Is borstvoeding geven echt zo moeilijk?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Fennec, 29 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Ik vind dat echt geen falen! 3 maanden zeg :eek:. Ik zou dat dus echt nooit vol hebben gehoude. Vind het super knap van je! Bedankt voor je verhaal. Ik ga daar alert op zijn; niet de hele trukendoos direct open trekken als dat misschien niet hoeft.
     
  2. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Als je zo'n kleintje vast houd heb je er zo veel meer voor over dan je ooit kon denken. Maar inderdaad haal niet direct de gehele trukendoos open en laat je kindje ook wennen. En iets goed te leren kost tijd. Dus geef het een kans, voldoende de tijd met vaak genoeg momenten om te oefenen.

    Ik heb falen ook tussen aanhalingstekens gezet. Ik heb er vrede mee. Sommige zeggen je had langer moeten proberen Maar jij als mamma moet je er ook lekker bij voelen. Mij werd het teveel werk. (en aanleggen en flesje, en restant door de sonde en daarna nog kolven en schoonmaken.) maar bij eventueel zou zo weer doen
     
    Fennec vindt dit leuk.
  3. Queen

    Queen Fanatiek lid

    11 aug 2010
    1.066
    251
    83
    Mijn beide kindjes waren natuurtalenten en heb ik 1,5 jaar gevoed. Ik woon in het buitenland en geen enkele begeleiding hier, geen kraamzorg of zo. Ik had mij van tevoren goed ingelezen op het dragen en voeden forum. Op dag 2/3 was het wel pijnlijk maar niet dramatisch.
    Ik heb altijd genoten van het gemak, geen gedoe met flesjes, altijd bij de hand en op juiste temperatuur. Onverwachts ergens langer blijven was ook nooit een probleem. Ik heb letterlijk overal gevoed, in restaurants, pashokjes, achterbank van de geparkeerde auto, ideaal gewoon.
    Het enige nadeel is dat de nachtdiensten op mij neerkwamen. Mannen hebben geen toegevoegde waarde ‘s nachts en helaas hebben bv-babies toch wel vaak de neiging om veelvuldig te drinken dus veel gebroken nachten.

    Maar...ik zou het zo weer overdoen. Mijn kinderen zijn de eerste twee jaar nooit ziek geweest en nu nog sporadisch. Voor mij het beste bewijs van de kracht van bv.
     
    Zoe123 en Fennec vinden dit leuk.
  4. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Dat van die mannen ben ik niet helemaal met je eens.
    De eerste welen liet ik (ex) vriend toch wel helpen in de nacht, zeker bij jongste dochter,die met een KS kwam.
    Hij haalde baby uit de wieg, en verschoonde de luier. Ik bleef lekker warm onder de dekens.
    Toen het liggend voeden eenmaal goed liep, deed ik het inderdaad wel vaak alleen.
     
  5. Ffion

    Ffion Fanatiek lid

    23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Je weet pas hoe het zal gaan als je ermee begint.

    Bij mijn oudste zoon verliep de bv niet helemaal vlekkeloos. Hij had wat moeite met aanhappen, ik moest kolven om het goed op gang te krijgen, toen kreeg ik overproductie en had hij nóg meer moeite met aanhappen en toen kreeg ik ook nog kloven. Uiteindelijk een lactatiekundige laten komen en na haar advies ging het veel beter en heb ik uiteindelijk een maand of 6 gevoed.

    Mijn jongste zoontje is inmiddels ruim 7 maanden en de bv loopt vanaf het begin als een trein. Hij hapte na de bevalling gelijk goed aan. De bv kwam goed op gang, hij hapt goed aan, geen overproductie, geen kloven. Ik ben nog lang niet van plan om te gaan stoppen.

    Bij beide jongens nooit heel veel nachtvoedingen gehad. En ook nachtvoedingen wen je aan. Met bv trouwens ook veel makkelijker dan met fv.

    Je kunt altijd stoppen met bv als je het niet meer ziet zitten, maar het is veel moeilijker om met bv te gaan starten als je na de bevalling gelijk met fv begint. Mijn advies zou dus zijn om het gewoon een kans te geven.

    En mijn tip die ik aan elke vers bevallen bv-gevende moeder geef:

    Als je maar half onzeker bent over of het allemaal wel goed gaat met de bv, laat dan eens een lactatiekundige meekijken met een voeding. Al is het alleen maar om haar te horen bevestigen dat je het goed doet.
     
    Fennec vindt dit leuk.
  6. brocante

    brocante Bekend lid

    27 aug 2013
    645
    811
    93
    Zal bij iedereen verschillen.
    Hier is het prima verlopen. Alleen iemand mee laten kijken na een paar weken omdat ik zelf van het tepehoedje af wilde.
    Na een week of 8 lichte spruw, weinig last van.
    Borstontstekingen voelde ik tijdig aankomen dus HUP kolven als een gek.

    Als ik moe was kolfde ik voor de nacht en liet ik manlief de fles geven.

    Ga er zelf relaxed mee om en forseer niks. Komt allemaal goed meid. En als het niet bevalt, stop je. Met de fles worden ze net zo groot :).
     
    Fennec vindt dit leuk.
  7. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Ik zit er nu middenin en herken je gevoel wel @Fennec . Ik kan alleen vertellen hoe het bij mij is gegaan.
    Ik begon met een valse start dankzij een keizersnee. Het zkh begon daarom met protocol voor moeizame borstvoeding, wat betekende dat ik vanaf dag 1 na iedere voeding 10minuten moest kolven. Dag 2 werd geadviseerd te stoppen hiermee omdat het "op gang was". 'S avonds besloot men toch dat het nog niet liep en dat ik weer moest kolven. Ik werd kriegel van alle adviezen, in het zkh heb je 3x dd 2verschillende vpk die voor je zorgen, allemaal met hun eigen adviezen. Ik overwoog serieus de handdoek in de ring te gooien, gelukkig heb ik een zoon gekregen die heel makkelijk aanhapt wat me moed gaf om door te gaan.
    Na 3dagen bleek mijn productie dus idd nog nauwelijks te zijn en werd ik ontslagen in het zkh. Met een ingewikkeld plan om thuis op te pakken, verschrikkelijk. Gelukkig trof ik mijn vk die ook lactatiedeskundige is en die heeft me vanaf die dag super bijgestaan, samen met mijn kraamzorg en een fatsoenlijk en haalbaar plan gemaakt.
    Eerste dagen waren intensief, alles kolven en met de fles geven, maar binnen enkele dagen was mijn borstvoeding toen alsnog op gang en nu zou ik niet meer anders willen. 'S nachts gewoon lekker op bed blijven liggen, geen gedoe met flessen schoonmaken. Tuurlijk heb je wel eens twijfels, maar dat is niet anders dan flesvoeding lijkt me. Twijfels horen bij het ouderschap ;)

    Wat ik je mee zou willen geven: stel je verwachting bij naar 2 weken, de eerste week is sowieso zwaar en heftig dus geef jezelf iets meer marge. Stoppen kan altijd, maar die twee weken heb je echt nodig. Het is niet dat je kindje 2 weken geen voeding krijgt, dat is meestal enkele dagen, daarna gaat je lichaam voeding aanmaken en dat brengt ook wat ongemakken mee. In 2 weken is vraag en aanbod redelijk op elkaar afgestemd vaak en dan kun je een goed oordeel vellen denk ik.

    En laat jezelf ondersteunen bij iedere twijfel die je hebt, het liefst door een lactatiedeskundige. Zeker als je twijfels hebt over de kunde van je kraamzorg, of als je in het zkh terecht komt met allerlei verschillende adviezen en vpk.

    Ik vond de avondvoorlichting overigens wel prettig, maar dat was voornamelijk omdat ik daardoor al een beetje het standpunt van onze lactatiedeskundige leerde kennen. Zij was erg relax, niet anti-kunstvoeding en niet kostte wat kost moet het slagen. Dat was voor mij eigenlijk het belangrijkste wat ik uit die voorlichting heb gehaald, de rest had ik ook via kraamzorg kunnen meekrijgen.
     
    Fennec vindt dit leuk.
  8. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Dankjewel voor het delen van je ervaring @Littlegirl1989 ! Wat fijn dat het toch gelukt is bij jou! Wasje niet bang met het fles geven dat het zuigen en aanhappen niet goed meer zou gaan daarna? Want dat hoor ik dan weer vaak, dat als ze een fles of speen gewend zijn de baby's lui worden met zuigen en aanhappen.

    Ik ga inderdaad als het niet goed lukt meteen om een lactatiekundige vragen denk ik. En afhankelijk van hoe ik het ervaar proberen het dan wat meer tijd te geven.
     
  9. Daan3

    Daan3 Fanatiek lid

    20 nov 2015
    1.044
    501
    113
    Dochter dronk heel goed aan borst, maar toch waren de eerste weken echt heel erg pittig. Ik had overproductie en zij verborgen reflux en veel krampjes, echt een waardeloze combinatie. Ik heb veel pijn gedaan doordat ze niet goed kon drinken door de overproductie en zij kreeg alleen maar meer last vd reflux.
    Maar ik wilde per se doorzetten, omdat ik echt graag een jaar bv wilde geven. Uiteindelijk na een paar weken stabiliseerde mijn productie langzaamaan en leerde zij beter omgaan met de hoeveelheid melk. Daarna maaanden lang probleemloos en met veel gemak gevoed, 14 maanden met heel veel liefde en zo blij dat ik het in begin niet heb opgegeven.
     
    Fennec vindt dit leuk.
  10. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Jawel, maar ik ben ook wel redelijk nuchter. Uit de borst lukte niet, dus ik had alleen een flesje als optie. Als hij daarna de borst niet meer had gewild dan had ik dan wel weer gekeken met lk, of was ik alsnog overgestapt naar kunstvoeding.
    Denk wel dat het scheelde dat hij vanaf moment 1 heel makkelijk aanhapte. Door de keizersnee heb ik niet direct HOH contact kunnen doen, maar heeft mijn man dat overgenomen. Daar hing hij al bijna aan de tepel. Wellicht als aanhappen ook een drama was geweest het dan anders was gelopen, maar heb me nu gewoon laten leiden door lk en het gewoon genomen zoals het was.
    In zkh hebben ze in eerste instantie nog wel lopen etteren met spuitjes er tussen stoppen tijdens het zuigen, maar dat vond ik echt teveel gedoe voor thuis.
    Ik heb hem ook gewoon vanaf dag 1 een speen gegeven, aangezien hij gewoon heel veel zuigbehoefte had en mijn tepels dat niet trokken. Wel een speciale speen, om kans op verwarring te voorkomen, maar ik wilde vooral een happy baby en dat had ik met speen.

    Voor mij is borsvoeding wat dat betreft niet heilig. Ik ervaar het nu als fantastisch om te doen, maar vooral als gemakkelijk voor mezelf. Ik heb vooraf gezegd dat ik het niet zo heilig vond dat ik er spenen oid voor zou laten staan als dat mijn kind blijer zou maken.
     
    Fennec vindt dit leuk.
  11. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Hier dezelfde ervaring, na een ks is het veel voorkomend dat het wat langer duurt voordat je productie op gang komt.
    Als je dat weet is er geen paniek maar weet je dat niet dan denken moeders vaak dat ze “geen productie” hadden. Typisch voorbeeld van hoe belangrijk de juiste informatie is.

    Wat betreft flesjes geven, in principe is fingerfeeding (google maar eens) de juiste manier om je kindje te voeden die eerste dagen na een ks, om de kans op speenverwarring te beperken.
    Gebeurr vaak niet helaas. Mijn oudste kreeg dus ook de eerste weken de fles. Gelukkig was ze na 5 weken volledig aan de borst
     
    Fennec vindt dit leuk.
  12. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Klopt hoor, maar hier zat meneer uiteindelijk 3dgn na de keizersnee op -10% gwverlies en was hij gewoon hele dagen ongelukkig en hongerig, vandaar dat we wel zijn gaan bijvoeden. Vanwege keizersnee werd ook meteen naast het aanleggen de kolf geadviseerd om productie te helpen, maar door een onverstandige vpk daar dus veel te snel mee gestopt.
     
  13. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Ik moest ook bijvoeden, bij beide dochters.
    En ook de kolf er bij inderdaad. Best vermoeiend allemaal.

    Bij jongste dochter echt top verpleegkundigen (not ).
    We nemen haar wel mee hoor in de nacht, geven we haar gewoon een flesje:confused:
     
  14. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Hier 15 maanden bv gegeven zonder problemen en zonder vooraf een cursus oid te hebben gevolgd. Volg vooral je gevoel. Het moet natuurlijk aanvoelen zonder stress of druk oid. Als jij twijfeld en he krijgt geen goede hulp van je kraanvogels meteen een lactatiedeskundige laten komen. Jou gevoel en t kijken naar je kindje is t belangrijkste.
     
    Fennec vindt dit leuk.
  15. Manna

    Manna Fanatiek lid

    2 jul 2015
    2.902
    1.196
    113
    Vrouw
    Gelderland
    Je weet dat de verhalen die je leest natuurlijk vaak de "problemen" zijn? Ik denk dat er weinig dames zijn die een topic openen wanneer het allemaal prima verloopt.

    Wat ik een hele fijne Facebook groep vind is borstvoeding natuurlijk. Echt een aanrader, veel ervaringen, maar ook mensen met kennis en ook leuke dingen en positieve ervaringen haha
    Op borstvoeding.com staat ook erg vol zinvolle informatie

    Mijn ervaring (voor wat het waard is eigenlijk want je weet echt niet hoe het lopen zal).
    Hier 1,5 jaar gevoed en enige was te veel melk (ik lek nu ook alweer :oops:) maar simpel op te lossen met bijv blokvoeden. En een te klein tepelhoedje vanuit het zhs wat pijnlijk was maar dit herkende de kraamzorg snel en was zo verholpen. Verder niets uit je lijstje in die 1,5 jaar. Te weinig voeding in de melk is overigens in praktisch alle gevallen een fabel! Meestal ligt het probleem ergens anders.

    Kortom maak je niet te druk. Lees je in maar laat ook los en zie wat er komt. Mochten er problemen ontstaan, direct aan de bel trekken en een lactatiekundige mee laten kijken, die kunnen zoveel goede informatie geven en bijv met kleine aanpassingen in houdingen je verder helpen. Ik heb ook een consult gehad omdat ik graag van het tepelhoedje af wou en dat was erg fijn. Lekker thuis in alle rust.

    Zorg verder dat je met name de eerste dagen in alle rust kan voeden, dan leer je elkaar goed kennen en stem je goed af. Bezoek moest gewoon even wachten wanneer ik moest voeden of nog aan het voeden was. En in de kraamweek zijn dat de mensen die dichtbij staan dus nooit geen probleem.

    Oja en probeer te ontspannen en laat je verwennen :p
     
    littlemunchkin, nizzie86 en Fennec vinden dit leuk.
  16. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    @Manna dankjewel voor je adviezen!!
     
    Manna vindt dit leuk.
  17. peque

    peque Bekend lid

    26 feb 2013
    828
    827
    93
    Vrouw
    Omg. Arnhem
    @Kache Als je al niet op professionals kan vertrouwen qua advies, hoe weet je dan waar je wel je informatie vandaan kunt halen?
     
  18. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Bij mijn eerste na een keizersnede ook super verwarrende adviezen van het ziekenhuis gekregen. Heb in de feedback geschreven dat ze gewoon een lactatiekundige langs hadden moeten sturen. Gelukkig een super kraamhulp gehad die de boel wist te redden. Nu voor de derde keer borstvoeding aan het geven. Mijn tips: zorg voor gelpads en gebruik ze bij het eerste teken van een kloofje. Weet waar je evt een kolf zou kunnen huren (vaak de Symphony van Medela bij een thuiszorgwinkel). Tepelhoedjes zijn ok, de eerste er drie maanden mee gevoed en hoefde echt niet bij te kolven.
     
    Littlegirl1989 en Fennec vinden dit leuk.
  19. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Lactatiekundigen zijn de enige professionals die opgeleid zijn in bv.

    Huisartsen niet. Pediaters niet, die leren over zieke kinderen. Kraamzorg niet, die leert over dagelijkse verzorging. Vroedvrouw niet, die gaat over de moeder. Het is niet omdat iemand professioneel te maken heeft met moeders of kinderen, dat die persoon per definitie iets kent van bv. Helaas zijn ze daar zelf niet altijd van op de hoogte.
     
    Kache, Littlegirl1989, nizzie86 en 4 anderen vinden dit leuk.
  20. Lelie44

    Lelie44 Actief lid

    6 apr 2017
    384
    267
    63
    #60 Lelie44, 10 nov 2018
    Laatst bewerkt: 10 nov 2018
    Wat mij in het begin heel erg heeft geholpen is dus wel die borstvoedingscursus (1 avond) nog tijdens mijn zwangerschap. Al was het alleen maar om een beetje te weten wat je kunt verwachten en waar je evt. op kunt letten.

    Het allerbelangrijkste is denk ik goed kijken naar je kindje en voeden op verzoek. Ook ik ben al vaak geconfronteerd met mensen die het aantal voedingen bijvoorbeeld veel te veel vond/tijd voor een schema etc. Allemaal zaken waar je erg onzeker van kunt worden. Zeker in de eerste week. Eens met @Shakes, de beste info krijg je van een lk.

    Alvast succes.
     
    Fennec vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina