig gewoon...
     
  6. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief


    Nee, had ik maar ... Bij de tweede voor een andere organisatie gekozen en toen kwam ik er achter dat zij ook naar hun geswitched was dus in paniek gebeld dat ik haar onder geen beding weer wilde. Deze keer weer gemeld dat zij de deur in haar gezicht krijgt. :rolleyes:

    Lag na ernstige complicaties na drie dagen weer in het zkh en toen ik thuis kwam, kwam zij nog even de dagen volmaken. Oh wat was ik blij dat haar tijd er op zat. Wist toen niet dat ik om iemand anders had kunnen vragen als het niet klikte. Was ook te zwak op dat moment...
     
  7. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Heftig @Eva2011. Goed dat je nu je grenzen aangeeft een bewaakt! Hopelijk heb je een fijne kraamtijd deze keer.
     
    Eva2011 vindt dit leuk.
  8. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dat kies je uiteraard zelf. Al vrees ik dat je het jezelf, als je jezelf maar een week geeft, heel moeilijk maakt. Zeker met een eerste zal je al minstens die tijd nodig hebben om iet of wat te wennen aan het idee dat je een kind hebt.... En sowieso, met de fles is de kans ook reëel dat je 3-4-5 weken loopt aan te modderen voor je de juiste voeding, fles en speen gevonden hebt.

    Baby's grootbrengen is nu eenmaal niet altijd een evidentie.

    Cursussen volgen hoeft niet. Maar een beetje informatie verzamelen is echt wel nodig. Again: niet zozeer omwille van de actie van bv geven zelf, maar owv de misinformatie waar je mee geconfronteerd zal worden. En dat dat zal gebeuren, dat kan ik je helaas absoluut garanderen.

    Oh, en nog een extra tip: zorg dat je partner ook overtuigd is. Als een partner tegenwerkt, of niet meewerkt, dan is bv geven sowieso een ramp. Denk ik, want gelukkig nooit ervaren. Maar wel ervaren wat een enorme steun hij was.
     
    Roanna, Juul75, Zoe123 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    een week proberen is bij de eerste echt te kort vrees ik. Dan heb je als je geluk hebt net de stuwing gehad en is je kindje nog aan het wennen aan wat grotere hoeveelheden melk. Echt wat meer rust in de borsten en bij je kindje vind ik pas met een dag of 14.
     
    littlemunchkin, Roanna, nizzie86 en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    #30 Zoe123, 31 okt 2018
    Laatst bewerkt: 31 okt 2018

    Mee eens.

    Met flesvoeding kan je niet zeggen na 1 week, ik kan het niet opbrengen, het is jammer,ik stop er mee.
    En zal je indien nodig dat geduld dus sowieso moeten opbrengen.

    Wat @Lafelife schrijft klopt, en als de ergste stuwing voorbij is, kan baby makkelijker aanhappen.



    Er komt zoveel op je af, het baren van een kind is een onderneming, to say the least.
    Hormonen, emoties, slaapgebrek. Je bent opeens moeder!
    Alles is nieuw, alles moet je leren. Ook borstvoeding geven is een leerproces,
    voor moeder en kind. Het is uiteindelijk maar een hele, hele korte periode op een leven.


    Wat @Shakes schrijft, misinformatie is de nr 1 reden waarom zoveel vrouwen onnodig snel stoppen.
    (ik had geen melk, baby heeft honger, mijn baby wil elke 2 uur aan de borst,waarom is er geen ritme etc, mijn melk heeft geen voedingsstoffen). Het gros van dit soort verhalen is achteraf te herleiden naar een verkeerd bv-beleid, helaas.
    Neem eens een kijkje op
    https://www.borstvoeding.com/artikelen/kindjeaandeborst/kraamtijd/aantal.html#more
    Daar kan je eigenlijk al de hoofdlijnen van succesvol bv geven terug vinden.
     
    littlemunchkin, Roanna, Fuddey en 4 anderen vinden dit leuk.
  11. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Maar ik begrijp niet goed wat er dan twee weken gaat duren. Je kind kan toch geen twee weken (bijna) niks eten en jij kan toch ook niet twee weken lang met kapotte pijnlijke borsten gaan lopen? Dus wat doe je dan in die weken? Kan iemand me dat uitleggen?

    En flesvoeding is toch een kwestie van water met poeder mengen, opwarmen en aan de baby geven? Ik snap dat ze last kunnen hebben van reflux en krampjes etc, maar dat vind ik wel wat anders dan dat ze twee weken amper kunnen eten en je hele borsten naar de galemiezen zijn terwijl je al slaaptekort hebt en nog herstellende van een bevalling. Vandaar dat ik in mijn hoofd heb:"als het echt aanklooien is en het gaat allemaal rot en ik heb pijn, dan ben ik er met een week klaar mee".
     
  12. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Je kind gaat de eerste weken bijna voortdurend aan de borst willen. In het begin duurt een voeding bij veel baby's makkelijk een uur, all in. En baby's (ook bij fv) willen over het algemeen elke twee uur drinken. Dus daar moet je mee leren omgaan.

    En als jij weet hoe goed aanhappen werkt, ga je geen kapotte tepels hebben. Maar je gaat wel stuwing krijgen, je borsten die gespannen staan omdat je productie op gang komt.

    Wat fv betreft. Geloof me: er zijn véél combinaties mogelijk qua soort melk, fles, speen en ritme qua drinken. En elk van die zaken kan problemen veroorzaken.
     
    amdaa, Fuddey en Fennec vinden dit leuk.
  13. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Dankjewel voor je uitleg. Wat je zegt is dus eigenlijk niet dat het twee weken minimaal duurt voordat je kindje kan eten, wat je zegt is dat het twee weken duurt voordat je er beiden (baby en mama) een soort balans/routine in hebt gevonden? Dus dat het zo lang duurt voordat het allemaal op een manier gaat die relatief weinig energie kost voor beiden? Daar heb ik namelijk geen problemen mee.

    Wat ik een beetje als doemscenario op me af zie komen is wekenlang klooien met een baby die niet (goed) wil aanhappen/drinken die alleen maar aan het huilen is van de honger en ik die met twee gezwollen, brandende, pijnlijke, lekkende borsten loopt en van vermoeidheid en ellende niet weet waar ze het zoeken moet. Als dat namelijk "normaal" is dan ga ik dat max een week volhouden. Dat was een beetje waar ik op doelde. :oops:
     
  14. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dat doemscenario kan gebeuren, maar zal in principe alleen gebeuren als je geen idee hebt hoe bv verloopt, en geen opties tot hulp in je buurt hebt. Een baby die niet wil aanhappen, dat kan, en dan moet je meteen hulp vragen aan een lactatiekundige. Geen kraamzorg, geen vroedvrouw, geen huisarts of pediater, maar een lk.

    En het kan ook goed zijn dat je na twee weken nog geen routine of rust hebt in de bv. Ook dat is normaal. Maar na twee weken is de stuwing wel voorbij, en heb je de eerste regeldagen overleefd.
     
    Fuddey en Fennec vinden dit leuk.
  15. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.884
    7.594
    113
    Ik heb ook nooit voorlichting of zo gehad hoor. Wel goede tips hier op de site! Maar de beste tip: Geef het 4 weken. Ga in die 4 weken geen discussie aan of je wilt stoppen of niet. Spreek met jezelf en je partner af dat je het 4 weken volhoudt.

    Ik had geen natuurtalentjes. Korte tongriempjes, weinig toeschietreflex, kort en vaak drinken. En als je net bevallen bent, moe, hormonaal, weinig slaap etc etc, ligt stoppen voor de hand. Het is niet zozeer dat alleen de borstvoeding lastig is aan het begin, maar een nieuw babietje is gewoon lastig aan het begin.

    4 weken. Dan krijg je weer wat ritme, wat handigheid, kom je er lichamelijk een beetje bovenop. Niet alleen met de BV maar met je hele babietje. Pas na 4 weken beslissingen gaan maken. Dat is mijn advies.

    Als het daarna loopt vind ik BV trouwens ideaal hoor! Je hoeft nooit wat mee te nemen, behalve je baby en een schone luier :D
     
    OZ2014, Roanna en Fennec vinden dit leuk.
  16. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Ik ga het over me heen laten komen en kijken hoe ik ermee omga. Ik ga het niet ten koste van alles doorzetten. Ik wil wel een beetje kunnen genieten van de kraamtijd en niet wekenlang in de ellende zitten, dat is het mij niet waard. Maar misschien valt het allemaal hartstikke mee en gaat het om kleine dingetjes die ik onder de knie moet krijgen of wat kleine opstartprobleempjes, dan ga ik natuurlijk niet direct de handdoek in de ring gooien.

    Misschien moet ik er ook geen tijdspanne aan hangen eigenlijk, maar meer een "gevoelsspanne", zolang ik het idee heb dat het nog gaat en dat ik er nog energie voor heb dan ga ik door, zo niet, dan stop ik.

    Al vind ik het nogsteeds wel lastig inschatten (vandaar het topic) waar ik nou eigenlijk vanuit moet gaan. Dat borstvoeding sowieso een soort "strijd" is die je moet overwinnen of dat het ook allemaal (redelijk) soepel kan lopen.
     
  17. nizzie86

    nizzie86 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.139
    5.072
    113
    Ik ben zo blij met dit topic en alle ervaringsverhalen! In mijn omgeving zie ik namelijk eigenlijk altijd dat borstvoeding geven heel soepel verloopt. Toen kwam ik op dit forum terecht en werd ik bijna gewoon bang voor wat me straks te wachten staat. Maar wat @Flamingooo al zei: je hoort eigenlijk altijd de nare verhalen. Dit topic brengt het allemaal weer een beetje in perspectief. Ik kan echt niet wachten om mijn baby straks te voeden met mijn eigen lichaam! Wat lijkt me dat magisch.
     
    Fennec vindt dit leuk.
  18. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Ik ben wel verbaasd over wat voor (horror)beeld je hebt over borstvoeding in vergelijking met flesvoeding.
    Ook bij flesvoeding wil je kind de hele dag bij je liggen, zal het niet klok kunnen kijken, zal je lichaam niet prettig voelen, ben je moe, zul je stuwing krijgen (heb lichaam is immers gemaakt voor bv).
    Het enige verschil is dat je je kind aan een ander kunt geven voor de fles.

    Maar het is zo heerlijk, dat lieve kleine lichaampje tegen je aan, het liefst de hele dag bij je laten liggen, bij de kleinste beweging naar de borst begeleiden.
    Wist je dat een kind na de geboorte zelf naar de borst kan kruipen!
    Ik zou je aanraden om na de geboorte (indien mogelijk) eerst een tijd huid op huid te gaan liggen, voordat je kind ook maar aangekleed wordt. Dat moment is zo fijn, even alles voor jezelf. Je borst is de ideale temperatuur voor je kind, is zelf regulerend, dus past zich zelfs aan je kindje aan.

    Verder zorg dat je jezelf in acht neemt, je bent kraamvrouw, het enige wat je moet is voor jezelf en je kind zorgen, al het andere moet je aan anderen over laten. Pak die rust, het is zo belangrijk.

    Verder is bv natuurlijk niet alleen voeding. Het is warmte, troost, geborgenheid, liefde, antistoffen.

    Maar het allerbelangrijkste is te doen waar jij je goed bij voelt, voelt bv niet goed (genoeg), dan doe je het niet.
    Maar onthoud, stoppen kan altijd, maar opnieuw beginnen (bijna) niet.
     
    littlemunchkin, Lafelife, nizzie86 en 3 anderen vinden dit leuk.
  19. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Het leek mij zo makkelijk. Maar helaas "faalde" ik. 3 maanden heb ik geprobeerd aan te leggen, kolfde ik fulltime minimaal 8x per dag. En toen was ik op...

    Achteraf is het denk ik mis gegaan op vlak na de geboorte niet kunnen mogen aanleggen. Plaatsen van neussonde. Verschillende spenen, flesjes, telpelhoedjes, houdingen, verschillende ideeën (kinderarts logopedist, lactatiekundige verpleegkundige moeders, schoonmoeder, kraamhulp ) wie had me nog niet in de blote tieten gezien ? Anyway te veel verwarring denk ik.

    Heel jammer maar het zij zo...
     
  20. babbel1983

    babbel1983 Fanatiek lid

    3 jul 2013
    1.324
    298
    83
    Het is ook de onzekerheid en de sociale druk die het moeilijk kan maken. Vaak wordt toch door bezoek de vraag gesteld en geef je borstvoeding en als het dan niet loopt, pijn doet, kindje niet goed aanhapt etc dan kun je daar knap onzeker van worden. I.c.m. de moeheid en alle nieuwe eerste indrukken kan dat je echt 'gek' maken.
    Bij de 1ste ben ik ook met de instelling begonnen ik wil borstvoeding geven. Had me goed voorbereid d.m.v. in lezen en cursus, maar toen mijn dochter er eenmaal was liep het totaal niet. Dochter was erg onrustig aan de borst, hapte niet goed toe, had zelf ingetrokken tepels en bovendien viel dochter veel af en bleef afvallen. Ik moest gaan voeden, flesje geven en dan kolven, terwijl ik nog herstellende was van een keizersnede, ik trok het echt niet. Na 2 weken de strijd huilend opgegeven, maar achteraf geen spijt van gehad. Bij mijn zoon begonnen met het idee als het lukt lukt het en wat bleek, hij deed het super aan de borst. Had een hele (te) goede zuigkracht en dronk super aan de borst. Was binnen een paar dagen weer op geboortegewicht, maar zelf had ik direct last van kloven en ook het toeschietreflex deed veel pijn. Maar wel doorgezet in eerste instantie want het ging zo goed en het was zo mooi. Uiteindelijk toch na 3 weken gestopt, in mijn ogen kwam hij te weinig aan (dus weer veel onzekerheid) en het vroeg zeer veel van me. Elke nacht binnen de 2 uur voeden, ook overdag zat er maar 2 a 2.5 uur tussen een voeding, terwijl hij dan ruim een uur dronk. Tel daarbij op een dochter van 4 jaar die zomervakantie had, veel moeite had met de nieuwe situatie en ook nog een aantal keer per nacht wakker werd (wordt). Ik was kapot, de borstvoeding brak me op en de fles leek toch een stuk makkelijker. Dus uiteindelijk ook toen gestopt en ook daar geen spijt van gehad. Kortom, het kan gewoon alle kanten op.... het kan super goed gaan, maar het kan veel moeite kosten. Dan is het aan jou of je hiervoor de 'kracht' kan opbrengen om het toch proberen te laten slagen met kolven, lactatiekundige etc. Ik heb bewondering voor vrouwen die dat hebben gedaan, maar net zoveel bewondering voor vrouwen die overgestapt zijn op flesvoeding. Het waren bij mij 2 verschillende redenen, maar borstvoeding was voor mij niet iets wat ik koste voor koste wilde laten slagen en ik heb dus gekozen voor in mijn ogen rust en daar sta ik nog steeds achter.
     
    Fennec vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina